BMW X3: první jízdní dojmy

BMW X3: první jízdní dojmy

 
 

Úspěšný model bez přímé domácí konkurence, to je sen mnoha výrobců automobilů. Automobilce BMW se tento sen splnil a hned po zahájení výroby v roce 2004 přišla vlna zájmu zákazníků, která dodnes neopadla...Teď je tu inovované provedení.

Momentálně nejúspěšnější německý automobil pro volný čas je na trhu teprve třetím rokem, ale produkce v rakouském Grazu jede stále naplno. Snad proto, aby to zcela nový sourozenec X5 neměl do začátku příliš snadné, přichází na trh inovované provedení s výrazně silnějšími šestiválcovými motory a řadou technických i stylistických změn. Se třílitrovým zážehovým šestiválcem 3.0si (200 kW) jsme se krátce svezli v okolí Mnichova.

Úspěšný model bez přímé domácí konkurence, to je sen mnoha výrobců automobilů. Automobilce BMW se tento sen splnil a hned po zahájení výroby v roce 2004 přišla vlna zájmu zákazníků, která dodnes neopadla. Jeho konkurenty zatím technici u Audi i u Mercedesu pilně testují, takže úspěch X3 povzbuzuje automobilku k dalším vylepšením. Kdyby před lety u BMW tušili, že se za dva a půl roku vyrobí a prodá 260 tisíc vozů, asi by dlouho neváhali a produkci by svěřili vlastním výrobním kapacitám. Nyní na úspěchu vozu profituje rakouská firma Magna Steyr Fahrzeugtechnik AG, která model X3 pro BMW nejen ve třech směnách vyrábí (540 vozů denně), ale model z větší části také vyvinula.

BMW X3 - automobil s karoserií typického SUV - má podvozkové komponenty převzaté z BMW řady 3 (E46), což napovídá, že jízdní vlastnosti na silnici jsou i pro tento německý "Sport Activity Vehicle" prioritou číslo jedna. A skutečně. Ovladatelnost na silnici prakticky v této třídě nemá konkurenci, což je výsledek mnoha konstrukčních opatření. Těmi nejvíce patrnými je velmi přesné řízení, optimální funkce brzdové soustavy a sériová sedmnáctipalcová nebo osmnáctipalcová kola.

Méně "vidět" je pak podvozek s nezávisle zavěšenými koly a práce elektronicky řízeného pohonu všech kol xDrive, který s faceliftem nedoznal změn. Jeho architektura vychází z klasické koncepce - motor podélně uložený vpředu a pohon zadních kol. Za převodovkou umístěná vícelamelová spojka je schopna prostřednictvím sekundárního řetězu posílat část nebo v extrémním případě veškerou hnací sílu vpředu uloženého motoru zpět na přední kola. Po většinu času je zachováván standardní poměr hnacích sil 40:60 (přední:zadní náprava), při parkování je pro ulehčení manévru hnací pouze zadní náprava. Aktivní přerozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu má dokonce pomáhat předcházet přetáčivosti na silnici v rychle projížděných zatáčkách. Všechny trakční obtíže řeší za řidiče elektronika, což je v souladu s požadavkem na jednoduchost ovládání.

K dispozici ani tentokrát není ani redukční převodovka, ani mechanické uzávěrka diferenciálů. Po pravdě řečeno, samozřejmost s jakou X3 s prakticky silniční konstrukcí podvozku projížděla polygonem, na kterém Bundeswehr testuje tanky nás utvrdila v přesvědčení, že to co má toto BMW na palubě jej řadí ke špičce segmentu SUV i mimo zpevněné silnice. Minimální zdvihy kol a omezená zkřížitelnost náprav v terénu velmi snadno pošlou jedno kolo do vzduchu, ale elektronická uzávěra (přibrzdění kola) tento problém distribuce hnacích sil spolehlivě řeší. Díky standardnímu asistentu pro sjíždění prudkých terénních sjezdů je i krkolomně vyhlížející trať snadno absolvovatelná bez rizika poškození vozu, či posádky. Integrovaný systém elektronického řízení podvozku, pohonu všech kol a motoru pomáhá také při rozjezdu do kopce.

