reklama


Citroën C5 3.0 V6 – Fantomas by ujel

Citroën C5 3.0 V6 – Fantomas by ujel

 
 

Tak tohle jsme od Citroënu nečekali. Šest válců a tvrdší odpružení dělají z navenek seriózního liftbacku C5 pěkně ostrou hračku! Takže jsme zkoušeli, kde má spojení síly a komfortu své hranice…

Tak tohle jsme od Citroënu nečekali. Šest válců a tvrdší odpružení dělají z navenek seriózního liftbacku C5 pěkně ostrou hračku! Takže jsme zkoušeli, kde má spojení síly a komfortu své hranice…

Podíváte-li se do historie testů AUTO.CZ, najdete u modelu C5 jen testy jeho verzí kombi s turbodieselovými motory. Nafta je u tohoto modelu skutečně výrazně populárnějším palivem, takže naše rozhodnutí vyzkoušet liftback s vrcholným zážehovým třílitrem vypadá jako krok proti proudu. Což jsme rádi udělali.

O stylingu pětkové řady bylo při jejím uvedení před třemi lety napsáno dost, takže opět odkazujeme na individuální vkus. Oproti mimořádně prostornému kombi Break je liftback o 13 cm kratší a ze všech úhlů vypadá jako avantgardní sedan. Zdání ale klame – výklopná je chvályhodně celá záď a přístup do zavazadlového prostoru o průměrném objemu 456 l je bezproblémový. Vysoká hrana kufru trochu ztěžuje výhled vzad, v této verzi je ale standardem parkovací senzor, takže C5 touto disciplínou prochází beze ztráty.

Interiér je shodný s dříve testovanými verzemi kombi, světlejší velurové čalounění mu ale dodává na optické prostornosti. Šířka v oblasti loktů 1540 mm napovídá hodně o tom, že prostornost není jen subjektivní dojem. Přední, elektricky ovládaná sedadla jsou sice tradičně měkká, na rozdíl od dřívějších testů jsme se v nich cítili v zatáčkách znatelně jistěji. Také místa na zadních sedadlech je dostatek a problém nečiní kupodivu ani vnitřní výška. Takto luxusní vůz by si určitě zasloužil širší, nebo alespoň do většího úhlu otevíratelné zadní dveře – na běžnou přepravu sice bohatě stačí, pánem ve voze z hlediska komfortu je ale stále posádka na předních sedadlech.

A nyní trochu hudby, chtělo by se říct. Běh vidlicového šestiválce je totiž už záhy po nastartování tak příjemný, že celkem zdařile dominuje všem dojmům z jízdy. Dobré odhlučnění interiéru mu sice moc vyniknout nedovolí, při poslechu volnoběhu by mu nikdo těch 152 kW nehádal, ale to jsme ještě nešlápli na plyn. Ne, neprotočí se kola, motor nezavyje a ani ta půlka ulice se neohlédne – na jedničku se prostě rozjedete přesně tak rychle, jak od benzínového šestiválce ve francouzském autě můžete čekat. Bez ironie, naopak s lehkou úklonou motorářům. V případě C5 se vyplatí vnímat zrychlení až od 2500 otáček – pak motor začne uvolňovat energii s úžasnou kombinací exploze a současného krocení. Pedál plynu je poslušný sluha a šest válců sekunduje, přičemž pánem je stále řidič. Zatlačování do sedačky je tak nějak samozřejmé a příjemné, nikoli brutální. Subjektivně vnímaná rychlost se stává nedůležitou, což na jednu stranu opájí, na druhou stranu nutí u občasnému zděšenému pohledu na rychloměr. Cestu z Prahy do Brna lze ujet za tradiční hodinu a půl, ale v žádném autě jsme neměli pocit, jako bychom nastoupili až u Devíti křížů. Pokud se Vám předcházející řádky zdají až příliš subjektivní, radím Vám svezení se. Pokud vše poměřujeme pohledem konzervativního, dobře situovaného řidiče, který nemá kam spěchat, ale vždycky spěchat může, je tahle motorizace právě pro něj.

