20.11. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Jak dopadla dekarbonizace motoru, který nejdřív neprošel na emisích?

 

Pokud neprojede vaše vozidlo na STK z důvodu vysokých emisí, jednou z možností jak to řešit, je nechat udělat dekarbonizaci motoru. Jakým způsobem probíhá a co vše může změnit?

V minulé technice jsme nastínili, že obrovským problémem moderních motorů se stává hromadění karbonu. Mnozí si jej spojují zejména s přímovstřikovými zážehovými motory, neboť u nich je situace zdaleka nejhorší. Problémy ale mají také současné diesely, a jak se ukazuje, karbon je aktuální téma také u zážehových motorů s nepřímým vstřikováním benzínu.

U těchto motorů není zase tak velký problém se zanášením sacího potrubí či úsadami na ventilech, neboť na rozdíl od přímého vstřikování benzínu zde zůstává zachována jeho čistící funkce. Problém je, že karbon se usazuje také ve spalovacích prostorech, na pístech a samozřejmě na částech palivové soustavy, například na tryskách vstřikovačů, které ucpává. Takový vstřikovač pak špatně rozprašuje. Sice zde nehrozí propálení dna pístu, ale i tak jsou s tím spojeny problémy, třeba v podobě vysrážení paliva na stěnách. U motoru s nepřímým vstřikováním je tak nejnebezpečnější usazování karbonu ve spalovacích prostorách a na pístech. Příčinou je kombinace vysoké pracovní teploty současných motorů a zároveň používání olejů s nízkou tepelnou zatížitelností. Navíc se negativně podepisují současné velmi dlouhé intervaly výměny oleje v kombinaci s malou náplní.

Problém byly uhlovodíky

V minulém díle jsme si řekli, že pro boj s karbonem je nejlepší prevence. A sice pravidelné používání čistících přípravků, které nabízí například společnost BG Product. V praxi se však mnohem častěji objevuje spíše opačná situace, tedy že majitel vozidla se začne zajímat o dekarbonizaci motoru svého vozu až v okamžiku, kdy má nějaký problém. Tak tomu bylo i v případě modrého Renaultu Mégane II s úplně obyčejným motorem 1.4 16V (K4J), který při proběhu asi 180.000 km neprošel testem na stanici měření emisí (SME) v rámci STK. Vinou toho se na klasickou STK vůz ani nedostal. Motor „našeho“ renaultu využívá nepřímé vstřikování benzínu a současně se obejde bez přeplňování. Tedy z pohledu současné techniky se nejedná o nijak složitý motor.

Co vlastně při měření emisí nejvíce vadilo? Byla to zejména nadměrná tvorba uhlovodíků. A dále směšovací poměr lambda. Pohled do servisních autodat ukáže, že množství uhlovodíků (HC), kterou jsou při testu měření emisí přípustné pro daný motor u daného vozu, nesmějí přesáhnout hodnotu 100 ppm (parts per milion – množství částic na jeden milion částic). Jenže u vzpomínaného méganu naměřil technik SME (stanice měření emisí) 362 ppm, tedy více než trojnásobek! Podobně nebyl v souladu s limitními hodnotami směšovací poměr lambda, který činil 1,048, zatímco při zvýšeném volnoběhu je požadavek 0,97 až 1,03. Motor tedy při emisním testu pracoval s poněkud chudší směsí, než by měl.

Kde je příčina?

Obecně vzato příčinou nadměrné tvorby uhlovodíků a současně příliš vysokého koeficientu lambda je nesprávné spalování motoru. Toto je však příliš obecný termín, který o konkrétní příčině problému nic neřekne.

Jak se ukázalo, hlavním nedostatkem nesprávného spalování a tedy i vysokých emisí uhlovodíků, byla nedostatečná komprese na dvou válcích. Při měření kompresiometrem byla na prvním válci naměřená komprese 10,4 baru, na druhém válci 10,7 baru, což je oboje v toleranci výrobce motoru.

Neprošli jste na STK kvůli vysokým emisím? Pak zkuste dekarbonizaci motoru!

