TEST Citroën C1 1.2 VTi vs. Škoda Citigo 1.0 MPI
Čeká nás velice prestižní a zajímavý souboj. Škodovka si zvykla, že její miniauto je bráno za šablonu ve třídě. Teď se ale musí popasovat s příchodem nováčka, který má navíc k české kotlině paradoxně blíž než v Bratislavě vyráběné citigo… Kolínský rodák, Citroën C1!
DOJEM
Víc než protiklady
V prvním testu nového kolínského mini ze Světa motorů č. 28 jsme byli z designu Toyoty Aygo trochu nesví. Že se ale do toho opřeli! Výraznému X v předních partiích jsme však na kloub přijít nemohli, velmi výrazný prvek navíc z některých úhlů vypadal dost nesourodě, všimli jsme si rovněž lacinějších detailů.
Zpátky se rozhodně nedrželi ani u Citroënu, jejich trojče je také nezaměnitelné, troufáme si však říct, že celkově daleko povedenější. Z aktuálních kolínských mini se nám zamlouvá nejvíc. Je sice pravda, že za volantem hravé, všelijak kulaťoučké a barevné cé-jedničky nám kvapem ubývalo testosteronu, k roztomilým tvarům si však člověk cestičku najde rychleji než k X-manovi od Toyoty. Totéž v bledě zeleném platí i v konfrontaci se citigo – vedle rozjívené C1 není škodovku skoro ani vidět. Zatímco citroën hraje na city a vyloženě se předvádí, škodovka stojí stranou a naprosto zapadá. Těžko hledat nejen v minisvětě natolik rozdílné automobilové osobnosti, které se z pohledu vnějších hodnot neshodnou naprosto v ničem.
Rozdíly pokračují
Střet dvou kultur rezonuje i v interiéru obou mini. Škodovka se drží svého konzervativního kopyta, Citroën tvarově experimentuje. Kdyby zůstalo jen u optiky a stylu, nechali bychom na každém, ať si vybere podle svého vkusu. Citigo však svého nejnovějšího z konkurentů jasně překonává kvalitou plastů a zpracováním. Rozdíl je to opravdu výrazný, bakelitový vnitřek nových kolíňáků jako by souboj s daleko hodnotněji působícím minitriem koncernu VW předem vzdal. A nejde jenom o to, jestli středový panel, alias kus lesklého plastu, považujete za laciný, nebo se s ním smíříte. Zvláštní dojem dělají i jiné detaily – třeba taková hlavice řadicí páky, která se protáčí v ruce, občas se objeví nějaká ta nezakrytá hlavička od šroubu, úspornější a jednodušší tlačítka stahování předních oken jsme snad ještě neviděli…
Alespoň jsou ale na straně u řidiče k dispozici obě, v citigo se pro ovládání sousedního bočního okna musíte nahnout přes spolujezdce. Což může, ale nemusí být vždy příjemné.
Pořizovací náklady | Škoda Citigo 1.0 MPI/55 kW (etalon) | Citroën 1.2 PureTech/60 kW |
Základní cena | 206 900 Kč (Active) | 266 900 Kč (Feel) |
Cena verze Světa motorů | 206 900 Kč (Active) | 266 900 Kč (Feel) |
Výbava verze Světa motorů | ABS, airbag řidiče a spolujezdce, posilovač řízení, příprava pro rádio | |
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ | ||
Airbagy boční/hlavové | Ano/Ano | Ano/Ano |
ESP včetně asistentu rozjezdu do kopce | Ano | Ano |
Rádio | 5200 Kč (CD, MP3, AUX) | Ano (MP3, USB, AUX) |
Klimatizace | 16 200 Kč | Ano |
Dálkové centrální zamykání | 5900 Kč * | Ano |
Elektricky ovládaná přední okna | 5900 Kč * | Ano |
Palubní počítač | Ne | Ano |
Metalíza | 9900 Kč | 9500 Kč |
Porovnání cen | 206 900 Kč (100 %) | 266 900 Kč (o 29 % horší) |
POŘADÍ | 1. | 2. |
*paket Active Plus |
PROSTOR A POHODLÍ
Není minisvět…
… jako minisvět. Jestliže budete cestovat ve Škodě Citigo, můžete nabýt dojmu, že ani delší pobyt uvnitř vozidla z nejmenší kategorie nemusí být nutně stísňujícím zážitkem. Hlavně na šířku máte k dispozici překvapivý nadbytek centimetrů, který bychom kvitovali i o kategorie výše.
Změna mini za mini však přinese otočku o sto osmdesát stupňů. Tam, kde jsme se v citigu veselili, nás Citroën C1 nutil bojovat lokty o životní prostor. Neřekli bychom, že se jedná o něco v této kategorii nevídaného nebo obtěžujícího. To jenom citigo nabídne výrazně nadprůměrně široký interiér.
