10.10. 2016 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Citroën Jumpy/Peugeot Expert a Jumper/Boxer Euro 6: Ticho a výkon

 

Při prvních jízdách se středními a velkými dodávkami koncernu PSA nás hned zaujalo mimořádné odhlučnění kabiny a jízdní komfort.

Ačkoliv furgony nejsou na prvním místě stavěné na pohodlí ale transportní schopnosti, nové modely Citroën Jumpy a Peugeot Expert (pro verze kategorie N1 zůstaly stejné názvy jako u předešlé generace) došly zásadních i přídavných změn. Užitné schopnosti jako například nosnost a objem ložného prostory narostly rovněž.

Podběhy v klidu

Po rozjetí prvních kilometrů se zdálo až neuvěřitelné, že by furgon mohl být tak výborně odhlučněný nejen od motoru, ale také podvozku. Na pěkných francouzských silnicích proč ne, ale ani přejezd dlažebních kostek v okolí nádherného zámku neznamenal příliš hluku přicházejícího od podběhů kol. To jsme ve světě furgonů ještě nezažili a budoucím řidičům trávicím hodiny za volantem můžeme jen blahopřát.

Šestnáctistovka

Na první testovací úsek jsme zvolili základní motor 1.6 BlueHDI o výkonu 85 kW spojený standardně se šestistupňovou převodovkou. Překvapil nás svou živostí, ale nutno doplnit, že vůz byl zatížen pouze dvěma osobami. Přesto si jej dovedeme představit s cca poloviční možnou zátěží pět metrických centů, protože stálý převod byl koncipován spíše krátce pro účely městského a příměstského provozu.

Zkoušená jednotka standardně dostala systém Start-stop, ale ten jsme brzy vypnuli, protože nám časté startování vzhledem k ještě téměř syrovému motoru nepřipadalo ohleduplné. Lepší deci nafty na sto kilometrů navíc než rumplovat „novorozenecký“ motor opakovanými starty.

Upgrade nákladových schopností

Konstruktéři furgonů nemají příliš velké pole působnosti pro zásadní změny. Přesto jsme jich na modelech Jumpy a Expert našli více, než jsme si předem dovedli představit. V pravé dolní části přepážky mezi nákladovým prostorem a místem pro posádku se nacházel (v rámci ostatních tunových furgonů obrovský) průvlak. Záměrně zdůrazňujeme obrovský a navíc s možností prodloužení nákladového prostoru nikoliv jen pod sedadla spolujezdců, ale až pod přístrojovou desku. V řeči čísel znamená použití průchodu nazvaného Moduwork prodloužení ložné délky o obrovských 1162 mm. Například furgon L2 o celkové délce 4959 mm nabízí ložnou délku 3674 mm.

Ještě jedno milé překvapení přišlo později. Po vyjmutí krytu průchodu přepážkou jsme zpočátku nevěděli, co s ním. Šikovný chlapík mající na starosti testovací vozidla však přispěchal a nabídl pomoc. Vzal plechový díl a připevnil jej do připraveného úchytu na zadní straně přepážky vlevo od průchodu. Jen drobnost? Nikoliv pro toho, kdo bude dodávkou Jumpy či Expert jezdit denně.

Nová podvozková platforma

Ačkoliv názvu furgonů Jumpy a Expert zůstaly, jde o nové modely. Pohled pod samonosný skelet odhalil upravenou přední nápravu, u které výrobce slibuje snížení hmotnosti o 15 kg. Vzadu jsme našli nezávislé zavěšení s úsporou hmotnosti 10 kg ve srovnání s tuhou nápravou předchozího vydání. Navzdory absenci „pevné trubky“ výrobce zvýšil užitečné zatížení také tím, že u plechového skeletu vozu díky použití pevnostních materiálů ubral dvacet kilogramů. Kdo by začal jásat nad celkovým snížením pohotovostní hmotnosti o 45 kg, toho musíme mírně brzdit tím, že kvůli plnění emisního požadavku Euro 6 přibyla proti Euro 5 technologie SCR se směšovačem, nádrží na AdBlue a čerpadlem, které činidlo po vypnutí motoru přečerpá zpět do nádrže, aby v trubkách při teplotě pod -11 oC nezmrzlo.

Celkově však užitečné zatížení narostlo a díky nové zadní nápravě nastal obrovský příliv stability vozu prázdného či se zkušební zátěží (vyzkoušeli jsme obě možnosti). Pravděpodobně ještě více nadšení přinese nezávislé zavěšení zadních kol cestujícím ve druhé a případně třetí řadě u provedení Kombi, protože komfort odpružení narostl mimořádně.

Dvoulitr se zátěží

Základní motorizaci 1.6 BlueHDI/70/85 kW výborně doplňuje dvoulitrový turbodiesel s výkony 90, 110 kW (či dokonce 130 kW nutně spojenými se šestistupňovou automatickou převodovkou Eaton). Vyzkoušeli jsme prostřední verzi ve vozidle naplněném pečlivě přikurtovaným nákladem. Točivý moment cca 370 N.m parádně zvládal přibližně 2,2tunový vůz, takže možnost naložení dalších čtyř metrických centů se pro dynamiku jevila jako nepodstatná.

