Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Cadillac CTS 3,6 V6 AWD - Kdo se bojí, nesmí do lesa

Libor Zezulka
Přesvědčit člověka zamilovaného do Audi nebo BMW, aby začal uvažovat o něčem tak exotickém, jako je Cadillac CTS, se zdá téměř nemožné. Američané to zkusili, a dnes, více než kdykoliv předtím, mají šanci uspět.

Aby bylo hned na úvod jasno, Cadillacu fandím. Pustit se na starém kontinentu do souboje se zavedenými evropskými značkami chce pořádnou porci odvahy říznuté hromadou sebedůvěry a špetkou bláznovství. Je docela fuk, zda Cadillac do Evropy a na další kontinenty expandovat chce nebo musí, víc záleží na tom, co může Evropanovi nabídnout, s kým chce bojovat a jakým způsobem evropskému řidiči sdělí, že si má koupit americké auto.

Vezměme si modelovou situaci. Helmut žije v Berlíně. Své první auto zdědil po otci těsně před pádem Berlínské zdi. Byl to Trabant, protože Helmut měl tu smůlu, že se narodil na té straně, kde se blahořečila země srpu a kladiva. Když se východ spojil se západem a Německo bylo zase jednou zemí, Helmut si koupil Volkswagen. Od té doby střídá jeden Volkswagen za druhým a nedokáže si představit, že by řídil cokoliv jiného. Dobře, možná tajně sní o Mercedesu, ale Volkswagen je součástí jeho života.

Existují i „horší“ případy. Jürgen vyrostl v západním Německu a znak BMW mu přirostl k tělu. Koupit si místo BMW něco jiného a nedejbože Cadillac? To nikdy. Přijde vám to legrační? Tak se podívejte kolem sebe. Osobně znám spousty lidí, kteří propadli jedné – většinou evropské, případně japonské – značce a neumí si představit, že by své peníze investovali do něčeho jako Cadillac. Máme tu milovníky Volkswagenu, BMW, Audi, Mercedesu, Hondy, ale často dost zaslepené.

cadillac testy strednitrida cadillac testy strednitrida
 

Několika podobným lidem jsem nové CTS ukázal a reakce? To je divné, obluda, bestie, americký křáp, ani za nic, za ty prachy...atd. V tom autě neseděli, to auto neřídili, dokonce ode mě neslyšeli jedinou hodnotící větu a nikdy o tom autě nic nečetli. Jistě, nelze to nikomu vyčítat, americká auta mnoho Evropanů vnímá jako obrovské obludy s poločasem rozpadu interiéru půl roku a nenasytným motorem který, když dojde palivo, spolkne řidiče i s volantem a sedačkou.

Za prvé něco takového neplatí, nebo alespoň přestává platit o amerických autech obecně, a za druhé Cadillac s ohrnováním evropského nosánku počítal, a část vývoje a hlavně testovacích procedur přesunul do Evropy. Na výsledku je to hodně patrné. Teď nehovořím o designu, který zůstal vysloveně americký, svalnatý. Karoserii dominují ostré hrany a rozlehlé plochy, ze všech úhlů působí nové CTS robustně, masivně, nebojím se použít slovo velkolepě.

Spas se kdo můžeš

Když Audi propojilo horní a spodní část masky a vytvořilo single-frame, byla to velká událost. Proti tomu, co předvedl Cadillac s novým CTS, je ale nějaká single-frame hračka pro děti. CTS nemá masku, ale tlamu, kterou mu může závidět nejen Audi, ale velkoústý Peugeot. Jestli chce někdo vidět, jak vypadá výrazná maska chladiče, ať si pořádně prohlédne nové CTS. Je jasné, a to se ukázalo i v průběhu testu, že ne každý najde v designovém přístup Cadillacu zalíbení.

Někdo v něm vidí obludu, někdo krásné auto a někdo prostředek, jehož pomocí se dokonale odliší od okolí. Na tuhle skupinu Cadillac vsadil, nebo alespoň doufám, že vsadí. Přesvědčit Helmuta i českého Frantu, aby místo Audi A6 investoval do Cadillacu CTS, bude hodně těžké, ale takový Robert, který rád zkouší nové věci a navíc se chce odlišit od ostatních, bude „píáristům“ Cadillacu naslouchat.

I já jsem naslouchal a objevil velký pokrok. Exteriér nechme exteriérem, jen bych rád připomněl, že CTS má rozměry na úrovni vyšší střední třídy (délka - 4860 mm, výška – 1464 mm, šířka -1842 mm), ale v USA najdete většinou srovnání s BMW 3 nebo Audi A4, a vrhněme se na interiér. Tradiční slabina amerických vozů už není slabinou, alespoň ne v případě nového Cadillacu CTS.

