reklama


10.10. 2016 Ladislav Černý

Citroën Jumpy/Peugeot Expert a Jumper/Boxer Euro 6: Ticho a výkon

 

Při prvních jízdách se středními a velkými dodávkami koncernu PSA nás hned zaujalo mimořádné odhlučnění kabiny a jízdní komfort.

Ačkoliv furgony nejsou na prvním místě stavěné na pohodlí ale transportní schopnosti, nové modely Citroën Jumpy a Peugeot Expert (pro verze kategorie N1 zůstaly stejné názvy jako u předešlé generace) došly zásadních i přídavných změn. Užitné schopnosti jako například nosnost a objem ložného prostory narostly rovněž.

Podběhy v klidu

Po rozjetí prvních kilometrů se zdálo až neuvěřitelné, že by furgon mohl být tak výborně odhlučněný nejen od motoru, ale také podvozku. Na pěkných francouzských silnicích proč ne, ale ani přejezd dlažebních kostek v okolí nádherného zámku neznamenal příliš hluku přicházejícího od podběhů kol. To jsme ve světě furgonů ještě nezažili a budoucím řidičům trávicím hodiny za volantem můžeme jen blahopřát.

Šestnáctistovka

Na první testovací úsek jsme zvolili základní motor 1.6 BlueHDI o výkonu 85 kW spojený standardně se šestistupňovou převodovkou. Překvapil nás svou živostí, ale nutno doplnit, že vůz byl zatížen pouze dvěma osobami. Přesto si jej dovedeme představit s cca poloviční možnou zátěží pět metrických centů, protože stálý převod byl koncipován spíše krátce pro účely městského a příměstského provozu.

Zkoušená jednotka standardně dostala systém Start-stop, ale ten jsme brzy vypnuli, protože nám časté startování vzhledem k ještě téměř syrovému motoru nepřipadalo ohleduplné. Lepší deci nafty na sto kilometrů navíc než rumplovat „novorozenecký“ motor opakovanými starty.

Upgrade nákladových schopností

Konstruktéři furgonů nemají příliš velké pole působnosti pro zásadní změny. Přesto jsme jich na modelech Jumpy a Expert našli více, než jsme si předem dovedli představit. V pravé dolní části přepážky mezi nákladovým prostorem a místem pro posádku se nacházel (v rámci ostatních tunových furgonů obrovský) průvlak. Záměrně zdůrazňujeme obrovský a navíc s možností prodloužení nákladového prostoru nikoliv jen pod sedadla spolujezdců, ale až pod přístrojovou desku. V řeči čísel znamená použití průchodu nazvaného Moduwork prodloužení ložné délky o obrovských 1162 mm. Například furgon L2 o celkové délce 4959 mm nabízí ložnou délku 3674 mm.

Ještě jedno milé překvapení přišlo později. Po vyjmutí krytu průchodu přepážkou jsme zpočátku nevěděli, co s ním. Šikovný chlapík mající na starosti testovací vozidla však přispěchal a nabídl pomoc. Vzal plechový díl a připevnil jej do připraveného úchytu na zadní straně přepážky vlevo od průchodu. Jen drobnost? Nikoliv pro toho, kdo bude dodávkou Jumpy či Expert jezdit denně.

Nová podvozková platforma

Ačkoliv názvu furgonů Jumpy a Expert zůstaly, jde o nové modely. Pohled pod samonosný skelet odhalil upravenou přední nápravu, u které výrobce slibuje snížení hmotnosti o 15 kg. Vzadu jsme našli nezávislé zavěšení s úsporou hmotnosti 10 kg ve srovnání s tuhou nápravou předchozího vydání. Navzdory absenci „pevné trubky“ výrobce zvýšil užitečné zatížení také tím, že u plechového skeletu vozu díky použití pevnostních materiálů ubral dvacet kilogramů. Kdo by začal jásat nad celkovým snížením pohotovostní hmotnosti o 45 kg, toho musíme mírně brzdit tím, že kvůli plnění emisního požadavku Euro 6 přibyla proti Euro 5 technologie SCR se směšovačem, nádrží na AdBlue a čerpadlem, které činidlo po vypnutí motoru přečerpá zpět do nádrže, aby v trubkách při teplotě pod -11 oC nezmrzlo.

Celkově však užitečné zatížení narostlo a díky nové zadní nápravě nastal obrovský příliv stability vozu prázdného či se zkušební zátěží (vyzkoušeli jsme obě možnosti). Pravděpodobně ještě více nadšení přinese nezávislé zavěšení zadních kol cestujícím ve druhé a případně třetí řadě u provedení Kombi, protože komfort odpružení narostl mimořádně.

