reklama


25.1. 2016 Ladislav Černý

Citroën Berlingo 1.6 BlueHDi Euro 6 Furgon: Nejsilnější

 

Modernizovaný Citroën Berlingo v provedení furgon prošel redakčním testem. Vyzkoušeli jsme vrcholný turbodiesel BlueHDi.

Rok 2015 přinesl prozatím poslední modernizaci Citröenu Berlingo a největší změna se týká motorů, které u osobní verze Multispace musí splňovat požadavek Euro 6. Pro furgon v kategorii N1 však u vznětových motorů stačí ještě požadavek Euro 5+. My jsme si však půjčili Berlingo furgon BlueHDi ve specifikaci Euro 6, která za nedlouho dopadne na všechna vozidla patřící do kategorie N1. Název BlueHDi pro motor Euro 6 ukazuje, že dočišťování výfukových plynů používá roztok močoviny AdBlue.

Starý i nový

Proto v současné nabídce furgonu najdete motor 1.6 BlueHDi Euro 6 jen k žádanější variantě L1. Jde o luxusnější motorizaci, proto ji importér zatím spojuje výhradně s vyšší úrovní výbavy SX.

V současné době má zájemce o motor 1.6 BlueHDi Euro 6 na výběr ze dvou výkonových verzí 55 a 73 kW. Zkoušené Berlingo o výkonu 73 kW tvoří vrchol motorické nabídky, protože současný požadavek Euro 5+ splňuje čtyřválec 1.6 HDi ve výkonových verzích 55 a 66 kW.

Euro 6

Citroën vyřešil požadavek Euro 6 konstrukčně náročnou a také výrobně nákladnou technologií SCR se vstřikováním močoviny. Pro profesionála v silniční dopravě to však není nic nového, protože u nákladních vozidel kategorií N2 a N3 se selektivní katalytická redukce používá již od emisní normy Euro IV platné od října roku 2006. Tehdy bylo možné plnit Euro IV buď vstřikováním 32,5procentního roztoku močoviny AdBlue nebo zavedením masivnější recirkulace výfukových plynů.

Požadavky Euro 6 na oxidy dusíku si však technologii SCR téměř výlučně vynutily, i když někteří výrobci zejména u malých motorů snižují oxidy dusíku ve výfukových plynech záchytným katalyzátorem LNT bez vstřikování roztoku močoviny. Ten však k vypálení vyžaduje větší množství nafty, která je cca třikrát dražší než AdBlue.

Jednoduchost

Odhlédneme-li od techniky a budeme se na model Berlingo dívat pouze uživatelsky, nic zásadního se pro řidiče nemění. Citroën nadělil modelu Berlingo HDi sedmnáctilitrovou nádrž na AdBlue, což by s rezervou mělo vystačit na dvacet tisíc kilometrů. Kvůli tomu bylo nutné zmenšit naftovou nádrž ze šedesáti na třiapadesát litrů, což ve skutečnosti znamená omezení dojezdu vozu o cca 150 km. U městské dodávky to však nemá praktický dopad, spíše majitelé osobních verzí to pocítí při cestě například k moři.

Posílení

V rámci změn na úroveň Euro 6 díky začlenění Adblue do výfuku před filtr pevných částic došlo k dalším drobným změnám v motoru. Testovaný agregát dostal o 7 kW vyšší výkon (ze 66 na 73 kW), narostl zejména točivý moment o 39 N.m. Tím se pro zájemce o Berlingo furgon otevřela cesta k dosud nenabízenému točivému momentu 259 N.m. To má smysl zejména pro ty, kteří si pořídí variantu s užitečnou hmotností osm metrických centů a celková hmotnost vozidla se vyhoupne až na 2,15 tuny. Zvýšené užitečné zatížení se týká standardně delších provedení L2, ke kratšímu jej obdržíte za sedm tisíc korun.

Agregáty Euro 6 dostaly opatření na snížení třecích odporů, a tak zkoušená 74 kW verze s pětistupňovou převodovkou má napsanou kombinovanou spotřebu 4,3 l/100 km. Ke cti tomuto agregátu dodáváme, že to je bez start-stop systému. My jsme v testu jezdili za 4,5 l/100, což při svižném stylu musí potěšit každého. Pro zájemce o Berlingo jsou rovněž příjemné výbavové pakety v rámci akční nabídky zdarma, takže už není třeba váhat, zda si pořídit například klimatizaci a rádio, protože cenu nenavyšují.

