12.1. 2016 Jan Mička Jan Mička

Dakar živě: Jeden den v kůži fotografa přímo na trati. Jde o krk!

 

Letošním Dakarem jsem dosud procházel celkem v pohodě. To ale proto, že jsem si nevyzkoušel ten pravý adrenalin u trati rychlostní zkoušky.

Většina mých reportáží z letošního Dakaru vznikala v terénu, avšak možná ne v takovém, jakém si představujete. Společně s dalšími členy týmu Tatra Buggyra Racing jsem se totiž přesouval obytnou dodávkou, která se k závodním autům nedostala jinak než na přejezdech mezi etapami po veřejných silnicích. Pondělí 11. ledna ale bylo od základu jiné.

Bylo už na čase vyjet na „misi“ a vyzkoušet si, co obnáší práce skutečného dakarského reportéra. „Obytka“ se mi tentokrát vyhnula obloukem a místo toho jsem usednul do „vyklecované“ Toyoty Land Cruiser s pětibodovými pásy, závodními sedačkami a řádně upraveným podvozkem. Kdyby pod kapotou nepracoval vznětový motor a došlo k pořádné redukci hmotnosti, mohl by tento vůz klidně vyrazit na trať rallye. Se správným člověkem za volantem by se rozhodně neztratil.

Dakar živě: Martin Kolomý popisuje nehodu v sedmé etapě (rozhovor)

Dakarští reportéři musejí vstávat velice brzy, aby stihli dojet na kýžený bod trati ještě před tím, než ji organizátoři uzavřou a vypustí na ni závodní speciály. Ve tři hodiny ráno naše čtyřčlenná posádka naskočila do Toyoty a vyrazila zhruba 300 kilometrů daleko k trati osmé etapy Dakaru. Byla to nádherná soutěska mezi skalami, která se velmi brzy začala plnit diváky a novináři. Nejdříve jsem si myslel, že byla tato část vyhrazena pouze motocyklům, čtyřkolkám a automobilům, protože v jednom místě by si člověk těžko troufl i s běžným osobákem, musely se s ní ale vyrovnat také kamiony!

Polykej písek, uhýbej kamenům

V soutěsce jsme byli jako jedni z prvních, netrvalo ale dlouho a její nejatraktivnější místa byla zaplněna diváky. Červenobílé pásky vymezující veřejné zóny a organizátory jako na českých rallye byste tady hledali marně. Každý je tady sám za sebe, sám zodpovídá za své zdraví a pokud jej některý z projíždějících strojů zraní, může si stěžovat pouze sám sobě. Bylo to extrémně nebezpečné místo už kvůli samotným skalám, ze kterých často padaly kameny rovnou na trať. Přičtěte si k tomu mnohatunové kamiony, auta a motocykly jedoucí na hraně fyzikálních zákonů a vyjde vám jediný možný výsledek – každou chvíli tady šlo o „kejhák“!

Najít hezké místo k focení nebyl problém, stačilo se z něj ale pohnout a hned jste schytali pár peprných nadávek od lidí okolo. Blížící se závodní stroje byly slyšet už minimálně deset vteřin před tím, než se objevily v hledáčku fotoaparátu, teprve při těsném průjezdu to ale bylo pravé terno. Slyšíte řev vytočeného motoru, sledujete souboj člověka s výkonnou bestií a do toho se podvědomě kryjete, aby vás nezasáhl jeden ze stovek kamenů odlétávajících od pneumatik. K závodním strojům se můžete dostat takřka na délku ruky, nikdo vám ji za to hned neutrhne, tak blízko by se ale vydal snad jenom naprostý blázen. Jednak je to vážně o zdraví a pak si jistě dovedete představit tu melu, která by nastala po vašem nečekaném kontaktu se závodníkem. Dakar je sice dlouhá soutěž, každý pád či zdržení se však počítá a toho jsou si všichni zatraceně dobře vědomi.

Jak se na Dakaru projevuje nadmořská výška? Motory ztrácejí klidně 30 % výkonu!

Pracovat v takových podmínkách není jednoduché. Ani ne tak kvůli zmíněnému nebezpečí (to je spíše adrenalin), ale hlavně kvůli všudypřítomnému prachu. Každý z projíždějících strojů ho zvířil neskutečné množství a kdybych po celou dobu neměl šátek přes pusu a nos, pravděpodobně bych si vykašlal plíce. Polétavý nepřítel si protivníka nevybírá a zalézá všude, kde mu to jenom povolíte, techniku pro fotografování a natáčení nevyjímaje.

Jeden z kameramanů týmu Tatra Buggyra Racing mi nedávno sdělil, že profesionálové své „nádobíčko“ po každém Dakaru okamžitě prodávají, protože ani sebelepší firma nedokáže své výrobky ochránit před jemným prachem. Každý den s sebou tahám počítač, kameru a dva fotoaparáty a nemůžu si přitom dovolit přijít ani o jedinou z těchto věcí. Než bych proto stál jako solný sloup a riskoval například rozbití objektivu, raději před polétavým svinstvem včas uhýbám, a to se pochopitelně podepisuje na kvalitě výstupu. Ale ruku na srdce – eso, jakým je kolega Jiří Křenek, ze mě nikdy v životě nebude.

Abych to uzavřel – život fotografů a kameramanů není na Dakaru vůbec snadný. Dennodenně se pro co nejdokonalejší snímek vystavují nebezpečí, které se v lepším případě podepisuje pouze na drahé technice. Během zhruba pěti hodin strávených u trati osmé etapy jsem dostal několikrát kamenem, málem se udusil prachem a byl špinavý od hlavy až k patě. A to jsem se ani nepouštěl do „akcí“ jako někteří kolegové, kteří s dlouhými objektivy šplhali po skalách a před spadnutím je chránil pouze dobrý balanc. Můžete je považovat za umělce i blázny, až ale příště uvidíte hezký obrázek z Dakaru, vzpomeňte si na to, že za ním stojí spousta rizika.

