Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v prvním pololetí 2012: Nejprodávanější malé vozy

Aleš Dragoun
Diskuze (90)
V malých vozech nás po šesti měsících letopočtu 2012 čeká překvapení. Ford Fusion se v „poločase“ se stal dovozovou jedničkou. Ibiza v červnu urvala bronz.

Celkový trh ve srovnání se stejným měsícem loňského roku vzrostl o 310 malých aut, tedy o 7,5 %. Tehdy si noví majitelé odvezli celkem 4.113 vozů této třídy, letos jich bylo 4.423.

V červnovém žebříčku zvítězila pochopitelně Fabia s rovnými 1.400 kusy a podílem 31,7 %. „Historická“ krabice od modrého oválu je druhá i v tomto pořadí, rozhodlo se pro ni vysokých 499 zákazníků (11,3 %). Hranáč sice moc krásy nepobral a už je tu s námi celou dekádu, ale praktičnost a akční ceny dělají své. Seat Ibiza na třetí příčce vykazuje stále slušných 341 registrací (7,7 %). V minulosti bychom jej našli ale už i na dvojce. Čtvrtý je Ford Fiesta s 333 vozy (7,5 %). Páté místo náleží i20 od Hyundaie. Její řady se na českých silnicích rozrostly o dalších 299 exemplářů (6,8 %). Pro oblíbený automobil to ale znamená ústup z dobytých pozic. To samé lze napsat také o zbytku první desítky.

První Fabia si ve srovnání s červnem 2011 pohoršila o 8,4 %, prodalo se o 128 malých škodovek méně. Druhý Fusion naopak zaznamenal nárůst o 252 (!) vozů, v procentním vyjádření +102 % (loni 247). Třetí Ibiza pokračuje v tomto trendu, byť má „jen“ o 74 % více. Polepšila si ze 196 o 145 kusů. Ford Fiesta získal velmi podobných 80 % (ze 185 loňských, letos tedy o 148 více). Hyundai i20 vykazuje vzestup, jen mnohem mírnější. Vyšplhal se směrem vzhůru pouze o 9,1 %, je na tom lépe o 25 registrací

Největší procentní meziroční nárůst zaznamenala letos celkem tradičně Kia Rio. O 163 % více je velmi lichotivý výsledek, v červnu 2011 našlo nové majitele jen 54 vozů (meziročně +88). Přitom se už tehdy na našich silnicích začínaly objevovat první exempláře aktuální generace. Dalším v pořadí je Dacia Sandero (+104,2 %), ale ta se zlepšila ze 48 na 98 aut a do předních příček nezasahuje. Kusové šplhouny jsme již zmiňovali výše: vede Fusion před Fiestou a Ibizou.

Propadákům dominuje pro změnu trojice Peugeot 206 (-57,1 %), Chevrolet Aveo (-55,7 %), Mazda 2 (-53,8 %) a Fiat Punto (-52,6 %). Nejlepším z nich dle pořadí je druhý nejmenší evropský „chevy“: šestnáctý. Kusové ztráty jsou přece jen relevantnější. Neřešme ani tak Fabii (vzpomínaných -128). Důležitější je pro nás Volkswagen Polo, který se odporoučel směrem dolů o 122 exemplářů (-44,9 %) Také Peugeot 207 skončil tentokrát neslavně (-104 aut z 248, -41,9 %). Za nimi už je Aveo (-83).

Mezi vznětovými motory patří absolutní prvenství Fabii se 174 vozy (podíl na celkových registracích 12,4 %). Peugeot 208 vykazuje 19 exemplářů s motory HDi (27,1 %), Renaultů Clio s diesely pod kapotou bylo 11 (jen 5,5 %) a desítky nových přírůstků dosáhla i starší „dvěstěsedmička“ se lvem ve znaku (6,9 %). A plynová alternativa? Prodala se dvě Punta na CNG a jediná Ibiza s tovární přestavbou na LPG. Na domácích značkách se také objevila trojice hybridních Yarisů a jedna Honda Jazz.

Půlroční žebříček

Trh malých automobilů se za prvních šest měsíců roku 2012 zlepšil přesně o 5 %, prodalo se jich o 1.137 více (23.677 oproti 22.540 loňským).

Vedení mladoboleslavského zástupce v půlročním pořadí nepředstavuje žádnou velkou senzaci, Fabia má na kontě 8.080 kusů (podíl 34,1 %). Druhé je zvýšené kombi od Fordu, které přeskočilo jihokorejského soupeře a dostalo se na post lídra mezi importy (2.034, 8,6 %). Hyundai i20, který prošel modernizací a jeho výroba se přesouvá z Indie do Turecka, tak musí vzít zavděk bronzem (1.877, 7.9 %). Čtvrtá je Fiesta (1.616, 6,8 %) a Top 5 uzavírá Thalia od Renaultu (1.570, 6,6 %). Pro připomenutí: v pololetí minulého roku byla druhá za Fabií právě ona, třetí Fusion, čtvrtý Hyundai i20 a páté Polo.

Nárůst Fabie činí od ledna jen 2,2 %, oproti prvním šesti měsícům letopočtu 2011 se prodalo o 173 vozů více. Další tři nejbližší konkurenti jsou na tom ještě lépe. Fusion má +18,6 % (loni 1.1715). i20 získala 252 aut, tedy 15,5 % (před rokem 1.625). Fiesta se zvedla razantně: hlásí o 70,5 % registrací více (z 948). Rok 2011 pro ni nebyl příliš lichotivý, nyní se jí ale vrací bývalá forma.