A reálně? Zrychlení na stokilometrovou rychlost za 8,1 vteřiny stačí na trápení okolojedoucích dostatečně. Při volbě sportovního módu odpružení ztvrdne podvozek jen neznatelně. I to ale stačí k pocitu o trochu větší jistoty v razantněji projížděných zatáčkách, navzdory mírným náklonům karoserie. Silný motor žene auto subjektivně k brzkému nedotáčivému smyku – ten si ale ve skutečnosti dává načas a za mohutného ponoru přídě a pištění pneumatik se dostaví jen při skutečně brutálních manévrech. Brzdy sice mají i s asistencí pomalejší nástup, jsou ale dostatečně účinné i při opakovaném použití. O hluku při městské či meziměstské jízdě nemá smysl mluvit, protože skoro žádný není. Na dálnici se pak projeví dříve hluk aerodynamický, přičemž i při rychlostech okolo 200 km/h je v interiéru stále celkem příjemně. V hustém městském provozu jsme naměřili spotřebu kupodivu jen 12 l/100 km, což je méně než údaj výrobce. Naopak při poměrně svižných jízdách mimo město si šestiválec řekl o 9,5 l, což s ohledem na výkon a komfort bereme jako velmi dobrou hodnotu.

Ani po týdnu jsme si pořádně nezvykli na trochu nepřesné řazení s „gumovým“ chodem, obrovský sklopný klíček s dálkovým ovládáním centrálního zamykání by také snesl zmenšení a příplatek za zadní stěrač je při jinak ohromujícím seznamu standardní výbavy také trochu k smíchu. O trochu hůře čitelný podvozek pak subjektivně brzdí sportovní choutky řidiče, objektivně ale drží slovo. Také bychom možná uvítali jiný, sportovnější volant než ten, jehož styl prochází od Xsary až po C8.

Zážehový šestiválec sedí Citroënu podle našeho názoru možná více než většinově prodávané turbodiesely. Za konkurenceschopnou cenu lze tedy dostat nadstandardně rychlé auto, kterému nechybí nic z výbavy, a přimhouříme-li oko nad řazením, ani z komfortu ovládání. Sami jsme zvědavi, jak s názory na tento vůz zamíchá aplikace šestistupňové převodovky pro stávající 2.2 HDI a nový turbodieselový šestiválec 2.7, který začali vyvíjet u Fordu a k dokonalosti dovedli v Coventry. Že bude Citroën jednou jezdit se stejným motorem jako Jaguar, o tom se Fantomasovi ani nesnilo…

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com

test Citroen C5 V6

Cena v základní výbavě: 979 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 019 000 Kč

Základní výbava:čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce, průběžný hlavový airbag pro cestující na předních a zadních sedadlech, 5 x tříbodové bezpečnostní pásy, vpředu s omezovačem tahu a pyrotechnickým předpínačem, ESP + ASR + ABS + EBD + EBA + automatické zapnutí výstražných světel při prudkém brždění, variabilní posilovač řízení, tempomat, automatické přední stěrače s dešťovým senzorem, automatické zapnutí světel při snížené viditelnosti, detektor stavu tlaku vzduchu v pneumatikách, parkovací asistent, alarm s ultrazvukovým prostorovým čidlem, superzamykání, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, xenonové světlomety s výsuvnými ostřikovači, inteligentní odpružení Hydractive 3 PLUS, automatická regulace světlé výšky vozidla, automatická klimatizace s manuálním ovládáním a atermickým čelním sklem, klimatizovaná přední schránka u spolujezdce, elektrické ovládání předních i zadních oken, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, samočinné sklápění pravého zrcátka při couvání, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, rádio RD3 (AM/FM, RDS, přehrávač CD, 6 x repro, dálkové ovládání), výškově nastavitelná sedadla řidiče a spolujezdce, výškově nastavitelné přední a zadní loketní opěrky, pack Ambiance Moara: velurové čalounění MOARA, kožený volant, obložení interiéru v imitaci dřeva, bodové osvětlení prahů dveří, horizontální síť na uchycení nákladu v zavazadlovém prostoru, kola z lehkých slitin 16" „Hungaro“

Výbava testovaného vozu:metalíza (+14.500,-), vyhřívaná přední sedadla (+9.500,-), externí CD měnič (+13.000,-), stěrač zadního okna (+3.000,-)

Přechodná dohoda s EU? Ta mě nezajímá, tvrdí britský ministr pro brexit Přechodná dohoda s EU? Ta mě nezajímá, tvrdí britský ministr pro brexit

