Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Čtyřválcové lamborghini? Opravdu existuje! A dokonce závodí!

David Bureš
Diskuze (7)
Vozy značky Lamborghini si obvykle spojíme s dvanáctiválcem. V Jižní Americe ale závodí i Gallardo, v jehož útrobách najdeme čtyřválec od Volkswagenu!

Když se řekne Lamborghini, obvykle si vybavíme exotický supersport s výrazným vzhledem, hlučným výfukem a silným motorem. Hlavně dvanáctiválcové agregáty jsou dokonce charakteristickým prvkem tohoto výrobce. Brazilský tým Mottin Racing ale na tradice nedbal a své závodní Gallardo vybavil čtyřválcem!

Takový motor se v sériových lamborghini nikdy neukázal. Desetiválcový Huracán sice díky vypínání válců umí jet jen na pět válců, jinak ale firma používala nejméně osmiválce. Tím vůbec nejmenším byl dvoulitrový osmiválec pro Urraco P200, které se prodávalo výhradně na italském trhu. Použitím maličkého motoru se toto babylambo v sedmdesátých letech vyhnulo vyšší dani, uvalené na vozy s motorem nad objem dvou litrů.

To použití dvoulitrového čtyřválce v závodním Gallardu má také své výhody. Automobil je nasazován ve vytrvalostních závodech, přičemž využití desetiválcového agregátu by znamenalo příliš vysoké závodní náklady. Proto jej stáj raději z Gallarda vyjmula a použila ho ve svém dalším závodním autě, speciálním závodním prototypu z dílny společnosti MCR.

Do útrob Gallarda tým následně vložil čtyřválcový agregát od Volkswagenu, tedy motor koncernu, do něhož patří i Lamborghini. Jedná se o zážehový agregát z rodiny EA827, jejíž historie se datuje do sedmdesátých let. Motory této rodiny se v Brazílii dodnes používají i v sériových autech, a tak je mnohem jednodušší a levnější je servisovat než originální 5,2litrový desetiválec ze sériového Gallarda. Mottin Racing díky tomu ušetří. Čtyřválcové gallardo navíc využívá primárně ve vytrvalostních závodech, kde není tak důležitý maximální výkon jako spíše spolehlivost, a tak použití slabší jednotky tolik nevadí.

Pro potřeby závodění byl nicméně agregát notně upraven. Údajně dostal modernější dvacetiventilovou hlavu a navíc je přeplňovaný turbodmychadlem. Výsledkem toho je opravdu netradiční supersport, jehož motorový prostor dimenzovaný na deset válců působí tak nějak prázdně...

David Bureš
Diskuze (7)
12. 1. 2017 22:09
Re: Takže klasika...
Motor typu W jsou vlastně složené 2 motory typu V dohromady s tim, že mají společný klikový hřídel. Jak je to udělaný uvidíš třeba v tomto videu https://www.youtube.com/watch?v=slQ9E1s1… kde teda skládají W12 pro Bentley, ale podobně to bude i pro W16 u Buggati. Ještě se vyráběl W8, kterej se montoval do Passatů.
12. 1. 2017 11:54
Re: To ještě nic není,
...svätokrádež! 8-s
Avatar - Egi
11. 1. 2017 19:48
Re: Takže klasika...
Ne :-!
Avatar - Stejsn
11. 1. 2017 19:20
To ještě nic není,
svého času chodily po netu fotky červené Lancie 037 s motorem TDI 8-s
Avatar - positivemind
11. 1. 2017 16:53
Takže klasika...
Není ten V12 motor v lambu ve skutečnosti trojité-V? Jakože složené tři čtyřválce? >:D tak nějak to dělaj u W16 v Buggati, ne? :-!