25.1. 2016 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Citroën Berlingo 1.6 BlueHDi Euro 6 Furgon: Nejsilnější

 

Modernizovaný Citroën Berlingo v provedení furgon prošel redakčním testem. Vyzkoušeli jsme vrcholný turbodiesel BlueHDi.

Rok 2015 přinesl prozatím poslední modernizaci Citröenu Berlingo a největší změna se týká motorů, které u osobní verze Multispace musí splňovat požadavek Euro 6. Pro furgon v kategorii N1 však u vznětových motorů stačí ještě požadavek Euro 5+. My jsme si však půjčili Berlingo furgon BlueHDi ve specifikaci Euro 6, která za nedlouho dopadne na všechna vozidla patřící do kategorie N1. Název BlueHDi pro motor Euro 6 ukazuje, že dočišťování výfukových plynů používá roztok močoviny AdBlue.

Starý i nový

Proto v současné nabídce furgonu najdete motor 1.6 BlueHDi Euro 6 jen k žádanější variantě L1. Jde o luxusnější motorizaci, proto ji importér zatím spojuje výhradně s vyšší úrovní výbavy SX.

V současné době má zájemce o motor 1.6 BlueHDi Euro 6 na výběr ze dvou výkonových verzí 55 a 73 kW. Zkoušené Berlingo o výkonu 73 kW tvoří vrchol motorické nabídky, protože současný požadavek Euro 5+ splňuje čtyřválec 1.6 HDi ve výkonových verzích 55 a 66 kW.

Euro 6

Citroën vyřešil požadavek Euro 6 konstrukčně náročnou a také výrobně nákladnou technologií SCR se vstřikováním močoviny. Pro profesionála v silniční dopravě to však není nic nového, protože u nákladních vozidel kategorií N2 a N3 se selektivní katalytická redukce používá již od emisní normy Euro IV platné od října roku 2006. Tehdy bylo možné plnit Euro IV buď vstřikováním 32,5procentního roztoku močoviny AdBlue nebo zavedením masivnější recirkulace výfukových plynů.

Požadavky Euro 6 na oxidy dusíku si však technologii SCR téměř výlučně vynutily, i když někteří výrobci zejména u malých motorů snižují oxidy dusíku ve výfukových plynech záchytným katalyzátorem LNT bez vstřikování roztoku močoviny. Ten však k vypálení vyžaduje větší množství nafty, která je cca třikrát dražší než AdBlue.

Jednoduchost

Odhlédneme-li od techniky a budeme se na model Berlingo dívat pouze uživatelsky, nic zásadního se pro řidiče nemění. Citroën nadělil modelu Berlingo HDi sedmnáctilitrovou nádrž na AdBlue, což by s rezervou mělo vystačit na dvacet tisíc kilometrů. Kvůli tomu bylo nutné zmenšit naftovou nádrž ze šedesáti na třiapadesát litrů, což ve skutečnosti znamená omezení dojezdu vozu o cca 150 km. U městské dodávky to však nemá praktický dopad, spíše majitelé osobních verzí to pocítí při cestě například k moři.

Posílení

V rámci změn na úroveň Euro 6 díky začlenění Adblue do výfuku před filtr pevných částic došlo k dalším drobným změnám v motoru. Testovaný agregát dostal o 7 kW vyšší výkon (ze 66 na 73 kW), narostl zejména točivý moment o 39 N.m. Tím se pro zájemce o Berlingo furgon otevřela cesta k dosud nenabízenému točivému momentu 259 N.m. To má smysl zejména pro ty, kteří si pořídí variantu s užitečnou hmotností osm metrických centů a celková hmotnost vozidla se vyhoupne až na 2,15 tuny. Zvýšené užitečné zatížení se týká standardně delších provedení L2, ke kratšímu jej obdržíte za sedm tisíc korun.

Agregáty Euro 6 dostaly opatření na snížení třecích odporů, a tak zkoušená 74 kW verze s pětistupňovou převodovkou má napsanou kombinovanou spotřebu 4,3 l/100 km. Ke cti tomuto agregátu dodáváme, že to je bez start-stop systému. My jsme v testu jezdili za 4,5 l/100, což při svižném stylu musí potěšit každého. Pro zájemce o Berlingo jsou rovněž příjemné výbavové pakety v rámci akční nabídky zdarma, takže už není třeba váhat, zda si pořídit například klimatizaci a rádio, protože cenu nenavyšují.

