Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW X1 F48: Tříválce z Mini přicházejí

Aleš Dragoun
Diskuze (43)
Motorová paleta druhé generace nejmenšího SUV se rozšiřuje o zážehové i vznětové tříválce a nejslabší čtyřválec na naftu s pohonem všech kol.

Tříválec v BMW? Před nedávnem nemyslitelné, dnes realita. Motorová obměna neminula ani nejmenší SUV v nabídce, řadu X1, jejíž vnější design navrhl Australan Calvin Luk. Ta se v generaci F48 stala předokolkou s alternativní nabídkou systému xDrive, předchůdce E84 měl standardně zadní pohon. Až dosud, od červnové premiéry ji ovšem poháněly výhradně čtyřválce, u kterých bylo nutné pouze měnit polohu voliče automatu – s výjimkou sDrive18d. Malé motory na oba konvenční druhy paliv tvoří nyní základní modely. V nabídce se objevují ve větší míře i manuální a automatické převodovky se šesticí rychlostí.

Nejméně výkonným zástupcem stále ještě novotou vonící řady je benzinová varianta sDrive18i. Číslo v názvu dávno neznamená zdvihový objem válců. Pod kapotou mu vrčí motor B38 z Mini Cooperu, tedy tříválec 1,5 l s výkonem 100 kW a točivým momentem 220 N.m. Pochopitelně přeplňovaný turbodmychadlem. O jeho přenos na přední nápravu se starají právě ony výše zmíněné manuální a automatické převodovky, obě šestistupňové. Auto zrychluje z 0 na 100 km/h za 9,7 s a na každých 100 km jízdy konzumuje mezi 5,1 a 5,6 l benzinu.

Také turbodiesel B37 má o válec méně a stejný zaokrouhlený objem. Z něj dává sice jen 85 kW, ale zároveň 270 N.m. Přímo řazené převodné ústrojí s klasickou pákou u něj není vůbec k dispozici, jen šestistupňové samočinné. Dvoustovku sDrive16d nepokoří, maximální rychlost leží na hranici 190 km/h. Rovněž sprint na stovku jí trvá mnohem déle, 11,1 s. Se standardními pneumatikami spotřebuje pouhých 3,9 l nafty, což odpovídá vypouštěným emisím 104 g/km. Na devatenáctipalcových je o dva decilitry žíznivější a do ovzduší se dostane o 5 g CO2 více.

Taktéž nová verze xDrive18d nemá v útrobách tříválec, nýbrž čtyřválec. Jak už název napovídá, jedná se o čtyřkolku, jež doplňuje standardní sDrive. Výkon již představeného dvoulitru zůstává na hodnotě 110 kW, převodovky jsou na výběr dvě: opět šestistupňová přímo řazená a automat, tentokrát však s osmičkou rychlostních stupňů, stejně jako u předokolky. V akceleraci z klidu na stovku se liší ústrojí o desetinu: zvládnou ji za 9,2, respektive 9,3 s. Obě jedou 204 km/h a v závislosti na použitých pneumatikách spálí od 4,7 do 4,9 l nafty na 100 km.

Aleš Dragoun
Diskuze (43)
Avatar - Dinar
8. 9. 2015 07:25
Re: Tříválce...
Kdyby šlo o šetření na výrobě válce navíc, dočkal by ses třeba dvoulitrových tříválců, jenže se nedočkáš... ;-)
Avatar - Dinar
8. 9. 2015 07:21
Re: Roluju článkem
Turbená 1,6 se 100kW výkonu v hb nižší střední je pro tebe malý motor ve velkém autě?
7. 9. 2015 20:33
Re: Roluju článkem
Mili iudex,
nikdy som sa nevyjadroval tak ako uvadzas v priklade 2, predpokladam ze to vies, ked ti mozem odporucit netahaj "rodinnych prislusnikov" do svojich odbornych internetovych diskusii. Dakujem za porozumenie.
Avatar - AUDIRS6
7. 9. 2015 18:42
Re: Roluju článkem
Chalani sorry, ze sa vam pcham do vasej druznej debaty, ale rad by som prihodil moj - cisto pragmaticky pohlad na vec:
Ono je to totiz fakt o tom nasom "stredoeuropskom" rozmyslani - chcem byt na ociach, berem premiu. Chcem byt v ustrani, berem mainstream. Bodka.
Pritom ako pise fOE, na zapad od CR hranic je to tak len ciastocne - v pracovnych vztahoch vo firmach, kde ak ma riaditel povedzme len vyssiu strednu, tak nejaky namestnik nemoze mat viac nez strednu. Pritom v sukromnom zivote moze aj ten namestnik pouzivat ako dailycar kludne P911 :-)
Premia je tam len proste pojem dokonalejsie poskladatelneho auta, nez v tom mainstreame, kde ako ty spravne uvadzas, su ti niektore priplatkove polozky proste zapovedane a ten dojem z kvality materialov a zoskladania auta ako kompletu tam proste nemoze byt tiez bez rozdielu. ( aj ked uznavam, ze zrovna Passat teraz utoci dost tvrdo ).
Najjednoduchsi uakzovatel je ale rebricek povedzme TOP 30 aut, predavanych v DE a u nas, ked v DE najdes v tej TOP 30 hadam vsetky dolezite modely D3 s vyssiou strednou triedou vratane !!! A4, 3er, C-klasse - auta, ktore sa tam beru miesto O III >:D - a to doslovne - aby dokazali odviezt tych 4 ludi, tak nizsia stredna je tam rozhodne v inej ulohe ako u nas ( univerzalne auto na vsetko ).
Holt, maju tam trosku viac tych Euracikov... :-!
Avatar - iudex
7. 9. 2015 17:12
Re: Roluju článkem
Myslím, že si začíname rozumieť. Ono prostredie, v ktorom žiješ, má silný vplyv, a to v pozitívnom i negatívnom zmysle. Sám napr. nezriedka počúvam, že prečo si nekúpim namiesto môjho XY (ktoré sa k môjmu postaveniu nehodí) nejakú prémiovku. Naopak náš nemenovaný kolega z ACZ na jednanie na východ nešiel s Jaguarom, lebo to nebolo "politicky vhodné".