6.1. 2016 Jan Mička Jan Mička

Dakar živě: 3. etapa. První vítězství pro Buggyru a zaplavený bivak.

 

Úterý 5. ledna bylo plné kontrastů. Tým Tatra Buggyra Racing si připsal historicky první vítězství v etapě Dakaru, na oslavy však zatím nebylo ani pomyšlení.

Noc po druhé etapě Rallye Dakar pro mě byla jedním slovem příšerná. Zatímco o den dříve jsme si libovali nad komfortem bivaku ve Villa Carlos Paz, nové prostředí stálo za starou bačkoru. Zázemí týmu jsme rozbalili na závodním okruhu Termas De Río Hondo, který by se dal klidně označit za semeniště hmyzí havěti. Dusno náladě moc nepřidávalo, a přestože po dvou dnech došla řada také na sprchu, za chvíli ze mě stejně zase lilo jako z maratonského běžce. Bez spacáku zapnutého až ke krku jako ochrany před polétavou havětí noc přečkat nešlo, i tak jsem ale po probuzení nacházel všude kolem sebe všelijaké nezvané hosty.

Tým Tatra Bugygra Racing si po vydařeném čtvrtém místě Martina Kolomého z předchozího dne věřil na dobrý výsledek, ani tak se ale třetí etapa neobešla bez problémů. Jaroslava Valtra před startem pozlobilo servo (nakonec se jej podařilo rozchodit) a Kolomého zase trápily nefunkční ofuky oken. Dokud nepršelo, bylo všechno v pořádku, kvůli pozdějšímu dešti se však kabina Tatry 815 Fat Boy zamlžovala a nebylo téměř vidět na cestu. Ani to ale statného pilota z Bruntálu nevykolejilo – třetí etapu totiž ovládnul a připsal si historicky první dílčí vítězství v Rallye Dakar.

„Dnešní etapa nebyla jednoduchá, hodně to klouzalo a Tatra jela pořád bokem. Měli jsme solidní náskok před ostatními a všechno jsme v poklidu zvládli, s výsledkem jsem tedy velmi spokojen. Pro oslavy vítězství ale zatím není místo – Dakar ještě z daleka nekončí a rozhoduje až součet časů po poslední etapě,“ komentoval své počínání Martin Kolomý bezprostředně po dojetí do cíle třetí zkoušky.

Dakar živě: Druhá etapa. Jako na WRC!

Jaroslav Valtr, smolař druhé etapy, si v úterý pořádně napravil reputaci. Pral se o každou sekundu a jeho snažení mu mohlo vynést místo v první desítce. Pak ale přišla dvouminutová penalizace za překročení rychlosti v druhé etapě a celkově skončil na třinácté pozici. „Dnešní etapu jsme si obohatili dobrovolným výjezdem mimo trať. V jednom místě totiž jiná závodní auta zablokovala silnici, a abychom nemuseli čekat, poradili jsme si se situací po svém a kolonu objeli. Perfektní práci předvedl navigátor Jirka Stross, který vyskočil z kabiny a rychle našel cestu z pichlavých keřů,“ řekl po dojetí do bivaku Valtr.

Dvouminutová penalizace Valtra nicméně ještě bude mít dohru. Už o den dříve se totiž přišlo na to, že systém měření rychlosti podle GPS organizátorů vykazuje chyby a k prohřeškům v omezených úsecích proto vůbec nemuselo dojít. Podle našich informací mělo s telemetrií problém více týmů a celá věc byla předána vedení závodu.

V bivaku je doslova potopa

Jak už jistě dobře víte, po opuštění areálu Tecnopolis v Buenos Aires (tam celá soutěž začíná a mimo jiné se zde provádějí i technické a administrativní přejímky) se na jednom místě moc dlouho nezdržujeme. Počasí se v Argentině mění jako mávnutím kouzelného proutku, a jakkoliv se může zdát situace stabilní, stejně vždycky přijde chvíle, kdy se všechno změní nepoznání. Tak jako v úterý 5. ledna.

Během třetí etapy bylo počasí ještě v normě. Lehký déšť střídal nesnesitelný žár slunce a tak tomu bylo pořád dokola. Ještě zhruba čtyřicet kilometrů před příjezdem do bivaku v Jujuy to vypadalo na celkem příjemný večer, pak ale začaly oblohu protínat hrozivé blesky a k zemi se snášely hektolitry vody. Argentinští řidiči svícení za snížené viditelnosti obvykle moc neřeší (v šeru zapínají mlhovky a v dešti sotva denní svícení), vzhledem k zaplaveným silnicím jsem byl proto opravdu rád, že se nám cestou nic nestalo. Déšť neustával, spíše ještě sílil, a travnaté plochy v bivaku rychle proměnil v bahnitá jezera. Obcházení louží jsem rychle vzdal a s nohama mokrýma až po kotníky sledoval mechaniky Buggyry obletující závodní stroje. Tu se měnily pneumatiky, jinde zase rovnou diferenciál, a když nebylo zbytí, „flákli“ sebou i s nářadím na zem a pokračovali v práci. Takto pokračovali takřka celou noc a dokonale zaplavený bivak je ani na vteřinu nevyvedl z míry.

