25.1. 2016 Ladislav Černý

Citroën Berlingo 1.6 BlueHDi Euro 6 Furgon: Nejsilnější

 

Modernizovaný Citroën Berlingo v provedení furgon prošel redakčním testem. Vyzkoušeli jsme vrcholný turbodiesel BlueHDi.

Rok 2015 přinesl prozatím poslední modernizaci Citröenu Berlingo a největší změna se týká motorů, které u osobní verze Multispace musí splňovat požadavek Euro 6. Pro furgon v kategorii N1 však u vznětových motorů stačí ještě požadavek Euro 5+. My jsme si však půjčili Berlingo furgon BlueHDi ve specifikaci Euro 6, která za nedlouho dopadne na všechna vozidla patřící do kategorie N1. Název BlueHDi pro motor Euro 6 ukazuje, že dočišťování výfukových plynů používá roztok močoviny AdBlue.

Starý i nový

Proto v současné nabídce furgonu najdete motor 1.6 BlueHDi Euro 6 jen k žádanější variantě L1. Jde o luxusnější motorizaci, proto ji importér zatím spojuje výhradně s vyšší úrovní výbavy SX.

V současné době má zájemce o motor 1.6 BlueHDi Euro 6 na výběr ze dvou výkonových verzí 55 a 73 kW. Zkoušené Berlingo o výkonu 73 kW tvoří vrchol motorické nabídky, protože současný požadavek Euro 5+ splňuje čtyřválec 1.6 HDi ve výkonových verzích 55 a 66 kW.

Euro 6

Citroën vyřešil požadavek Euro 6 konstrukčně náročnou a také výrobně nákladnou technologií SCR se vstřikováním močoviny. Pro profesionála v silniční dopravě to však není nic nového, protože u nákladních vozidel kategorií N2 a N3 se selektivní katalytická redukce používá již od emisní normy Euro IV platné od října roku 2006. Tehdy bylo možné plnit Euro IV buď vstřikováním 32,5procentního roztoku močoviny AdBlue nebo zavedením masivnější recirkulace výfukových plynů.

Požadavky Euro 6 na oxidy dusíku si však technologii SCR téměř výlučně vynutily, i když někteří výrobci zejména u malých motorů snižují oxidy dusíku ve výfukových plynech záchytným katalyzátorem LNT bez vstřikování roztoku močoviny. Ten však k vypálení vyžaduje větší množství nafty, která je cca třikrát dražší než AdBlue.

Jednoduchost

Odhlédneme-li od techniky a budeme se na model Berlingo dívat pouze uživatelsky, nic zásadního se pro řidiče nemění. Citroën nadělil modelu Berlingo HDi sedmnáctilitrovou nádrž na AdBlue, což by s rezervou mělo vystačit na dvacet tisíc kilometrů. Kvůli tomu bylo nutné zmenšit naftovou nádrž ze šedesáti na třiapadesát litrů, což ve skutečnosti znamená omezení dojezdu vozu o cca 150 km. U městské dodávky to však nemá praktický dopad, spíše majitelé osobních verzí to pocítí při cestě například k moři.

Posílení

V rámci změn na úroveň Euro 6 díky začlenění Adblue do výfuku před filtr pevných částic došlo k dalším drobným změnám v motoru. Testovaný agregát dostal o 7 kW vyšší výkon (ze 66 na 73 kW), narostl zejména točivý moment o 39 N.m. Tím se pro zájemce o Berlingo furgon otevřela cesta k dosud nenabízenému točivému momentu 259 N.m. To má smysl zejména pro ty, kteří si pořídí variantu s užitečnou hmotností osm metrických centů a celková hmotnost vozidla se vyhoupne až na 2,15 tuny. Zvýšené užitečné zatížení se týká standardně delších provedení L2, ke kratšímu jej obdržíte za sedm tisíc korun.

Agregáty Euro 6 dostaly opatření na snížení třecích odporů, a tak zkoušená 74 kW verze s pětistupňovou převodovkou má napsanou kombinovanou spotřebu 4,3 l/100 km. Ke cti tomuto agregátu dodáváme, že to je bez start-stop systému. My jsme v testu jezdili za 4,5 l/100, což při svižném stylu musí potěšit každého. Pro zájemce o Berlingo jsou rovněž příjemné výbavové pakety v rámci akční nabídky zdarma, takže už není třeba váhat, zda si pořídit například klimatizaci a rádio, protože cenu nenavyšují.

Plusy

  • Prostornost interiéru
  • Úsporný motor
  • Poutavý vzhled

Minusy

  • Aerodynamický svist
  • Menší naftová nádrž

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 1.6 BlueHDi
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem válců (cm3) 1560
Chlazení kapalinou
Vrtání x zdvih (mm) 75 x 88,3
Největší výkon (kW/min-1) 73/3750
Točivý moment (N.m/min-1) 254/1750
Emisní norma Euro 6
Převodovka pětistupňová manuální
Pohon předních kol
Nejvyšší rychlost (km/h) 163
Zrychlení z 0 na 100 km (s) 15,1
Spotřeba paliva (l/100 km) 5,1/3,9/4,3
Délka/šířka/výška (mm) 4380/1810/1801
Rozvor (mm) 2728
Provozní hmotnost (kg) 1389
Celková hmotnost (kg) 2170
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 690
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 1250
Objem nákladového prostoru (m3) 0,675/3,000
Objem nádrže paliva (l) 53
Objem nádrže Adblue (l) 17
Cena vozu (Kč bez DPH) 416 000
Spolupracujeme s TipCars.com
Tisíce českých firem získaly možnost přijímat platby bitcoinem Tisíce českých firem získaly možnost přijímat platby bitcoinem

Pokladní systém Storyous umožní podnikatelům přijímat…

V Manchesteru zřejmě vraždil britský mladík V Manchesteru zřejmě vraždil britský mladík

Pachatelem pondělního teroristického útoku v Manchesteru…

Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů

Miliardář George Soros vsadil stamiliony na pád…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

 




Citroën E-Berlingo Multispace jako rodinný elektromobil s dojezdem 170 km Citroën E-Berlingo Multispace jako rodinný elektromobil s dojezdem 170 km

Citroën Berlingo poháněný elektromotorem figuroval…

Citroën Berlingo: První jízdní dojmy z Francie Citroën Berlingo: První jízdní dojmy z Francie

Citroën Berlingo si během své existence získal řadu…

 



 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Dnes 18:50

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

První žena, kterou Kajínek objal: Bába se zbláznila, řekli mi doma

První žena, kterou Kajínek objal: Bába se zbláznila,…

Už jako mladík si získal srdce mnohých žen a stejně tak to zůstalo i po dlouhých letech v kriminále. Když Jiří…

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

 

iSport.cz

Exbaníkovec Kaša slaví titul s Žilinou: Liga mistrů? Můžeme uspět

Exbaníkovec Kaša slaví titul s Žilinou: Liga mistrů?…

Když loni v létě opouštěl Baník, nebylo to zrovna vřelé loučení. Žilina tehdy využila toho, že Baníkem…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…