Crash test nového Fordu Focus na vlastní oči

Crash test nového Fordu Focus na vlastní oči

 
 

V Kolíně se rozbíjel nový focus. Netradiční demonstraci pasivní bezpečnosti přihlížely desítky novinářů včetně zástupce redakce Auto.cz. Náraz a jeho následky jsme prostudovali a vyfotografovali. Nyní vám je nabízíme v článku, který je doplněn i o videa..

Zatím poslední série nárazových zkoušek organizace EuroNCAP prověřila bezpečnost několika důležitých modelů z různých tříd. Za nižší střední třídu nastoupilo BMW1, Citroen C4, Ford Focus a Škoda Octavia, ze střední třídy byl přítomen faceliftovaný Citroen C5, prapor vyšší střední třídy drželo BMW5 a Audi A6 a ze segmentu SUV se účastnil např. Volkswagen Touareg.

Bezpečnost se výrazně zlepšuje

Výsledky posledních crash testů potvrdily, že se neustále zlepšuje pasivní bezpečnost a výrobci pozorněji sledují bezpečnost chodců. Z celkem čtrnácti testovaných vozů získalo osm automobilů pět hvězdiček za bezpečnost posádky. Na hodnocení bezpečnosti chodců tradičně stačila méně než polovina hvězdiček, tři hvězdičky získaly dva vozy, dvě hvězdičky vybojovaly tři vozy.

Mezi nejlépe hodnocené automobily patřil. např. Renault Modus, Citroen C4 i C5 a Ford Focus. Na úspěch v nárazových zkouškách jsou automobilky patřičně hrdé a neváhají tuto skutečnost (po právu) zákazníkům připomínat. Zatímco Citroen v právě probíhající kampani vystavuje pečeť bezpečnosti na billboardech, Ford se rozhodl ukázat pozadí crash testu zástupcům médií, potažmo jejich čtenářům.

Rána s Focusem

Ford pozval novináře do německého Kolína nad Rýnem, aby před našimi zraky zdemoloval novou generaci modelu focus a umožnil nám na vlastní oči posoudit následky nárazu. Proti deformovatelné překážce simulující protijedoucí automobil byl nový focus kombi plně naložený dummies zastupujícími dospělé osoby i děti v sedačce roztažen na laně ukrytém v podlaze zkušebny rychlostí 64 km/h.

Stalo se to příliš rychle…

Mé původní rozhodnutí vnímat maximálně pozorně náraz, sledovat deformaci karoserie a vystřelení airbagů rychle vymazala neuvěřitelná rána či spíše třesknutí (stáli jsme přibližně jen 8 metrů od místa nárazu) a odskočení zdemolovaného vozu. Vše se odehrálo tak rychle, že jsem nebyl schopen zachytit cokoliv z předsevzatého, a tak jsem nakonec musel celý náraz nastudovat z videa staršího crashtestu nového focusu (nutnost vyvolání filmu z rychlokamery nedovolilo dostat včas záběry z „našeho“ crashtestu), které si můžete prohlédnout níže.

Jak to dopadlo?

Mírné zklamání z pomalých lidských smyslů napravil pohled na zdemolovanou přední část focusu, ale především zcela nepoškozenou „obytnou část“ vozu. Kromě vystřelených airbagů nejsou v interiéru znát žádné změny. Také A sloupek karoserie se nepohnul a ani na střeše nejsou žádné známky deformace (což se často stává). Dveře u řidiče jsem si osobně zkusil otevřít (nikdo se k nim kupodivu nehrnul, jelikož z airbagů se ještě stále kouřilo). Šlo to sice trochu ztuha (přední blatník dveře částečně skřípl), ale přesto nebylo problém je otevřít. „Damící“ zůstali usazeni správně na svých místech, jak vepředu, tak i ti malí vzadu. Přestože zvenku vypadal náraz doslova děsivě a výsledek neméně, prostor posádky zůstal nedotčen a nebozí „damíci“ vyvázli bez zranění.

Za výbornými výsledky Fordu Focus v crash testech stojí mnoho faktorů počínaje tuhou karoserii s četnými deformačními zónami, čelními, bočními a hlavovými airbagy. Podrobné výsledky nárazové zkoušky Fordu Focus si můžete přečíst v rubrice crash testy.

Videa

Na přiložených videích můžete vidět několik zajímavých pohledů z testování bezpečnostních prvků nového focuse. Na videu č.1 můžete vidět, jak přesně je dnes možné simulovat na počítačích nárazy, které poté v praxi dopadnou na 99% shodně. Tyto metody umožňují dramaticky zkrátit dobu nutnou pro vývoj nového vozu, ale především simulovat několik variant konstrukce karoserie a vybrat tu nejlepší.

Druhé video ukazuje zajímavý bezpečnostní prvek – při čelním nárazu je sloupek řízení zasunut i s volantem a již otevřeným airbagem směrem k přístrojové desce. Náraz hlavy a hrudníku do airbagu je tudíž méně tvrdý.

