Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v říjnu 2012: Nejprodávanější automobily nižší střední třídy

Aleš Dragoun
Diskuze (142)
Mladoboleslavská Škoda má v říjnové první pětce nižší střední třídy už dva modely. Octavia ji otevírá, Rapid se dostal na její chvost.

Trh v této kategorii za desátý měsíc roku 2012 klesl o 10,7 %. Před rokem bylo nově zaregistrováno 5.091 vozů nižší střední třídy, letos jen 4.546 (-545).

V říjnovém žebříčku zvítězila znovu jasně Octavia s 1.743 kusy a podílem 38,3 %. Nutno dodat, že globálně mezi všemi modely byla až druhá, o kategorii menší Fabia ji poprvé po více než dvou letech porazila. Ale vraťme se rychle zpět do vyšší třídy. Nošovický Hyundai i30 obsadil díky 442 přírůstkům a 9,7 % tradiční stříbrnou příčku. Na bronz se prokousal Volkswagen Golf se 406 novými auty (8,9 %), který prochází částečnou generační obměnou. Dvojče i30, žilinská Kia Cee'd, je čtvrtá, dostala se na 361 vozů (7,9 %). Poslední místo v Top 5 obsadil v titulku zmíněný Rapid s 274 registracemi (6 %) a odsunul tak mimo ni Ford Focus.

Rapid se ve druhé polovině října začal konečně oficiálně prodávat. Octavii čeká střídání stráží zanedlouho. Ač většina médií tvrdí, že bude patřit do střední třídy, rozvorem pod 2,7 m bohužel nikoliv. Oproti tomu SDA ji do střední řadí stále tvrdošíjně a pamětníci si určitě vzpomenou na rok 1996 a tehdejší citace z tisku...

V meziměsíčním srovnání s totožným obdobím roku 2011 navíc spadla o poměrně značných 620 aut (-26,2 %). Druhý Hyundai i30 má naopak slušný nárůst, konkrétně 43,5 %. Před rokem si domácí zákazníci odvezli celkem 308 „i-třicítek“, aktuálně jich je o 134 více. Golf vykazuje mírný postup o rovných 10 % (+37 aut z 369). Registrace „bramborového“ Cee'du stouply alespoň o 3,7 %, respektive 13 vozů. Rapid pochopitelně v tuto chvíli ještě porovnávat nelze.

Meziročním procentním šplhounům v aktuálním pořadí vládne Audi A3. Polepšilo si z 15 registrací na 57 (+280 %), do statistik přibyly dokonce dva kabriolety. A Subaru Impreza včetně crossoveru XV? To je druhé (+257,1 %, ze sedmi exemplářů na 25). Imprezy třetí generace se přitom prodaly jen dvě, zbytek připadá právě na nové XV. Fiat Sedici (+200 %) nás zajímat nemusí, beztak je mimo pořadí. Posledním modelem, který zaznamenal trojciferný skok, je Citroën DS4. Zvedl se dvojnásobně, z 9 na 18 aut. Pak následuje kromě VW Scirocco již zmíněná i30. Kusovým skokanům, kteří mají +10 a více, dominuje také tento Hyundai před Audi A3 (+42), Golfem, Loganem a Imprezou (oba +18). V závěsu jsou Honda Civic (+17) a Cee'd.

Pro změnu největším propadákem měsíce je alespoň z první třicítky Seat Leon (-64,7 %, -22 aut). Fiat Bravo má o něco menších -57,1 %, důležitější Renault Fluence -54,1 %, krásná Giulietta -53,8 % a Mégane -51,5 %. Čtyřicítku přesáhl velmi těsně už jen Focus. Leon v aktuální generaci spěje do konce svého životního cyklu. Absolutním ztrátám vévodí Octavia před Méganem (-136) veledůležitým modelem modrého oválu (-94), Fluencem (-79) a Peugeotem 308 (-73 kusů).

Český trh v nižší střední oproti deseti měsícům loňského roku klesl, a to o 9,2 %, počet nových aut se snížil z 43.807 na 39.798 (meziročně -4.009).

