25.1. 2016 Ladislav Černý

Citroën Berlingo 1.6 BlueHDi Euro 6 Furgon: Nejsilnější

 

Modernizovaný Citroën Berlingo v provedení furgon prošel redakčním testem. Vyzkoušeli jsme vrcholný turbodiesel BlueHDi.

Rok 2015 přinesl prozatím poslední modernizaci Citröenu Berlingo a největší změna se týká motorů, které u osobní verze Multispace musí splňovat požadavek Euro 6. Pro furgon v kategorii N1 však u vznětových motorů stačí ještě požadavek Euro 5+. My jsme si však půjčili Berlingo furgon BlueHDi ve specifikaci Euro 6, která za nedlouho dopadne na všechna vozidla patřící do kategorie N1. Název BlueHDi pro motor Euro 6 ukazuje, že dočišťování výfukových plynů používá roztok močoviny AdBlue.

Starý i nový

Proto v současné nabídce furgonu najdete motor 1.6 BlueHDi Euro 6 jen k žádanější variantě L1. Jde o luxusnější motorizaci, proto ji importér zatím spojuje výhradně s vyšší úrovní výbavy SX.

V současné době má zájemce o motor 1.6 BlueHDi Euro 6 na výběr ze dvou výkonových verzí 55 a 73 kW. Zkoušené Berlingo o výkonu 73 kW tvoří vrchol motorické nabídky, protože současný požadavek Euro 5+ splňuje čtyřválec 1.6 HDi ve výkonových verzích 55 a 66 kW.

Euro 6

Citroën vyřešil požadavek Euro 6 konstrukčně náročnou a také výrobně nákladnou technologií SCR se vstřikováním močoviny. Pro profesionála v silniční dopravě to však není nic nového, protože u nákladních vozidel kategorií N2 a N3 se selektivní katalytická redukce používá již od emisní normy Euro IV platné od října roku 2006. Tehdy bylo možné plnit Euro IV buď vstřikováním 32,5procentního roztoku močoviny AdBlue nebo zavedením masivnější recirkulace výfukových plynů.

Požadavky Euro 6 na oxidy dusíku si však technologii SCR téměř výlučně vynutily, i když někteří výrobci zejména u malých motorů snižují oxidy dusíku ve výfukových plynech záchytným katalyzátorem LNT bez vstřikování roztoku močoviny. Ten však k vypálení vyžaduje větší množství nafty, která je cca třikrát dražší než AdBlue.

Jednoduchost

Odhlédneme-li od techniky a budeme se na model Berlingo dívat pouze uživatelsky, nic zásadního se pro řidiče nemění. Citroën nadělil modelu Berlingo HDi sedmnáctilitrovou nádrž na AdBlue, což by s rezervou mělo vystačit na dvacet tisíc kilometrů. Kvůli tomu bylo nutné zmenšit naftovou nádrž ze šedesáti na třiapadesát litrů, což ve skutečnosti znamená omezení dojezdu vozu o cca 150 km. U městské dodávky to však nemá praktický dopad, spíše majitelé osobních verzí to pocítí při cestě například k moři.

Posílení

V rámci změn na úroveň Euro 6 díky začlenění Adblue do výfuku před filtr pevných částic došlo k dalším drobným změnám v motoru. Testovaný agregát dostal o 7 kW vyšší výkon (ze 66 na 73 kW), narostl zejména točivý moment o 39 N.m. Tím se pro zájemce o Berlingo furgon otevřela cesta k dosud nenabízenému točivému momentu 259 N.m. To má smysl zejména pro ty, kteří si pořídí variantu s užitečnou hmotností osm metrických centů a celková hmotnost vozidla se vyhoupne až na 2,15 tuny. Zvýšené užitečné zatížení se týká standardně delších provedení L2, ke kratšímu jej obdržíte za sedm tisíc korun.

Agregáty Euro 6 dostaly opatření na snížení třecích odporů, a tak zkoušená 74 kW verze s pětistupňovou převodovkou má napsanou kombinovanou spotřebu 4,3 l/100 km. Ke cti tomuto agregátu dodáváme, že to je bez start-stop systému. My jsme v testu jezdili za 4,5 l/100, což při svižném stylu musí potěšit každého. Pro zájemce o Berlingo jsou rovněž příjemné výbavové pakety v rámci akční nabídky zdarma, takže už není třeba váhat, zda si pořídit například klimatizaci a rádio, protože cenu nenavyšují.

