Crash test nového Fordu Focus na vlastní oči

Crash test nového Fordu Focus na vlastní oči

 
 

V Kolíně se rozbíjel nový focus. Netradiční demonstraci pasivní bezpečnosti přihlížely desítky novinářů včetně zástupce redakce Auto.cz. Náraz a jeho následky jsme prostudovali a vyfotografovali. Nyní vám je nabízíme v článku, který je doplněn i o videa..

Zatím poslední série nárazových zkoušek organizace EuroNCAP prověřila bezpečnost několika důležitých modelů z různých tříd. Za nižší střední třídu nastoupilo BMW1, Citroen C4, Ford Focus a Škoda Octavia, ze střední třídy byl přítomen faceliftovaný Citroen C5, prapor vyšší střední třídy drželo BMW5 a Audi A6 a ze segmentu SUV se účastnil např. Volkswagen Touareg.

Bezpečnost se výrazně zlepšuje

Výsledky posledních crash testů potvrdily, že se neustále zlepšuje pasivní bezpečnost a výrobci pozorněji sledují bezpečnost chodců. Z celkem čtrnácti testovaných vozů získalo osm automobilů pět hvězdiček za bezpečnost posádky. Na hodnocení bezpečnosti chodců tradičně stačila méně než polovina hvězdiček, tři hvězdičky získaly dva vozy, dvě hvězdičky vybojovaly tři vozy.

Mezi nejlépe hodnocené automobily patřil. např. Renault Modus, Citroen C4 i C5 a Ford Focus. Na úspěch v nárazových zkouškách jsou automobilky patřičně hrdé a neváhají tuto skutečnost (po právu) zákazníkům připomínat. Zatímco Citroen v právě probíhající kampani vystavuje pečeť bezpečnosti na billboardech, Ford se rozhodl ukázat pozadí crash testu zástupcům médií, potažmo jejich čtenářům.

Rána s Focusem

Ford pozval novináře do německého Kolína nad Rýnem, aby před našimi zraky zdemoloval novou generaci modelu focus a umožnil nám na vlastní oči posoudit následky nárazu. Proti deformovatelné překážce simulující protijedoucí automobil byl nový focus kombi plně naložený dummies zastupujícími dospělé osoby i děti v sedačce roztažen na laně ukrytém v podlaze zkušebny rychlostí 64 km/h.

Stalo se to příliš rychle…

Mé původní rozhodnutí vnímat maximálně pozorně náraz, sledovat deformaci karoserie a vystřelení airbagů rychle vymazala neuvěřitelná rána či spíše třesknutí (stáli jsme přibližně jen 8 metrů od místa nárazu) a odskočení zdemolovaného vozu. Vše se odehrálo tak rychle, že jsem nebyl schopen zachytit cokoliv z předsevzatého, a tak jsem nakonec musel celý náraz nastudovat z videa staršího crashtestu nového focusu (nutnost vyvolání filmu z rychlokamery nedovolilo dostat včas záběry z „našeho“ crashtestu), které si můžete prohlédnout níže.

Jak to dopadlo?

Mírné zklamání z pomalých lidských smyslů napravil pohled na zdemolovanou přední část focusu, ale především zcela nepoškozenou „obytnou část“ vozu. Kromě vystřelených airbagů nejsou v interiéru znát žádné změny. Také A sloupek karoserie se nepohnul a ani na střeše nejsou žádné známky deformace (což se často stává). Dveře u řidiče jsem si osobně zkusil otevřít (nikdo se k nim kupodivu nehrnul, jelikož z airbagů se ještě stále kouřilo). Šlo to sice trochu ztuha (přední blatník dveře částečně skřípl), ale přesto nebylo problém je otevřít. „Damící“ zůstali usazeni správně na svých místech, jak vepředu, tak i ti malí vzadu. Přestože zvenku vypadal náraz doslova děsivě a výsledek neméně, prostor posádky zůstal nedotčen a nebozí „damíci“ vyvázli bez zranění.

Za výbornými výsledky Fordu Focus v crash testech stojí mnoho faktorů počínaje tuhou karoserii s četnými deformačními zónami, čelními, bočními a hlavovými airbagy. Podrobné výsledky nárazové zkoušky Fordu Focus si můžete přečíst v rubrice crash testy.

