Citroën C5 & C6 3.0 HDi V6 (177 kW): Podrobnosti o novém šestiválci

Citroën C5 & C6 3.0 HDi V6 (177 kW): Podrobnosti o novém šestiválci

 
 

Citroën zveřejnil podrobnosti o novém šestiválci, který se stane špičkovou motorizací řad C5 a C6 a současně nejvýkonnějším turbodieselem v historii firmy.

Naftové šestiválce jsou dnes v neprémiové střední třídě poměrně vzácným zjevem. Většina výrobců je eliminovala ve prospěch dvojitě přeplňovaných čtyřválců kvůli nižší spotřebě. Přesto by ještě letos měl nabídku obohatit motor 3.0 dCi v Renaultu Laguna. V létě se nového třílitru dočká také Citroën C5 a Citroën C6.

Nový vznětový motor dává nejvyšší výkon 177 kW při 3 800 min-1, což znamená zlepšení o 18 % proti předchůdci. Maximální točivý moment vrcholí hodnotou 450 Nm od 1.600 do 3.600 min-1 , když v pásmu 1.400 až 4.100 min-1 neklesá pod 400 Nm. Při 1.500 min-1 je k dispozici maximum 422 Nm, což je o 17 % víc než u předchozího motoru.

Lepší parametry motoru se odráží v lepších jízdních výkonech: vyšší maximální rychlosti a zrychlení (z 0 na 100 km za 7,9 s u C5 a za 8,5 s u C6 – kilometr s pevným startem zvládá C5 za 28,5 s a C6 za 29 s) a lepší akcelerační pružnosti (z 80 na 120 km/h za 4,9 s u C5 a za 5,2 s u C6).

Současně byla výrazně snížena spotřeba paliva. Spotřeba v kombinovaném cyklu je 7,4 l/100 km u obou modelů. Na francouzském trhu tento výsledek navíc umožňuje úsporu 850 euro v rámci bonusů a malusů a značné snížení daně z firemních vozů.

Po technické stránce došlo ke zvětšení objemu válců z 2.721 na 2.993 cm3, a to zvětšením vrtání i zdvihu. Vstřikování zajišťuje opět systém typu common-rail, stejně jako i všech motorů řady HDi. Novinka spočítá v tom, že tento systém, dnes již 3. generace, pracuje s tlakem až 2.000 bar oproti předchozím 1.650.

Vstřikovací trysky s 8 otvory oproti předchozím 6 umožňují přesnější dávkování paliva do válců a přitom je i nadále možné uvažovat až 5 vstříknutí v jednom cyklu: jeden nebo dva pilotní vstřiky, dva hlavní vstřiky a jeden dodatečný vstřik, který snižuje emise škodlivin. Rozprášení paliva je díky tomu homogennější, což zlepšuje spalování. Výsledkem je nižší hlučnost a zpracování škodlivin „u zdroje“. Vstřikovací čerpadlo dodává piezoelektricky ovládaným vstřikovačům jen palivo nutné k optimálnímu fungování motoru; zpětný tok paliva do nádrže je minimalizován.

Technika ECCS (Extreme Conventionnal Combustion System), která se používá u motoru 2.2 HDi 173, byla využita i u nového motoru V6. Řešení staví na geometrii spalovacích prostorů, která je kompatibilní s požadovanou úrovní regulace znečišťujících látek, hliníkových pístech s velmi dobrou mechanickou odolností a olejovým chlazením, nižším kompresním poměru (16,1:1 místo 17,3:1) a zvýšení propustnosti hlavy válce (o cca 10 %) pro lepší proudění vzduchu v motoru (snížení spotřeby paliva omezením třecích ztrát a zlepšením plnění).

Uplatnění našly nové žhavicí svíčky, vyrobené z keramiky za velmi vysokých teplot (1300 °C), pro lepší komfort při nízkých teplotách (použití při zahřívání po nastartování), pro snížení emisí při studeném motoru a pro zkrácení doby předehřívání, čímž se umožní rychlé nastartování při velice nízkých teplotách (-25 °C, doba předehřívání je snížena ze 12 na 2,5 s).

Obě turbodmychadla fungují stejně jako dosud, každé napájí řadu 3 válců. Největším vývojem prošla turbína, aby se docílilo její lepší účinnosti při nízkém průtoku (zmírnění setrvačnosti, optimalizace vnitřní aerodynamiky) a zlepšil se průtok při nízkých otáčkách. Optimální plnění při vysokých otáčkách, které mohou maximálně dosáhnout 250.000 min-1 místo původních 230.000, přispívá k vyšším výkonům ve srovnání s motorem o objemu 2,7 litru. Maximální tlak při přeplňování je 1,4 bar (absolutně 2,4 bar). Ovládání proměnlivé geometrie se provádí s vysokou přesností, prostřednictvím elektrického motoru a s dobou odezvy do 100 ms, díky čemuž se zatížení motoru může během méně než 500 ms změnit z 0 na 100 %.