Dvoulitr se zátěží

Základní motorizaci 1.6 BlueHDI/70/85 kW výborně doplňuje dvoulitrový turbodiesel s výkony 90, 110 kW (či dokonce 130 kW nutně spojenými se šestistupňovou automatickou převodovkou Eaton). Vyzkoušeli jsme prostřední verzi ve vozidle naplněném pečlivě přikurtovaným nákladem. Točivý moment cca 370 N.m parádně zvládal přibližně 2,2tunový vůz, takže možnost naložení dalších čtyř metrických centů se pro dynamiku jevila jako nepodstatná.

Jumper/Boxer Euro 6

Také největší modelové řady Citroën Jumper a Peugeot Boxer se od září týká emisní norma Euro 6, proto jsme ve Francii rovněž vyzkoušeli tato vozidla. Na rozdíl od středních modelů mají hrdlo palivové a AdBlue nádrže pod společným krytem na levé straně vozidla. Velký furgon kvůli omezení na Euro 6 nevykazoval žádný úbytek dynamiky ve srovnání s verzemi Euro 5, kterých jsme v posledních letech vyzkoušeli mnoho.

Spolupracujeme s TipCars.com
Rozhovor s ředitelkou závodu LEGO: Češi mají podobný smysl pro humor jako Dánové Rozhovor s ředitelkou závodu LEGO: Češi mají podobný smysl pro humor jako Dánové

Snad každé dítě v Česku zná stavebnici LEGO. V továrně…

Trump: Americké automobilky by měly zvýšit výrobu Trump: Americké automobilky by měly zvýšit výrobu

Americký prezident Donald Trump dnes jednal se zástupci…

Škola nejbohatšího Čecha na Evropské třídě bude mít i vlastní hvězdárnu Škola nejbohatšího Čecha na Evropské třídě bude mít i vlastní hvězdárnu

Nejbohatší Čech Petr Kellner významně pokročil v projektu…

Německá vláda chystá bič na protiústavní strany, nedostanou příspěvky Německá vláda chystá bič na protiústavní strany, nedostanou příspěvky

Německá vláda chce ještě do zářijových parlamentních…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

 




Citroën Spacetourer L2 2.0 BlueHDI Business: Hotelové taxi Citroën Spacetourer L2 2.0 BlueHDI Business: Hotelové taxi

Jak se osvědčil nový citroën při přepravě různého počtu…

WRC rozvážka: Citroën Jumpy s Krisem Meekem za volantem! WRC rozvážka: Citroën Jumpy s Krisem Meekem za volantem!

Pracovním náčiním dvojice Kris Meeke a Paul Nagle je sice…

 



 
Takto vypadalo handsfree z roku 1988. V Nissanu...

Takto vypadalo handsfree z roku 1988. V Nissanu...

Dnes 17:55

Telefonování v autě se za desítky let změnilo. Už v roce 1988 se ovšem dal přístroj ovládat na volantu...




Blesk.cz

Tajemství opuštěného sídla striptýzového magnáta: Zmizel on i jeho žena, jejich dům je rájem vandalů

Tajemství opuštěného sídla striptýzového magnáta:…

Za velice neobyčejný se dá označit dům, který v roce 1972 postavil Billy Hull. Jako majitel několika…

Zázrak v pohřbeném italském hotelu: Záchranáři vytáhli nečekané přeživší, tři chlupatá štěňátka

Zázrak v pohřbeném italském hotelu: Záchranáři…

Roztomilé překvapení, které dalo záchranářům naději, čekalo pod troskami italského hotelu zavaleného lavinou…

 

iSport.cz

Obhájce má smůlu! Pobřeží slonoviny i se slávistou Delim končí ve skupině

Obhájce má smůlu! Pobřeží slonoviny i se slávistou…

Fotbalisté Pobřeží slonoviny jako obhájci titulu skončili na mistrovství Afriky překvapivě už v základní…

VIDEO: Vítkovice zdolaly Spartu i počtvrté, Hradec vyhrál v Olomouci

VIDEO: Vítkovice zdolaly Spartu i počtvrté, Hradec…

Hokejisté Hradce Králové zvítězili v dohrávce 36. kola hokejové Tipsport extraligy na ledě Olomouce 4:1 a…

 

Reflex.cz

Dnešní právní úprava ohledně zbraní je dostačující, nedělejme z Česka „Divoký východ“

Dnešní právní úprava ohledně zbraní je dostačující,…

Ministerstvo vnitra údajně chce do měsíce předložit vládě návrh ústavního zákona, podle něhož by se mělo povýšit…

Vypjaté emoce, nekonečná párty i vtipné momentky. Podívejte se na nejkrásnější svatební fotografie roku 2016

Vypjaté emoce, nekonečná párty i vtipné momentky.…

Mezinárodní společnost profesionálních svatebních fotografů (ISPWP) vybrala 80 nejlepších fotografií pořízených…

 
 
reklama