Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Daimler plánuje sdílet soukromá auta. Půjčili byste svůj Mercedes?

Abarth
Abarth
Abarth
Abarth
30 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Diskuze (8)
Daimler už osm let provozuje veřejné půjčovny aut Car2Go. Nyní chce vyzkoušet novinku inspirovanou úplně jiným oborem: ubytovacími službami.

Principem programu Car2Go je půjčování benzinových i elektrických Smartů ForTwo na neomezeně dlouhou dobu s předchozí registrací (včetně poplatku) a následnou rezervací po telefonu nebo on-line, platí se za každou minutu používání. Když člověk městské přibližovadlo nepotřebuje, prostě jej odstaví na určeném místě a projede předem vydanou zákaznickou kartou čtečku na čelním skle. Tím pronájem vozítka z jeho strany končí a dává jej k dispozici dalšímu uživateli. Služba funguje 24 hodin denně po celý týden, v České republice však dosud ne. Majitelem floty čtyřkolových prcků i sítě veřejných půjčoven Car2Go je automobilka samotná.

Proč se německý koncert rozhodl zrovna pro maličké smarty, je jasné: všude se vejdou a vynikají mrštností. Případný nákup se do dvoumístného autíčka vejde v pohodě. Pro ty, kteří potřebují víc místa, má k dispozici třeba třídu A s trojcípou hvězdou. Každopádně jde o celkem užitečnou věc.

Jenže u Daimlerů spřádají plány na další, trochu jiný systém. Zapomeňte na nějakou spolujízdu typu Uber. Inspirovali se modelem on-line sdílení ubytování, který nabízí po celém světě kalifornský Airbnb. Takže: auto si pronajmete nikoli od výrobce, nýbrž vám jej poskytne buď patřičná firma, nebo přímo sám soukromý majitel, pouze napojený na příslušnou síť a web. Samozřejmě za úplatu. Cizí osoba může vůz použít, když bude vlastník kupříkladu na dovolené, nebo jej z různých důvodů prostě nepotřebuje. I v době elektronického bankovnictví a platby kartou se předpokládá, že privátní osobě se bude platit předem hotově, převody přece jen chvilku trvají...

Zkušební program má být spuštěn nejen v USA, konkrétně v San Franciscu, ale také některých místech Německa, takže si ho může otestovat i našinec bez toho, aby letěl daleko na západ. Skutečnost oznámil sám šéf koncernu Dieter Zetsche na autosalonu v Paříži.

Daimler vidí „car-sharing“ jako jeden ze čtyř pilířů budoucí mobility - spolu s konektivitou, výše zmíněným elektrickým pohonem a schopností samostatné jízdy. Všechno půjde spolu ruku v ruce. Soukromá auta jsou totiž využívána v průměru málo, mnohdy jen pro krátké denní cesty. Možnost jízdy „bez řidiče“ by je tak mohla dostat do provozu v mnohem větší míře. I když si to možná nepřipouštíme, v husté městské vřavě je tahle moderní technika leckdy výhodnější, pokud tedy funguje správně. V metropoli nad Seinou představil Mercedes-Benz mimo jiné první koncept „sub-brandu“EQ, ale jde o větší SUV, nikoli mikrovozítko, případně model nižší střední třídy.

V Kalifornii se Němci spojili se společností Getaround, která peer-to-peer sdílení aut už nabízí. Samozřejmě potřebují podobný hardware jako ta v Car2Go, dovnitř se člověk dostane za pomoci smartphonu. Cena? Základ stojí pět dolarů, tedy zhruba 120 korun na hodinu, nechybí pojištění a komplexní asistence, co kdyby náhodou. A lidský faktor s ohledem na bezpečnost? Zájemci procházejí samozřejmě patřičnou lustrací, zda nemají nějaký ten řidičský vroubek.

Vstoupit do diskuze (8)