Celkově vede od ledna nejprodávanější model v České republice vůbec: Octavia s 19.491 kusy a podílem 44 %. Druhý je Hyundai i30 (4.016, 9,1 %). Třetí příčku obsadil Volkswagen Golf (3.005, 6,8 %). Čtvrté místo náleží stále agresivnímu Cee'du (2.952, 6,7 %). Na soupeře z Wolfsburgu sice ztratil, ale Golf rozhodně nemá nic jistého. Pátý Mégane značně ztrácí (1.826, 4,3 %), rozdíl mezi ním a šestým Focusem je momentálně 94 exemplářů.

V meziročním srovnání vedoucí Octavia ztratila 574 jednotek, tedy 2,9 %. V září byla mimochodem ještě v zisku. Hyundai i30 se zde relativně hodně zlepšil (+39,9 %, +1.146 aut), alespoň oproti svým nejbližším konkurentům. Třetí Golf se totiž odporoučel opačným směrem, tedy dolů o 15,8 %. Má na kontě o 565 vozů méně než před rokem. Jeho ztráta se ale lehce snížila. Také Kia zůstává v minusu, prodala o 147 Cee'dů méně (-4,7 %). A konečně řady nových Renaultů Mégane prořídly o 34,9 % (loni 2.807, letos -981).

Navýšení Citroënu DS4 (+204 %) a Hyundaie Elantra (+137 %) nejsou relevantní. Fiatu Sedici se prodalo dvakrát tolik (80 místo 40), což je sice hezké, ale „šestnáctka“ zkrátka není důležitá a navíc do nižší střední tak úplně nepatří. Meziročním šplhounem tak opět vyhlašujeme BMW řady 1. Hatchbacky, kupé a kabriolety s modrobílým logem si polepšily o 80,7 %. „Na vině“ je hlavně nová generace, byť modelu se aktuálně v měsíčním žebříčku moc nedaří. Nejmenší sérii z Mnichova zvolilo 244 zákazníků místo 135. Impreza i s XV se zlepšila o 77,5 % (z 80 na 142). Na kusy vede i30 před Elantrou s +178 auty (byť ta se loni nenabízela celý rok). Za nimi jsou BMW 1 (+109) a Citroën C4 (+92).

Z propadáků nás bude zajímat hlavně Seat Leon (-66,8 %, 118 kusů místo 357). Hned za ním jsou globální hráč Focus (-58,4 %, -2.427!) a Mitsubishi Lancer (-59,3 %, -124). Ztrátu 40 a více procent vykazují ještě Fiat Bravo a Toyota Auris, o modelech „pod čarou“ se nemá smysl vyjma vzpomínaného Lanceru zmiňovat. V absolutních počtech se také modrý ovál nemůže svým úbytkem rozhodně chlubit. Mégane je na tom v porovnání s ním ještě dobře. Opel Astra pak má -653, v patách jsou mu ovšem Octavia s Golfem.

Mezi nejprodávanějšími automobily se vznětovými motory se pořadí opět řádně promíchalo. Škoda Octavia je ovšem neohroženě v čele, má na kontě celkem 1.402 kusů (80,4 % z celkových registrací). Druhý je Volkswagen Golf (136, 33,5 %) a pomyslný bronz patří Cee'du s 97 exempláři (jen 26,9 %). Těsně pod stupni vítězů se nachází Hyundai i30, který příliš nezaostal (90, ale ještě menších 20,4 %). Pátý Peugeot 308 se 74 turbodiesely vykazuje naopak vysoký podíl nafty: 63,7 %.

52 nových Octavií spaluje LPG, stejně jako devítka Loganů MCV. V bioethanolu dopadl jejich souboj jinak: také devítka dacií proti šesti škodovkám. Nové elektromobily a hybridy představují dva Aurisy HSD, respektive jediný Lexus CT.