Jumper/Boxer Euro 6

Také největší modelové řady Citroën Jumper a Peugeot Boxer se od září týká emisní norma Euro 6, proto jsme ve Francii rovněž vyzkoušeli tato vozidla. Na rozdíl od středních modelů mají hrdlo palivové a AdBlue nádrže pod společným krytem na levé straně vozidla. Velký furgon kvůli omezení na Euro 6 nevykazoval žádný úbytek dynamiky ve srovnání s verzemi Euro 5, kterých jsme v posledních letech vyzkoušeli mnoho.

Spolupracujeme s TipCars.com
Podnikové služby zaměstnávají již 100 tisíc lidí a 4000 „robotů“ Podnikové služby zaměstnávají již 100 tisíc lidí a 4000 „robotů“

Český sektor podnikových služeb vzrostl v roce 2018 o 12…

Miliardář Hubáček prodal distributora elektřiny Miliardář Hubáček prodal distributora elektřiny

Společnost Unicapital Energy patřící do skupiny…

Ani pět let po „majdanu“ není zjednána spravedlnost, tvrdí ukrajinská prokuratura Ani pět let po „majdanu“ není zjednána spravedlnost, tvrdí ukrajinská prokuratura

Pět let po krvavých násilnostech na kyjevském náměstí…

Apple Pay přilákal během prvního dne v Česku desítky tisíc klientů, hlásí banky Apple Pay přilákal během prvního dne v Česku desítky tisíc klientů, hlásí banky

V tuzemsku působící banky mohou od úterý nabízet službu…

 
 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nový Superb je za dveřmi! Passat nejen dožene, ale v něčem i překoná Nový Superb je za dveřmi! Passat nejen dožene, ale v něčem i překoná

Prototypy modernizované Škody Superb se už v současnosti…

Nový SsangYong Korando se odhaluje. Nabídne kufr o objemu 551 litrů Nový SsangYong Korando se odhaluje. Nabídne kufr o objemu 551 litrů

Ještě před oficiální premiérou v Ženevě nám SsangYong…

 



Citroën Jumpy 1.6 BlueHDi L1: Slušný základ Citroën Jumpy 1.6 BlueHDi L1: Slušný základ

Nová generace Citroënu Jumpy ačkoliv přebírá název od…

Citroën Spacetourer L2 2.0 BlueHDI Business: Hotelové taxi Citroën Spacetourer L2 2.0 BlueHDI Business: Hotelové taxi

Jak se osvědčil nový citroën při přepravě různého počtu…

 



 
McLaren znovu ujistil své fandy: SUV nikdy nepostavíme!

McLaren znovu ujistil své fandy: SUV nikdy nepostavíme!

Dnes 18:58

Heslem nikdy neříkej nikdy se britský výrobce supersportů neřídí. Zastoupení McLarenu totiž trvá na tom, že sportovně-užitkový vůz nikdy nenabídne.




Blesk.cz

Lucie Vondráčková prolomila mlčení: Pravda o mém novém chlapovi!

Lucie Vondráčková prolomila mlčení: Pravda o mém…

Už to vypadalo, že si po rozchodu s manželem Tomášem Plekancem (36) může Lucie Vondráčková (38) trochu…

Máma i táta pomáhají lidem, teď potřebují pomoc pro Davídka (2): Rakovina mu požírala ledvinu

Máma i táta pomáhají lidem, teď potřebují pomoc pro…

Jsou zvyklí pomáhat a zachraňovat lidské životy. Tatínek Davídka (2) je řidičem u záchranné služby, maminka…

 

iSport.cz

Komise rozhodčích: Plechatý hrál úmyslně rukou. Rozhodnutí nešlo změnit

Komise rozhodčích: Plechatý hrál úmyslně rukou.…

Podle komise rozhodčích fotbalista Sparty Dominik Plechatý v pondělní dohrávce 21. prvoligového kola na Dukle…

Rajnoch: Sparta? K ideálu daleko. S Kangou se hráčům asi nehraje dobře

Rajnoch: Sparta? K ideálu daleko. S Kangou se hráčům…

V prosinci byl plný očekávání, co Tomáš Rosický v klubu přes zimu provede. Výsledkový posun se v podání…

 

Reflex.cz

Nejznámějšímu českému komiksu je 50 let. Čtyřlístek výročí oslaví v kině v novém animovaném filmu

Nejznámějšímu českému komiksu je 50 let. Čtyřlístek…

Čtyři legendární postavičky Pinďa, Bobík, Myšpulín, Fifinka se poprvé objeví v klasické animované podobě a…

Putin ve Venezuele riskuje obří prohru na mezinárodní scéně. Rusko mají spasit fake news

Putin ve Venezuele riskuje obří prohru na…

Pokud je potřeba, nasadí ruský prezident Vladimir Putin sílu. Uplatnil ji kdysi v Gruzii a v posledních letech…