10.10. 2016 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Citroën Jumpy/Peugeot Expert a Jumper/Boxer Euro 6: Ticho a výkon

 

Při prvních jízdách se středními a velkými dodávkami koncernu PSA nás hned zaujalo mimořádné odhlučnění kabiny a jízdní komfort.

Ačkoliv furgony nejsou na prvním místě stavěné na pohodlí ale transportní schopnosti, nové modely Citroën Jumpy a Peugeot Expert (pro verze kategorie N1 zůstaly stejné názvy jako u předešlé generace) došly zásadních i přídavných změn. Užitné schopnosti jako například nosnost a objem ložného prostory narostly rovněž.

Podběhy v klidu

Po rozjetí prvních kilometrů se zdálo až neuvěřitelné, že by furgon mohl být tak výborně odhlučněný nejen od motoru, ale také podvozku. Na pěkných francouzských silnicích proč ne, ale ani přejezd dlažebních kostek v okolí nádherného zámku neznamenal příliš hluku přicházejícího od podběhů kol. To jsme ve světě furgonů ještě nezažili a budoucím řidičům trávicím hodiny za volantem můžeme jen blahopřát.

Šestnáctistovka

Na první testovací úsek jsme zvolili základní motor 1.6 BlueHDI o výkonu 85 kW spojený standardně se šestistupňovou převodovkou. Překvapil nás svou živostí, ale nutno doplnit, že vůz byl zatížen pouze dvěma osobami. Přesto si jej dovedeme představit s cca poloviční možnou zátěží pět metrických centů, protože stálý převod byl koncipován spíše krátce pro účely městského a příměstského provozu.

Zkoušená jednotka standardně dostala systém Start-stop, ale ten jsme brzy vypnuli, protože nám časté startování vzhledem k ještě téměř syrovému motoru nepřipadalo ohleduplné. Lepší deci nafty na sto kilometrů navíc než rumplovat „novorozenecký“ motor opakovanými starty.

Upgrade nákladových schopností

Konstruktéři furgonů nemají příliš velké pole působnosti pro zásadní změny. Přesto jsme jich na modelech Jumpy a Expert našli více, než jsme si předem dovedli představit. V pravé dolní části přepážky mezi nákladovým prostorem a místem pro posádku se nacházel (v rámci ostatních tunových furgonů obrovský) průvlak. Záměrně zdůrazňujeme obrovský a navíc s možností prodloužení nákladového prostoru nikoliv jen pod sedadla spolujezdců, ale až pod přístrojovou desku. V řeči čísel znamená použití průchodu nazvaného Moduwork prodloužení ložné délky o obrovských 1162 mm. Například furgon L2 o celkové délce 4959 mm nabízí ložnou délku 3674 mm.

Ještě jedno milé překvapení přišlo později. Po vyjmutí krytu průchodu přepážkou jsme zpočátku nevěděli, co s ním. Šikovný chlapík mající na starosti testovací vozidla však přispěchal a nabídl pomoc. Vzal plechový díl a připevnil jej do připraveného úchytu na zadní straně přepážky vlevo od průchodu. Jen drobnost? Nikoliv pro toho, kdo bude dodávkou Jumpy či Expert jezdit denně.

Nová podvozková platforma

Ačkoliv názvu furgonů Jumpy a Expert zůstaly, jde o nové modely. Pohled pod samonosný skelet odhalil upravenou přední nápravu, u které výrobce slibuje snížení hmotnosti o 15 kg. Vzadu jsme našli nezávislé zavěšení s úsporou hmotnosti 10 kg ve srovnání s tuhou nápravou předchozího vydání. Navzdory absenci „pevné trubky“ výrobce zvýšil užitečné zatížení také tím, že u plechového skeletu vozu díky použití pevnostních materiálů ubral dvacet kilogramů. Kdo by začal jásat nad celkovým snížením pohotovostní hmotnosti o 45 kg, toho musíme mírně brzdit tím, že kvůli plnění emisního požadavku Euro 6 přibyla proti Euro 5 technologie SCR se směšovačem, nádrží na AdBlue a čerpadlem, které činidlo po vypnutí motoru přečerpá zpět do nádrže, aby v trubkách při teplotě pod -11 oC nezmrzlo.

Celkově však užitečné zatížení narostlo a díky nové zadní nápravě nastal obrovský příliv stability vozu prázdného či se zkušební zátěží (vyzkoušeli jsme obě možnosti). Pravděpodobně ještě více nadšení přinese nezávislé zavěšení zadních kol cestujícím ve druhé a případně třetí řadě u provedení Kombi, protože komfort odpružení narostl mimořádně.

