Test Auto.cz

Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 – Nové peří pro prachovku

18.12. 2013
Verdikt
 

Duster prošel faceliftem. Co přinesl nejdražší verzi s turbodieselem a pohonem všech kol?

Dacia dělá mateřskému koncernu Renault jistě velkou radost. Meziročně si tato rychle rostoucí značka v Evropě připsala o více než 21 procent lepší čísla prodejů a jasně tak vítězí před Mazdou a Jaguarem, kteří v ne právě dobrých časech dokázali růst „jen“ o necelých 16 procent.

Zároveň si nízkonákladová automobilka polepšila na tržní podíl o velikosti 2,6 procent, když za prvních jedenáct měsíců tohoto roku prodala přes 260.000 aut. Co to znamená? Jednoznačně další impulz pro vývoj značky, která se z vysmívaného otloukánka změnila v respektovaného hráče, ze kterého má obavu řada zavedených borců. Omlazený Duster proto manažerům ostatních automobilek přinese zase o něco lehčí spaní.

Zase o kousek dál

Nejviditelnější změnou v exteriéru je přepracování přední masky, kde se nově objevilo osm malých chromovaných lichoběžníků a světlomety s moderněji vypadající optikou. Dacia navíc zareagovala na požadavky řady trhů a implementovala segment pro denní svícení. Nenechte se však zmást oficiálními fotografiemi, tuto funkci nezastávají diody, nýbrž konvenční žárovky. Díky masivním střešním ližinám působí auto při bočním pohledu drsněji, u některých typů střešních nosičů to však může znepříjemnit či znemožnit nasazení.

TEST Dacia Duster 1,6 16V 4x4 – Baron Prášil

Interiér výrazně prokoukl. Hodnotněji vypadající přístrojový štít se třemi kruhovými ukazateli či elegantněji ztvárněné otočné ovladače klimatizace jsou jen začátek. Přepracována byla také celá palubní deska, na jejíž horní hraně před spolujezdcem i nad středovými výdechy klimatizace nyní najdeme praktickou odkládací schránku. Ovládání bočních oken (u řidiče jednodotykové) bylo přesunuto ze středového panelu na v moderních automobilech tradičnější místo na levých dveřích. Je zde však patrné, že na toto řešení se při navrhování vozu nepamatovalo a tak je ovládací modul lehce vystrčen a nachází se hodně vpředu dole, tedy přesně v místě, kde má vyšší člověk levé koleno.

obrázek [600 x 402]  

Lehce kontroverzní je také zástavba navigačního systému (ve výbavě Exception jde o standard), jehož barevná dotyková obrazovka není nikterak natočena k řidiči a navíc je umístěna opravdu velmi nízko. To snižuje nejen čitelnost, ale hlavně bezpečnost, protože přeostřovat zrak kousek před hlavici dlouhé řadicí páky není ideální. Je evidentní, že inženýři měli v tomto ohledu (co se týče umístění modulu) svázané ruce, v příští generaci tomu již, doufejme, bude jinak.

TEST Dacia Duster 1,5 dCi 4x4 – Stále překvapující

Dusteru levná navigace sluší a ještě více posiluje jeho image predátora dražších SUV. K tomu ostatně přispívá i nově dodávaný tempomat, který znatelně zvyšuje komfort při dlouhém cestování, větší čalouněné plochy (například ve dveřích) a konečně také plnohodnotný pevný kryt zavazadlového prostoru, který nahradil předchozí vysloveně nízkonákladové řešení.

Audiosystém je možno ovládat pod volantem, jeho kvalita je bohužel poplatná nízké ceně: zvuk je hodně plochý a ani výkon reproduktorů není kdovíjak velký: nebyl problém dosáhnout při poslechu maximální možné hlasitosti.

Dacia Duster 4x4 nabízí za druhou řadou sedadel zavazadelník se základním objemem 408 litrů, který je možné zvětšit až na 1570 l. Ve standardním uspořádání je k dispozici rovná podlaha. Ložná plocha je dlouhá 992 mm, široká mezi podběhy 1000 mm, maximálně pak 1260 mm. Výška od podlahy po kryt je 440 mm, po strop 845 mm.

