Nástupce legendárního offroadu se nové generace nedočká. Chevrolet zastavuje vývoj nové Nivy
Chevrolet Niva je jeden z nezvyklých projektů automobilového světa. Původně auto vyvíjela automobilka Lada jako nástupce jejího legendárního offroadu Niva (VAZ-2121), na plnohodnotné rozjetí produkce ale neměla finance, a tak projekt VAZ-2123 převzal americký koncern General Motors. Ten koupil i práva na použití jména Niva na ruském trhu, a tak od roku 2002 prodává Chevrolet Niva. Stárnoucí vůz se už měl dočkat nástupce, nakonec z něj ale nejspíše nic nebude.
„Práce na projektu nové generace Nivy byly pozastaveny, a to kvůli několika objektivním důvodům,“ prohlašuje bez bližších podrobností tiskový mluvčí GM-AvtoVAZ, což je společný podnik amerického koncernu General Motors a ruské automobilky AvtoVAZ, který má produkci Chevroletu Niva na starosti.
General Motors se v roce 2015 z ruského trhu postupně stáhl. Ukončil lokální výrobu vozů Opel (značka mu tehdy ještě patřila), a to hlavně kvůli tehdejší ekonomické situaci v Rusku. I v reakci na sankce od ostatních států ruské prodeje aut v roce 2014 prudce klesly, což změnilo plány mnohých automobilek.
Naopak Chevrolet Niva zůstal, nadále se prodává ve 100 specializovaných showroomech a je v největší zemi světa notně populární. Letos jeho prodeje sice klesají, stále je však za období leden až srpen devatenáctým nejprodávanějším autem na ruském trhu, což je na tak stařičký model skvělý výsledek. Mimochodem původní Niva, kterou Lada musí kvůli dohodě s GM dnes prodávat pod označením 4x4, je letos zatím čtrnácté nejprodávanější auto v Rusku.
Právě to je důvod, proč předseda GM-AvtoVAZ Nicolas Maure říká: „Firma vydělává, a tak není potřeba Nivu nahrazovat.“
GM přitom na nástupci Nivy pracovalo. V roce 2014 dokonce představilo koncept Chevrolet Niva, který měl podobu nové generace naznačit. Prodávat se měl začít v roce 2016, nakonec ale na něj nedošlo. A zřejmě ani nedojde, místo toho se chce společnost zaměřit na další vylepšování stávající Nivy. Tedy na něco, co je u ruských aut zvykem...
Také AvtoVAZ tu původní Nivu neustále vylepšuje, posledního (mírného) faceliftu se stařičký offroad dočkal letos. Vedle toho však pracuje na nové generaci, která se má minimálně nějaký čas prodávat po boku té stávající. Inspirovat se má letošním konceptem Lada 4x4 Vision, na trh se však nedostane dříve než v roce 2022.
Zajímavostí je pak informace, že se novinka nebude jmenovat 4x4. Pokud to půjde, Lada by se ráda vrátila k označení Niva. „Pokud bude možnost koupit jméno zpátky, dávalo by to smysl. Stále má silnou image, a to nejen v Rusku, ale v zahraničí. Je to ale otázka ceny,“ říká k tomu šéf AvtoVAZu.