Plusy

  • Prostornost interiéru
  • Úsporný motor
  • Poutavý vzhled

Minusy

  • Aerodynamický svist
  • Menší naftová nádrž

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 1.6 BlueHDi
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem válců (cm3) 1560
Chlazení kapalinou
Vrtání x zdvih (mm) 75 x 88,3
Největší výkon (kW/min-1) 73/3750
Točivý moment (N.m/min-1) 254/1750
Emisní norma Euro 6
Převodovka pětistupňová manuální
Pohon předních kol
Nejvyšší rychlost (km/h) 163
Zrychlení z 0 na 100 km (s) 15,1
Spotřeba paliva (l/100 km) 5,1/3,9/4,3
Délka/šířka/výška (mm) 4380/1810/1801
Rozvor (mm) 2728
Provozní hmotnost (kg) 1389
Celková hmotnost (kg) 2170
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 690
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 1250
Objem nákladového prostoru (m3) 0,675/3,000
Objem nádrže paliva (l) 53
Objem nádrže Adblue (l) 17
Cena vozu (Kč bez DPH) 416 000
Spolupracujeme s TipCars.com
Samsung a Spotify se spojují proti Applu Samsung a Spotify se spojují proti Applu

Akcie hudební společnosti Spotify povyskočily o šest…

Uber čelí dalším pokusům o regulaci Uber čelí dalším pokusům o regulaci

Alternativní dopravce Uber, který musel loni na podzim…

Chřadnoucímu Turecku mají pomoci stovky miliard katarských investic Chřadnoucímu Turecku mají pomoci stovky miliard katarských investic

Katar slíbil, že v Turecku investuje 15 miliard dolarů…

Marvanová: Smetka lže. Chce jen hodit vinu na někoho jiného Marvanová: Smetka lže. Chce jen hodit vinu na někoho jiného

Bývalý majitel H-Systemu Petr Smetka promluvil pro deník…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit

U některých aut je záslepka pro odjištění pojistky…

Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč

Konfigurátor Škody Karoq se rozšířil směrem dolů. Příchod…

 



Citroën E-Berlingo Multispace jako rodinný elektromobil s dojezdem 170 km Citroën E-Berlingo Multispace jako rodinný elektromobil s dojezdem 170 km

Citroën Berlingo poháněný elektromotorem figuroval…

Citroën Berlingo: První jízdní dojmy z Francie Citroën Berlingo: První jízdní dojmy z Francie

Citroën Berlingo si během své existence získal řadu…

 



 
Automobilům jsme mohli říkat jinak. Třeba kolojezd nebo lokomobil...

Automobilům jsme mohli říkat jinak. Třeba kolojezd nebo lokomobil...

Dnes 18:43

Kolojezd nebo kočár bez koní, i tak se v minulosti říkalo vynálezu, který dnes známe pod označením automobil.




Blesk.cz

Gottova domácnost se zase rozrostla! BÉÉzvadný nápad, Mistře!

Gottova domácnost se zase rozrostla! BÉÉzvadný…

Zpěvák Karel Gott (79) je doma obklopen nejenom samými ženami, tedy manželkou a dcerami, ale má kolem sebe také…

Steamu klesají online hráči. Viníkem je nejspíše obrovský úspěch multiplayerové hry Fortnite

Steamu klesají online hráči. Viníkem je nejspíše…

Pokud jde o počet hráčů, kteří přes konkrétní platformu hrají nějakou multiplayerovou hru online, Steam je stále…

 

iSport.cz

Porazili jsme jen Slovan, máme na víc, mrzí vítkovického kapitána Olesze

Porazili jsme jen Slovan, máme na víc, mrzí…

Vítkovice i v druhém přípravném derby s třineckými Oceláři padly. Po domácí prohře 0:3 prohrály v Třinci 1:3,…

Kopecký: Dynamo svléklo Slavii, Trpišovský musí vytipovat slabá místa

Kopecký: Dynamo svléklo Slavii, Trpišovský musí…

Šokovali ho rozhodčí, ale na ně vyřazení fotbalistů Slavie z Ligy mistrů nesváděl. „Aby slávisté mohli myslet na…

 

Reflex.cz

Česká pošta má být kulturní památkou! Zasluhuje ochranu, dotace a možná i zvláštní zákon

Česká pošta má být kulturní památkou! Zasluhuje…

Zažil jsem díky České poště nádherné odpoledne, kdy jsem si v úplnosti zavzpomínal na mládí, vrátil se do…

Rychle se omluvte aneb Když má Andrej Babiš pravidelnou panickou hrůzu z veřejného mínění

Rychle se omluvte aneb Když má Andrej Babiš…

Letošní léto je poměrně bohaté na řečnické přemety politiků a neméně komické tiskové konference. Většinou mají…