10.10. 2016 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Citroën Jumpy/Peugeot Expert a Jumper/Boxer Euro 6: Ticho a výkon

 

Při prvních jízdách se středními a velkými dodávkami koncernu PSA nás hned zaujalo mimořádné odhlučnění kabiny a jízdní komfort.

Ačkoliv furgony nejsou na prvním místě stavěné na pohodlí ale transportní schopnosti, nové modely Citroën Jumpy a Peugeot Expert (pro verze kategorie N1 zůstaly stejné názvy jako u předešlé generace) došly zásadních i přídavných změn. Užitné schopnosti jako například nosnost a objem ložného prostory narostly rovněž.

Podběhy v klidu

Po rozjetí prvních kilometrů se zdálo až neuvěřitelné, že by furgon mohl být tak výborně odhlučněný nejen od motoru, ale také podvozku. Na pěkných francouzských silnicích proč ne, ale ani přejezd dlažebních kostek v okolí nádherného zámku neznamenal příliš hluku přicházejícího od podběhů kol. To jsme ve světě furgonů ještě nezažili a budoucím řidičům trávicím hodiny za volantem můžeme jen blahopřát.

Šestnáctistovka

Na první testovací úsek jsme zvolili základní motor 1.6 BlueHDI o výkonu 85 kW spojený standardně se šestistupňovou převodovkou. Překvapil nás svou živostí, ale nutno doplnit, že vůz byl zatížen pouze dvěma osobami. Přesto si jej dovedeme představit s cca poloviční možnou zátěží pět metrických centů, protože stálý převod byl koncipován spíše krátce pro účely městského a příměstského provozu.

Zkoušená jednotka standardně dostala systém Start-stop, ale ten jsme brzy vypnuli, protože nám časté startování vzhledem k ještě téměř syrovému motoru nepřipadalo ohleduplné. Lepší deci nafty na sto kilometrů navíc než rumplovat „novorozenecký“ motor opakovanými starty.

Upgrade nákladových schopností

Konstruktéři furgonů nemají příliš velké pole působnosti pro zásadní změny. Přesto jsme jich na modelech Jumpy a Expert našli více, než jsme si předem dovedli představit. V pravé dolní části přepážky mezi nákladovým prostorem a místem pro posádku se nacházel (v rámci ostatních tunových furgonů obrovský) průvlak. Záměrně zdůrazňujeme obrovský a navíc s možností prodloužení nákladového prostoru nikoliv jen pod sedadla spolujezdců, ale až pod přístrojovou desku. V řeči čísel znamená použití průchodu nazvaného Moduwork prodloužení ložné délky o obrovských 1162 mm. Například furgon L2 o celkové délce 4959 mm nabízí ložnou délku 3674 mm.

Ještě jedno milé překvapení přišlo později. Po vyjmutí krytu průchodu přepážkou jsme zpočátku nevěděli, co s ním. Šikovný chlapík mající na starosti testovací vozidla však přispěchal a nabídl pomoc. Vzal plechový díl a připevnil jej do připraveného úchytu na zadní straně přepážky vlevo od průchodu. Jen drobnost? Nikoliv pro toho, kdo bude dodávkou Jumpy či Expert jezdit denně.

Nová podvozková platforma

Ačkoliv názvu furgonů Jumpy a Expert zůstaly, jde o nové modely. Pohled pod samonosný skelet odhalil upravenou přední nápravu, u které výrobce slibuje snížení hmotnosti o 15 kg. Vzadu jsme našli nezávislé zavěšení s úsporou hmotnosti 10 kg ve srovnání s tuhou nápravou předchozího vydání. Navzdory absenci „pevné trubky“ výrobce zvýšil užitečné zatížení také tím, že u plechového skeletu vozu díky použití pevnostních materiálů ubral dvacet kilogramů. Kdo by začal jásat nad celkovým snížením pohotovostní hmotnosti o 45 kg, toho musíme mírně brzdit tím, že kvůli plnění emisního požadavku Euro 6 přibyla proti Euro 5 technologie SCR se směšovačem, nádrží na AdBlue a čerpadlem, které činidlo po vypnutí motoru přečerpá zpět do nádrže, aby v trubkách při teplotě pod -11 oC nezmrzlo.