Problém se ale ukázal na třetím a čtvrtém válci, kde došlo k výraznému úbytku komprese, a sice na hodnotu 9,6, respektive 9,3 baru. A toto je již mimo toleranci. Je zajímavé, že úbytek komprese na dvou válcích se nijak navenek neprojevil na chodu motoru, ani na jeho subjektivně vnímaném výkonu. Prostě mégane jezdil stále stejně. Důvodem ale může být také to, že si na změny v projevu agregátu řidič postupně zvykal, neboť ty se dostavují pozvolna. Ve skutečnosti tak mohl vůz jet hůře, ale jeho majitel toto jednoduše nevnímal.

Palivo i sání současně

Za úbytkem komprese obecně vzato stojí opotřebení válců, pístů či jejich pístních kroužků. V tomto případě ale nakonec situace nebyla zdaleka tak zlá. Příčinou bylo pravděpodobně zanesení válců karbonem. Ten se nejčastěji usazuje v drážce pro pístní kroužky, čímž zamezí jejich pohybu v drážce, a tedy ochromí těsnost kroužků, případně jejich stírací funkci.

Dekarbonizace motoru má v zásadě tři kroky, přičemž před dekarbonizací je potřeba motor zahřát na provozní teplot. Jako první se čistí vstřikovací systém motoru, zejména vstřikovače. Za tímto účelem se používá přípravek BG 210 „Fuel Injection System Cleaner“. Přípravek se nalije do zařízení BG 9290. Po upevnění na přední kapotu a připojení stlačeného vzduchu a jeho nastavení na tlak 40 psi můžeme začít čistit. Hlavní vtip spočívá v tom, že motor při uplatnění čištění vstřikovacího systému neběží na palivo nasávané elektrickým podávacím čerpadlem v nádrži, ale právě na výše uvedený přípravek od BG Products. Při čištění je tak palivová pumpa vyřazena z činnosti.

Současně s čištěním vstřikovacího systému se provádí také čištění (dekarbonizace) sání motoru, která opět probíhá v zahřátém stavu na provozní teplotu. V tomto případě se používá přípravek BG 206 „Air Intake System Cleaner“, případně, při silném znečištění, se přidává BG 211 „Induction System Cleaner“. Přípravek se nalije do zařízení BG 9290-202 a propojí se sáním motoru a sice tak, aby tryska, vstřikující čistící přípravek do sání, byla umístěna ve středu škrticí klapky, které se ovšem nesmí dotýkat.

Přípravek se do sacího traktu dopravuje nejprve pod tlakem 20 psi, posléze se nastavením redukčního ventilu zvýší na tlak 40 psi a dále na 60 psi. Po třech minutách může začít volná akcelerace motoru, a to do chvíle, než z výfuku začne vycházet hustý dým. Akcelerace se následně střídá s volnoběhem, a sice v intervalu tří minut. Po spotřebování čistící náplně se motor ponechá v chodu na volnoběh po dobu přibližně 15 minut. Následuje aplikace přípravku BG 44K do palivové nádrže. Po natočení motoru je předepsána zkušební jízda.

Zbavte válce karbonu!

Posledním krokem profesionální dekarbonizace je odstranění karbonových úsad z motoru, konkrétně z jeho spalovacích prostorů a olejového okruhu. Jde konkrétně o písty a zejména pístní kroužky. Za tímto účelem se aplikuje přípravek BG EPR (Engine Performance Restoration). Uvedený přípravek ale dokáže vyčistit také ventilový rozvod či ložiskový uzel turbodmychadla a dále olejové čerpadlo včetně jeho sacího koše.

Jak se to používá? Do oleje těsně před jeho výměnou se nalévacím otvorem v karteru motoru nalije přípravek BG EPR, a sice přímo do olejové náplně. Dle výrobce je potřeba na olejovou náplň 3,7 až 5,6 litru jedno balení přípravku o objemu 0,325 litru. Při větších olejových náplních, konkrétně od 6,6 litru do 8,5 litru, se používají dvě balení přípravku BG EPR.

Karbon: Mor moderních motorů. Víme, jak se ho zbavit!

Motor, před tím zahřátý na provozní teplotu, se natočí a nechá běžet po dobu 10 minut při otáčkách 1200/min-1. Po uplynutí uvedené doby se motor vypne, vypustí se původní olej s přípravkem BG EPR a demontuje olejový čistič, který se nahradí novým. Nalije se nová náplň oleje. Následuje zkušební jízda. Tímto je dekarbonizace motoru hotová.