TEST Dacia Duster 1,6 4x4 vs. Suzuki SX4 1,6 4WD – Levně do (skoro)terénu

Pod kapotou faceliftované verze může nově být i přeplňovaný benzinový čtyřválec 1.2 TCe o výkonu 92 kW, ten je však zatím nabízen pouze s pohonem předních kol. My jsme vyzkoušeli nejdražší verzi v nabídce a jedinou, jejíž cena začíná čtyřkou: 1.5 dCi o výkonu 80 kW s pohonem všech kol.

Mercedes pro masy

Modernizace přinesla lepší utlumení motoru i podvozku, na palubě je nyní opravdu znatelně příjemněji, byť ve vysokých rychlostech je kabina Dusteru stále velmi hlučným místem. Vznětová patnáctistovka je velmi povedený a živý motor, což podporuje i relativně krátké zpřevodování šestistupňového manuálu. Šestku můžete zařadit už v šedesátce, a dokud nezastavíte v příkrém kopci, můžete se bez problémů rozjíždět na dvojku. První dva převody jsou hodně krátké, čímž do jisté míry nahrazují nutnost redukce pro jízdu v terénu.

obrázek [600 x 402]  

Volič systému pohonu všech kol zůstal zachován, i nadále zde najdeme tři polohy. V režimu 2WD jsou poháněna pouze kola přední nápravy, po přepnutí do polohy Auto rozhoduje o připojení zadních kol (po lehkém prokluzu těch předních) elektronika. Třetí Lock pevně přiřazuje zadní nápravu a je určen pro pohyb v náročném terénu, s čímž souvisí i omezení do rychlosti 80 km/h.

Ačkoliv Duster se při světlé výšce 210 mm tváří jako velký horal, brodění zvládne jen do výšky 350 mm. To však drtivé většině majitelů bude stačit, přece jen Duster má do opravdového off-roadu ještě docela daleko. S českými silnicemi nemá problém, komfortní nastavení podvozku je příjemné a auto si docela sympaticky poradí i s většími výmoly. To, že jste výmol překonali, vám však rozhodně nehodlá zatajit: přenos rázů do řízení je výrazný. Když už jsme u řízení: nastavení volantu je i nadále možno pouze vertikální. Pozor při vystupování z auta, kvůli ozdobným lištám a poměrně velké vzdálenosti sedadla od prahu hrozí ušpinění kalhot.

TEST Dacia Duster LPG – Plyn nepatří jen do sporáku

Jízdní vlastnosti se nezměnily, Duster se na šestnáctipalcových kolech (jiné ostatně v ceníku nenajdete) stále rád naklání a nápravy v zatáčce rády odskočí, na druhou stranu auto není záludné a většinu času nadprůměrně komfortní. Spotřeba agregátu, splňujícího zatím pouze normu Euro 5, zůstává na stejných hodnotách: Duster průměrně jezdil za zhruba sedm litrů nafty na 100 km, což je také námi změřená spotřeba při dálniční stotřicítce. Zde by se určitě hodila delší šestka, přece jen otáčky kolem 3.200 min-1 nejsou v případě tuzemského dálničního maxima právě ekonomické. Pohodové ploužení stovkou sníží žíznivost motoru o více než dva litry.

obrázek [600 x 368]  

Závěr

Dacia za 400.000 korun? Nakonec proč ne, vždyť kdo vám prodá malé naftové SUV s pohonem všech kol za méně než půl milionu? Moc jich není, například Škodu Yeti 4x4 2.0 TDI (81 kW) ve verzi Active koupíte za 470.000, avšak výbavu má Dacia podstatně lepší.

Srovnání: 10 nejlevnějších čtyřkolek na našem trhu

Levné SUV od Dacie bylo vždy zajímavou alternativou, která je po modernizaci ještě lákavější. Až příliš viditelná snaha o co nejmenší výrobní náklady zůstává, je však velmi početná (a stále se zvětšující) skupina zákazníků, která nad tím bez problému přimhouří oči. Pokud bychom vybírali SUV s nejlepším poměrem cena/výkon, byl by Duster s naftovým motorem a pohonem všech kol jedním z nejžhavějších kandidátů.

