Citroën Nemo 1,4 HDi – Pracovitá rybka

Citroën Nemo 1,4 HDi – Pracovitá rybka

 
 

Citroen Nemo je dalším zástupcem nové rodiny malých užitkových automobilů. S motorem 1,4 HDi se stane jedním z lídrů trhu.

Zadání znělo jasně: Postavme vůz, který bude malý zvenku ale velký uvnitř, s nízkou pořizovací cenou a osaďme jej úspornými motory. Citroën Nemo toto zadání, spolu se svými pokrevními bratry Fiatem Fiorino a Peugeotem Bipperem, velmi dobře splnil. Navíc se díky svým kompaktním rozměrům dokáže proplétat městem více než dobře (skoro tak dobře, jako se sasankami proplétal hlavní hrdina animovaného filmu Hledá se Nemo) a to je velké plus pro všechny drobné podnikatele a živnostníky, protože, jak známo, čas jsou peníze.

Rybka praktická

Základem úspěchu jakéhokoliv užitkového vozu je pochopitelně přiměřeně velký a výborně přístupný nákladový prostor. Ten v Nemu má přibližně kubický tvar, čímž je zajištěna jeho dobrá využitelnost v praxi, protože dnes je velká část zboží převážena zabalená v krabicích. Nemo nabízí celkem 2,5 m3 prostoru, který byl v testované verzi vybaven nejen zadními asymetricky dělenými dveřmi s možností jejich otevření až v úhlu 180 stupňů, ale také párem bočních posuvných dveří (+14.000,-Kč). Ty jsou velmi praktické a zaručují výborný přístup k jakémukoliv místu v nákladovém prostoru (například při upevňování nákladu k ocelovým okům v podlaze vozu). Po otevření těchto dveří vznikne vstupní otvor vysoký 1041 mm, který má v nejužším místě 410 mm a v nejširším místě 644 mm. Další dobrou zprávou je nízko položená hrana zadních dveří nákladního prostoru, která je ve výšce 529 milimetrů, což majitelé jistě ocení zejména při manipulaci s těžkými břemeny (automobil může pojmout až 610 kilogramů těžký náklad). Samozřejmostí je absence jakéhokoliv schodu, který by nakládku a vykládku znepříjemňoval. Nejužší místo, které nalezneme mezi podběhy zadních kol, je široké 1046 milimetrů.

obrázek [288 x 478] Testovací vůz disponoval systémem, který ocení zejména ti, kdo převáží dlouhá břemena jako jsou koberce, roury nebo tyče. Za příplatek 1.100,- Kč je totiž možné objednat si vertikálně dělenou, otevíratelnou drátěnou přepážku. Tu je po sklopení sedačky do roviny podlahy možno otevřít a tím zavazadlový prostor zvětšit o 300 dm3. Na straně spolujezdce se nákladový prostor prodlouží až k palubní desce na celkovou užitnou délku 2491 mm (základní údaj změřený u dna je 1523 mm).

Interiér je řešen přísně prakticky a účelně, žádné zbytečné módní kudrlinky v něm rozhodně nenajdete. To ale neznamená, že by posádka nějakým způsobem trpěla, ba právě naopak. Pozice za volantem je uvolněná a každý si za výškově a podélně nastavitelným volantem (nutno přiobjednat paket Komfort) svoji polohu najde. Sedadlo řidiče je příjemně měkké a rozměrné, za volantem je tedy možné strávit delší dobu bez nějakých fyzických obtíží. Volitelné pakety příplatkové výbavy umožňují udělat z kabiny Nema docela přívětivé a útulné pracovní prostředí, navíc s dostatkem odkládacích ploch.

Jak již bylo řečeno, Nemo je určeno zejména do města a proto je pro něj velmi důležitá manévrovatelnost a kompaktní rozměry. A ty opravdu kompaktní jsou, Nemo totiž měří 3,86 m na délku, 1,72 m na šířku a 1,72 m nebo 1,78 m na výšku (záleží, zda jsou na vozidle instalovány střešní ližiny). Poloměr otáčení je velmi dobrých 5,3 metru a tak si můžete být jisti, že s malým Nemem nikde neuvíznete.

Rybka nepraktická

Stinné stránky vozu jdou připsat na vrub maximální snaze výrobce o minimalizaci nákladů a tím pádem i ceny. Nákladový prostor by například mohl obsahovat jednu nebo více schránek, opatřených sítí, kam by si posádka vozu (kterou budou velmi často tvořit živnostníci) mohla odložit či přichytit tašku s nářadím či s nákupem. Bundy a montérky by se také nemusely válet na podlaze nákladového prostoru, stačila maličkost – přivařit na ochrannou klec několik poutek k jejich uchycení.