Evropanům na míru

Žádá si evropský zákazník měkčené a dobře slícované plasty? Dostane je. Žádá si evropský klient dobré slícování, kvalitní kůži a látky? Dostane je. Žádá si Evropan precizně vytvarované a neotřepené ovladače s rovnoměrným potiskem a podsvícením? I ty dostane. Je Evropan natolik rozmazlený, že se neobejde bez luxusních dekorů? No tak to už je na Cadillac moc. Podklad středové konzoly v imitaci hliníku luxusní rozhodně není. Ale jinak byste chyby hledali dlouho.

cadillac testy strednitrida cadillac testy strednitrida
 

Interiér nového CTS si skutečně nezadá s evropskou elitou střední třídy. Na špičku vyšší střední trochu ztrácí, ale i tady není žádný outsider. K příjemným materiálům a dobrému zpracování navíc CTS přidává docela sympatické uživatelské rozhraní s velkou barevnou obrazovkou, kterou můžete podle potřeby zcela vysunout nebo ji nechat z větší části zasunutou a využívat jako decentní informační displej.

Kombinace manuálního ovládání audiosystému, navigace nebo nastavení vozu s dotekovým ovládáním není žádná výhra, ale na sžití se s tímto způsobem ovládání stačí i jediný den. Za nijak zvlášť výrazný, ale naprosto zbytečný přešlap považuji použití laciných ovladačů elektrických oken á la Chevrolet Aveo, no a abych vzal tu kritiku jedním vrzem, přidám zbytečný krátký sedák předních sedaček řidiče i spolujezdce.

Sedák končí ve dvou třetinách stehen, takže za a) stehna dostatečně nedrží v zatáčkách a za b) mírně snižuje komfort sezení. Místa mají vpředu řidič a spolujezdec dost, cestující vzadu tak akorát.

Výkon není vše

Když jsem poprvé slyšel parametry zážehového šestiválce prohlášeného za vrcholnou motorizaci nového CTS, bylo to u oběda, v části, kdy se podává dezert, málem jsem spolkl lžičku. Maximální výkon 229 kW / 6200 ot./min. (to je 311 koní) a točivý moment 374 / 5200 ot./min. jsou hodnoty, o kterým se zdá nejednomu majiteli sportovního sedanu a slibují v dané kategorii adrenalinovou jízdu. Ta se ovšem nekonala.

Cadillac CTS váží 1798 kg, točivý moment se u testovaného modelu přenášel na všechna čtyři kola, a to skrze šestistupňovou automatickou převodovku. Výsledek? Rychlá, snad i částečně sportovní, ale nijak omračující jízda. Motor se může pochlubit slušným zátahem od nejnižších otáček, velmi silnou střední polohou, avšak nijak zvlášť zajímavou špičkou.

To nejlepší si odbudete uprostřed otáčkového spektra a na vrchol vystoupáte ze zvyku nebo zvědavosti. Jak jsem ale říkal, nic zvláštního vás tam nečeká. Šestiválec v 7000 otáčkách, kam až může ručička vystoupat, nechytí ani druhý dech a ani vás neoblaží uchu lahodícím zpěvem. Místo toho ve vysokých otáčkách docela zvláštně bručí, v soutěži pěveckých talentů by za takový výkon dostal určitě vyhazov v prvním kole.

cadillac testy strednitrida cadillac testy strednitrida
 

V nízkých a středních otáčkách, neboli nízkých polohách, se cítí šestiválec mnohem lépe, možná i proto, že není skrze tlumící materiály téměř slyšet. A je to tak lepší. Ostře sledované hodnoty spotřeby evropskému klientovi zvyklému na někdy až zázračné výsledky šestiválců BMW neudělají ani velkou radost, ani mu nevyrazí dech.

Kombinovaná spotřeba se v mém případě pohybovala většinou mezi 12 a 13 litry. Ve městě vyskočila nad 16 litrů, mimo město klesla na 8 litrů. Na dálnici si Cadillac CTS řekne o průměrně 12 litrů benzínu.

Namířen proti Audi, ne BMW

Někde se stala chyba. Cadillac chtěl asi vytroubit do světa, že nové CTS bude konkurencí všem luxusním evropským sedanům, jejichž majitelé nadevše milují komfort, a místo toho prohlásil něco o sportovní orientaci a zacílení na klienty BMW. Kdyby nové CTS mířilo na novou Audi A4, neřeknu ani popel a pošlu do Ingolstadtu varovný dopis, že se jim narodil nový konkurent.

Pokud mi chce ale někdo tvrdit, že dokáže být mezi sériovými auty stejně komunikativní jako BMW 3 a mu podobní, musí mi to dokázat. A CTS to nedokázalo. Nevím, co má se sportovním autem společného převod řízení větší o půl otáčky než ve většině konkurentů. Nevím, co má se sportovním autem společného posilovač přidávající nebo ubírající na intenzitě, jak se mu to zlíbí.