Prostorové nůžky se ještě více rozevřely na zadních sedačkách. V citigo jsme se znovu usadili nad poměry třídy, před koleny nám zbylo plnohodnotných pět centimetrů, ani se 180 cm neutiskoval náš účes strop, na šířku jsme se mohli vyloženě roztahovat. Na zadních místech miniškodovky bychom bez vytáček zvládli i nějaký ten rozumnější letní dovolenkový přesun. Zato v C1… Maximálně po městě! S koleny vmáčklými
do opěradla by z takové společnosti určitě neměl radost ani řidič, natož posádka sama. Zadní místa v nové C1 nemůžeme jinak než označit za nouzová. Tedy pro dospělého, dítko by se vejít mělo.
Včetně opěrek!
Přední sedačky obou minivozů se svorně rozhodly zabudovat opěrky hlavy přímo do opěradla, proti čemuž nemáme v zásadě žádných připomínek.
Integrované řešení vyhoví v obou případech většině postav, podle nás navíc vše lepší, než bezpečnostně předstrčená opěrka neustále obtěžující řidiče svou kontaktní přítomností.
Mírou poskytovaného bočního vedení se však už citigo a C1 liší. Škodovka si zvolila otevřenější formu, která je připravena pohostit i rozložitější řidiče a spolujezdce. Kolínské mini dává přednost štíhlejší linii, jeho přední sedačky jsou citelně sevřenější. Sedák navíc nepodpoří stehna tak důsledně jako škodovka – může za to výrazněji zkosená přední část u citroënu. Menší řidičky by však naši výtku mohly naopak brát jako dobrou zprávu.
Údaje o testovaných vozidlech | Citroën C1 1.2 PureTech/60 kW | Škoda Citigo 1.0 MPI/55 kW |
Místo podélné/na kolena ideál (cm) | 150/0 | 147/5 |
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z (cm) | 94–101/90, 3–10/1 | 90–96/92, 0–6/4 |
Šířka interiéru P/Z, šířka v loktech P/Z (cm) | 122/120, 137/131 | 127/125, 143/141 |
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) | 50 x 49/45 x 46 | 51 x 49/49 x 46 |
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) | 64 x 49 | 64 x 48 |
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka)(cm) | 58 x 90 | 64 x 89 |
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi( cm) | 77/180 | 75/183 |
Známá slabina
Kolínská trojčata vždy trpěla litrovým nedostatkem, známou bolístku převzala i druhá generace. Aktuálně však sourozenci strádají po svém – zatímco
francouzská odnož udává velikost kufru 180 litrů, aygo se zastavilo už na čísle 168. Údaje přitom platí pro verze s rezervním kolem. Že by nějaký obvyklý francouzský trik s normou měření? Tentokrát ne. Za rozdílem, který potvrzuje i naše měření, hledejme hlavně jinak uchycenou roletku.
U minitoyoty visí klasicky na šňůrce, kdežto Citroën roletku nasadil přímo na páté dveře (viz foto). Tímto počinem narostla výška pod platem, a tím pádem rovněž základní objem kufru.
Výsledných 180 litrů se však i nadále drží pod průměrem minikategorie, což dokládá také porovnání se citigo, které poskytuje 251 litrů. Zde ovšem
pozor, jedná se o údaj vozu s lepicí sadou (podmínka testované úspornější specifikace Green tec)! Přikoupíte-li si k citigo náhradní kolo, zbude 234 litrů. Stále však dost na to, abychom o kufru miniškodovky mluvili jako o skutečném zavazadlovém prostoru. U citroënu budeme opatrnější, zdejší prostor si spíše zaslouží označení odkládací.
Citigo potěšilo litry, zklamalo však velmi odbytým a chatrným kobercem. Ten by bylo lépe si představit jako takovou krycí dečku. A plato bez fixační šňůrky, to je sice obehraná, ale o to otravnější písnička.
MOTOR A ZPŘEVODOVÁNÍ
Tři válce jinak
Jednou s litrovým objemem, podruhé jako dvanáctistovka. Na menší tříválec spoléhá citigo, o dvě deci mohou postoupit kolínští sourozenci. Ale pouze ti francouzští! Aygu zůstává vyhrazen litrový tříválec, alternativa v podobě dvanáctistovky se teprve zvažuje.
Menší z testovaných motorů budeme tradičně chválit za velmi tichý a kultivovaný chod, tříválcový mód aktivuje až ve vyšších otáčkách. To dvanáctistovka svůj původ odmítá tajit a trojicí pístů se chlubí od samého začátku. Interiér prodrnčí s vyslovenou chutí a neutuchající vervou, s postupem času a vzrůstajícími otáčkami jeho hlučnost vzrůstá a graduje. Proti zádumčivému tichošlápkovi MPI rozdíl jako mezi komorním sborem církevní školy a Alexandrovci.
