Český trh v prvním pololetí 2012: Nejprodávanější malé vozy
Celkový trh ve srovnání se stejným měsícem loňského roku vzrostl o 310 malých aut, tedy o 7,5 %. Tehdy si noví majitelé odvezli celkem 4.113 vozů této třídy, letos jich bylo 4.423.
V červnovém žebříčku zvítězila pochopitelně Fabia s rovnými 1.400 kusy a podílem 31,7 %. „Historická“ krabice od modrého oválu je druhá i v tomto pořadí, rozhodlo se pro ni vysokých 499 zákazníků (11,3 %). Hranáč sice moc krásy nepobral a už je tu s námi celou dekádu, ale praktičnost a akční ceny dělají své. Seat Ibiza na třetí příčce vykazuje stále slušných 341 registrací (7,7 %). V minulosti bychom jej našli ale už i na dvojce. Čtvrtý je Ford Fiesta s 333 vozy (7,5 %). Páté místo náleží i20 od Hyundaie. Její řady se na českých silnicích rozrostly o dalších 299 exemplářů (6,8 %). Pro oblíbený automobil to ale znamená ústup z dobytých pozic. To samé lze napsat také o zbytku první desítky.
První Fabia si ve srovnání s červnem 2011 pohoršila o 8,4 %, prodalo se o 128 malých škodovek méně. Druhý Fusion naopak zaznamenal nárůst o 252 (!) vozů, v procentním vyjádření +102 % (loni 247). Třetí Ibiza pokračuje v tomto trendu, byť má „jen“ o 74 % více. Polepšila si ze 196 o 145 kusů. Ford Fiesta získal velmi podobných 80 % (ze 185 loňských, letos tedy o 148 více). Hyundai i20 vykazuje vzestup, jen mnohem mírnější. Vyšplhal se směrem vzhůru pouze o 9,1 %, je na tom lépe o 25 registrací
Největší procentní meziroční nárůst zaznamenala letos celkem tradičně Kia Rio. O 163 % více je velmi lichotivý výsledek, v červnu 2011 našlo nové majitele jen 54 vozů (meziročně +88). Přitom se už tehdy na našich silnicích začínaly objevovat první exempláře aktuální generace. Dalším v pořadí je Dacia Sandero (+104,2 %), ale ta se zlepšila ze 48 na 98 aut a do předních příček nezasahuje. Kusové šplhouny jsme již zmiňovali výše: vede Fusion před Fiestou a Ibizou.
Propadákům dominuje pro změnu trojice Peugeot 206 (-57,1 %), Chevrolet Aveo (-55,7 %), Mazda 2 (-53,8 %) a Fiat Punto (-52,6 %). Nejlepším z nich dle pořadí je druhý nejmenší evropský „chevy“: šestnáctý. Kusové ztráty jsou přece jen relevantnější. Neřešme ani tak Fabii (vzpomínaných -128). Důležitější je pro nás Volkswagen Polo, který se odporoučel směrem dolů o 122 exemplářů (-44,9 %) Také Peugeot 207 skončil tentokrát neslavně (-104 aut z 248, -41,9 %). Za nimi už je Aveo (-83).
Mezi vznětovými motory patří absolutní prvenství Fabii se 174 vozy (podíl na celkových registracích 12,4 %). Peugeot 208 vykazuje 19 exemplářů s motory HDi (27,1 %), Renaultů Clio s diesely pod kapotou bylo 11 (jen 5,5 %) a desítky nových přírůstků dosáhla i starší „dvěstěsedmička“ se lvem ve znaku (6,9 %). A plynová alternativa? Prodala se dvě Punta na CNG a jediná Ibiza s tovární přestavbou na LPG. Na domácích značkách se také objevila trojice hybridních Yarisů a jedna Honda Jazz.
Půlroční žebříček
Trh malých automobilů se za prvních šest měsíců roku 2012 zlepšil přesně o 5 %, prodalo se jich o 1.137 více (23.677 oproti 22.540 loňským).
Vedení mladoboleslavského zástupce v půlročním pořadí nepředstavuje žádnou velkou senzaci, Fabia má na kontě 8.080 kusů (podíl 34,1 %). Druhé je zvýšené kombi od Fordu, které přeskočilo jihokorejského soupeře a dostalo se na post lídra mezi importy (2.034, 8,6 %). Hyundai i20, který prošel modernizací a jeho výroba se přesouvá z Indie do Turecka, tak musí vzít zavděk bronzem (1.877, 7.9 %). Čtvrtá je Fiesta (1.616, 6,8 %) a Top 5 uzavírá Thalia od Renaultu (1.570, 6,6 %). Pro připomenutí: v pololetí minulého roku byla druhá za Fabií právě ona, třetí Fusion, čtvrtý Hyundai i20 a páté Polo.