Nevím, co má se sportovním autem společného podvozek, který výborně tlumí nerovnosti, ale najít u něj limit vyžaduje uzavřenou životní pojistku a celý balík jednorázových plenek v kufru. Cadillac CTS velmi dobře tlumí nerovnosti, i když od podběhů tu a tam zaslechnete zvláštní tlumenou ránu. Cadillac CTS docela dobře sedí v zatáčkách a velmi dobře si vede ve vysokých rychlostech.

cadillac testy strednitrida cadillac testy strednitrida
 

Cadillac CTS se přijatelně naklání, dokonce i dobře brzdí a brzdy vás překvapivě neopustí ani po několikerém brzdění z vysokých rychlostí. Cadillac CTS má typické chování komfortní limuzíny, ve které vyděláte na svých obchodních napříč Evropou hromadu peněz. Cadillac CTS ovšem nemá téměř nic z kontaktního sportovního sedanu, se kterým si užijete spoustu legrace, který vám bude napovídat, kdy přidat a kdy naopak ubrat plyn, a který vás nenechá ve štychu, pokud se rozhodnete otestovat své řidičské umění.

Pár pokusů o řízené smyky v Cadillacu CTS (ano vím, testoval jsem verzi s pohonem všech kol, a vím, jak se chová například quattro nebo xdrive) a začnete možná koktat. Nijak zvlášť dobrý dojem jsem si neodnesl z šestistupňové automatické převodovky. Po většinu času řadí rychle a samozřejmě hladce, ale jsou chvíle, kdy vybírá vhodný převodový stupeň na třikrát, nemluvě o pomalejších reakcích na kickdown a občas nesmyslnému řazení o stupeň nahoru a teprve následně o dva stupně dolů.

Kdo se bojí, nesmí do lesa

Cadillac CTS je velmi dobré, komfortně orientované auto, a abych mu nekřivdil, s lehkým sportovním nádechem. Na sportovní radovánky bych radil koupit jiné auto, ale coby luxusní limuzína s naprosto originálním vzhledem, je CTS dokonalé.

První cena vozu 1.022.400,-Kč (CTS 2,6 V6, 155 kW, Elegance)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.253.500,-Kč (CTS 3,6 V6 Manual, 229 kW, Sport Luxury)
Základní cena testovaného vozu 1.383.100,-Kč (CTS 3,6 V6 Aut. AWD, 229 kW, Sport Luxury)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.699.800,-Kč (CTS 3,6 V6 Aut. AWD, 229 kW, Sport Luxury)

Plusy

  • Originální vzhled
  • Dobře zpracovaný a prostorný interiér
  • Komfortně naladěný podvozek
  • Hezká a přehledná barevná doteková obrazovka

Minusy

  • Krátká sedací část předních sedadel
  • Hrubý zvuk motoru ve vysokých otáčkách
  • Vyšší spotřeba
Libor Zezulka
Cadillac CTS 3,6 V6 AWD
Cena základní sestavy 1 383 100 Kč
Výbava základní sestavy Čelní, boční a hlavové airbagy, ABS, kontrola trakce, elektronický stabilizační systém, loketní opěrka, audiosystém s CD a MP3 přehrávačem s osmi reproduktory (Bose), automatická dvouzónová klimatizace, tempomat, palubní počítač, elektricky ovládaná přední a zadní okna, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, automaticky zaclonitelná, ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektricky nastavitelná sedadla s koženým potahem, kůží potažený multifunkční volant, chromovaná koncovka výfuku, kontrola tlaku v pneumatikách, xenonové světlomety a zadní LED svítilny, šestistupňová automatická převodovka, pohon všech kol. Kč
Cena testované sestavy 1 699 800 Kč
Výbava testované sestavy Convenience package – vyhřívaná a odvětrávaná přední sedadla, bezklíčový vstup, elektricky nastavitelný sloupek řízení s pamětí, vzdálený start (+ 56.100,-), Comfort package – ambientní světlo v interiéru, dešťový senzor (+ 27.900,-), Seating package – kožené čalounění sedadel, vyhřívané trysky ostřikovačů, paměť sedadel a sloupku řízení, elektricky nastavitelné sedalo řidiče a spolujezdce (+ 98.300,-), navigace a systém Bose 5.1 Surround Sound s DVD přehrávačem a pevným diskem(+ 84.200,-), metalický lak (+ 25.100,-), dřevěné obložení interiéru (+ 25.100,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3564
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 229 / 6400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 374 / 5200 - 5200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 241
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 16.6 / 7.9 / 11.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 373 / 0
Objem nádrže (l): 68
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1798 / 562
Rozměr pneu: 235/50 R18
Cadillac CTS 3,6 V6 AWD
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4860
b) šířka (mm): 1842
c) výška (mm): 1464
d) rozvor (mm): 2880
e) rozchod vpředu (mm): 1569
f) rozchod vzadu (mm): 1575
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 520 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano