Český trh v říjnu 2014: Škoda roste už rok v nepřetržité řadě
Na domácím trhu bylo v desátém měsíci letošního roku nově zaregistrováno přesně 17.791 osobních vozů. Před rokem se statistiky Svazu dovozců automobilů zastavily v říjnu na čísle 15.346. Letošní výsledek tedy znamená navýšení o 15,9 %, respektive 2.445 registrací. To je stále velmi pozitivní číslo.
Škoda dosáhla v říjnu dalšího významného milníku, kterým výrazně potvrzuje úspěch modelové ofenzivy. Za uplynulých dvanáct měsíců totiž automobilka nepřetržitě vylepšovala své výsledky v meziročním srovnání, přičemž ve většině z nich byl růst dvouciferný, nezřídka dokonce přesahující hodnotu 30 %. V říjnu bylo na tuzemském trhu registrováno 5.565 nových osobních vozů domácí značky, což je o 665 automobilů více, než ve stejném období loňského roku. Do jeho poslední čtvrtiny tak Škoda vstupuje se zdravým sebevědomím a dále upevňuje pozici jasného lídra domácího trhu. Zmíněný počet registrovaných vozů znamená nejlepší říjnový výsledek okřídleného šípu od roku 2004, od kdy je statistika SDA zpracovávána. Zároveň se jedná o sedmý nejúspěšnější měsíční výsledek v celém tomto období.
„Meziroční růst trvající bez přerušení dvanáct měsíců v řadě je pro značku Škoda na českém trhu zároveň závazkem pro nadcházející období. Výsledku si ceníme o to více, že jeden z našich klíčových modelů právě prochází generační obměnou. Věříme, že po uvedení nového modelu Fabia na trh, budou výsledky pokračovat v ještě výrazněji stoupajícím trendu,“ komentuje situaci Luboš Vlček, šéf prodejní organizace Škoda Auto Česká republika a dodává, „Rád bych využil této příležitosti a poděkoval nejen našim zákazníkům, ale také všem prodejcům, bez jejichž vytrvalého úsilí bychom takových výsledků nikdy nedosáhli.“
Kromě domácího výrobce z Mladé Boleslavi si ovšem výborně vede i Hyundai. 2.180 přírůstků do přehledu je výborných. Nejenže třetímu Volkswagenu utekl domestikovaný Jihokorejec o výrazných 428 kusů, ale ještě dosáhl tržního podílu 12,3 % (vedoucí Škoda má mimochodem 31,3 %). Evropský lídr je tedy až třetí (1.752 aut) a okupuje jen necelých deset procent, nad dvoucifernou hranici se nedostal. Přes tisícovku se přehoupl ještě Ford a Top 5 uzavírá již tradičně Dacia, která navíc odskočila Opelu o 220 exemplářů. Ale i rüsselsheimský blesk má stále vynikající formu, jeho aktuální počet přírůstků začíná šestkou, zatímco u Peugeotu, Kie a Renaultu je to pětka. Desátý Seat, jedenáctou Toyotu (!) a dvanáctý Citroën dělí pouhá dvacítka aut. V závěru zveřejňované Top 15 najdeme klasicky německé luxusní trio v pořadí BMW – Audi – Mercedes-Benz
Kdo si nejvíce polepšil a naopak? V procentní statistice šplhounů je lídrem Opel (+74,1 %) před Hyundaiem, který dosáhl navýšení takřka 62 %. Přes polovinu už nikdo další nemá, ale velmi dobře si vedl v říjnu 2014 Mercedes-Benz se skoro 38% nárůstem – a to čísla obsahují jen osobní auta včetně zcivilizovaných dodávek pro přepravu cestujících. Hodně slušně je na tom i Dacia, pětatřicetiprocentní skok je stále velmi dobrý. Hyundai ovšem vévodí postupům v absolutních číslech (+832 kusů), druhá je již výše zmiňovaná Škoda a třetí VW (+394). Přírůstky 272, respektive 226 aut v případě Opelu a Dacie jasně ukazují, jak si obě značky vedou. Reexporty zahrnuty nejsou, ale jich se nikdy ve značné míře netýkaly.
Teď následují ta smutnější čísla. Jasným „loserem“ je Citroën s třicetiprocentní ztrátou. Jeho koncernový kolega Peugeot má -13 % a třetí Francouz do party, Renault -11 %. Úbytky Seatu a BMW nejsou naštěstí nijak dramatické a nikdo další si z nejlepší patnáctky nepohoršil. Citroën aktuálně prodal 409 aut, zatímco loni v říjnu 585 ( letos -176), Peugeot spadl z 681 na 591 (-90) a Renault z 569 na 506 (-63). Kusové pořadí tak v tomto ohledu zcela kopíruje to procentní. Koncern PSA se z finančních problémů zcela nevymanil a odráží je bohužel i náš malý český trh. V Evropě, tedy v zemích EU a EFTA však obě značky rostou.
Český trh v říjnu 2014 – pořadí značek (Top 15) | |||||||
Kategorie | OA | Tržní podíl | OA | Změna (rok) | změna (rok) | ||
Období | 10/2014 | 10/2014 | 10/2013 | [ks] | [%] | ||
1. | Škoda | 5 565 | 31,3 % | 4 900 | 665 | 13,6 % | |
2. | Hyundai | 2 180 | 12,3 % | 1 348 | 832 | 61,7 % | |
3. | Volkswagen | 1 752 | 9,8 % | 1 358 | 394 | 29,0 % | |
4. | Ford | 1 048 | 5,9 % | 928 | 120 | 12,9 % | |
5. | Dacia | 859 | 4,8 % | 633 | 226 | 35,7 % | |
6. | Opel | 639 | 3,6 % | 367 | 272 | 74,1 % | |
7. | Peugeot | 591 | 3,3 % | 681 | -90 | -13,2 % | |
8. | Kia | 566 | 3,2 % | 470 | 96 | 20,4 % | |
9. | Renault | 506 | 2,8 % | 569 | -63 | -11,1 % | |
10. | Seat | 429 | 2,4 % | 455 | -26 | -5,7 % | |
11. | Toyota | 413 | 2,3 % | 367 | 46 | 12,5 % | |
12. | Citroën | 409 | 2,3 % | 585 | -176 | -30,1 % | |
13. | BMW | 341 | 1,9 % | 351 | -10 | -2,8 % | |
14. | Audi | 332 | 1,9 % | 291 | 41 | 14,1 % | |
15. | Mercedes-Benz | 317 | 1,8 % | 230 | 87 | 37,8 % | |
- | Ostatní značky | 1 844 | 10,4 % | 1 813 | 31 | 1,7 % | |
- | CELKEM | 17 791 | 100,0 % | 15 346 | 2 445 | 15,9 % |