DTC, neboli Dynamic Traction Control, vedle konvenční funkce zabraňující prokluzu kol na silnici, umí nabídnout také terénní režim, který záměrně povoluje větší skluzy, pro optimální trakci na nezpevněném povrchu. Čím vyšší rychlost, tím více se terénní režim DTC blíží standardnímu nastavení limitů DTC. Aktivaci terénního režimu provádí řidič stiskem tlačítka na středové konzole, dlouhý stisk znamená vyřazení DTC z činnosti.

Nové provedení BMW X3 je od předchůdce snadno odlišitelné novými nárazníky vpředu i vzadu, které jsou nyní z větší části lakované v barvě vozu. Šestioká příď se sdruženými světlomety, které mají poprvé u X3 také kroužky parkovacích světlometů, doznala zvětšení firemní dvojice ledvin. Jejich mřížka je v případě čtyřválcových modelů černá, u šestiválců šedě grafitová a u dieselu 3.0sd pak titanově šedá. Záď nese nyní více dílů lakovaných v barvě karoserie, koncové svítilny mají nové uspořádání a využívají také horizontálně uspořádané prvky LED.

Nové materiály potahů sedadel a použité plasty v interiéru přesvědčí i kritiky předchozích provedení. Tvary jsou jako vždy u BMW funkční a jednoduché, za luxus v podobě obložení dřevem nebo ladění interiéru v barvě slonové kosti se však platí a ne málo. Naopak neplatí se za nový tříramenný volant s mohutným věncem a nové výplně dveří s integrovanými dveřními kapsami.

Testovací silniční okruh jsme absolvovali s nejsilnějším zážehovým provedením 3.0si. Již z označení je zřejmé, že půjde v řadách BMW o něco neobvyklého. Známý řadový šestiválec 2996 cm3 dosahuje v X3 svého výkonového maxima 200 kW při 6650 ot./min., ale ve srovnání s předchozím provedení je zajímavý především tvar křivky a absolutní přírůstek točivého momentu v nízkých a vysokých otáčkách. Momentová křivka, která svou plochostí připomíná přeplňovaný motor, má maximum 315 Nm v 2750 ot./min, ale při jízdě žádný výrazný vrchol běžný řidič nezaznamená. Šestiválcový motor ochotně akceleruje při jakýchkoliv otáčkách. Motoráři BMW nedovolili výkonnému motoru příliš velkolepý zvukový projev, na který jsme si zvykli v případě 130i, takže akcelerace z 0 na 100 km/h v čase 7,2 s probíhá jaksi mimoděk. Snad až mezi 5000 a 6700 ot./min se motor ohlásí trochu výraznější kulisou. Při využívání všech možností motoru, včetně rychlostí přes 200 km/h na německých dálnicích jsme dvousetkilometrový okruh absolvovali se spotřebou 14,2 l/100 km. Mimochodem, tento údaj výrobce udává pro normalizovanou spotřebu této motorizace ve městě. Obdobné spotřeby paliva jsme dosahovali jak s ručně řazenou tak automatickou šestistupňovou převodovkou, která se poprvé představila v modelu 335i. Její předností je především velmi rychlá odezva a časy pro přeřazení, podle výrobce o polovinu nižší než u konkurence.

BMW X3 Zážehové motory
Model2.0i2.5si3.0si
Zdvihový objem [cm3]199524972996
Válce/ventily4/46/46/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]110/6200160/6500200/6650
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]200/3750250/2750-4250315/2750
Max. rychlost [km/h]198221232
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,58,57,2
Komb. spotřeba [l/100 km]9,39,910,1
Cena [Kč]1.033.300,-1.241.200,-1.311.500,-

Obhájci naftových motorů mají díky BMW další argument. Novým vrcholem řady se totiž, poprvé v historii BMW, stal vznětový přeplňovaný motor. Druhá generace dvojitě přeplňovaného motoru má již blok motoru z hliníkové slitiny, což představuje snížení hmotnosti o cenných 20 kg. Agregát s hmotností 208 kg dokáže X3 rozjet až na 240 km/h a akcelerace z klidu na 100 km/h trvá jen 6,6 s. To nejdůležitější na konec: kombinovaná spotřeba 8,7 l/100 km.