Skoky v podání malého sedanu s diamantem ve znaku jsou minulostí, jako jediný z první pětky má méně. Pátá Thalia si totiž pohoršila o 22,9 %, tedy o 467 kusů.

Kdo je procentním skokanem (půl)roku v malých vozech? No přece Rio! Ne, Lada Kalina s +300 % skutečně není relevantní. Třetí generace malé kie zabodovala nejen v Čechách a na Moravě. O úspěchu u nás ale +181,4 % svědčí jasně. Letos našla 864 klientů a celkově je na devítce. Před dvanácti měsíci měla vesměs její předchůdkyně na kontě přitom jen 307 aut. Kusově je na tom ovšem ještě lépe Fiesta (+668). Za Riem jsou Fusion (+319) a i20. V procentní statistice ovšem za Fiestou následuje Honda Jazz, která má skoro o 39 % více.

Propadákem je kromě výprodejového Coltu a Alfy MiTo, které jsou beztak „pod čarou“, bohužel Mazda 2 (-49,3 %). Místo 71 se pro ni rozhodlo jen 36 lidí. Ještě před dvěma lety jich mimochodem bylo 304! Tím je osud půvabné Japonky ještě smutnější. Nejvíce jednotek ovšem ztratila Thalia (zmíněných -467), dále Peugeot 207 (-192). Chevrolet Aveo (-157) a Toyota Yaris (-112).

Třída malých vozů, registrace na českém trhu v červnu 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období6/20121-6/20126/20121-6/2012
1.Škoda FABIA1400808031,7%34,1%
2.Ford FUSION499203411,3%8,6%
3.Seat IBIZA34111197,7%4,7%
4.Ford FIESTA33316167,5%6,8%
5.Hyundai i2029918776,8%7,9%
6.Renault THALIA24315705,5%6,6%
7.Renault CLIO2008174,5%3,5%
8.Volkswagen POLO15011453,4%4,8%
9.Peugeot 2071449373,3%4,0%
10.Kia RIO1428643,2%3,6%
11.Opel CORSA1044092,4%1,7%
12.Dacia SANDERO984992,2%2,1%
13.Toyota YARIS895482,0%2,3%
14.Citroën C3834851,9%2,0%
15.Peugeot 208701661,6%0,7%
16.Chevrolet AVEO663651,5%1,5%
17.Audi A1532321,2%1,0%
18.Fiat PUNTO273280,6%1,4%
19.Suzuki SWIFT241460,5%0,6%
20.Honda JAZZ171250,4%0,5%
21.Nissan MICRA111020,2%0,4%
22.Lancia Y9230,2%0,1%
22.Peugeot 20691030,2%0,4%
24.Mazda 26360,1%0,2%
25.Citroën DS34220,1%0,1%
Ostatní modely-2290,0%0,1%
CELKEM-442323677100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (90)
17. 7. 2012 17:11
Re: MiTo
Vytocil si ma? >:D Dobry si blazon, dokonca aj falosny, nie len bezcharakterny.
Co ta vedie k tomuto exhibicionizmu? >:-[]

Myslis, ze neviem, ze si tam mal iba divadelny vystup?
V tej kapuste na krku ti este nedoslo, ze zakazdym iba reagujem tak ako ty, ze? Nevadi. Musia byt aj ludia, co zastupia gaussovu krivku mentalnej vykonnosti zlava.
Len preco smrdia v diskusiach.... :-!

Ale ako som pisal, ked uz kapitan nesalutuje, podavas vykony aspon tu vo virtualnom svete Tvoj priemer 21 prispevkov na den to iba dokazuje >:D
Avatar - white label
16. 7. 2012 22:09
Re: MiTo
Tak jsem se vsadil s kámošem, že tě zase jedinou reakcí vytočím do běla a vyšlo to! Díky moc, máš u mě jedno z vyhraných piv. Zajímavé, že se vytáčíš úplně stejně jako peet1980 a stejně jednoduše i nadáváš/urážíš (lze dohledat v minulých diskusích). :*) >:-[] >:D
P.S. A woodymu intelektuálně nesaháš ani metr pod kotníky. ;-)
Avatar - white label
16. 7. 2012 22:05
Re: MiTo
Díky za potvrzení, že ty nejsi opravdu schopen pochopit ani tak jednochou a jasnou věc...
16. 7. 2012 22:00
Re: MiTo
Zase ides nieco vykladat o etike, ty odporny bezcharakterny hypokrit???
Trapne, smiesne, zufale, pokrytecke. 8-s

Nie raz si sa podkopal, teraz zacnes o rodicoch? To si v primitivizme prekonal aj woodyho.
Ty si neprekonatelny dusevny odpad. Ides niekoho poucat a sam si kopes dieru. Jednu v hlave mas, tak sa nedivim, ze ti to nedochadza v ziadnej diskusii, toboz tu nie. 8-s 8-s 8-s
16. 7. 2012 21:55
Re: MiTo
Aha, "rozhodne vyssi" je vysledok tvojho myslenia? Nabuduce radsej nemysli, nestoji to ani za kybel gitu >:D