10.10. 2016 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Citroën Jumpy/Peugeot Expert a Jumper/Boxer Euro 6: Ticho a výkon

 

Při prvních jízdách se středními a velkými dodávkami koncernu PSA nás hned zaujalo mimořádné odhlučnění kabiny a jízdní komfort.

Ačkoliv furgony nejsou na prvním místě stavěné na pohodlí ale transportní schopnosti, nové modely Citroën Jumpy a Peugeot Expert (pro verze kategorie N1 zůstaly stejné názvy jako u předešlé generace) došly zásadních i přídavných změn. Užitné schopnosti jako například nosnost a objem ložného prostory narostly rovněž.

Podběhy v klidu

Po rozjetí prvních kilometrů se zdálo až neuvěřitelné, že by furgon mohl být tak výborně odhlučněný nejen od motoru, ale také podvozku. Na pěkných francouzských silnicích proč ne, ale ani přejezd dlažebních kostek v okolí nádherného zámku neznamenal příliš hluku přicházejícího od podběhů kol. To jsme ve světě furgonů ještě nezažili a budoucím řidičům trávicím hodiny za volantem můžeme jen blahopřát.

Šestnáctistovka

Na první testovací úsek jsme zvolili základní motor 1.6 BlueHDI o výkonu 85 kW spojený standardně se šestistupňovou převodovkou. Překvapil nás svou živostí, ale nutno doplnit, že vůz byl zatížen pouze dvěma osobami. Přesto si jej dovedeme představit s cca poloviční možnou zátěží pět metrických centů, protože stálý převod byl koncipován spíše krátce pro účely městského a příměstského provozu.

Zkoušená jednotka standardně dostala systém Start-stop, ale ten jsme brzy vypnuli, protože nám časté startování vzhledem k ještě téměř syrovému motoru nepřipadalo ohleduplné. Lepší deci nafty na sto kilometrů navíc než rumplovat „novorozenecký“ motor opakovanými starty.

Upgrade nákladových schopností

Konstruktéři furgonů nemají příliš velké pole působnosti pro zásadní změny. Přesto jsme jich na modelech Jumpy a Expert našli více, než jsme si předem dovedli představit. V pravé dolní části přepážky mezi nákladovým prostorem a místem pro posádku se nacházel (v rámci ostatních tunových furgonů obrovský) průvlak. Záměrně zdůrazňujeme obrovský a navíc s možností prodloužení nákladového prostoru nikoliv jen pod sedadla spolujezdců, ale až pod přístrojovou desku. V řeči čísel znamená použití průchodu nazvaného Moduwork prodloužení ložné délky o obrovských 1162 mm. Například furgon L2 o celkové délce 4959 mm nabízí ložnou délku 3674 mm.

Ještě jedno milé překvapení přišlo později. Po vyjmutí krytu průchodu přepážkou jsme zpočátku nevěděli, co s ním. Šikovný chlapík mající na starosti testovací vozidla však přispěchal a nabídl pomoc. Vzal plechový díl a připevnil jej do připraveného úchytu na zadní straně přepážky vlevo od průchodu. Jen drobnost? Nikoliv pro toho, kdo bude dodávkou Jumpy či Expert jezdit denně.

Nová podvozková platforma

Ačkoliv názvu furgonů Jumpy a Expert zůstaly, jde o nové modely. Pohled pod samonosný skelet odhalil upravenou přední nápravu, u které výrobce slibuje snížení hmotnosti o 15 kg. Vzadu jsme našli nezávislé zavěšení s úsporou hmotnosti 10 kg ve srovnání s tuhou nápravou předchozího vydání. Navzdory absenci „pevné trubky“ výrobce zvýšil užitečné zatížení také tím, že u plechového skeletu vozu díky použití pevnostních materiálů ubral dvacet kilogramů. Kdo by začal jásat nad celkovým snížením pohotovostní hmotnosti o 45 kg, toho musíme mírně brzdit tím, že kvůli plnění emisního požadavku Euro 6 přibyla proti Euro 5 technologie SCR se směšovačem, nádrží na AdBlue a čerpadlem, které činidlo po vypnutí motoru přečerpá zpět do nádrže, aby v trubkách při teplotě pod -11 oC nezmrzlo.

Celkově však užitečné zatížení narostlo a díky nové zadní nápravě nastal obrovský příliv stability vozu prázdného či se zkušební zátěží (vyzkoušeli jsme obě možnosti). Pravděpodobně ještě více nadšení přinese nezávislé zavěšení zadních kol cestujícím ve druhé a případně třetí řadě u provedení Kombi, protože komfort odpružení narostl mimořádně.