Žhavá novinka bohužel nebyla během naší návštěvy k dispozici (pouze na terénním polygonu), takže na reálnou spotřebu a srovnání se špičkovými zážehovými agregáty si budeme muset ještě počkat.

BMW X3 Vznětové motory
Model2.0d3.0d3.0sd
Zdvihový objem [cm3]199529932993
Válce/ventily4/46/46/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]110/4000160/4000210/4400
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]330/2000500/1750-2750580/1750-2250
Max. rychlost [km/h]198220240
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,27,46,6
Komb. spotřeba [l/100 km]7,27,98,7
Cena [Kč]1.113.700,-1.325.900,-1.485.600,-
Spolupracujeme s TipCars.com
Příběh Concordu: Čtěte o vzestupu a pádu krále vzduchu Příběh Concordu: Čtěte o vzestupu a pádu krále vzduchu

Nadzvukový dopravní letoun Aérospatiale-BAC Concorde…

Mobilní data mohou zlevnit ještě víc, nastiňuje Sobotka Mobilní data mohou zlevnit ještě víc, nastiňuje Sobotka

Další výsledky tlaku na snížení cen mobilních dat pro…

Ceny nových bytů v Praze dál strmě rostou, meziročně zdražily o 15 procent Ceny nových bytů v Praze dál strmě rostou, meziročně zdražily o 15 procent

Zájemci o bydlení si za nové byty připlácí stále víc.…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 



BMW X3 xDrive18d: Nový dieselový dvoulitr pro mnichovské SUV BMW X3 xDrive18d: Nový dieselový dvoulitr pro mnichovské SUV

Číslo 18 v názvu nové verze BMW X3 je poněkud matoucí.…

BMW X3 Limited Sport: Nové speciální vydání BMW X3 Limited Sport: Nové speciální vydání

Automobilka BMW uvádí na domácí trh novou sérii BMW X3 s…

 



 
Mercedes a Bosch představují parkoviště budoucnosti. Co všechno bude umět?

Mercedes a Bosch představují parkoviště budoucnosti. Co všechno bude umět?

Dnes 16:51

Zatímco plně autonomní vozy jsou tématem pro hodně vzdálenou budoucnost, některé prvky autopilota se dají efektivně využít již dnes.




Blesk.cz

Kendy z Básníků Matásek truchlí: Zemřel mu otec, slavný scénograf!

Kendy z Básníků Matásek truchlí: Zemřel mu otec,…

Herec David Matásek (54), známý z filmového cyklu o Básnících či seriálu Polda, truchlí. Ve věku 73 let totiž v…

Pobodaná Lenka v Egyptě je v klinické smrti. Není naděje na zlepšení

Pobodaná Lenka v Egyptě je v klinické smrti. Není…

Smutná zpráva z Egypta: útok šílence s nožem má další oběť. Je jí česká účetní Lenka (36) z Rakovnicka, kterou…

 

iSport.cz

Turci jsou bez kouče. Zkušený Terim skončil po rvačce v restauraci

Turci jsou bez kouče. Zkušený Terim skončil po…

Zkušený trenér Fatih Terim ukončil dva týdny po rvačce v restauraci své třetí působení u fotbalové reprezentace…

Neymar chce od PSG garance, táta je s týmem. Odchod pochopím, řekl Piqué

Neymar chce od PSG garance, táta je s týmem. Odchod…

Zdálo se, že je vyřešeno. Obránce Barcelony Gerard Piqué dal na své sociální sítě fotku se spoluhráčem Neymarem…

 

Reflex.cz

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta Bartoše a vodáci pod palbou kontrol

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta…

Pro letošní léto vyhlásila Policie ČR akci Voda 2017 – sérii důkladných alkoholových kontrol vodáků, které mají…

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního dopravního systému Hyperloop pokračují, zatím je to hlemýžď

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního…

Hyperloop, vysokorychlostní dopravní systém, který by měl údajně v budoucnosti nahradit vlaky, auta i autobusy,…