TEST Citroën Nemo 1,4 HDi – Pracovitá rybka
Zadání znělo jasně: Postavme vůz, který bude malý zvenku ale velký uvnitř, s nízkou pořizovací cenou a osaďme jej úspornými motory. Citroën Nemo toto zadání, spolu se svými pokrevními bratry Fiatem Fiorino a Peugeotem Bipperem, velmi dobře splnil. Navíc se díky svým kompaktním rozměrům dokáže proplétat městem více než dobře (skoro tak dobře, jako se sasankami proplétal hlavní hrdina animovaného filmu Hledá se Nemo) a to je velké plus pro všechny drobné podnikatele a živnostníky, protože, jak známo, čas jsou peníze.
Rybka praktická
Základem úspěchu jakéhokoliv užitkového vozu je pochopitelně přiměřeně velký a výborně přístupný nákladový prostor. Ten v Nemu má přibližně kubický tvar, čímž je zajištěna jeho dobrá využitelnost v praxi, protože dnes je velká část zboží převážena zabalená v krabicích. Nemo nabízí celkem 2,5 m3 prostoru, který byl v testované verzi vybaven nejen zadními asymetricky dělenými dveřmi s možností jejich otevření až v úhlu 180 stupňů, ale také párem bočních posuvných dveří (+14.000,-Kč). Ty jsou velmi praktické a zaručují výborný přístup k jakémukoliv místu v nákladovém prostoru (například při upevňování nákladu k ocelovým okům v podlaze vozu). Po otevření těchto dveří vznikne vstupní otvor vysoký 1041 mm, který má v nejužším místě 410 mm a v nejširším místě 644 mm. Další dobrou zprávou je nízko položená hrana zadních dveří nákladního prostoru, která je ve výšce 529 milimetrů, což majitelé jistě ocení zejména při manipulaci s těžkými břemeny (automobil může pojmout až 610 kilogramů těžký náklad). Samozřejmostí je absence jakéhokoliv schodu, který by nakládku a vykládku znepříjemňoval. Nejužší místo, které nalezneme mezi podběhy zadních kol, je široké 1046 milimetrů.
citroen testy dodavky Testovací vůz disponoval systémem, který ocení zejména ti, kdo převáží dlouhá břemena jako jsou koberce, roury nebo tyče. Za příplatek 1.100,- Kč je totiž možné objednat si vertikálně dělenou, otevíratelnou drátěnou přepážku. Tu je po sklopení sedačky do roviny podlahy možno otevřít a tím zavazadlový prostor zvětšit o 300 dm3. Na straně spolujezdce se nákladový prostor prodlouží až k palubní desce na celkovou užitnou délku 2491 mm (základní údaj změřený u dna je 1523 mm).
Interiér je řešen přísně prakticky a účelně, žádné zbytečné módní kudrlinky v něm rozhodně nenajdete. To ale neznamená, že by posádka nějakým způsobem trpěla, ba právě naopak. Pozice za volantem je uvolněná a každý si za výškově a podélně nastavitelným volantem (nutno přiobjednat paket Komfort) svoji polohu najde. Sedadlo řidiče je příjemně měkké a rozměrné, za volantem je tedy možné strávit delší dobu bez nějakých fyzických obtíží. Volitelné pakety příplatkové výbavy umožňují udělat z kabiny Nema docela přívětivé a útulné pracovní prostředí, navíc s dostatkem odkládacích ploch.
Jak již bylo řečeno, Nemo je určeno zejména do města a proto je pro něj velmi důležitá manévrovatelnost a kompaktní rozměry. A ty opravdu kompaktní jsou, Nemo totiž měří 3,86 m na délku, 1,72 m na šířku a 1,72 m nebo 1,78 m na výšku (záleží, zda jsou na vozidle instalovány střešní ližiny). Poloměr otáčení je velmi dobrých 5,3 metru a tak si můžete být jisti, že s malým Nemem nikde neuvíznete.
Rybka nepraktická
Stinné stránky vozu jdou připsat na vrub maximální snaze výrobce o minimalizaci nákladů a tím pádem i ceny. Nákladový prostor by například mohl obsahovat jednu nebo více schránek, opatřených sítí, kam by si posádka vozu (kterou budou velmi často tvořit živnostníci) mohla odložit či přichytit tašku s nářadím či s nákupem. Bundy a montérky by se také nemusely válet na podlaze nákladového prostoru, stačila maličkost – přivařit na ochrannou klec několik poutek k jejich uchycení.