Výsledky 3. etapy Rallye Dakar 2016 : Kolomý vyhrál etapu!

Sprchovat se toho večera bylo úplně zbytečné. To už připadalo v úvahu se prostě jenom namydlit a vyskočit na déšť. Protože se ale už následujícího rána přesouváme do Bolívie, nešlo vynechat návštěvu imigračního „úřadu“. Záměrně píši uvozovky, protože celá místnost s ponurým osvětlením neměla rozlohu ani třicet metrů čtverečních a pohybovala se po ní spousta lidí stejně zmatených jako já.

Přiznám se, že pasovou kontrolu jsem s čelovkou na hlavě ještě neprocházel, notabene když úředníci neuměli pořádně anglicky. Nebyla ale jiná možnost, protože bychom se pak jenom těžko dostali na start další etapy. Snad se tedy přejezd hranice obejde bez problémů, stejně jako samotná cesta. Čeká nás totiž přes čtyři sta kilometrů jízdy v horách, kde se může stát prakticky cokoliv od nepropustné zácpy a až po hrozivou nehodu. Tohle ale není zbytečné nebezpečí. Je to Dakar se vším, co k němu patří!

Spolupracujeme s TipCars.com
Největší letecké společnosti American Airlines se propadl zisk o 67 procent Největší letecké společnosti American Airlines se propadl zisk o 67 procent

Čistý zisk největší světové letecké společnosti American…

Sonda Cassini prolétla mezi Saturnem a jeho prstenci, do NASA už posílá cenná data Sonda Cassini prolétla mezi Saturnem a jeho prstenci, do NASA už posílá cenná data

Meziplanetární výzkumná sonda amerického Národního úřadu…

Volkswagen zvažuje prodej výrobce motorek Ducati Volkswagen zvažuje prodej výrobce motorek Ducati

Německý automobilový koncern Volkswagen se chce…

Mayová vrací úder Merkelové: Unie se šikuje proti nám Mayová vrací úder Merkelové: Unie se šikuje proti nám

Evropská unie se v otázce brexitu šikuje proti nám.…

 

Štítky Tatra Dakar 2016

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Z Nissanu Micra je klasické městské auto. Ceny v ČR začínají na 259 000 Kč Z Nissanu Micra je klasické městské auto. Ceny v ČR začínají na 259 000 Kč

Zatímco minulé generace malého Nissanu měly spíše…

Nástupce Škody Yeti poprvé na videu! Takto se prohání po českých dálnicích Nástupce Škody Yeti poprvé na videu! Takto se prohání po českých dálnicích

Již brzy odhalí mladoboleslavská automobilka novinku v…

 






 
Ve Francii objevili opuštěný showroom Lada. Co všechno se našlo?

Ve Francii objevili opuštěný showroom Lada. Co všechno se našlo?

Dnes 18:48

Hlavní pozornost nálezců vzbudily automobily, jejichž výrobu ruská značka Lada ukončila již na začátku devadesátých let.




Blesk.cz

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Milují módu, následují trendy, vyznávají minimalismus, disco cirkus, vintage, punk revoltu. Snaží nesplynout s…

Sobotka dal šéfovi ANO ultimátum. Babiš: Potřebuje udržovat kampaň

Sobotka dal šéfovi ANO ultimátum. Babiš: Potřebuje…

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) zkritizoval poněkolikáté finanční transakce ministra financí a šéfa ANO Andreje…

 

iSport.cz

Italský řád, tvrdost, rychlost. Hvězdám se líbí a Chelsea v Anglii jede

Italský řád, tvrdost, rychlost. Hvězdám se líbí a…

Ani Guardiola, ani Mourinho, natož Klopp. K titulu v Premier League uhánějí fotbalisté Chelsea pod velením…

Poslední rozloučení s hokejistou Bubníkem (†88): Odešel v tichosti

Poslední rozloučení s hokejistou Bubníkem (†88):…

Sbohem, Gusto! Bývalému útočníkovi a hokejovému reprezentantovi Augustinu Bubníkovi (†88) se naposledy přišli…

 

Reflex.cz

V Praze se budou vystavovat nahé ženy na kontroverzní výstavě Voayer

V Praze se budou vystavovat nahé ženy na…

Do Prahy přijede ze Slovenska výstava, na níž se prezentují nahé ženy převážně v pozicích odpovídajících…

Video z budoucnosti. Podívejte se, jak bude vypadat dokončená barcelonská Sagrada Familia

Video z budoucnosti. Podívejte se, jak bude vypadat…

Stavební práce začaly už v roce 1882 a stále ještě nejsou hotovy. I přesto je katedrála Sagrada Familia ve…