Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dakar živě: Devátá etapa byla očistec, prohlásil v cíli Jaroslav Valtr

Jan Mička
Diskuze (1)
Lékaři měli během deváté etapy Rallye Dakar opravdu hodně práce. Piloti kolabovali kvůli horku a své si dnes užila také závodní technika. Dění na trati pro Auto.cz komentoval Jaroslav Valtr.

Okružní devátá etapa Rallye Dakar startovala v bivaku v Belénu a pro všechna vozidla měla měřit 285 kilometrů. Organizátoři ji však zkrátili kvůli nesnesitelnému vedru, které panovalo po celý den. Účastníci museli ujet 180 kilometrů, i to ale pro některé bylo nad jejich síly.

Nesnesitelné horko venku i v kabině – to byla jedna z prvních slov Jaroslava Valtra pom dojetí se značně pochroumanou Tatrou Phoenix zpátky do bivaku. Denní teploty hravě překonaly „třicítku“ a bylo těžké vydržet v klidu na jenom místě, natož vykonávat větší fyzické úsilí. „Dneska to byl opravdu očistec a jsem rád, že jsme dojeli v pořádku do bivaku. Hodně jsme ztratili na několika dlouhých úsecích, kde se nedalo jet na plný plyn. Tatra nefungovala podle představ, nebyla schopna se uchladit a museli jsme zpomalit. Cestou jsme chytli celkem tři defekty, do bivaku jsme však dojeli bez nutnosti měnit kolo díky neustálému dofukování. Provádět to v takovém horku by bylo nesnesitelné,“ řekl Jaroslav Valtr, který dokončil devátou etapu na osmém místě a v celkovém hodnocení se posunul na devátou příčku.

Úmorné vedro se nejvíce podepisovalo na motocyklistech a čtyřkolkářích, kteří jeli doslova na přežití. „Ti kluci to v tom horku nedávali, neměli se jak ochladit, a často odpočívali ve stínech. Vyráželi na trať po skupinkách, navzájem si pomáhali a starali se o ně také organizátoři, kteří z vrtulníků shazovali vodu. Jednomu motorkáři jsme dokonce na trati pomáhali s hašením jeho stroje poté, co mu začal hořet motor,“ doplnil informace o dění na trati vyčerpaný Valtr, který dovezl svou Tatru do bivaku se třemi pneumatikami téměř bez vzduchu, totálně „zalepeným“ chladičem, pochroumaným předním nárazníkem a prasklým čelním sklem.

„Dnešní etapu jsme měli velmi dobře rozjetou a věřili jsme si na hezké umístění, okolo stého kilometru nás ale postihly problémy a museli jsme opravovat. Byla to náročná etapa – potýkali jsme se jak s šedesátistupňovou teplotou v kabině, tak dalšími vozy stojícími různě po trati. Už kvůli tomu bych chtěl ale vyvrátit spekulace, že letošní ročník soutěže není tím pravým Dakarem. Dnešní zkouška jenom potvrdila, žen jde o nejnáročnější soutěž na světě. Těžší etapu jsem za dobu svého působení na Dakaru ještě nezažil,“ řekl po dojetí do bivaku David Kilián, kopilot Martina Kolomého v Tatře 815 Fat Boy týmu Tatra Buggyra Racing.

Posádka Fat Boye dokončila etapu na 33. místě a v celkovém hodnocení se propadla na 22. příčku. Na prvního Nizozemce De Rooye ztratila přes dvě hodiny. Důvodem byl problém, který se váže k osudné ráně do kamení v sedmé etapě. Tehdy Kolomý utrhnul kabinu a všechno začalo jít z kopce. Rallye Dakar 2016 však dojede za každou cenu v rámci příprav na nadcházející ročník.

Jan Mička
Diskuze (1)
13. 1. 2016 10:03
Je to peklo,
ale takový má být pravý Dakar, líbil se mi včera Loeb jak mu spadnul hřebínek, připadal mi po prvním týdnu hodně sebejistý, trochu ve stylu "přišel jsem, viděl jsem, zvítězil jsem" a teprve poslední 2 dny poznal sílu Dakaru.

Jarda Valtr se v pondělí podruhé narodil, včera zase očistec, tihle borci dostávají do těla pořádné dávky adrenalinu a možná je pro ně ještě větším peklem se pak vracet do všední nudy každodenního života.