Nárůst Fabie činí od ledna jen 2,2 %, oproti prvním šesti měsícům letopočtu 2011 se prodalo o 173 vozů více. Další tři nejbližší konkurenti jsou na tom ještě lépe. Fusion má +18,6 % (loni 1.1715). i20 získala 252 aut, tedy 15,5 % (před rokem 1.625). Fiesta se zvedla razantně: hlásí o 70,5 % registrací více (z 948). Rok 2011 pro ni nebyl příliš lichotivý, nyní se jí ale vrací bývalá forma.
Skoky v podání malého sedanu s diamantem ve znaku jsou minulostí, jako jediný z první pětky má méně. Pátá Thalia si totiž pohoršila o 22,9 %, tedy o 467 kusů.
Kdo je procentním skokanem (půl)roku v malých vozech? No přece Rio! Ne, Lada Kalina s +300 % skutečně není relevantní. Třetí generace malé kie zabodovala nejen v Čechách a na Moravě. O úspěchu u nás ale +181,4 % svědčí jasně. Letos našla 864 klientů a celkově je na devítce. Před dvanácti měsíci měla vesměs její předchůdkyně na kontě přitom jen 307 aut. Kusově je na tom ovšem ještě lépe Fiesta (+668). Za Riem jsou Fusion (+319) a i20. V procentní statistice ovšem za Fiestou následuje Honda Jazz, která má skoro o 39 % více.
Propadákem je kromě výprodejového Coltu a Alfy MiTo, které jsou beztak „pod čarou“, bohužel Mazda 2 (-49,3 %). Místo 71 se pro ni rozhodlo jen 36 lidí. Ještě před dvěma lety jich mimochodem bylo 304! Tím je osud půvabné Japonky ještě smutnější. Nejvíce jednotek ovšem ztratila Thalia (zmíněných -467), dále Peugeot 207 (-192). Chevrolet Aveo (-157) a Toyota Yaris (-112).
Třída malých vozů, registrace na českém trhu v červnu 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 6/2012 | 1-6/2012 | 6/2012 | 1-6/2012 | |
1. | Škoda FABIA | 1400 | 8080 | 31,7% | 34,1% |
2. | Ford FUSION | 499 | 2034 | 11,3% | 8,6% |
3. | Seat IBIZA | 341 | 1119 | 7,7% | 4,7% |
4. | Ford FIESTA | 333 | 1616 | 7,5% | 6,8% |
5. | Hyundai i20 | 299 | 1877 | 6,8% | 7,9% |
6. | Renault THALIA | 243 | 1570 | 5,5% | 6,6% |
7. | Renault CLIO | 200 | 817 | 4,5% | 3,5% |
8. | Volkswagen POLO | 150 | 1145 | 3,4% | 4,8% |
9. | Peugeot 207 | 144 | 937 | 3,3% | 4,0% |
10. | Kia RIO | 142 | 864 | 3,2% | 3,6% |
11. | Opel CORSA | 104 | 409 | 2,4% | 1,7% |
12. | Dacia SANDERO | 98 | 499 | 2,2% | 2,1% |
13. | Toyota YARIS | 89 | 548 | 2,0% | 2,3% |
14. | Citroën C3 | 83 | 485 | 1,9% | 2,0% |
15. | Peugeot 208 | 70 | 166 | 1,6% | 0,7% |
16. | Chevrolet AVEO | 66 | 365 | 1,5% | 1,5% |
17. | Audi A1 | 53 | 232 | 1,2% | 1,0% |
18. | Fiat PUNTO | 27 | 328 | 0,6% | 1,4% |
19. | Suzuki SWIFT | 24 | 146 | 0,5% | 0,6% |
20. | Honda JAZZ | 17 | 125 | 0,4% | 0,5% |
21. | Nissan MICRA | 11 | 102 | 0,2% | 0,4% |
22. | Lancia Y | 9 | 23 | 0,2% | 0,1% |
22. | Peugeot 206 | 9 | 103 | 0,2% | 0,4% |
24. | Mazda 2 | 6 | 36 | 0,1% | 0,2% |
25. | Citroën DS3 | 4 | 22 | 0,1% | 0,1% |
Ostatní modely | - | 2 | 29 | 0,0% | 0,1% |
CELKEM | - | 4423 | 23677 | 100,0% | 100,0% |