Nižší střední třída, registrace na českém trhu v říjnu 2012
  Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
  Období 10/2012 1-10/2012 10/2012 1-10/2012
1. Škoda OCTAVIA 1743 19491 38,3% 44,0%
2. Hyundai i30 442 4016 9,7% 9,1%
3. Volkswagen GOLF 406 3005 8,9% 6,8%
4. Kia CEE´D 361 2952 7,9% 6,7%
5. Škoda RAPID 274 463 6,0% 1,0%
6. Ford FOCUS 139 1732 3,1% 3,9%
7. Renault MEGANE 128 1826 2,8% 4,1%
8. Suzuki SX4 124 1202 2,7% 2,7%
9. Peugeot 308 116 1150 2,6% 2,6%
10. Opel ASTRA 104 1145 2,3% 2,6%
11. Citroën C4 94 1046 2,1% 2,4%
12. Dacia LOGAN 78 961 1,7% 2,2%
13. Renault FLUENCE 67 969 1,5% 2,2%
14. Chevrolet CRUZE 62 613 1,4% 1,4%
15. Toyota AURIS 60 601 1,3% 1,4%
16. Audi A3 57 329 1,3% 0,7%
16. Honda CIVIC 57 490 1,3% 1,1%
18. Hyundai ELANTRA 32 308 0,7% 0,7%
19. Subaru IMPREZA 25 142 0,5% 0,3%
20. Mazda 3 23 307 0,5% 0,7%
21. Volkswagen BEETLE 20 159 0,4% 0,4%
21. Volvo V40 20 41 0,4% 0,1%
23. Citroën DS4 18 76 0,4% 0,2%
24. Volkswagen JETTA 14 130 0,3% 0,3%
25. Seat LEON 12 130 0,3% 0,3%
26. BMW 1 11 244 0,2% 0,6%
27. Mercedes-Benz A 10 63 0,2% 0,1%
28. Volkswagen SCIROCCO 7 43 0,2% 0,1%
29. Alfa Romeo GIULIETTA 6 145 0,1% 0,3%
29. Fiat BRAVO 6 132 0,1% 0,3%
29. Fiat LINEA 6 49 0,1% 0,1%
Ostatní modely - 24 384 0,5% 0,9%
CELKEM - 4546 44344 100,0% 100,0%
Aleš Dragoun
Diskuze (142)
Avatar - Atlis
19. 11. 2012 08:47
Re: Nižší střední
v cr/sr sa v nizsej strednej priliz vela na prednych prieckach nezmeni a je uplne jedno, co sa na trhu deje.
Avatar - Atlis
19. 11. 2012 08:45
Re: Octávia je nižšia stredná ...
octavia nemusi vnutornym priestorom dobiehat nikoho. relativne malo priestoru na zadnych sedackach ma aj focus, jetta, fluence ci ine sedany. ak chces dostatok miesta vzadu, musis kupit aspon strednu triedu.
Avatar - white label
19. 11. 2012 00:41
Re: ŽRÁDLO ROKU
Napadám??? Dělám přesně jednu z těch možností, které jsem popsal, v případě mých reakcí na Icescenta tady v diskusi, se jedná o kombinaci druhé a třetí možnosti.
Kéž by tu všechny reakce (obecně) byly aspoň do takové míry slušné, jako ty moje tady na Icescenta. ;-)
Avatar - white label
19. 11. 2012 00:34
Re: Hyundai i30 +43,5%!
Není normální, opravdu si myslet to, co si napsal, a přitom sem pravidelně chodit, přičemž je v principu úplně jedno, jestli sem chodíš jednou za měsíc, jednou za týden, nebo každý den..., tohle se dá věřit někomu, kdo už sem nechodí vůbec... :*) >:-[]
Avatar - white label
19. 11. 2012 00:24
Re: ŽRÁDLO ROKU
A je snad na těch "práškách" něco vulgárního? Stejně jako na mokrých hadrech apod. Kéž by tu vždy byly podobné výrazy těmi skutečně krajními, což rozhodně nejsou...
Prášky ti vadí, ale že bys někdy napsal některým mým doslova sprostě píšícím oponentům, ať se tu chovají slušně, jsem zatím nezaznamenal...
Já napsal několikrát i GTImu, že to přehnal, pokud to (v tomto ohledu) opravdu přehnal.
A nedávno jsem dal palec nahoru dokonce i topperovi (tomu bych před tím sám nevěřil) a zaslouženě.
Ale vysvětlovat něco podobného zrovna tobě není vůbec snadné, v tomto ohledu máte totiž hodně společného právě s GM.rja. ;-)