Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dacia Logan: velké auto za malé peníze (jízdní dojmy)

Libor Zezulka
Diskuze (212)
Renault postavil Dacii na nohy a pomohl vytvořit "velký" automobil, s nímž hodlá dobýt východní trhy. Chtěli jsme se přesvědčit, jestli se mu to podaří. Je Logan skutečně dobrá koupě?

O Dacii nebylo dlouho slyšet. Vedle nevzhledných pick-upů sice rumunská automobilka nabízela poměrně moderní vůz s nízkou pořizovací cenou jménem Solenza, ale minimální propagace nedala rodinnému sedanu příliš vyniknout. Dacia si nedělala z nízkého povědomí veřejnosti o existenci Solenzy hlavu a upozorňovala, že chystá jinou bombu. Automobil, který převrátí segment malých vozů naruby a ohromí obrovským vnitřním prostorem, moderním designem a ...cenou.

První suma, která byla v souvislosti s novinkou vyřčena, vyrazila všem dech. Auto za 5000 eur s technikou renaultu (Renault je stoprocentním vlastníkem Dacie a řídí veškeré její kroky) si dokázal málokdo představit, a proto nebyla brána vážně. A dobře tomu tak. Přes veškerou snahu se nakonec nepodařilo magickou hranici cca 150 000 Kč dodržet a nová Dacia Logan vstoupila na český trh se základní pořizovací cenou atakující 200 tisíc, tedy stejně jako Solenza.

Jenže narozdíl od Solenzy dostal Logan do začátku masivní reklamní kampaň, v jejímž rámci zaplavil televizi a billboardy. Najednou bylo o Dacii zase slyšet. Není divu, že začala brzy plnit stránky odborných magazínu. Lepší začátek si Renault nemohl přát.

Nové auto pro nové zákazníky

I nás zajímalo, zda dokázala Dacia splnit slib a vytvořit moderní automobil dostupný i méně majetným zákazníkům. Už první pohled na karoserii a interiér nás přesvědčil o tom, že slovo cena si opakovali inženýři a designéři během vývoje tisíckrát. Další zkoumání loganu a následná projížďka nás utvrdila v tom, že bude hledat na českém trhu novou cílovou skupinu a rozhodně nebude v takové míře ohrožovat Fabii, Fiestu, Polo atd.

Dacia Logan svou architekturou zasahuje trochu níž a přece jen rozmazleného českého zákazníka zvyklého na standard právě vozů typu Fabia nebude přitahovat takovou silou, jakou jsme si původně mysleli. Logan nicméně může a pravděpodobně i najde nové klienty mezi těmi, kteří chtějí nahradit svůj stařičký automobil něčím moderním a levným, případně zákazníky, kteří kupují svůj první automobil. Je možné, že Logan přetáhne i zájemce o nejlevnější Fabii Junior a jí podobné.

Skutečnost, že Logan osloví nové zákazníky, přiznávají i samotní prodejci Renaultu a zároveň jedním dechem dodávají, že bude nutné učinit tlustou čáru mezi prodejem renaultů a dacií. Renault a Dacia jsou prostě rozdílné značky s rozdílnou filosofií, proto není možné, aby v showroomu Renaultu postávala dacia. Tím ovšem trochu popírají počínání automobilky, jež se vlastnictvím a 100 procentní podporou Dacie chlubí (dokonce i nálepkami na kapotě vozu).

Je jaká je

Jak bylo řečeno, důraz na nízkou cenu se promítl do všech oblastí, designu nevyjímaje. Přesto mistři oboru navrhli moderně vyhlížející a hlavně vyvážený vůz, jenž sice nevyráží dech okázalými křivkami a zaoblenými tvary, ale ani neuráží a zbytečně neprovokuje. Spíše naopak. Zejména přední část se povedla, vypadá až nečekaně moderně a vytváří dojem dynamiky, který bychom u takového vozu ani nečekali.

Pohled z boku připomene Solenzu a upozorní na vysokou zadní část, na niž jsme si museli chvíli zvykat. Zatímco na vzhled jsme si zvykli brzy, nezvykli jsme si na systém otevírání víka zavazadlového prostoru. Abyste totiž zpřístupnili skvělých 510 litrů prostoru, musíte začít operovat s klíčkem. Bez něho kufr neotevřete, tlačítko uvolňující zámek totiž uvnitř chybí. Stejně tak chybí možnost sklopit zadní sedadla.

Prodejce nám sice oponoval, že automobilka tímto demonstruje svoji starost o zákazníkovu bezpečnost, ale je správné chránit klienta tím, že mu zakážete sklopit sedadla? U tak levného vozu navíc chybí čalounění víka zavazadlového prostoru a nemůžete jed dokonce ani uchopit. Je ale pravdou, že s přihlédnutím k pořizovací ceně nabízí Logan největší kufr, Thalia (510 litrů) se mu sice vyrovná, domácí Fabia (438 litrů) už nikoli.

Zaměřeno na účel

Palubní deska vypadá ryze účelně, převládají tvrdé plasty, které nevypadají zase tak lacině, jak se Logan celkově tváří. Jeho majitel se za interiér určitě nemusí stydět. Interiér musíme pochválit za dobré a přehledné zpracování, všechno je na svém místě. Jemné pazvuky v podobě vrzání občas uslyšíte při jízdě nad hlavou a vzadu. Malou výtku máme k nízko položeným ovladačům ventilace, popisky u otočných ovladačů jsou navíc obráceně (dole), což ještě více znesnadňuje orientaci při prvních kilometrech. Postupem času jsme si zvykli a regulace teploty už přestala být problémem.