Dvoulitr se zátěží

Základní motorizaci 1.6 BlueHDI/70/85 kW výborně doplňuje dvoulitrový turbodiesel s výkony 90, 110 kW (či dokonce 130 kW nutně spojenými se šestistupňovou automatickou převodovkou Eaton). Vyzkoušeli jsme prostřední verzi ve vozidle naplněném pečlivě přikurtovaným nákladem. Točivý moment cca 370 N.m parádně zvládal přibližně 2,2tunový vůz, takže možnost naložení dalších čtyř metrických centů se pro dynamiku jevila jako nepodstatná.

Jumper/Boxer Euro 6

Také největší modelové řady Citroën Jumper a Peugeot Boxer se od září týká emisní norma Euro 6, proto jsme ve Francii rovněž vyzkoušeli tato vozidla. Na rozdíl od středních modelů mají hrdlo palivové a AdBlue nádrže pod společným krytem na levé straně vozidla. Velký furgon kvůli omezení na Euro 6 nevykazoval žádný úbytek dynamiky ve srovnání s verzemi Euro 5, kterých jsme v posledních letech vyzkoušeli mnoho.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Válka v Sýrii má novou frontu. Turecká armáda bombardovala cíle na severu země Válka v Sýrii má novou frontu. Turecká armáda bombardovala cíle na severu země

Turecká armáda v sobotu v severosyrském Afrínu, který…

Zeleným bude šéfovat biolog a starosta Prahy 4 Petr Štěpánek Zeleným bude šéfovat biolog a starosta Prahy 4 Petr Štěpánek

Předsedou Zelených se v sobotu stal Petr Štěpánek,…

Obilný gigant ADM na nákupech. Chce převzít konkurenta Bunge Obilný gigant ADM na nákupech. Chce převzít konkurenta Bunge

Americký zemědělský gigant Archer Daniels Midland (ADM)…

Požár v pražském hotelu si vyžádal dva mrtvé a další zraněné Požár v pražském hotelu si vyžádal dva mrtvé a další zraněné

Při požáru hotelu Eurostars David v Náplavní ulici na…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

 



Citroën Jumpy 1.6 BlueHDi L1: Slušný základ Citroën Jumpy 1.6 BlueHDi L1: Slušný základ

Nová generace Citroënu Jumpy ačkoliv přebírá název od…

Citroën SpaceTourer 4x4 Ë Concept pro stylové trávení volného času Citroën SpaceTourer 4x4 Ë Concept pro stylové trávení volného času

Francouzská automobilka Citroën si pro letošní ženevský…

 



 
Audi 100 v Číně: Jak si soudruzi upravili audinu podle svého vkusu

Audi 100 v Číně: Jak si soudruzi upravili audinu podle svého vkusu

Včera

Audi 100 třetí generace, v hantýrce bazaristů přezdívaná doutník, se v Evropě nevyrábí již 27 let. V zemi „za velkou čínskou zdí“ však stále platí za vcelku oblíbený automobil.




Blesk.cz

Stravenky místo dávek: Handicapovaní musí nakupovat draze, bič trestá nevinné

Stravenky místo dávek: Handicapovaní musí nakupovat…

Lidé s přiznanou invaliditou nebo maminky pečující o postižené děti se kvůli legislativnímu paskvilu dostávají…

Kuchyňské trendy 2018: Linka ve fialové, modré či černé barvě

Kuchyňské trendy 2018: Linka ve fialové, modré či…

Chystáte se rekonstruovat kuchyň nebo třeba jen vyměnit kuchyňskou linku? Pak byste určitě měli vědět, jaké…

 

iSport.cz

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen problémy s lýtky

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen…

Gabriela Koukalová bez účasti na olympiádě? V Česku jedna z hlavních zpráv, ohlas má ale rozhodnutí české…

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v Koreji, co a kdy sledovat?

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v…

Zimní olympijské hry v korejském Pchjongčchangu odstartují v pátek 9. února 2018 slavnostním zahájením. Už v…

 

Reflex.cz

V Praze hořel hotel. Nejméně dva lidé zemřeli, desítky dalších mají zranění. Hasiči budou zasahovat do noci

V Praze hořel hotel. Nejméně dva lidé zemřeli,…

Při požáru hotelu Eurostars David v Náplavní ulici nedaleko Masarykova nábřeží na Novém Městě zemřeli…

Turecko zahájilo bombardování na severu Sýrie, vzniká nová fronta války

Turecko zahájilo bombardování na severu Sýrie,…

Turecká armáda dnes v severosyrském Afrínu, který ovládají kurdské milice YPG, de facto zahájila pozemní…