Chrysler si zaregistroval jméno Rebel. Čeká nás drzý sporťák?
Americká společnost Chrysler Group LLC podala 16. dubna 2014 u patentového úřadu (U.S. Patent And Trademark Office) žádost o registraci ochranné známky Rebel. Co to znamená? Jistě že tohle jméno nemůže být použito na nějaké miniauto, popřípadě hybrid. I když korejský Daewoo Racer taky nebyl žádným závodníkem, že? Ale proč by v Detroitu hazardovali? Patentový spis nám toho samozřejmě moc neřekne: „Ochranná známka je určena k použití pro zboží a služby, které zahrnují motorová vozidla, a to osobní automobily, nákladní, dodávky, sportovně užitková vozidla a jejich konstrukční části.“
Je jisté, že ho chtějí Američané co nevidět použít. Server Ignitionist spekuluje nad tím, že by se mohlo jednat o nástupce sedanu Avenger, tedy klasické zadokolky se znáčkem Dodge. Případně nevylučuje ani limitovanou edici nějaké stávající řady, například Chargeru. Autoblog předpokládá, že by mohlo jít o výkonnější modely a dává k diskusi jména Jeep Renegade Rebel a Ram 1500 Rebel. No, pro crossover a pick-up se zas až tak úplně nehodí... Co třeba udělat z jedovatého hada zmiji rebelantskou? Z nějakých odpovědných úst mocných mužů samotné automobilky pochopitelně nezaznělo oficiálně vůbec nic.
Jméno Rebel použil Chrysler už v roce 1974 u australského sedanu Valiant. Ten byl u protinožců krátkou dobu samostatnou značkou, v USA se jednalo o model, který nesl logo Plymouthu. Reklamní oddělení využilo i excentrického britského zpěváka a kytaristu Davida Bowieho a jeho populární skladby „Rebel, Rebel.“ Bowie sám v té době rozhodně nevypadal konvenčně a vyžíval se v extravaganci.
Nezapomínejme ani na American Motors Corporation. Ta toto jméno používala v letech 1967-1970 pro pětimetrové sedany, kupé, kombi a kabriolety se zadním pohonem. Kupé existovalo i ve verzi bez B-sloupků Měly pod kapotami řadové šestiválce 3,8 a 4,1 l (116 a 127 kW), respektive klasické vidlicové osmiválce 4,8, 5,0, 5,6, 5,9 a 6,4 l. Ty dávaly nejméně 157 a nejvýše 254 kW. Rebely se vyráběly kromě amerického Wisconsinu také v Kanadě a v Mexiku, montovaly v Austrálii a na Novém Zélandu. Evropským rodištěm byl belgický Haren, na starém kontinentu a v Alžírsku (!) nesly místo původní značky Rambler a později AMC název Rambler-Renault Rebel.
O sedmnáct let později AMC zkrachovala a přešla do rukou právě Chrysleru. Někdo vlivný evidentně zjistil, že patentová ochrana už vypršela, takže „rebela“ nechal znovu právně posvětit. Proč ne, ani naše Škoda se v tomto ohledu nechová jinak a je lepší tak učinit co nejdříve, aby ho nepoužil někdo jiný.