Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Desetitisíce lidí na demonstraci za zákon o VW s českou účastí

redakce AUTO.CZ
Diskuze (21)
Zhruba 30.000 zaměstnanců a odborářů, včetně českých, se dnes sešlo k jedné z největších demonstrací v dějinách automobilky Volkswagen před jejím sídlem v německém Wolfsburgu.

Demonstrovalo se za zachování takzvaného zákona o VW, jenž chrání domácí automobilku před rozhodujícím ovládnutím rozpínavým velkoakcionářem, v aktuálním případě firmy Porsche. Na změnu zákona naléhá část Evropské komise i Porsche, které je odhodláno získat ve VW většinový podíl.

Obří demonstraci, která si prý vynutila hodinové zastavení výroby ve Volkswagenu, svolal vlivný německý odborový svaz zaměstnanců v kovoprůmyslu IG Metall. Demonstrace se zúčastnili i zástupci z Polska, Belgie nebo České republiky, odkud přijeli vyslanci českého odborového svazu Kovo a podnikových odborů Škody Auto, která je součástí Volkswagen Group. V záplavě červených vlajek s písmeny IGM se tak v davu před řečnickou tribunou vyjímala velká loga s okřídleným šípem.

Čeští demonstranti tak podpořili své německé kolegy v požadavku ochrany zájmů zaměstnanců před údajnou svévolí manažerů při hrozícím ovládnutím koncernu výrobcem sportovních vozů. Zástupci zaměstnanců by mohli přijít o dosavadní klíčový vliv při strategických rozhodnutích v koncernu, pokud bude příslušný zákon výrazněji změněn. "Je to společná akce, která nejen demonstruje jednotu zaměstnanců a odborářů, ale také varuje velkoakcionáře koncernu VW, firmu Porsche, že nám dochází trpělivost," řekl před dnešním protestem předseda OS Kovo Josef Středula.

Na zachování zákona lpí jak zaměstnanci VW, tak i spolková země Dolní Sasko, která má ve společnosti díky němu zatím blokační menšinu. Nepotřebujeme méně, nýbrž více zákonů o VW, hřímal dnes před davy protestujících hlavní řečník, šéf IG Metall Berthold Huber. "Potřebujeme v době globalizace a kapitalismu finančních trhů více demokracie, a ne méně," zdůraznil.

Evropský soudní dvůr (ESD) loni v říjnu rozhodl, že zákon porušuje pravidla Evropské unie, neboť omezuje hlasovací práva akcionářů Volkswagenu na 20 procent bez ohledu na výši jejich majetkového podílu. Nyní jde o to, zda je rozhodnutím soudu výslovně zakázáno ponechat u strategických rozhodnutí v platnosti většinový požadavek kvalifikované většiny ve výši 80 procent na valných hromadách, i když odpadne ustanovení o dvacetiprocentní blokační minoritě. Irský eurokomisař pro vnitřní trh Charlie McCreevy chce dát Německo znovu zažalovat, protože po předchozím soudním řízení prý neprovedlo všechny požadované úpravy zákona o VW.

Německá vláda navrhla takovou podobu zákona, jenž nadále zaručuje blokační minoritu Dolnímu Sasku a právo odborů na spolurozhodování v důležitých záležitostech, například při otvírání nových továren. Taková rozhodnutí by měla podle představ německé vlády nadále schvalovat osmdesátiprocentní většina členů dozorčí rady, což má mimo jiné ochránit zájmy zaměstnanců.

Nepoměrně menší výrobce sportovních vozů Porsche, jenž sídlí ve Stuttgartu ve spolkové zemi Bádensko-Württembersko, už ve Volkswagenu drží zhruba 31 procent akcií a usiluje o získání většiny. Privatizační zákon VW z roku 1960 dosud de facto zaručoval právo veta při strategických rozhodnutích ve firmě Dolnímu Sasku, jež má ve VW dvacetiprocentní podíl.

Premiér západoněmecké spolkové země Christian Wulff přitom ve středu překvapivě oznámil, že Dolní Sasko je ochotno podíl v automobilce navýšit na 25 procent, pokud to bude nutné pro to, aby si stát v německé firmě udržel blokační minoritní podíl.

Dnes Wulff v nezvykle ostrém výpadu eurokomisaři McCreevymu prostřednictvím televize ZDF vzkázal, že by se měl raději starat o to, aby jeho krajané souhlasili s reformní smlouvou o EU a měl by respektovat, že existují zákony, do nichž Brusel nemá právo mluvit. "Komisař nemůže vystupovat jako vladař všech Prusů," rozohnil se Wulff.

Křesťanskodemokratický (CDU) politik však také vyjádřil přesvědčení, že EK nakonec McCreevyho návrhu podat novou žalobu na Německo nevyhoví. Výše blokační menšiny při strategických rozhodnutích je podle něj právo státu. U Volkswagenu má tato většina podle něj například zabránit tomu, aby se sídlo koncernu nepřestěhovalo z Wolfsburgu do Stuttgartu.

Volkswagen patří mezi největší výrobce automobilů na světě. Za první pololetí provozní zisk celé skupiny činil 3,4 miliardy eur (83,1 miliardy Kč), a zvýšil se tak o 21,8 procenta.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (21)
13. 9. 2008 22:57
Re: Ja chapu Dolni Sasko
Bez stroju by jsi nikdy v aute nejezdil a ve staji by jsi mel kone pokud by jsi na to mel. Jen diky strojum a jedoucim linkam mohl H.Ford rozjed velkovyrobu v roce 1908 a tim padam snizit naklady. Tim padam zbav se mob. telefon,PC,televizi,pracku jelikoz je vse delano pomoci stroju. >:D >:D >:D
Avatar - Falco
13. 9. 2008 00:46
POVINNÁ ČETBA
[odkaz]

Evropo, vzpamatuj se!
12. 9. 2008 22:35
Re: Ja chapu Dolni Sasko
Mám taký dojem, že tu dopisujú len samí kapitalistickí akcionári, ktorí nedokážu pochopiť, ako dopadá reštrukturalizácia a prepúšťanie na osudy ľudí, doprial by som im ten dobrý pocit, hlavne Xjmeno363 a Me2d, možno sú ešte mladí a nezrelí.
12. 9. 2008 22:08
Re: Ja chapu Dolni Sasko
Verim, ze platy neodpovidaji produktivite v Nemecku ale nechce se mi verit, ze v Cechach a jinych z byvaleho vychodniho bloku zemich je tenhle problem.

12. 9. 2008 20:17
Re: Ja chapu Dolni Sasko
Proč kupuje Porsche VW a ne obráceně? Protože VW je tímto polostástní podnik, a vede si jako polostátní podnik. Tj. platy neodpovídající produktivitě, pracovní doba odpovídající vládě odborů atd. To žádný soukromý vlastník nepřipustí.