Výhled z vozu je velkou bolestí většiny užitkových automobilů, protože v nejlevnějších verzích nejsou vybaveny prosklenými zadními dveřmi (a tedy ani vnitřním zpětným zrcátkem) a pokud jsou plechové i bočnice, nastává vcelku nepříjemná a nebezpečná situace, když jede ve voze pouze řidič a najíždí na hlavní silnici pod malým úhlem. V tu chvíli má pouze omezené možnosti výhledu z vozu a tento manévr se stává doslova noční můrou. Problém je tedy nutno řešit, pokud to lze, nějakou alternativní trasou, kde nebezpečí vzniku nedostatku přehledu o okolním provozu nehrozí. Nutno na tomto místě ale pochválit velká zpětná zrcátka, která poskytují o situaci za vozidlem dobrý přehled a pomáhají i při dalším riskantním manévru s neproskleným vozidlem a to při couvání. Parkovací asistent stojí 7.000,- Kč, zadní prosklené dveře 2.800,- Kč, čili z našeho pohledu by výběr zadních prosklených dveří byl v podstatě automatický.

obrázek [555 x 400]
 

Rybka neklidná

Nemo je malý náklaďáček, schopný uvézt až 610 kilogramů a podle toho také jezdí. Srovnání s osobním vozem je možné pouze při přimhouření obou očí – podvozek je zkrátka dimenzován na jiné provozní podmínky než nastanou v případě přepravy samotného redaktora ve voze. V tu chvíli se jízda stává velmi neklidnou, vůz na sebemenších nerovnostech znervózní a posádka je vystavena nekonečnému pohupování nahoru a dolů. Po naložení se toto chování z velké části vytratí a Nemo se uklidní. I přesto ale nelze podvozek srovnávat s moderními osobními vozy stejné velikosti. Zázraky se prostě nedějí.

Rybka úsporná

Náklady dělíme na fixní a variabilní. Ti, kteří si koupí Nemo v testované motorizaci, tedy s dieselovým motorem 1,4 HDi, zmenší ty druhé na minimum. Udávaná kombinovaná spotřeba 4,5 litru nafty na 100 kilometrů se sice ukázala jako optimistická, i přesto se nám jeví kombinovaná spotřeba 5,4 litru, dosažená v Praze a okolí, jako velmi přijatelná. Dodávám, že automobil měl v době redakčního testu za sebou pouze tři stovky kilometrů a je dost dobře možné, že se správně zajetým motorem klesne kombinovaná spotřeba pod magickou pětilitrovou hranici. Mimo město lze skutečně pod čtyři a půl litru nafty na sto kilometrů bez problémů jezdit. Agregát je poměrně dobře odhlučněný a osádku svým zvukem nadmíru neobtěžuje.

obrázek [555 x 366]
 

Rybka v boji s Berlingem

Citroën Berlingo je, nejen u nás, velmi úspěšný a populární model. Nabízí se otázka, zda má Nemo v přímém srovnání se svým větším kolegou, při započítání všech pro a proti, navrch či ne. Stávající generace Berlinga je o 273 milimetrů delší, nová generace naroste do délky ještě výrazněji. Předpokládáme ale, že ta současní zůstane v prodeji ještě nějaký čas a bude nabízena za lákavé ceny. Měla by se prodávat pod obchodním označením Berlingo First, a s ní nyní Nemo porovnejme.

Na straně Berlinga stojí lepší podvozek, o něco prostornější nákladní prostor (šířka mezi podběhy 1160 mm a objem 3 m3) a větší komfort jízdy. Nemo na druhou stranu nabízí nižší cenu (i když jsou v současné době je Berlingo prodáváno za akční ceny, které přicházejí vždy na konci životnosti modelové generace a Berlingo je tak nyní velmi výhodná koupě) a velmi srovnatelný nákladový prostor, přičemž Nemo má dokonce o deset kilogramů větší nosnost.

Výběr je tak na každém konkrétním zákazníkovi a jeho potřebách. Citroën Nemo je pro konkurenci velmi tvrdý oříšek, protože nabízí velkou porci praktičnosti, zabalenou do moderního hávu a nabízen je za velmi konkurenceschopné ceny.