Nový motor je vybaven novým systémem recirkulace výfukových plynů (EGR - Exhaust Gas Recirculation), u něhož byla o 40 % zvýšena tepelná výkonnost výměníku. Elektrický okruh motoru je vybaven alternátorem, který během zpomalování a brzdění intenzivně rekuperuje pohybovou energii.

Motor již dnes splňuje požadavky emisní normy Euro V, která vstoupí v platnost v lednu 2011 pro vozy na trhu. Výfukový systém je vždy vybaven oxidačním katalyzátorem a filtrem pevných částic. Frekvenci údržby filtru stanoví počítač motoru, který zaznamenává skutečné uživatelské podmínky, a to po přibližně 260.000 km.

Kromě motoru se u těchto dvou modelů objevují další novinky. Kotouče předních brzd jsou nyní dodávány s větším průměrem (nárůst z 330 na 340 mm). Nový je již zmíněný alternátor a také čerpadlo posilovače řízení.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Hypotéky v srpnu klesly. Jejich průměrná úroková sazba se snížila na 2,01 procenta Hypotéky v srpnu klesly. Jejich průměrná úroková sazba se snížila na 2,01 procenta

Průměrná úroková sazba hypoték v srpnu nepatrně klesla na…

ING se v Česku chystá najmout sto nových zaměstnanců ING se v Česku chystá najmout sto nových zaměstnanců

Nizozemská finanční skupina chce v Česku kvůli novým…

Volvo Cars investuje do své první továrny ve Spojených státech dvojnásobek peněz Volvo Cars investuje do své první továrny ve Spojených státech dvojnásobek peněz

Švédský výrobce osobních automobilů Volvo Cars se rozhodl…

Dohledový úřad zahájil řízení se stranou ANO kvůli Babišově knize Dohledový úřad zahájil řízení se stranou ANO kvůli Babišově knize

Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a…

 
 

Přidat názorDiskuse: Citroën C5 & C6 3.0 HDi V6 (177 kW):…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle

Automobiloví i bezpečnostní odborníci v USA v současnosti…

Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

 



Citroën C5 ještě nekončí. Tohle je jeho další modernizovaná verze Citroën C5 ještě nekončí. Tohle je jeho další modernizovaná verze

Stařičký model střední třídy se znaky Citroënu se bude…

Citroën ukazuje první skicu nové generace C5. Proč z ní nemáme radost? Citroën ukazuje první skicu nové generace C5. Proč z ní nemáme radost?

Citroën C5 druhé generace se pomalu připravuje na…

 



 
Mercedes-Benz S 400 d 4Matic – Nafta v řadě!

TEST: Mercedes-Benz S 400 d 4Matic – Nafta znovu v řadě! Co to přineslo?

Dnes 09:51

Je to sice jeden z nejméně nápadných faceliftů, o slušnou revoluci však přesto jde. Vznětové vidlicové jednotky nahrazují zbrusu nové řadové motory!




Blesk.cz

Rudá televizní šlechta: Sportovní komentátor ČST Robert Bakalář (†71)? Hlas pro dvě kola!

Rudá televizní šlechta: Sportovní komentátor ČST…

Televizní cyklistika přišla o svůj hlas! Tak v roce 2011 oznamovala média smrt sportovního komentátora Roberta…

Prodáváte svou nemovitost? 4 rady + 1 finta, jak si prověřit makléře!

Prodáváte svou nemovitost? 4 rady + 1 finta, jak si…

Chystáte se po sezoně prodat svou chatu či chalupu? Nebo jste se rozhodili změnit bydliště a nabízíte k prodeji…

 

iSport.cz

Pistorius za dva roky z vězení? Ať je za mřížemi 15 let, vyzývá žalobce

Pistorius za dva roky z vězení? Ať je za mřížemi 15…

Trudný příběh beznohého běžce Oscara Pistoriuse ještě stále nekončí. Jihoafrický paralympijský hrdina v roce…

Youtuberka táhla Češky za senzací, pak chybovala: Strašně mě to mrzí

Youtuberka táhla Češky za senzací, pak chybovala:…

Senzace byla blízko. České fotbalistky v kvalifikačním utkání o MS 2019 proti Němkám (0:1) statečně bojovaly a i…

 

Reflex.cz

Hurikán Maria poničil ostrovy Guadeloupe a Dominiku, teď v plné síle míří na Portoriko

Hurikán Maria poničil ostrovy Guadeloupe a Dominiku,…

Hurikán Maria, který poničil ostrovy Dominika a Guadeloupe, opět zesílil na nejvyšší stupeň nebezpečnosti a jeho…

Mexiko zasáhlo silné zemětřesení, zemřelo nejméně 217 lidí

Mexiko zasáhlo silné zemětřesení, zemřelo nejméně 217 lidí

V důsledku úterního zemětřesení v Mexiku zemřelo nejméně 217 lidí. Informoval o tom dnes ráno šéf mexického…