Celkově však užitečné zatížení narostlo a díky nové zadní nápravě nastal obrovský příliv stability vozu prázdného či se zkušební zátěží (vyzkoušeli jsme obě možnosti). Pravděpodobně ještě více nadšení přinese nezávislé zavěšení zadních kol cestujícím ve druhé a případně třetí řadě u provedení Kombi, protože komfort odpružení narostl mimořádně.

Dvoulitr se zátěží

Základní motorizaci 1.6 BlueHDI/70/85 kW výborně doplňuje dvoulitrový turbodiesel s výkony 90, 110 kW (či dokonce 130 kW nutně spojenými se šestistupňovou automatickou převodovkou Eaton). Vyzkoušeli jsme prostřední verzi ve vozidle naplněném pečlivě přikurtovaným nákladem. Točivý moment cca 370 N.m parádně zvládal přibližně 2,2tunový vůz, takže možnost naložení dalších čtyř metrických centů se pro dynamiku jevila jako nepodstatná.

Jumper/Boxer Euro 6

Také největší modelové řady Citroën Jumper a Peugeot Boxer se od září týká emisní norma Euro 6, proto jsme ve Francii rovněž vyzkoušeli tato vozidla. Na rozdíl od středních modelů mají hrdlo palivové a AdBlue nádrže pod společným krytem na levé straně vozidla. Velký furgon kvůli omezení na Euro 6 nevykazoval žádný úbytek dynamiky ve srovnání s verzemi Euro 5, kterých jsme v posledních letech vyzkoušeli mnoho.

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě

Ženy v Evropské unii vydělávají na hodinu méně než muži,…

Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů

Plzeňský Prazdroj rozšíří za více než 280 milionů korun…

Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích

Úhradová vyhláška, která byla jedním ze spouštěčů…

Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB

Česká měna k euru zpevnila na silnější úroveň, než měla…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 



Citroën Jumpy 1.6 BlueHDi L1: Slušný základ Citroën Jumpy 1.6 BlueHDi L1: Slušný základ

Nová generace Citroënu Jumpy ačkoliv přebírá název od…

Citroën SpaceTourer 4x4 Ë Concept pro stylové trávení volného času Citroën SpaceTourer 4x4 Ë Concept pro stylové trávení volného času

Francouzská automobilka Citroën si pro letošní ženevský…

 



 
Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Včera

Jaká jsou ta nejlepší MPV na trhu? Podle českých zákazníků Hyundai ix20, Opel Meriva nebo VW Touran. Hodně se daří i osobním dodávkám.




Blesk.cz

Jak ušetřit na Vánoce? Tipy, jak přežít svátky bez dluhů a průvanu v peněžence

Jak ušetřit na Vánoce? Tipy, jak přežít svátky bez…

Vánoce jsou ještě poměrně daleko. Abychom však tyto svátky v pohodě ustáli, respektive aniž bychom se jimi…

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími kanony. Gundam Versus je zběsilá řežba s roboty

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími…

Souboje obřích robotů nejsou oblíbeností výhradně Japonců. Filmy jako Pacific Rim ukázaly, že toto téma mají…

 

iSport.cz

To má být náhrada za Pavelce? Jednička Jets je na dně statistik

To má být náhrada za Pavelce? Jednička Jets je na…

Šest zápasů mají za sebou hokejisté Winnipegu a jejich úspěšnost je v tuto chvíli padesátiprocentní. Ucházející…

Chelsea v dramatu s AS Řím uhrála remízu 3:3, PSG přejelo Anderlecht

Chelsea v dramatu s AS Řím uhrála remízu 3:3, PSG…

Brankář Tomáš Vaclík podruhé za sebou udržel v Lize mistrů čisté konto a pomohl fotbalistům Basileje ve 3. kole…

 

Reflex.cz

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého zákona. Stát přece není biřic, politici nejsou vrchnost

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého…

Hloučky kuřáků před hospodami, cigaretový dým a hluk pod okny bytů, štamgasti, kteří se dívají na fotbal přes…

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena na působivých fotografiích

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena…

Visel na tenkém laně 200 metrů nad zemí v nejhlubší přírodní šachtě na světě, prozkoumal nejtemnější zákoutí…