Dakar živě: Jsme v Bolívii. Je nádherná a extrémně nebezpečná. (+video)

Poprvé společně

Osmá etapa Rallye Dakar 2016 byla oproti těm dosavadním odlišná. Závodníci si v ní například poprvé vyzkoušeli „pravou Afriku“ v náročných písečných dunách (zde se zapotili hlavně navigátoři, aby z nich rychle našli cestu ven) a automobily startovaly společně s kamiony. Motocykly a čtyřkolky měly cestu poměrně snadnou, protože se až na pár výjimek nemusely potýkat s vyjetými kolejemi, když ale později tou stejnou cestou projelo několik devítitunových kamionů s obrovskými koly a za nimi osobák, nastával problém, na který doplatil Tomáš Ouředníček s Hummerem H3 Evo. „V jednu chvíli jsme zůstali viset na břiše a vyproštění auta nám trvalo skoro půl hodiny,“ komentoval vyčerpaný pilot osmou etapu po příjezdu do bivaku v Belénu. Pro úplnost doplním, že koleje hluboké půl metru byste našli na každém kilometru trati.

Ouředníček v tom ale rozhodně nebyl sám. Škrtání podvozku o zem bylo slyšet čím dál častěji a jediným východiskem bylo stát na plynu jako na rýči. „V jednu chvíli jsme pomáhali dostat zpátky na kola bugginu, která zapadla v písku a převrátila se na bok. Před jedním z aut, které nás míjelo, jsme museli uskakovat, jinak by nás asi srazilo,“ uzavřel výklad pondělních zážitků pilot týmu Tatra Buggyra Racing. Někteří jezdci zkrátka „topí“ bez ohledu na to, jestli se někdo nachází na, nebo okolo trati. A nemusejí to být pouze kolegové-závodníci, ale také fotografové či kameramani, kteří se snaží pořídit svůj denní „majstrštyk“…

Video

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Lukáše Kovandy: Dvojí radost z německých voleb Komentář Lukáše Kovandy: Dvojí radost z německých voleb

Z německých voleb mohou mít Češi radost. A to dokonce…

Jedna parkovací zóna pro celou Prahu? Stávající systém má zjednodušit digitalizace Jedna parkovací zóna pro celou Prahu? Stávající systém má zjednodušit digitalizace

Ke sjednocení parkovacího systému ve všech městských…

Čínská Alibaba chce vybudovat globální logistickou síť, investuje přes 331 miliard korun Čínská Alibaba chce vybudovat globální logistickou síť, investuje přes 331 miliard korun

S cílem posílit zahraniční expanzi čínská internetová…

Lesy České republiky blokují přes čtvrt miliardy pro ostatní věřitele Lesy České republiky blokují přes čtvrt miliardy pro ostatní věřitele

Trable s Lesy ČR provázejí krach lesnické firmy Less…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Takto v Brandýse dělají rádia a tachometry. Asi je má i vaše auto Takto v Brandýse dělají rádia a tachometry. Asi je má i vaše auto

O čtyřicet procent větší tržby než vloni očekává letos…

Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

 





 
Sytič: K čemu sloužil a proč se dnes už nepoužívá?

Sytič: K čemu sloužil a proč se dnes už nepoužívá?

Dnes 08:00

„Musíš vytáhnout sytič“, říkával mi děda, když jsem začínal jezdit s jeho Škodou 120L z roku 1985. Starší motoristé to jistě znají, ale co ti mladší? Ti se s tímto pojmem v praxi možná ani nesetkali. Takže, kdy a proč se používal sytič?




Blesk.cz

Havlová o smrti Jana Třísky (†80): Byl Vaškův nejlepší kamarád, boží cesty jsou nevyzpytatelné

Havlová o smrti Jana Třísky (†80): Byl Vaškův…

Jednou z blízkých přítelkyň legendárního herce Jana Třísky (†80) je také bývalá první dáma Dagmar Havlová (64).…

Policisté hledají muže, kteří ukradli tablet: První loupež připravil, druhý s ním utekl

Policisté hledají muže, kteří ukradli tablet: První…

Obvyklou krádež tabletu z obchodu vyšetřují policisté z Prahy. Ve Vinohradské ulici tu dva muži přišli do…

 

iSport.cz

Zacha zazářil proti Ottawě třemi body. Úřadovali i Pastrňák s Chytilem

Zacha zazářil proti Ottawě třemi body. Úřadovali i…

Pavel Zacha z New Jersey zazářil v pondělním přípravném utkání NHL v Summerside a třemi body za dvě branky a…

Limberský přijal omluvu za hrubý faul: Odpouštím ti, ať je trest co nejmenší

Limberský přijal omluvu za hrubý faul: Odpouštím ti,…

Má za sebou náročnou operaci zlomeného jařmového oblouku. David Limberský si od fotbalu na delší dobu odpočine,…

 

Reflex.cz

Pohnutý osud slavné

Pohnutý osud slavné "ušaté" lokomotivy. Zahrála si s…

Sedmasedmdesát parních rychlíkových lokomotiv řady 464 vyrobili v letech 1933 - 1939 v ČKD a plzeňské Škodě.…

Odešla božská Tornádo Lou. V 88 letech zemřela herečka Květa Fialová

Odešla božská Tornádo Lou. V 88 letech zemřela…

Ve věku 88 let dnes ráno po dlouhé nemoci zemřela herečka Květa Fialová. Informaci České televize ČTK potvrdil…