Videa

Na přiložených videích můžete vidět několik zajímavých pohledů z testování bezpečnostních prvků nového focuse. Na videu č.1 můžete vidět, jak přesně je dnes možné simulovat na počítačích nárazy, které poté v praxi dopadnou na 99% shodně. Tyto metody umožňují dramaticky zkrátit dobu nutnou pro vývoj nového vozu, ale především simulovat několik variant konstrukce karoserie a vybrat tu nejlepší.

Druhé video ukazuje zajímavý bezpečnostní prvek – při čelním nárazu je sloupek řízení zasunut i s volantem a již otevřeným airbagem směrem k přístrojové desce. Náraz hlavy a hrudníku do airbagu je tudíž méně tvrdý.

Ve třetí videosekvenci je zobrazeno otevření airbagu spolujezdce. Jde však o nebezpečnou situaci, kdy je osoba velmi blízko u přístrojové desky (typicky při hraní dětí v stojícím vozidle do kterého narazí jiné vozidlo a dojde k otevření airbagů). Jde o nově vyvinutý airbag, který se postupně nafoukne tak, že osobu „jemně“ odhodí a nezraní ji. Toto je bohužel problém dosavadních airbagů, které se otevřou příliš „nešetrně“.

Poznámka: Videa jsou k dispozici ve formátu DivX a WMV.

Ke spuštění DivX videí je nutné mít v MediaPlayeru nainstalován plug-in DivX, který si můžete stáhnout zde. Tento formát lze s příslušným kodekem přehrát na všech operačních systémech.

Ke spuštění WMV videí není nutné na platformě Windows nic instalovat - MediaPlayer sám video přehraje. Tento formát videa však není použitelný v jiném přehrávači a na jiných operačních systémech.

Spolupracujeme s TipCars.com
USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují

Srbské úřady, navzdory protestu muslimů, zbouraly mešitu…

Penta zvýšila nabídku za odkup Fortuny, nabídne výrazně více Penta zvýšila nabídku za odkup Fortuny, nabídne výrazně více

Skupina Penta prostřednictvím dceřiné společnosti Fortbet…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 




Ojetý Ford Focus 2. generace: Více dieselů i kvality Ojetý Ford Focus 2. generace: Více dieselů i kvality

Druhá generace focusu obchodně navázala na svého v mnoha…

Ojetý Ford Focus II (2004-2011): Rozumná volba Ojetý Ford Focus II (2004-2011): Rozumná volba

Ford Focus druhé generace výrazně zlepšil antikorozní…

 



 
Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Dnes 18:45

Jaguar posouvá laťku sportovních sedanů střední třídy na úplně jinou úroveň, tohle auto od divize SVO má 600 koní!




Blesk.cz

Hvězda Rafťáků Kerestešová: Za ukazování prsou ji rodina odsoudila!

Hvězda Rafťáků Kerestešová: Za ukazování prsou ji…

Brzy se stane poprvé maminkou. Herečka Andrea Kerestešová (32) má momentálně trochu jiné starosti, než přemýšlet…

Slevové portály zjednoduší nákup dovolené. Skončí obvolávání hotelů pro termín

Slevové portály zjednoduší nákup dovolené. Skončí…

Koupě domácího či zahraničního pobytu či rezervace místa v restauraci přes slevové servery se výrazně…

 

iSport.cz

Kvitová před návratem: Noční můry nemám, ale víc se dívám na lidi okolo

Kvitová před návratem: Noční můry nemám, ale víc se…

PŘÍMO Z PAŘÍŽE | Návrat k tenisu byl komplikovaný, ale nečekaně rychlý. Petra Kvitová si prošla v minulém…

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu dalších 53 milionů

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu…

4,5 milionu eur utržila Sparta prodejem Patrika Schicka do Sampdorie Janov minulé léto. Teď, kdy má…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v Manchesteru zazpívali společně dojemnou píseň

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v…

Nehněvej se v myšlenkách na minulost. Tak by se dal volně přeložit název písně Don’t Look Back in Anger od…