Plusy

  • Prostornost interiéru
  • Úsporný motor
  • Poutavý vzhled

Minusy

  • Aerodynamický svist
  • Menší naftová nádrž

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 1.6 BlueHDi
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem válců (cm3) 1560
Chlazení kapalinou
Vrtání x zdvih (mm) 75 x 88,3
Největší výkon (kW/min-1) 73/3750
Točivý moment (N.m/min-1) 254/1750
Emisní norma Euro 6
Převodovka pětistupňová manuální
Pohon předních kol
Nejvyšší rychlost (km/h) 163
Zrychlení z 0 na 100 km (s) 15,1
Spotřeba paliva (l/100 km) 5,1/3,9/4,3
Délka/šířka/výška (mm) 4380/1810/1801
Rozvor (mm) 2728
Provozní hmotnost (kg) 1389
Celková hmotnost (kg) 2170
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 690
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 1250
Objem nákladového prostoru (m3) 0,675/3,000
Objem nádrže paliva (l) 53
Objem nádrže Adblue (l) 17
Cena vozu (Kč bez DPH) 416 000
Spolupracujeme s TipCars.com
Denně je v České republice ukradeno kolem 25 vozidel – jak ochránit to vaše? Denně je v České republice ukradeno kolem 25 vozidel – jak ochránit to vaše?

Každý den má více než 25 českých občanů velké…

Strach z exekuce? Předejděte nejhoršímu nárazu Strach z exekuce? Předejděte nejhoršímu nárazu

Exekuční řízení se v České republice bohužel řídí…

Polská televize chválí české zdravotnictví, britské se jí nelíbí Polská televize chválí české zdravotnictví, britské se jí nelíbí

Nebrat si vzor z Britů ani Švédů, ale raději se podívat…

Půjde Merkelová od válu? Její stranu v průzkumu po 11 letech předstihli socialisté Půjde Merkelová od válu? Její stranu v průzkumu po 11 letech předstihli socialisté

Německá Sociálnědemokratická strana (SPD) poprvé od roku…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny Fiat Grande Punto (Evo). Je krásný, levný a docela spolehlivý Test ojetiny Fiat Grande Punto (Evo). Je krásný, levný a docela spolehlivý

Už od sedmdesáti tisíc pořídíte Fiat Grande Punto. Jak…

Poslední Poslední "odvázaná" Škoda. Před dvaceti lety vyráběli felicii fun

Přípravu výroby vozu, který původně neměl být vůbec určen…

 




Citroën Berlingo: První jízdní dojmy z Francie Citroën Berlingo: První jízdní dojmy z Francie

Citroën Berlingo si během své existence získal řadu…

Citroën Berlingo: Modernizace přinesla motory Euro 6 Citroën Berlingo: Modernizace přinesla motory Euro 6

Druhá generace úspěšného Berlinga prošla nedávno…

 



 
7 podivných wartburgů. Prohlédněte si varťas jako limuzínu či rallye speciál

7 podivných wartburgů. Prohlédněte si vůz jako limuzínu či rallye speciál

Včera

Automobilka z Eisenachu se proslavila hlavně sedany a kombíky, pod značkou Wartburg ale prodávala i pick-up. Další speciály přidali sami zákazníci.




Blesk.cz

Sekání prstů, elektrošoky a rozsekaná hlava! Recenze Resident Evil 7: Biohazard – Banned Footage vol. 2

Sekání prstů, elektrošoky a rozsekaná hlava! Recenze…

Zlo nikdy nespí. Herní zážitek s hororovou událostí roku Resident Evil 7: Biohazard jen tak nekončí. Dočkali…

Zemřel Václav Hanf (†82). Patřil k dětem, které přežily vyhlazení Lidic

Zemřel Václav Hanf (†82). Patřil k dětem, které…

Po dlouhé nemoci zemřel ve vojenské nemocnici v pražských Střešovicích Václav Hanf, jeden z dětských pamětníků…

 

iSport.cz

Derner se předvedl. Odvolal faul na svou osobu a ukázal gesto fair play

Derner se předvedl. Odvolal faul na svou osobu a…

O gesto fair play se postaral v extraligovém duelu s Hradcem Králové obránce libereckých hokejistů Lukáš Derner.…

SESTŘIHY: Favorité nezaváhali. Výhry slaví Sparta, Plzeň i Slavia

SESTŘIHY: Favorité nezaváhali. Výhry slaví Sparta,…

Giganti nezaváhali. V 17. kole ePojisteni.cz ligy si po sobotních výhrách Plzně nad Příbramí (1:0) a Slavie…

 

Reflex.cz

Pane Lavrove, studenou válku jste vzkřísili vy!

Pane Lavrove, studenou válku jste vzkřísili vy!

Ministr zahraničí Ruska, věrný druh Vladimira Putina Sergej Lavrov se pustil do Severoatlantické aliance. Prý…

Samantha Cameronová promluvila o smrti svého syna. „Ivanova smrt změnila manželovu politiku,“ tvrdí

Samantha Cameronová promluvila o smrti svého syna.…

Manželka bývalého premiéra Davida Camerona, který odstoupil ze své funkce po hlasování o brexitu v červnu 2016,…

 
 
reklama