Plusy

  • Prostornost interiéru
  • Úsporný motor
  • Poutavý vzhled

Minusy

  • Aerodynamický svist
  • Menší naftová nádrž

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 1.6 BlueHDi
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem válců (cm3) 1560
Chlazení kapalinou
Vrtání x zdvih (mm) 75 x 88,3
Největší výkon (kW/min-1) 73/3750
Točivý moment (N.m/min-1) 254/1750
Emisní norma Euro 6
Převodovka pětistupňová manuální
Pohon předních kol
Nejvyšší rychlost (km/h) 163
Zrychlení z 0 na 100 km (s) 15,1
Spotřeba paliva (l/100 km) 5,1/3,9/4,3
Délka/šířka/výška (mm) 4380/1810/1801
Rozvor (mm) 2728
Provozní hmotnost (kg) 1389
Celková hmotnost (kg) 2170
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 690
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 1250
Objem nákladového prostoru (m3) 0,675/3,000
Objem nádrže paliva (l) 53
Objem nádrže Adblue (l) 17
Cena vozu (Kč bez DPH) 416 000
Spolupracujeme s TipCars.com
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny Audi Q5: Prémiové neznamená bez chyb Test ojetiny Audi Q5: Prémiové neznamená bez chyb

Vstup mezi střední SUV se značce Audi povedl. Q5 ocení…

Tohle bolí! Ultravzácné Ferrari F40 v Británii shořelo na popel Tohle bolí! Ultravzácné Ferrari F40 v Británii shořelo na popel

Někomu se nepoštěstí vidět Ferrari F40 jedinkrát za život…

 




Citroën Berlingo: První jízdní dojmy z Francie Citroën Berlingo: První jízdní dojmy z Francie

Citroën Berlingo si během své existence získal řadu…

Citroën Berlingo: Modernizace přinesla motory Euro 6 Citroën Berlingo: Modernizace přinesla motory Euro 6

Druhá generace úspěšného Berlinga prošla nedávno…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Včera

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Pandí dvojčata ztrácejí ostych. Ve zlínské zoo už je mohou vidět návštěvníci

Pandí dvojčata ztrácejí ostych. Ve zlínské zoo už je…

Ve zlínské zoologické zahradě se narodila dvojčata pandy červené. Mláďata jsou tři měsíce stará a pomalu…

Recenze: Sova Samuela Bjrka budí strach. A čeho se bojí její autor?

Recenze: Sova Samuela Bjrka budí strach. A čeho se…

Když se loni na pultech knihkupectví objevil titul V lese visí anděl, jen se po něm zaprášilo. Samuel Bjrk nyní…

 

iSport.cz

Otrávený Ronaldo! Neradoval se po gólu Benzemy, naštvalo ho střídání

Otrávený Ronaldo! Neradoval se po gólu Benzemy,…

Tohle není ten Cristiano Ronaldo, na kterého jsou fanoušci Realu Madrid zvyklí. V posledním zápase na půdě Las…

Ščasný ve Spartě končí! Trénink po prohraném derby vedli asistenti

Ščasný ve Spartě končí! Trénink po prohraném derby…

Bídné derby se Slavií (0:2) leccos naznačilo, v pondělí se přistoupilo ke konkrétním krokům. Zdeněk Ščasný končí…

 

Reflex.cz

Fikce, nebo realita? Bookmakeři tipují, kdo vyhraje volby do Senátu. Nejvíce má získat ČSSD

Fikce, nebo realita? Bookmakeři tipují, kdo vyhraje…

Nejúspěšnější stranou ve volbách do třetiny Senátu bude letos ČSSD. Alespoň si to myslí kancelář, která na…

Týden volné lásky a sexu aneb Oslava konce období hojnosti v severním Nigeru

Týden volné lásky a sexu aneb Oslava konce období…

Zapadající slunce ozařuje obličeje vysokých, až anorekticky štíhlých mužů. Jejich výšku ještě zdůrazňují pštrosí…