TEST BMW X5 F15: První jízdní dojmy
Historie BMW X5 se datuje od roku 1999. První generace se stala průlomovou nejen pro mnichovskou automobilku, ale také pro další výrobce. Založila totiž segment SAV (Sport Activity Vehicle) a inspirovala další značky k vývoji dnes tolik rozšířených SUV. O síle modelu vypovídá i fakt, že se jej do roku 2013 prodalo přes 1,3 milionu kusů. Třetí generace má za úkol trend nejen udržet, ale posunout automobilku v boji s prémiovou konkurencí zase o kus dál.
BMW se při návrhu třetí generace X5 (F15) drželo osvědčeného receptu. Vůz je zase o něco větší, zároveň se snížila jeho hmotnost (průměrně o 90 kg). Všechny pohonné jednotky s předstihem splňují emisní normu Euro 6, mají větší výkon a spotřeba paliva byla průměrně snížena o více jak 14%.
Evoluční design
V dnešní době, kdy se design vozů v rámci automobilek čím dál více unifikuje, je mnohdy těžké rozeznat jeden model od druhého. Třetí generaci BMW X5 však od svého předchůdce poznáte poměrně snadno. Vzala si totiž to nejlepší z designového jazyka, který nastolila současná řady 3 a přidala i něco navíc. Hlavní odlišnosti od předchozí generace jsou patrné pří pohledu zepředu. Světlomety jsou nyní propojeny s maskou chladiče, charakteristické ledvinky snad nikdy nebyly rozměrnější. Nárazník je zase o kus agresivnější, jeho tvary však nejsou samoúčelné, boční otvory klasicky přivádějí čerstvý vzduch k brzdám. Novinkou jsou také vertikální otvory za předními koly, které proudící vzduch efektivně usměrňují a odvádějí pryč.
Při pohledu zboku je to stále stará známá X5. Hlavní linie, táhnoucí se od předního až po zadní světlo je pro vozy BMW charakteristická, stejně jako krátký přední převis karoserie. Dokonce i rozvor náprav zůstal zachován, bohaté prosklení jakbysmet.
BMW X5: Srovnání rozměrů současné a předchozí generace | |||
Model | BMW X5 F15 | BMW X5 E70 | rozdíl |
Délka [mm] | 4886 | 4857 | 29 |
Šířka [mm] | 1938 | 1933 | 5 |
Výška [mm] | 1762 | 1776 | -14 |
Rozvor [mm] | 2933 | 2933 | 0 |
Rozchod vpředu [mm] | 1644 | 1644 | 0 |
Rozchod vzadu [mm] | 1650 | 1650 | 0 |
Jiné to není ani vzadu. Světla mají pozměněný tvar, LED techniku a jinak členěné segmenty. Plocha zadního skla se zdá být menší, klam je však způsoben novými aerodynamickými částmi kolem bočních hran, které mají za úkol usměrňovat proudící vzduch.
Exkluzivní dojem dělá možnost výběru jednoho z designových paketů Pure Experience a Pure Excelence. První se vyznačuje ochrannými prvky podvozku z broušené nerezové oceli, ve stejném duchu jsou pojaty i mřížky nasávacích otvorů a zadní ozdobná lišta. Paket Pure Excelence zase zaujme moderním pojetím luxusu. Ochranné díly podvozku a lemy blatníků jsou lakovány v barvě vozu, kontrast vytváří černý lak ledvinek a spodních částí zpětných zrcátek.
Interiér
Uvnitř vozu nacházíme pouze kvalitní materiály a špičkové zpracování. Nejvíce změn doznala horní část přístrojové desky s volně stojícím displejem standardně dodávaného multimediálního systému iDrive. Jeho otočný ovladač na středovém tunelu je nyní větší a disponuje touchpadem pro zjednodušené ovládání vybraných funkcí.
Pohodlné a bohatě dimenzované přední sedačky nabízejí plně elektrické ovládání včetně nastavení bočního vedení a prodloužení sedáků. Standardně dodávané kožené čalounění interiér krásně provoní, v závislosti na výbavě se liší tvarem a prošíváním. Nemá smysl se bavit o nedostatku prostoru pro posádku, leč se v tomto směru oproti minulé generaci nic nezměnilo. Vzadu se usadí trojice dospělých, novinkou je možnost sedmimístného uspořádání.
Zvětšení doznal zavazadlový prostor. V pětimístném uspořádání interiéru máte k dispozici 650 litrů (+ 30 litrů), složením zadních sedadel do roviny získáte maximální objem 1870 litrů (+ 120 litrů). Součástí standardní výbavy je elektrické otevírání a zavírání horní části víka zavazadelníku. Poprvé u BMW lze funkci ovládat tlačítkem z místa řidiče.
Jednou z mnoha inovací BMW ConnectedDrive je barevný Head-Up displej, který promítá důležitá data do zorného pole řidiče. Vyjma aktuální rychlosti nebo pokynů navigace zobrazuje také varování o krátkém odstupu od vozidla před vámi, detekci osob a zvířat (BMW Night Vision) nebo upozorní na nechtěné opuštění jízdního pruhu (doprovázeno vibracemi volantu).
BMW X5 M50d
V prvních týdnech prodeje bude nové BMW X5 dostupné s jedním zážehovým (xDrive50i) a dvěma vznětovými motory (xDrive30d, xDrive50d). V prosinci se nabídka rozroste o verze xDrive35i, xDrive40d a nejočekávanější novinku v podobě verze sDrive25d s pohonem zadních kol.