Komprese stoupla, HC klesly

Zbývá odpovědět, jak se popsané procesy dekarbonizace projevily na inkriminovaném Renaultu Mégane. Jak prokázalo měření emisí, množství vypouštěných uhlovodíků kleslo na hodnotu pouhých 44 ppm, což je hluboko pod limitem výrobce pro daný motor (100 ppm). Také směšovací poměr lambda se změnil na 0,999, což je téměř ideální hodnota, opět v toleranci dané výrobcem (0,97 až 1,03). A komprese? Na válcích, které vykazovaly úbytek, došlo k jejímu zvýšení na hodnoty 10,9 baru (válec číslo 3) respektive 10,8 baru (válec číslo 4). Zbylé dva válce, konkrétně první a druhý, zůstaly na plus mínus stejných hodnotách, jakou vykazovaly před dekarbonizací. Zbývá dodat, že popsaná dekarbonizace vyjde na částku kolem 4.000 korun a vzhledem k náročnosti ji musí provádět servis s příslušným dílenským vybavením.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Martina Čabana: Jedna rána za druhou Glosa Martina Čabana: Jedna rána za druhou

Po Praze, kde orgány činné v trestním řízení pořád…

Zakladatel Mall.cz Fryc investoval v USA do kosmetického start-upu. Teď inkasuje zisky Zakladatel Mall.cz Fryc investoval v USA do kosmetického start-upu. Teď inkasuje zisky

Start-up GlamSt uruguayské podnikatelky Agustiny Sartori…

Evropský parlament schválil největší dohodu o volném obchodu s Japonskem Evropský parlament schválil největší dohodu o volném obchodu s Japonskem

Evropský parlament dnes schválil obchodní dohodu s…

 

Štítky Technika

 

Přidat názorDiskuse: Jak dopadla dekarbonizace motoru, který…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě

Vozy Škoda jsou známé pro svá chytrá řešení. Mnohdy…

Z prťavého Mini obytný vůz? V 60. letech to šlo, říkali mu divoká husa Z prťavého Mini obytný vůz? V 60. letech to šlo, říkali mu divoká husa

Myslíte si, že největší stylovka je vzít Volkswagen T1 a…

 





 
BMW M2 Competition – Konečně takové, jaké má být!

TEST: BMW M2 Competition – Konečně takové, jaké má být!

Dnes 13:08

Pohon zadních kol, manuální převodovka, kompaktní tvary a ostrý řadový šestiválec od divize M. To vypadá na ranec dokonalé zábavy.




Blesk.cz

Hádka o zmláceného Tunu: Klub i ochranka se brání, moderátor hledá svědky

Hádka o zmláceného Tunu: Klub i ochranka se brání,…

Kontroverzní moderátor Jan Tuna (45) skončil po firemním vánočním večírku v nemocnici, protože prý podle…

Policie „zabrušuje“ do výroků Okamurova poslance. Sněmovnu žádá o vydání Roznera

Policie „zabrušuje“ do výroků Okamurova poslance.…

Sněmovní mandátový a imunitní výbor má na stole další žádost o vydání poslance k trestnímu stíhání. V hledáčku…

 

iSport.cz

Spasitel Alisson. Dvě miliardy? Dal bych za něj dvojnásobek, jásal Klopp

Spasitel Alisson. Dvě miliardy? Dal bych za něj…

Přesně kvůli takovým momentům přicházel. Brankář Liverpoolu Alisson Becker klíčovým zákrokem v nastavení zápasu…

Mistrovy přestupové šachy. Jak se Kometě daří posily a koho ještě chce?

Mistrovy přestupové šachy. Jak se Kometě daří posily…

Dva tituly, jeden tým. Tak by se dala shrnout nadvláda Komety nad posledními dvěma extraligovými ročníky.…

 

Reflex.cz

10 let okupace: Sovětský ústup z Afghánistánu na působivých snímcích

10 let okupace: Sovětský ústup z Afghánistánu na…

Plány na stažení vojsk začaly v Moskvě získávat reálné obrysy krátce po nástupu Michaila Gorbačova. Nový…

Proč se Francouzi zbláznili, co spojuje protesty s francouzskou revolucí a proč zrovna žlutá vesta?

Proč se Francouzi zbláznili, co spojuje protesty s…

Francouzi vraždí policii i sebe navzájem kvůli zdražení pohonných hmot. Cizinci se to musí zdát naprosto šílené…