Podobný rozestup se však vytvořil i v otázce jízdní dynamiky a pružnosti. Silnější verzi litrového tříválce MPI s výkonem 55 kW jsme se naučili vnímat jako relativně svižného společníka, jejž bychom za nedostatek životního elánu neměli potřebu hanět. Ovšem jen do té doby, než jsme přesedli do citroenu s jeho drkotající dvanáctistovkou o výkonu 60 kW. Už prvotní reakce na plyn je daleko živelnější a bezprostřednější – citigo se rozjíždí, kdežto citroen vystřeluje.
Údaje o testovaných vozidlech | Citroën C1 1.2 PureTech/60 kW | Škoda Citigo 1.0 MPI/55 kW Green tec |
Motor, ventilový rozvod | zážehový tříválec, DOHC | zážehový tříválec, DOHC |
Zdvihový objem (cm3) | 1199 | 999 |
Největší výkon (kW/ot. za min) | 60/5750 | 55/6200 |
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) | 116/2750 | 95/3000–4300 |
Převodovka | manuální pětistupňová | manuální pětistupňová |
Délka x šířka x výška (mm) | 3466 x 1615 x 1460 | 3563 x 1645 x 1463 |
Rozvor naprav, rozchod kol P/Z (mm) | 2340, 1425/1420 | 2420, 1428/1424 |
Rozměr pneumatik | 165/60 R 15 | 185/55 R 15 |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 962/353 | 929/361 |
Objem zavazadelníku (l) | 180/780 | 234/959 |
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) | 35/814 | 35/833 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 170 | 172 |
Emise CO2 (g/km) | 99 | 98 |
NAMĚŘENÉ HODNOTY | ||
Pružnost na 4. RS (60–100 km/h)/5. RS (80–120 km/h) (s) | 12,8/21,4 | 16,4/27,1 |
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h (ot./min) | 3900 | 3900 |
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m) | 40,4 | 40,2 |
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) | 47,5/86,8/124,8 | 47,6/84,9/123,1 |
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) | 5,8 | 5,3 |
A svůj náskok dále prohlubuje. Ani nemusíte mít profesionální měřicí aparaturu, abyste poznali, že se citigo k referenčním rychlostem 80 a 120 km/h plahočí, až je mu letištní dráha skoro krátká. Citroenu stačila s rezervou, jeho schopnost akcelerace je i ve vyšších rychlostech znatelná a v minikategorii málokdy vídaná.
Spotřebu slibují obě mini prakticky totožnou, reálný provoz nastavuje zrcadlo hlavně citroenu, který se zarputile drží mezi pěti a půl a šesti litry. Citigo umí být minimálně o půl litru úspornější, dokázali jsme ale jezdit i pod čtyři… Tříválec MPI je jedním z mála motorů, který se udávané kombinaci dokáže přiblížit. Paket Green tec funguje hlavně v homologačním režimu, skutečný vliv podobných opatření je v zásadě vždy nanejvýš sporný. Stejně tak i v případě citigo.
JÍZDA
Cukání a posilování Citigo zvládá jednu věc naprosto bezkonkurenčně – svou celkovou kulturou jízdy dokáže efektivně navodit pocit většího auta. Za volantem miniškodovky opravdu můžete dojít k závěru, že jste se najednou přesunuli o kategorii výše. Podvozek úžasně tlumí nerovnosti, dokonce se občas až nonšalantně zhoupne.
V tomto směru si velmi slušně vede i citroën, vždyť za solidní cestovní komfort jsme už v prvním testu chválili Toyotu Aygo. Rozdíl mezi plavným citigo a přece jen o něco tvrdším nastavením kolínských trojčat však patrný skutečně je. A na rozdíl od škodovky zůstáváme za volantem citroënu stále jasně v minisegmentu.
Vzhledem k poddajnosti pružin a tlumičů citigo až tak nepřekvapí, že rychlou změnu směru jízdy nelze bez zásahu stabilizace skoro absolvovat, škodovka si bezpečné zvládnutí manévru nastokrát pojistila. Podle nás až přemrštěně – je to, jako když auto zaparkované v mírném kopci zajistíte ruční brzdou, zařazenou rychlostí a kola podložíte cihlami. Podobně se chová stabilizace v citigo. Volantem JÍZDA pomalu ani nestačíte zatočit a miniškodovka už sebou v předtuše divokých jízdních orgií cuká. Trocha nadsázky, v zatáčkách však nepříliš vzdáleno realitě.