Video

Nejlevnější verze modelu249.900 Kč (1.6 16V/77 kW Access)
Základ s testovaným motorem329.900 Kč (1.5 dCi/80 kW 4x2 Arctica)
Testovaný vůz s výbavou417.400 Kč (1.5 dCi/80 kW 4x4 Exception)

Plusy

  • Jízdní pohodlí na špatných silnicích i v lehkém terénu
  • Šestistupňová převodovka
  • Vypínatelný pohon 4x4
  • Prostorný interiér

Minusy

  • Laciné materiály a jednoduchá konstrukční řešení
  • Ergonomie některých prvků v interiéru
  • Vyšší hluk za jízdy
  • Volant seřiditelný jen výškově
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Dacia Duster 1.5 dCi 4x4

Cena v základní výbavě: 329 900 Kč Cena v testované výbavě: 417 400 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, systém uchycení Isofix na bočních zadních sedadlech, centrální zamykání dveří s dálkovým ovládáním v klíči, výškově nastavitelný kožený volant a kožená hlavice řadicí páky, palubní počítač, mlhové světlomety, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektrické ovládání bočních oken, manuální klimatizace, autorádio CD MP3 s ovládáním pod volantem, navigační systém s dotykovým displejem a vstupem USB, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, tempomat, odkládací kapsy na zadní straně předních sedadel, dělené a sklopné opěradlo zadního sedadla v poměru 3 : 2, nárazníky a kliky v barvě karosérie, střešní ližiny, plastová ochrana prahů, tónovaná skla, plnohodnotná rezerva, disky kol z lehké slitiny 16".

Výbava testovaného vozu:metalický lak (+12.500,- Kč)

Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě

Ženy v Evropské unii vydělávají na hodinu méně než muži,…

Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů

Plzeňský Prazdroj rozšíří za více než 280 milionů korun…

Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích

Úhradová vyhláška, která byla jedním ze spouštěčů…

Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB

Česká měna k euru zpevnila na silnější úroveň, než měla…

 

Štítky SUV Dacia Testy

Technické údaje
Motor Dacia Duster 1.5 dCi 4x4
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1461
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 80 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 168
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.7 / 5 / 5.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 408 / 1570
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1294 / 550
Rozměr pneu:215/65 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4315
b) šířka (mm): 1821
c) výška (mm): 1695
d) rozvor (mm): 2674
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 907
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):895
k) šířka vpředu (mm): 1411
l) šířka vzadu (mm): 1438
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 500
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 – Nové peří pro prachovku







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 



Dacia Duster poprvé naživo: Prošla revolucí, inspiraci snad hledala i u Audi Dacia Duster poprvé naživo: Prošla revolucí, inspiraci snad hledala i u Audi

Stánek Dacie ve Frankfurtu se celý nesl ve znamení nového…

Dacia Duster: Rumunský horal je úplně nový, ale pořád se tváří drsně Dacia Duster: Rumunský horal je úplně nový, ale pořád se tváří drsně

Očekávaná frankfurtská světová premiéra i u nás oblíbené…

 



 
Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Včera

Jaká jsou ta nejlepší MPV na trhu? Podle českých zákazníků Hyundai ix20, Opel Meriva nebo VW Touran. Hodně se daří i osobním dodávkám.




Blesk.cz

Jak ušetřit na Vánoce? Tipy, jak přežít svátky bez dluhů a průvanu v peněžence

Jak ušetřit na Vánoce? Tipy, jak přežít svátky bez…

Vánoce jsou ještě poměrně daleko. Abychom však tyto svátky v pohodě ustáli, respektive aniž bychom se jimi…

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími kanony. Gundam Versus je zběsilá řežba s roboty

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími…

Souboje obřích robotů nejsou oblíbeností výhradně Japonců. Filmy jako Pacific Rim ukázaly, že toto téma mají…

 

iSport.cz

To má být náhrada za Pavelce? Jednička Jets je na dně statistik

To má být náhrada za Pavelce? Jednička Jets je na…

Šest zápasů mají za sebou hokejisté Winnipegu a jejich úspěšnost je v tuto chvíli padesátiprocentní. Ucházející…

Chelsea v dramatu s AS Řím uhrála remízu 3:3, PSG přejelo Anderlecht

Chelsea v dramatu s AS Řím uhrála remízu 3:3, PSG…

Brankář Tomáš Vaclík podruhé za sebou udržel v Lize mistrů čisté konto a pomohl fotbalistům Basileje ve 3. kole…

 

Reflex.cz

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého zákona. Stát přece není biřic, politici nejsou vrchnost

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého…

Hloučky kuřáků před hospodami, cigaretový dým a hluk pod okny bytů, štamgasti, kteří se dívají na fotbal přes…

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena na působivých fotografiích

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena…

Visel na tenkém laně 200 metrů nad zemí v nejhlubší přírodní šachtě na světě, prozkoumal nejtemnější zákoutí…