Britského ministra pro brexit Davida Davise ve…

Bitcoin posiluje, na maxima ho vyhnala měnová reforma v Indii Bitcoin posiluje, na maxima ho vyhnala měnová reforma v Indii

Hodnota kybernetické měny bitcoin dosáhla dnes nejvyšší…

Fotbalista Ronaldo odtajnil majetek, v zahraničí má miliardy Fotbalista Ronaldo odtajnil majetek, v zahraničí má miliardy

Hvězdný fotbalista Cristiano Ronaldo v reakci na…

 
Technické údaje
Motor test Citroen C5 V6
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2946
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 152 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 285 / 3750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 240
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.1
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 13.9 / 7.1 / 9.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 456 / 882
Objem nádrže (l):66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1480 / 530
Rozměr pneu:215/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4618
b) šířka (mm): 1770
c) výška (mm): 1476
d) rozvor (mm): 2750
e) rozchod vpředu (mm): 1528
f) rozchod vzadu (mm): 1544
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení test Citroen C5 V6
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,38
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Ikonický Dodge Challenger dostal pohon všech kol Ikonický Dodge Challenger dostal pohon všech kol

Tradiční zástupce segmentu amerických muscle cars si nyní…

Pokud potřebujete auto jen na 10 dní v měsíci, můžete ho mít zdarma Pokud potřebujete auto jen na 10 dní v měsíci, můžete ho mít zdarma

Automobilka Citroën chce zájemcům o dlouhodobý pronájem…

 




Ojetý Citroën C5 2.0 HDi: S naftou chybu neuděláte Ojetý Citroën C5 2.0 HDi: S naftou chybu neuděláte

První generace Citroënu C5 je proslulá komfortním…

Citroën C5 (2000-2007) – Pohodlí na pátou Citroën C5 (2000-2007) – Pohodlí na pátou

Velké Citroëny znamenají komfort a extravaganci. Ani…

 



 
Motorové oleje: SAE, API, ACEA... Víte, co znamená jejich označení? A jak moc škodí nevhodný olej?

Motorové oleje: SAE, API, ACEA... Víte, co znamená jejich označení? A jak moc škodí nevhodný olej?

Včera

Nejdůležitější je aby olej plnil příslušné normy. Vyznáte se v nich? A co se stane, když použijete nevhodný olej?




Blesk.cz

Půl milionu na „prověřené“ migranty: Švýcaři přijmou dva tisíce Syřanů

Půl milionu na „prověřené“ migranty: Švýcaři přijmou…

Až 2000 dalších syrských uprchlíků chce přijmout Švýcarsko v příštích dvou letech. Má jít zejména o zvlášť…

S Alzheimerem by mohl pomoct halucinogenní „driák“, lektvar pijí i indiáni

S Alzheimerem by mohl pomoct halucinogenní „driák“,…

Vědci hlásí nový objev v boji proti Alzheimerově chorobě a Downovu syndromu. Pozitivní účinky na pacienty by…

 

iSport.cz

Hoffenheim v bundeslize ještě neprohrál. Ve Frankfurtu se ale klepal

Hoffenheim v bundeslize ještě neprohrál. Ve…

Fotbalisté Hoffenheimu s českým reprezentantem Pavlem Kadeřábkem v základní sestavě remizovali v předehrávce 14.…

Liga mistrů bude ve dvou časech! Rozdělení míst UEFA neoznámila

Liga mistrů bude ve dvou časech! Rozdělení míst UEFA…

Evropská fotbalová unie UEFA schválila další změny formátů pohárových soutěží v letech 2018 až 2021. Zápasy Ligy…

 

Reflex.cz

Redaktoři České televize předvedli trestuhodné neznalosti  historie

Redaktoři České televize předvedli trestuhodné…

Redaktoři České televize asi nemají základní znalosti historie. Jinak si nemohu vysvětlit článek z názvem „Svatý…

Mzdy pro pokladní v Aholdu v příštím roce vzrostou o 8,5 procenta

Mzdy pro pokladní v Aholdu v příštím roce vzrostou o…

Provozní zaměstnanci společnosti Ahold, jako jsou prodavačky nebo skladníci, dostanou letos mimořádnou odměnu…

 
 
reklama