Citroën C1 je úplně jiný pašák, ten dokonce nechá po částečném odstavení stabilizace lehce smýknout zadní část vozu. S trojčetem nám najednou průlet kuželkami přišel jako velmi zábavná činnost. Bez toho, aby výraznější náklony karoserie a mírný smyk kohokoliv poděsily. Stabilizační systém je totiž vždy připraven obnovit svou činnost a řidiči s korekcí vcelku nenápadně pomoct.
Z představy jakéhokoliv náznaku jízdní nestability panicky úzkostné citigo přitom nabídne výrazně přesnější a citlivější řízení, které by bylo na zakroucené silnici radost využít. Jak už jsme ale napsali, ESP říká jasné tudle. V citroënu ani tak nevadilo, že nám posilovač nepřipravil podobně přímé zážitky, spíš bychom byli rádi, kdyby elektřina více posilovala. Respektive my ani tak ne, parkující majitelka by však větší snahu posilovače jistě ocenila.
Obdobné hodnocení můžeme použít i při popisu práce pětistupňových přímo řazených převodovek. Páka v citigo se pohybuje naprosto přesně a lehce, v citroënu jsme museli víc přitlačit a při průzkumu delších drah zpozornět.
ZÁVĚR
Kolínskou výzvu přestála Škoda Citigo bez výraznějšího zakolísání. Znovu jen potvrdila, že dospělejší, robustnější a vyváženější miniauto nekoupíte.
Nový Citroen C1 výrazněji zatáhl jenom daleko hbitějším motorem a nápaditějším designem, ve všech dalších ohledech zůstal za citigo. Pro nás je
minivozem plným protikladů – na jednu stranu naláká povedeným a atraktivním vzhledem karoserie, zklame však laciným interiérem. Motor potěší dynamikou, zvuk ovšem celkový dojem sráží, zázračná není ani spotřeba. A ta cena, přátelé… Pokud rychle nepřijde nějaká akce, nová kolínská trojčata z kategorie mini módní trend rozhodně neudělají!
Pořadí | 1. Škoda Cititgo 1.0 MPI/55 kW Green Tec | 2. Citroën C1 1.2 PureTech/60 KW |
Plusy | Celkový komfort jízdy | Povedený design |
Prostorný interiér | Možnosti individualizace | |
Nízká spotřeba paliva | Živý motor | |
Kvalita zpracování | Hbité jízdní vlastnosti | |
Minusy | Horlivá stabilizace | Málo místa vzadu |
Nenápadný vnější vzhled | Hlučný motor | |
Průměr celkem | 1,60 | 1,69 |
Hodnocení | Za testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům. | |
Citroën C1 1.2 Pure Tech/60kW | Škoda Citigo 1.0 MPI/55 kW Green tec | |
DOJEM | ||
Design | 1,50 | 2,00 |
Dílenské zpracování | 2,25 | 1,50 |
Průměr | 1,88 | 1,75 |
PROSTOR A POHODLÍ | ||
Prostornost | 2,50 | 1,50 |
Sedadla | 2,00 | 1,50 |
Zavazadelník a variabilita | 2,50 | 1,50 |
Ovládací prvky | 1,25 | 1,75 |
Průměr | 2,06 | 1,56 |
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ | ||
Dynamika | 1,00 | 2,00 |
Pružnost | 1,00 | 2,25 |
Spotřeba | 1,25 | 1,00 |
Průměr | 1,08 | 1,75 |
JÍZDA | ||
Řazení | 2,25 | 1,25 |
Řízení | 2,00 | 1,25 |
Brzdy | 1,25 | 1,25 |
Ovladatelnost | 1,50 | 1,75 |
Jízdní komfort | 1,75 | 1,25 |
Průměr | 1,75 | 1,35 |
CELKEM | ||
Průměr celkem | 1,69 | 1,60 |
Závěrečné pořadí | 2. | 1. |
Jak známkujeme
Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra, každých 5 % ztráty znamená čtvrt známky odstup. Příklad: Nejlevnějším minivozem se zážehovým motorem o objemu 1,0 až 1,2 litru (plus minus 10% z výkonu 60 kW) a požadovanou výbavou je Škoda Citigo 1.0 MPI/55 kW Active, za 206 900 Kč. Dostává tedy jedničku stejně jako auta s cenou do 217 245 Kč. Za cenu od 217 246 Kč do 227 590 Kč udělíme známku 1,25 a tak dále. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího. Známku můžeme dále upravit, pokud chceme zohlednit například extrémně bohatou výbavu,
nadstandardní záruku a podobně. Známka za oddíl Cena a výbava není součástí celkového hodnocení! Jedná se o samostatnou disciplínu.