Jako první jsme vybrali vrcholnou naftovou variantu M50d. Ta má pod kapotou třikrát přeplňovaný třílitrový šestiválec s přímým vstřikováním paliva a maximálním výkonem 280 kW (381 koní) dostupným v rozmezí 4000 – 4400 otáček za minutu. Mohutný točivý moment 740 N.m je k dispozici mezi 2000 – 3000 otáček, díky systému xDrive je rozdělován mezi přední a zadní nápravu. Agregát plní emisní normu Euro 6 a v průměru ai neřekne o víc než 6,7 l/100 km.
Šestiválec je velmi kultivovaný a dopřává víc než dvoutunovému SAV skutečně nevídanou dynamiku. Zrychlení z 0-100 km/h je otázkou 5,3 sekundy, maximální rychlost je omezena na 250 km/h. Agregát je standardně spojen se sportovní osmistupňovou automatickou převodovkou s páčkami pod volantem. Změna jednotlivých převodů je za normálních okolností prakticky nepostřehnutelná, po přepnutí do manuálního režimu zažijete výrazné sportovní cuknutí, které skvěle vtáhne do děje. Díky trojímu přeplňování motor táhne už od nízkých otáček a dech mu dochází až okolo 5000 min-1.
BMX X5 (F15) - Technická data | |||
Motor | xDrive50i | xDrive30d | M50d |
Převodovka | 8 AT | 8 AT | 8 AT |
Zdvihový objem [cm3] | 4395 | 2993 | 2993 |
Válce/ventily | 8/4 | 6/4 | 6/4 |
Výkon [kW/min-1] | 330/5500 | 190/4000 | 280/4000-4400 |
Točivý moment [N.m/min-1] | 650/200-4500 | 560/1500-3000 | 740/2000-3000 |
Největší rychlost [km/h] | 250 | 230 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 5,0 | 6,9 | 5,3 |
Spotřeba [l/100 km] | 10,4 | 6,2 | 6,7 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 2175 | 2070 | 2190 |
Základní cena [Kč] | 1.997.500 | 1.520.000 | 2.172.500 |
Pro nejsilnější vznětovou verzi je standardem M adaptivní odpružení v čele se systémem Dynamic Damper Control a vzduchovými tlumiči na zadní nápravě. Charakter tlumení se automaticky nastavuje v závislosti na jízdních podmínkách, přepnutím do režimu Sport nebo Sport+ (omezí se funkce stabilizačního systému DSC) vůz dělá všechno proto, aby byla jízda co nejsportovnější. Pokud je vůz navíc vybaven Dynamic paketem (k M50d na přání), mění se nastavení zadních stabilizátorů i řízení. V zatáčkách tak máte nad situací absolutní kontrolu a vystačíte si s menším natočením volantu. Snadno tak propadnete pocitu, že sedíte za volantem daleko menšího a agilnějšího vozu.
BMW X5 xDrive30d
Verze xDrive30d zatím představuje základní vznětovou motorizaci. Oproti předchozí generaci posílil na 190 kW (+ 10 kW), točivý moment 560 N.m je dostupný v rozmezí 1500 až 3000 otáček za minutu. Přestože se jedná o základ, dynamikou neurazí. Zrychlení z 0-100 km/h zabere 6,9 sekundy (- 0,7 s), maximální rychlost 230 km/h je plně dostačující. Největším překvapením je průměrná spotřeba 6,2 l/100 km a produkce emisí ve výši 162 g/km.
Stejně jako v případě nejsilnější verze je agregát spojen s automatickou osmistupňovou převodovkou. Spíše než o dovádění na okreskách se však daleko více hodí k pohodlnému cestování po dálnici. Při rychlosti 130 km/h točí 2000 otáček a nárokuje si 7,5 l/100 km. Necelých 260 koní je pro vůz o hmotnosti 2070 kilogramů rozumné minimum, méně bychom pravděpodobně nevolili.
Ideálního kompromisu dosáhnete přepnutím systému Driving Experience Control do komfortního nastavení. Vůz nemá problém s pohlcováním širokého spektra nerovností, ostré příčné mu však trochu vadí. Za zvážení stojí příplatek za adaptivní odpružení Comfort s aktivními tlumiči Dynamic Damper Control a vzduchovými tlumiči na zadní nápravě. Za normálních podmínek se podvozek automaticky přizpůsobuje aktuálním podmínkám, přepnutím do sportovního režimu spolu s řízením ztuhne a poskytne lepší vlastnosti v zatáčkách. Rozdíly oproti verzi M50d jsou však znatelné. Na zadní nápravě totiž nejsou aktivní stabilizátory a v ostrých zatáčkách musíte více kroutit volantem. I tak je ale BMW X5 nebývale stabilní a na 19“ kolech nevykazuje výraznější náklony karoserie.
Závěr
Nová generace BMW X5 je přesně taková, jakou ji chcete mít. Prosincovým doplněním motorové palety se navíc stane atraktivnější pro širší pole zákazníků, na silnicích ji proto budeme potkávat poměrně často. Základní cena lehce přes 1,5 milionu korun je z našeho pohledu adekvátní. Dostanete totiž prostorný a nebývale luxusní rodinný vůz s dostatečnou jízdní dynamikou a rozumnými jízdními náklady. Doporučujeme však obezřetnost při výběru doplňkové výbavy. V ceníku totiž málokdy najdete položku s cenou pod 15.000 korun, což může konečnou sumu vyšroubovat do nebývalých výšin.