Výhled z vozu je velkou bolestí většiny užitkových automobilů, protože v nejlevnějších verzích nejsou vybaveny prosklenými zadními dveřmi (a tedy ani vnitřním zpětným zrcátkem) a pokud jsou plechové i bočnice, nastává vcelku nepříjemná a nebezpečná situace, když jede ve voze pouze řidič a najíždí na hlavní silnici pod malým úhlem. V tu chvíli má pouze omezené možnosti výhledu z vozu a tento manévr se stává doslova noční můrou. Problém je tedy nutno řešit, pokud to lze, nějakou alternativní trasou, kde nebezpečí vzniku nedostatku přehledu o okolním provozu nehrozí. Nutno na tomto místě ale pochválit velká zpětná zrcátka, která poskytují o situaci za vozidlem dobrý přehled a pomáhají i při dalším riskantním manévru s neproskleným vozidlem a to při couvání. Parkovací asistent stojí 7.000,- Kč, zadní prosklené dveře 2.800,- Kč, čili z našeho pohledu by výběr zadních prosklených dveří byl v podstatě automatický.
Rybka neklidná
Nemo je malý náklaďáček, schopný uvézt až 610 kilogramů a podle toho také jezdí. Srovnání s osobním vozem je možné pouze při přimhouření obou očí – podvozek je zkrátka dimenzován na jiné provozní podmínky než nastanou v případě přepravy samotného redaktora ve voze. V tu chvíli se jízda stává velmi neklidnou, vůz na sebemenších nerovnostech znervózní a posádka je vystavena nekonečnému pohupování nahoru a dolů. Po naložení se toto chování z velké části vytratí a Nemo se uklidní. I přesto ale nelze podvozek srovnávat s moderními osobními vozy stejné velikosti. Zázraky se prostě nedějí.
Rybka úsporná
Náklady dělíme na fixní a variabilní. Ti, kteří si koupí Nemo v testované motorizaci, tedy s dieselovým motorem 1,4 HDi, zmenší ty druhé na minimum. Udávaná kombinovaná spotřeba 4,5 litru nafty na 100 kilometrů se sice ukázala jako optimistická, i přesto se nám jeví kombinovaná spotřeba 5,4 litru, dosažená v Praze a okolí, jako velmi přijatelná. Dodávám, že automobil měl v době redakčního testu za sebou pouze tři stovky kilometrů a je dost dobře možné, že se správně zajetým motorem klesne kombinovaná spotřeba pod magickou pětilitrovou hranici. Mimo město lze skutečně pod čtyři a půl litru nafty na sto kilometrů bez problémů jezdit. Agregát je poměrně dobře odhlučněný a osádku svým zvukem nadmíru neobtěžuje.
Rybka v boji s Berlingem
Citroën Berlingo je, nejen u nás, velmi úspěšný a populární model. Nabízí se otázka, zda má Nemo v přímém srovnání se svým větším kolegou, při započítání všech pro a proti, navrch či ne. Stávající generace Berlinga je o 273 milimetrů delší, nová generace naroste do délky ještě výrazněji. Předpokládáme ale, že ta současní zůstane v prodeji ještě nějaký čas a bude nabízena za lákavé ceny. Měla by se prodávat pod obchodním označením Berlingo First, a s ní nyní Nemo porovnejme.
Na straně Berlinga stojí lepší podvozek, o něco prostornější nákladní prostor (šířka mezi podběhy 1160 mm a objem 3 m3) a větší komfort jízdy. Nemo na druhou stranu nabízí nižší cenu (i když jsou v současné době je Berlingo prodáváno za akční ceny, které přicházejí vždy na konci životnosti modelové generace a Berlingo je tak nyní velmi výhodná koupě) a velmi srovnatelný nákladový prostor, přičemž Nemo má dokonce o deset kilogramů větší nosnost.
Výběr je tak na každém konkrétním zákazníkovi a jeho potřebách. Citroën Nemo je pro konkurenci velmi tvrdý oříšek, protože nabízí velkou porci praktičnosti, zabalenou do moderního hávu a nabízen je za velmi konkurenceschopné ceny.
První cena vozu | 259.900,-Kč (Nemo, 1.4i 54 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 299.900,-Kč (Nemo, 1.4 HDi 50 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 299.900,-Kč (Nemo, 1.4 HDi 50 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 369.200,-Kč (Nemo, 1.4 HDi 50 kW) |
Ceny bez DPH
Plusy
- design exteriéru i interiéru
- řízení a ovladatelnost
- pozice za volantem
- motor s rozumnými nároky na palivo
- přesná 5stupňová převodovka
- přístup do nákladového prostoru
- velký a variabilní nákladový prostor
Minusy
- nižší kvalita jízdy s prázdným vozem
- výhled z vozu směrem vzad a šikmo vzad
- nemožnost snadného uchycení malých předmětů v nákl. prostoru