Bugatti Chiron je rychlejší než speciály Le Mans
Bugatti je dnes známé hlavně výrobou nejrychlejších aut na světě, v minulosti bylo ale také slavnou závodní značkou. Letos firma svojí závodní historii připomněla, když se vrátila do Le Mans a tam předvedla svůj nejnovější model, Chiron.
Chiron před samotným zahájením závodu vyrazil na trať, aby ve Francii vůbec poprvé oficiálně ukázal své schopnosti. A jízdní prezentace to byla opravdu velkolepá, automobil blízký sériové variantě (avšak zatím bez schválení) na okruhu dosáhl rychlosti takřka 380 km/h. To podle firmy znamená, že chiron byl v tomto ohledu rychlejší než všechny speciály přímo nasazené v letošní 24hodinovce!
Za volantem chironu při tomto průvodním kole přitom neseděl žádný zkušený závodník, nýbrž osmapadesátiletý manažer Wolfgang Dürheimer, dnešní generální ředitel Bugatti. I to dokazuje, že s chironem stejně jako s veyronem zvládne rychle jezdit každý.
Návrat do Le Mans byl i jistým návratem do historie. Vozy bugatti totiž slavný vytrvalostní závod dvakrát vyhrály. Vítězství jsou už ale pěkně vousatá, datují se do let 1937 a 1939. Z vítězství se dvakrát radoval Jean-Pierre Wimille, kterého při první výhře doplnil Robert Benoist a při druhé Pierre Veyron. Vítěznými vozy se staly Typ 57G Tank a Typ 57S Tank. Na počest francouzského výrobce se navíc dodnes jmenuje lemanský okruh Bugatti, který je součástí tratě při čtyřiadvacetihodinovém závodu.
O Bugatti Chiron se obecně předpokládá, že naváže na veyron a stane se nejrychlejším sériovým automobilem na světě. Pro to má dobré předpoklady, protože jeho čtyřikrát přeplňovaný šestnáctiválcový agregát je naladěn na výkon 1.500 koní (1.103 kW) a točivý moment 1.600 N.m. To jsou hodnoty, kterému výkonově mohou stačit jen nějaké speciály od tuningových úpravců nebo třeba Koenigsegg Regera, který jej dokonce s parametry přes 1.500 koní a více než 2.000 N.m překonává.
Díky této síle má vůz pojmenovaný po slavném monackém závodníkovi Louisi Chironovi zvládnout jet až 420 km/h, což je více než první veyron s maximálkou 407 km/h. Jedná se ale o elektronicky omezenou maximálku, obecně se předvídá, že vůz zvládne jet mnohem rychleji. Vždyť takový Veyron Super Sport prodávaný s omezovačem na 415 km/h zajel na okruhu Ehra-Lessien rekordních 431 km/h.
Výroba chironu bude omezena na 500 exemplářů, přičemž automobilka už eviduje přes 200 objednávek na tento vůz. První majitelé se auta dočkají už letos na podzim, přičemž ze svých peněženek (tedy spíš ze svých trezorů) budou muset vytáhnout alespoň 2,4 milionu eur (bezmála 65 milionů korun). Právě taková je základní cenovka „širónu.“