reklama


Desetitisíce lidí na demonstraci za zákon o VW s českou účastí

Desetitisíce lidí na demonstraci za zákon o VW s českou účastí

 

Zhruba 30.000 zaměstnanců a odborářů, včetně českých, se dnes sešlo k jedné z největších demonstrací v dějinách automobilky Volkswagen před jejím sídlem v německém Wolfsburgu.

Demonstrovalo se za zachování takzvaného zákona o VW, jenž chrání domácí automobilku před rozhodujícím ovládnutím rozpínavým velkoakcionářem, v aktuálním případě firmy Porsche. Na změnu zákona naléhá část Evropské komise i Porsche, které je odhodláno získat ve VW většinový podíl.

Obří demonstraci, která si prý vynutila hodinové zastavení výroby ve Volkswagenu, svolal vlivný německý odborový svaz zaměstnanců v kovoprůmyslu IG Metall. Demonstrace se zúčastnili i zástupci z Polska, Belgie nebo České republiky, odkud přijeli vyslanci českého odborového svazu Kovo a podnikových odborů Škody Auto, která je součástí Volkswagen Group. V záplavě červených vlajek s písmeny IGM se tak v davu před řečnickou tribunou vyjímala velká loga s okřídleným šípem.

Čeští demonstranti tak podpořili své německé kolegy v požadavku ochrany zájmů zaměstnanců před údajnou svévolí manažerů při hrozícím ovládnutím koncernu výrobcem sportovních vozů. Zástupci zaměstnanců by mohli přijít o dosavadní klíčový vliv při strategických rozhodnutích v koncernu, pokud bude příslušný zákon výrazněji změněn. "Je to společná akce, která nejen demonstruje jednotu zaměstnanců a odborářů, ale také varuje velkoakcionáře koncernu VW, firmu Porsche, že nám dochází trpělivost," řekl před dnešním protestem předseda OS Kovo Josef Středula.

Na zachování zákona lpí jak zaměstnanci VW, tak i spolková země Dolní Sasko, která má ve společnosti díky němu zatím blokační menšinu. Nepotřebujeme méně, nýbrž více zákonů o VW, hřímal dnes před davy protestujících hlavní řečník, šéf IG Metall Berthold Huber. "Potřebujeme v době globalizace a kapitalismu finančních trhů více demokracie, a ne méně," zdůraznil.

Evropský soudní dvůr (ESD) loni v říjnu rozhodl, že zákon porušuje pravidla Evropské unie, neboť omezuje hlasovací práva akcionářů Volkswagenu na 20 procent bez ohledu na výši jejich majetkového podílu. Nyní jde o to, zda je rozhodnutím soudu výslovně zakázáno ponechat u strategických rozhodnutí v platnosti většinový požadavek kvalifikované většiny ve výši 80 procent na valných hromadách, i když odpadne ustanovení o dvacetiprocentní blokační minoritě. Irský eurokomisař pro vnitřní trh Charlie McCreevy chce dát Německo znovu zažalovat, protože po předchozím soudním řízení prý neprovedlo všechny požadované úpravy zákona o VW.

Německá vláda navrhla takovou podobu zákona, jenž nadále zaručuje blokační minoritu Dolnímu Sasku a právo odborů na spolurozhodování v důležitých záležitostech, například při otvírání nových továren. Taková rozhodnutí by měla podle představ německé vlády nadále schvalovat osmdesátiprocentní většina členů dozorčí rady, což má mimo jiné ochránit zájmy zaměstnanců.

Nepoměrně menší výrobce sportovních vozů Porsche, jenž sídlí ve Stuttgartu ve spolkové zemi Bádensko-Württembersko, už ve Volkswagenu drží zhruba 31 procent akcií a usiluje o získání většiny. Privatizační zákon VW z roku 1960 dosud de facto zaručoval právo veta při strategických rozhodnutích ve firmě Dolnímu Sasku, jež má ve VW dvacetiprocentní podíl.

Premiér západoněmecké spolkové země Christian Wulff přitom ve středu překvapivě oznámil, že Dolní Sasko je ochotno podíl v automobilce navýšit na 25 procent, pokud to bude nutné pro to, aby si stát v německé firmě udržel blokační minoritní podíl.