První cena vozu259.900,-Kč (Nemo, 1.4i 54 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací299.900,-Kč (Nemo, 1.4 HDi 50 kW)
Základní cena testovaného vozu299.900,-Kč (Nemo, 1.4 HDi 50 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků369.200,-Kč (Nemo, 1.4 HDi 50 kW)
Ceny bez DPH

Plusy

  • design exteriéru i interiéru
  • řízení a ovladatelnost
  • pozice za volantem
  • motor s rozumnými nároky na palivo
  • přesná 5stupňová převodovka
  • přístup do nákladového prostoru
  • velký a variabilní nákladový prostor

Minusy

  • nižší kvalita jízdy s prázdným vozem
  • výhled z vozu směrem vzad a šikmo vzad
  • nemožnost snadného uchycení malých předmětů v nákl. prostoru
Spolupracujeme s TipCars.com

Citroen Nemo

Cena v základní výbavě: 259 900 Kč Cena v testované výbavě: 369 200 Kč

Základní výbava:ABS, airbag řidiče, posilovač řízení, tónovaná okna, dělící přepážka s kovovou mříží, stropní světlo v nákladovém prostoru, kotvící oka v nákladovém prostoru (6), úložné prostory ve dveřích a středové konzole, výšková regulace sklonu světlometů z místa řidiče, funkce „Guide me home“, imobilizér, otáčkoměr, nastavitelná zpětná zrcátka, sedadlo řidiče nastavitelné ve dvou směrech, látkové čalounění, dělené zadní dveře, plechová kola s pneumatikami 175/70 R14

Výbava testovaného vozu:Manuální klimatizace s pylovým filtrem (+27.000,- Kč), Paket plus (el. ovládaná okna, elektrická zpětná zrcátka s vyhříváním, centrální zamykání, samostatně zamykatelný nákl. prostor, automatické zamykání dveří při vyšších rychlostech než 20 km/h) (+10.000,- Kč), Paket Komfort (výškově nastavitelné sedadlo řidiče, bederní opěrka, loketní opěrka, výškově a podélně nastavitelný volant, šedé čalounění, psací stolek na palubní desce, odkládací schránka před spolujezdcem) (+5.300,- Kč) , boční posuvné dveře na obou stranách (+14.000,- Kč), Otevíratelná přepážka a sklopitelné sedadlo spolujezdce (+1.100,- Kč), rádio s CD/MP3 (+10.500,- Kč), přední a zadní zástěrky (+1.400,- Kč)

Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí

Tesla, Uber nebo Twitter. Ačkoliv se může zdát, že tuto…

OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

 
Technické údaje
Motor Citroen Nemo
Typ motoru: vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1398
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 50 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 160 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 152
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 16.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.7 / 3.8 / 4.5
Emise CO2:119
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 2500 / -
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1145 / 610
Rozměr pneu:170/70 R14
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3864
b) šířka (mm): 1716
c) výška (mm): 1721
d) rozvor (mm): 2513
e) rozchod vpředu (mm): 1469
f) rozchod vzadu (mm): 1465
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 990 / 1100
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1100
k) šířka vpředu (mm): 1455
délka sedáku vpředu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 620
Hodnocení Citroen Nemo
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 0
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 0
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 3
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 7
Jízdní vlastnosti v extrému: 5
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 6
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,04
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 




Citroën Nemo: Nově s motorem 1,3 HDi (55 kW) Citroën Nemo: Nově s motorem 1,3 HDi (55 kW)

Malá dodávka od Citroënu bude nově nabízena s dieselovým…

Citroën Nemo se převrátil při vyhýbacím manévru ADACu Citroën Nemo se převrátil při vyhýbacím manévru ADACu

Německý autoklub ADAC se opět zaměřil na jízdní stabilitu…

 



 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Včera

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

Správce areálu Petynka Václav Šála (68). Na koupališti dělá už 27 let

Správce areálu Petynka Václav Šála (68). Na…

Koupaliště Petynka v Praze 6 zahájilo sezónu. A jako každý rok u toho byl i Václav Šála (68). Ten totiž v areálu…

Miss Jandová otevřeně o pobytu na psychiatrii: Nevěděla jsem, kdo jsem a kde jsem!

Miss Jandová otevřeně o pobytu na psychiatrii:…

Nejhorší období mého života! Tak popisuje bývalá královna krásy Zuzana Jandová (29) svůj kolaps a následný pobyt…

 

iSport.cz

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech proti Chelsea nechytal

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech…

Fotbalisté Arsenalu získali potřinácté v historii Anglický pohár a jsou novými rekordmany této nejstarší světové…

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal se brankáře Brna

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal…

Přišel na začátku sezony, když se Slavii nedařilo. Bojovat o titul? To byla tehdy v Edenu utopie. Tým měl pět…

 

Reflex.cz

Bělověžský prales: Polsko na cestě k environmentální katastrofě

Bělověžský prales: Polsko na cestě k environmentální…

Tisíce let starý Bělověžský prales na polsko-běloruské hranici je díky necitlivé enviromentální politice polské…

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…