Dvoulitr se zátěží

Základní motorizaci 1.6 BlueHDI/70/85 kW výborně doplňuje dvoulitrový turbodiesel s výkony 90, 110 kW (či dokonce 130 kW nutně spojenými se šestistupňovou automatickou převodovkou Eaton). Vyzkoušeli jsme prostřední verzi ve vozidle naplněném pečlivě přikurtovaným nákladem. Točivý moment cca 370 N.m parádně zvládal přibližně 2,2tunový vůz, takže možnost naložení dalších čtyř metrických centů se pro dynamiku jevila jako nepodstatná.

Jumper/Boxer Euro 6

Také největší modelové řady Citroën Jumper a Peugeot Boxer se od září týká emisní norma Euro 6, proto jsme ve Francii rovněž vyzkoušeli tato vozidla. Na rozdíl od středních modelů mají hrdlo palivové a AdBlue nádrže pod společným krytem na levé straně vozidla. Velký furgon kvůli omezení na Euro 6 nevykazoval žádný úbytek dynamiky ve srovnání s verzemi Euro 5, kterých jsme v posledních letech vyzkoušeli mnoho.

Spolupracujeme s TipCars.com
FAZ: Evropská komise nabídla Británii prodloužení přechodného období FAZ: Evropská komise nabídla Británii prodloužení přechodného období

Evropská komise nabídla Británii prodloužení přechodného…

FSO Polonez: Polský hatchback od italského designéra Giugiara slaví 40 let FSO Polonez: Polský hatchback od italského designéra Giugiara slaví 40 let

Hatchback polské značky s italskou technikou i designem…

Úleva pro životní prostředí? Platba kartou je šetrnější než hotovost, tvrdí studie Úleva pro životní prostředí? Platba kartou je šetrnější než hotovost, tvrdí studie

Používání karty namísto hotovosti může pomoci chránit…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank

Morálně i fakticky zastaralý hasičský tank má nahradit…

Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 



Citroën Jumpy 1.6 BlueHDi L1: Slušný základ Citroën Jumpy 1.6 BlueHDi L1: Slušný základ

Nová generace Citroënu Jumpy ačkoliv přebírá název od…

Citroën SpaceTourer 4x4 Ë Concept pro stylové trávení volného času Citroën SpaceTourer 4x4 Ë Concept pro stylové trávení volného času

Francouzská automobilka Citroën si pro letošní ženevský…

 



 
Mercedes ladí supersport One do posledního detailu. Vývoj nabral zpoždění, přiznal šéf AMG

Mercedes ladí supersport One do posledního detailu. Vývoj nabral zpoždění, přiznal šéf AMG

Včera

Tobias Moers, lídr společnosti AMG, se rozpovídal o projektu hypersportu One s technikou F1.




Blesk.cz

Blonďatá pornoherečka Bree Olson teď vypadá jako babochlap. Může za to její ex Charlie Sheen?

Blonďatá pornoherečka Bree Olson teď vypadá jako…

Sexy rajda Bree Olson (32) už sice s roztahováním nohou před kamerou sekla, ale to neznamená, že by na ni…

Miliardář Paul Allen (†65) zemřel na rakovinu. S kamarádem Gatesem založil Microsoft

Miliardář Paul Allen (†65) zemřel na rakovinu. S…

Spoluzakladatel firmy Microsoft Paul Allen zemřel v pondělí ve věku 65 let. Miliardář, filantrop a hledač…

 

iSport.cz

Griezmann sestřelil Němce, Gibraltar znovu vyhrál, Wales slaví i bez Balea

Griezmann sestřelil Němce, Gibraltar znovu vyhrál,…

Fotbalisté Francie vyhráli po obratu ve šlágru dnešního programu Ligy národů nad Německem 2:1. Letošní mistři…

Ukrajina - Česko 1:0. Suverénní domácí slaví, zajistili si první místo

Ukrajina - Česko 1:0. Suverénní domácí slaví,…

Čeští fotbalisté prohráli v Charkově s Ukrajinou 0:1 a budou tak ve skupině B1 Ligy národů hrát už jen o druhé…

 

Reflex.cz

Příručka moderního fotra: Když dítě není doma, mají rodiče pré. Nebo ne?

Příručka moderního fotra: Když dítě není doma, mají…

Být vlastníkem jednoho či více kusů lidského mláděte bývá dost zápřah. Samozřejmě, že rodiče své děti milují,…

Laurin & Klement: příběh podnikavého dua, které stvořilo slavnou automobilku

Laurin & Klement: příběh podnikavého dua, které…

„Proč si při výrobě jízdních kol na malém městě konkurovat, když můžeme spolupracovat?“ řekli si na podzim 1895…