Dnes Wulff v nezvykle ostrém výpadu eurokomisaři McCreevymu prostřednictvím televize ZDF vzkázal, že by se měl raději starat o to, aby jeho krajané souhlasili s reformní smlouvou o EU a měl by respektovat, že existují zákony, do nichž Brusel nemá právo mluvit. "Komisař nemůže vystupovat jako vladař všech Prusů," rozohnil se Wulff.

Křesťanskodemokratický (CDU) politik však také vyjádřil přesvědčení, že EK nakonec McCreevyho návrhu podat novou žalobu na Německo nevyhoví. Výše blokační menšiny při strategických rozhodnutích je podle něj právo státu. U Volkswagenu má tato většina podle něj například zabránit tomu, aby se sídlo koncernu nepřestěhovalo z Wolfsburgu do Stuttgartu.

Volkswagen patří mezi největší výrobce automobilů na světě. Za první pololetí provozní zisk celé skupiny činil 3,4 miliardy eur (83,1 miliardy Kč), a zvýšil se tak o 21,8 procenta.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Trumpova rallye se zadrhla. Akcie firem, které vítaly jeho vítězství, padají Trumpova rallye se zadrhla. Akcie firem, které vítaly jeho vítězství, padají

Nový americký prezident ještě nesložil slib a investoři…

Venezuelané se po měsíci dočkali slíbených nejvyšších bankovek Venezuelané se po měsíci dočkali slíbených nejvyšších bankovek

Po více než měsíci odkladů, zmatků a nepokojů se…

Řecký účetní dvůr schválil prodej drah italské železnici Řecký účetní dvůr schválil prodej drah italské železnici

Řecký účetní dvůr v pondělí schválil prodej řeckých drah…

Zápisník Dušana Kütnera: Lančmítové štěstí Zápisník Dušana Kütnera: Lančmítové štěstí

Facebook hodlá zavést v Německu jako druhém státě po USA…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují? Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují?

Tlumí náraz, usměrňuje naše tělo při nehodě, ale také nám…

 






 
Chcete si tuningem zničit auto? Přinášíme spolehlivé tipy!

Chcete si tuningem zničit auto? Přinášíme spolehlivé tipy!

Dnes 08:00

Široká kola, kity přímého sání či laděný výfuk. To všechno jsou úpravy, jejichž smyslem je dále zlepšit jízdní projev auta. Ale opravdu jej zlepší, nebo autu spíše ublíží?




Blesk.cz

V Davosu se sejdou politické a ekonomické elity: Řešit budou Trumpa a Čínu

V Davosu se sejdou politické a ekonomické elity:…

Ve švýcarském luxusním letovisku Davos začíná každoroční setkání elit politického a ekonomického světa v rámci…

Další šťastlivec ze superhry Trhák: Výhru předpověděl komín

Další šťastlivec ze superhry Trhák: Výhru předpověděl komín

„Mám obrovskou radost. Ani to neumím popsat. Nikdy v životě jsme totiž nic nevyhráli,“ prozradil včera Blesku…

 

iSport.cz

TOP hvězdy, nebo talent? PĚT borců, kteří můžou vystřídat Costu v Chelsea

TOP hvězdy, nebo talent? PĚT borců, kteří můžou…

O jeho budoucnosti v Chelsea se má rozhodnout brzy. Útočník Diego Costa si každopádně hádkou s trenérem Antoniem…

Hušbauer: Rok ve Slavii? Ještě nemám sešívané srdce, bylo by to nefér

Hušbauer: Rok ve Slavii? Ještě nemám sešívané srdce,…

Ve Spartě vyrůstal a získal s ní i titul, teď už rok obléká dres jejího největšího rivala. Záložník Slavie Josef…

 

Reflex.cz

Sebevražda Západu: Čísla a data dokazují propojení islamismu, terorismu a migrace

Sebevražda Západu: Čísla a data dokazují propojení…

Víte co mají společného střelba v Židovském muzeu v Bruselu z 24. května 2014 a atentát spáchaný na vánočním…

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská modelka dokazuje, že věk je jenom číslo

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská…

V době, kdy má většina modelek už několik let po kariéře, se jedenašedesátiletá Yazemeenah Rossiová teprve…

 
 
reklama