Ve třetí videosekvenci je zobrazeno otevření airbagu spolujezdce. Jde však o nebezpečnou situaci, kdy je osoba velmi blízko u přístrojové desky (typicky při hraní dětí v stojícím vozidle do kterého narazí jiné vozidlo a dojde k otevření airbagů). Jde o nově vyvinutý airbag, který se postupně nafoukne tak, že osobu „jemně“ odhodí a nezraní ji. Toto je bohužel problém dosavadních airbagů, které se otevřou příliš „nešetrně“.

Poznámka: Videa jsou k dispozici ve formátu DivX a WMV.

Ke spuštění DivX videí je nutné mít v MediaPlayeru nainstalován plug-in DivX, který si můžete stáhnout zde. Tento formát lze s příslušným kodekem přehrát na všech operačních systémech.

Ke spuštění WMV videí není nutné na platformě Windows nic instalovat - MediaPlayer sám video přehraje. Tento formát videa však není použitelný v jiném přehrávači a na jiných operačních systémech.

Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: Severní Korea demonstrativně zničila středisko pro testy jaderných zbraní OBRAZEM: Severní Korea demonstrativně zničila středisko pro testy jaderných zbraní

Za přítomnosti zahraničních novinářů zlikvidovala Severní…

Patrik Nacher: Nechci, aby moloch GDPR zadusil tvůrčí činnost Patrik Nacher: Nechci, aby moloch GDPR zadusil tvůrčí činnost

V celé EU začíná platit evropské nařízení na ochranu…

Putin: Porušování pravidel se stává pravidlem Putin: Porušování pravidel se stává pravidlem

Prioritou Ruska je otevřenost vůči světu a aktivní účast…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku

Zelená Škoda Fabia Combi prošla dlouhodobým testem Auto…

Hyundai jde tvrdě proti Škodě. Dokáže Octavia Fresh porazit i30 Go Blanche? Hyundai jde tvrdě proti Škodě. Dokáže Octavia Fresh porazit i30 Go Blanche?

Model i30 vychází v akční verzi Go Blanche na necelých…

 



Ojetý Ford Focus 2. generace: Více dieselů i kvality Ojetý Ford Focus 2. generace: Více dieselů i kvality

Druhá generace focusu obchodně navázala na svého v mnoha…

Ojetý Ford Focus II (2004-2011): Rozumná volba Ojetý Ford Focus II (2004-2011): Rozumná volba

Ford Focus druhé generace výrazně zlepšil antikorozní…

 



 
F1 ukázala první záběry z oficiální hry pro letošní rok. Jedna zásadní věc ale zůstává tajemstvím

F1 ukázala první záběry z oficiální hry pro letošní rok. Jedna zásadní věc ale zůstává tajemstvím

Dnes 17:51

Společnost Codemasters oficiálně oznámila datum premiéry nové hry F1, zároveň před nejslavnějším závodem ukázala první záběry.




Blesk.cz

Dobrodruzi dobyli symbol Slovenska: Na vrcholku Kříváně přespali jen ve spacáku v -20 °C

Dobrodruzi dobyli symbol Slovenska: Na vrcholku…

Trojice slovenských kamarádů v čele s fotografem Peterem Lengyelem (29) snila o tom, že stráví noc na vrcholku…

„Životnost mostů je závislá na vůli je udržovat,“ říká architekt. Památkáři s bouráním železničního mostu nesouhlasí

„Životnost mostů je závislá na vůli je udržovat,“…

Konstrukce železničního mostu se nedá opravit, půjde k zemi, zní jednoznačný závěr studie, kterou si nechala…

 

iSport.cz

Tenista Štěpánek se znovu oženil s Nicole Vaidišovou: Svatba číslo 2!

Tenista Štěpánek se znovu oženil s Nicole…

A už jsou zase manželé! Radek Štěpánek (39) a Nicole Vaidišová (29) si dnes společně řekli podruhé ANO! Svatba…

Talent Nečas o vzoru Krejčím, vykání v kabině i kontaktech s Carolinou

Talent Nečas o vzoru Krejčím, vykání v kabině i…

Napřed zazářil, pak zhasnul. Po zranění v úvodním duelu se Slovenskem si Martin Nečas myslel, že je konec. Jenže…

 

Reflex.cz

Tohle už dnes neuvidíte: Plakáty ze zlaté doby filmů pro dospělé. Podívejte se

Tohle už dnes neuvidíte: Plakáty ze zlaté doby filmů…

Zlatá éra pornofilmu, tak bývají nazývána 60. a 70. léta minulého století. Doba, kdy se filmy pro dospělé…

Sbírá jednu cenu za druhou, střílí lidi do hlavy a hraje v Hvězdných válkách. Kdo je Donald Glover?!

Sbírá jednu cenu za druhou, střílí lidi do hlavy a…

Na ČT dávají dvoudílný film, který přepisuje dějiny české televizní tvorby. Kdo je Donald Glover – jedna z hvězd…