Volant nebyl výškově nastavitelný, zato sedadlo ano (musíte se vlastní vahou nadzvednout, uvolnit páku a sedadlo samo vyskočí nahoru, směrem dolů se doslova propadnete). U francouzských vozů pravidelně postrádáme systém „pumpování“ známý z německých vozů. Samotná sedadla jsou vepředu docela komfortní, mají příjemný tvar a typickou francouzskou měkkost, vzadu je to o něco horší. Pasažéři mají k dispozici krátkou a tvrdou lavici, na které si nedokážeme představit cestu na dovolenou. Na kratší a středně dlouhé přesuny to stačí. Velmi tvrdé jsou i opěrky hlavy.

Největším pozitivem Loganu je vnitřní prostor, toho má na rozdávání. Dostatek místa je nad hlavou i u kolen, Dacia v tomto trumfne i Octavii první generace (pro srovnání), celkově nabízí vnitřní prostor totožný s vozy nižší střední třídy. Pokud si však dozadu sedne člověk s více jak 185cm výškou a narovná se, hlavou se dotýká stropu. Jinak lze s Loganem cestovat bez problémů ve čtyřech i pěti lidech, otázkou zní, na jakou vzdálenost. Potěšil nás také vkusný přístrojový panel, který umocní dojem, že sedíte v Renaultu. Digitální palivoměr a teploměr vypadá v Loganu až moc hezky.

Tříramenný volant má optimální velikost, ale velmi tenký věnec, manipulace na místě, v městském provozu i rychlejší jízdě byla příjemná, a to díky posilovači, který je v základu až od nejvyšší výbavy. Ve střední je za příplatek deset tisíc a v nejnižší se vůbec nenabízí. Velmi dobré je řazení, vyniká lehkostí a přesností, dráhy jsou pouze trošku delší. Při prvních rozjezdech jsme byli zaskočeni extrémně dlouhým pedálem spojky, která navíc zabírala až úplně nahoře, takže nám rozjetí trošku trvalo.

Úsporný, ale hlučný motor

Pod kapotu Loganu se zatím montují dva zážehové motory – 1.4 55 kW/75 koní a 1.6 64 kW/90 koní. My jsme vyzkoušeli slabší a modernější jednotku, která slibuje maximální rychlost 162 km/h a zrychlení z 0-100 km/h za 13 s. Výrobce udává průměrnou spotřebu 6,8 litru na 100 km, v praxi se ukázalo, že odpovídá realitě. Při opatrné jízdě se můžete dostat i na šestilitrovou hranici, při razantnější práci s plynovým pedálem a ve městě spotřeba zamíří k sedmi litrům a výš.

Jízda se základní čtrnáctistovkou naprosto vyhovuje, je to klasika, kterou známe z Renaultu. Tah není nijak závratný, spíše plynulý a rovnoměrný. Motor ale není příliš dobře odhlučněn, při akceleraci ve vyšších otáčkách proniká do kabiny veškerý hluk, který jednotka vydává, na zadních sedadlech se k tomu přidává i zvonivý zvuk výfuky. Pochválit musíme aerodynamiku, typické hučení ve vysokých rychlostech bylo takřka minimální, k čemu to ale je, když hluk z motoru to stejně přebije.

Podvozek není francouzský měkký, svým tvrdším naladěním se blíží spíše německému vzoru, tlumení ale paradoxně není nejlepší, na větších nerovnostech to občas bouchne. Na normální jízdu to ale bohatě stačí. Při jízdě Logan dává pocit daleko menšího vozu, než ve skutečnosti je, je totiž na své rozměry velmi úzký. Brzdy fungují skvěle.

Zaslouží si pozornost

Dacii Logan bychom určitě neměli podceňovat, na trhu v podstatě nemá přímého konkurenta, srovnání s cenově podobnými vozy není na místě. Za dvě stě tisíc dostane zákazník nadprůměrný vnitřní prostor a techniku Renaultu, překousnout pak musí vzhled a nálepku „levného“ vozu. Jak jsme už psali, Logan si musí najít svůj okruh zákazníků, který ale v ČR nebude tak velký jako třeba v Rumunsku, Africe nebo Asii. Češi už jsou zkrátka zvyklí na něco jiného než před deseti lety. Dacia se jistě bude hodit i taxislužbám nebo autoškolám, zde se na komfort tolik nehledí.

Když Renault sliboval, že vůz nabídne za 5 000 eur, byli jsme všichni napjati, jestli to dodrží. Současná cena 200 000 Kč je úplně jinde, podle slov prodejců má ovšem přijít ještě jednodušší verze Loganu, která by se pětitisícové hranici měla přiblížit. Otázkou je, zdali se tato verze dostane na český trh, pravděpodobně bude určena pro východní trhy. Příští rok bychom se měli dočkat kombíku a také rozšíření motorové řady o diesel 1.5 dCi a silnější šestnáctistovku s výkonem 107 koní.

Autor: Libor Zezulka, Tomáš Votruba





komerční sdělení:

Elegance i v zimě - LEVNÁ hliníková kola!

Jednou ze zajímavých akcí nadcházející zimní sezóny je ELEGANCE I V ZIMĚ, která nabízí hliníková kola za podobnou cenu, za jakou byste nakoupili plechová kola spolu s poklicemi.

Libor Zezulka
Diskuze (212)