Desetitisíce lidí na demonstraci za zákon o VW s českou účastí

Desetitisíce lidí na demonstraci za zákon o VW s českou účastí

 
12.9. 2008 ČTK

Zhruba 30.000 zaměstnanců a odborářů, včetně českých, se dnes sešlo k jedné z největších demonstrací v dějinách automobilky Volkswagen před jejím sídlem v německém Wolfsburgu.

Demonstrovalo se za zachování takzvaného zákona o VW, jenž chrání domácí automobilku před rozhodujícím ovládnutím rozpínavým velkoakcionářem, v aktuálním případě firmy Porsche. Na změnu zákona naléhá část Evropské komise i Porsche, které je odhodláno získat ve VW většinový podíl.

Obří demonstraci, která si prý vynutila hodinové zastavení výroby ve Volkswagenu, svolal vlivný německý odborový svaz zaměstnanců v kovoprůmyslu IG Metall. Demonstrace se zúčastnili i zástupci z Polska, Belgie nebo České republiky, odkud přijeli vyslanci českého odborového svazu Kovo a podnikových odborů Škody Auto, která je součástí Volkswagen Group. V záplavě červených vlajek s písmeny IGM se tak v davu před řečnickou tribunou vyjímala velká loga s okřídleným šípem.

Čeští demonstranti tak podpořili své německé kolegy v požadavku ochrany zájmů zaměstnanců před údajnou svévolí manažerů při hrozícím ovládnutím koncernu výrobcem sportovních vozů. Zástupci zaměstnanců by mohli přijít o dosavadní klíčový vliv při strategických rozhodnutích v koncernu, pokud bude příslušný zákon výrazněji změněn. "Je to společná akce, která nejen demonstruje jednotu zaměstnanců a odborářů, ale také varuje velkoakcionáře koncernu VW, firmu Porsche, že nám dochází trpělivost," řekl před dnešním protestem předseda OS Kovo Josef Středula.

Na zachování zákona lpí jak zaměstnanci VW, tak i spolková země Dolní Sasko, která má ve společnosti díky němu zatím blokační menšinu. Nepotřebujeme méně, nýbrž více zákonů o VW, hřímal dnes před davy protestujících hlavní řečník, šéf IG Metall Berthold Huber. "Potřebujeme v době globalizace a kapitalismu finančních trhů více demokracie, a ne méně," zdůraznil.

Evropský soudní dvůr (ESD) loni v říjnu rozhodl, že zákon porušuje pravidla Evropské unie, neboť omezuje hlasovací práva akcionářů Volkswagenu na 20 procent bez ohledu na výši jejich majetkového podílu. Nyní jde o to, zda je rozhodnutím soudu výslovně zakázáno ponechat u strategických rozhodnutí v platnosti většinový požadavek kvalifikované většiny ve výši 80 procent na valných hromadách, i když odpadne ustanovení o dvacetiprocentní blokační minoritě. Irský eurokomisař pro vnitřní trh Charlie McCreevy chce dát Německo znovu zažalovat, protože po předchozím soudním řízení prý neprovedlo všechny požadované úpravy zákona o VW.

Německá vláda navrhla takovou podobu zákona, jenž nadále zaručuje blokační minoritu Dolnímu Sasku a právo odborů na spolurozhodování v důležitých záležitostech, například při otvírání nových továren. Taková rozhodnutí by měla podle představ německé vlády nadále schvalovat osmdesátiprocentní většina členů dozorčí rady, což má mimo jiné ochránit zájmy zaměstnanců.

Nepoměrně menší výrobce sportovních vozů Porsche, jenž sídlí ve Stuttgartu ve spolkové zemi Bádensko-Württembersko, už ve Volkswagenu drží zhruba 31 procent akcií a usiluje o získání většiny. Privatizační zákon VW z roku 1960 dosud de facto zaručoval právo veta při strategických rozhodnutích ve firmě Dolnímu Sasku, jež má ve VW dvacetiprocentní podíl.

Premiér západoněmecké spolkové země Christian Wulff přitom ve středu překvapivě oznámil, že Dolní Sasko je ochotno podíl v automobilce navýšit na 25 procent, pokud to bude nutné pro to, aby si stát v německé firmě udržel blokační minoritní podíl.

Dnes Wulff v nezvykle ostrém výpadu eurokomisaři McCreevymu prostřednictvím televize ZDF vzkázal, že by se měl raději starat o to, aby jeho krajané souhlasili s reformní smlouvou o EU a měl by respektovat, že existují zákony, do nichž Brusel nemá právo mluvit. "Komisař nemůže vystupovat jako vladař všech Prusů," rozohnil se Wulff.

Křesťanskodemokratický (CDU) politik však také vyjádřil přesvědčení, že EK nakonec McCreevyho návrhu podat novou žalobu na Německo nevyhoví. Výše blokační menšiny při strategických rozhodnutích je podle něj právo státu. U Volkswagenu má tato většina podle něj například zabránit tomu, aby se sídlo koncernu nepřestěhovalo z Wolfsburgu do Stuttgartu.

Volkswagen patří mezi největší výrobce automobilů na světě. Za první pololetí provozní zisk celé skupiny činil 3,4 miliardy eur (83,1 miliardy Kč), a zvýšil se tak o 21,8 procenta.

Spolupracujeme s TipCars.com
Němečtí řidiči si pořizují stále širší automobily. Komplikují tím dopravu Němečtí řidiči si pořizují stále širší automobily. Komplikují tím dopravu

Dopravní komplikace v Německu jdou v posledních letech…

Snad Češi jednou vyjdou do ulic kvůli vysokým cenám bytů, říká exdeveloper Koch Snad Češi jednou vyjdou do ulic kvůli vysokým cenám bytů, říká exdeveloper Koch

Nizozemec s českými kořeny Paul Vincent Koch pracoval už…

Vyšetřování údajného chemického útoku v Dúmě začíná. Experti jsou na místě Vyšetřování údajného chemického útoku v Dúmě začíná. Experti jsou na místě

Experti Organizace pro zákaz chemických zbraní (OPCW)…

 

Štítky Volkswagen

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové…

 





 
Volkswagen Corrado slaví 30 let: Zahájilo útok na vrchol!

Volkswagen Corrado slaví 30 let: Zahájilo útok na vrchol!

Dnes 08:00

Z výrobce obstarožních „brouků“ a kompaktních golfů se Volkswagen postupem doby vypracoval na tvůrce, který dokáže potrápit i německou prémiovou trojku. První vlaštovkou v dlouhé cestě na vrchol se stalo právě kupé Corrado. Proč tomu tak bylo?




Blesk.cz

Mahulena Bočanová v podniku, který nedávno vyhořel. Péče o postiženou dceru jí dává zabrat!

Mahulena Bočanová v podniku, který nedávno vyhořel.…

Herečka Mahulena Bočanová (50) se po dlouhé době objevila na party. Jelikož se sama stará o postiženou dceru…

Spotify předělá bezplatnou verzi. Lidem umožní lépe pracovat s playlisty

Spotify předělá bezplatnou verzi. Lidem umožní lépe…

Uživatelé bezplatné verze Spotify se můžou začít těšit. Hudební streamovací služba chystá změny, díky kterým…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

To se jen tak nevidí! Zlámal zlomil tyč, v Boleslavi museli měnit bránu

To se jen tak nevidí! Zlámal zlomil tyč, v Boleslavi…

Kuriózní moment, který fanoušci neuvidí jen tak ani ve světě, se včera odehrál v Mladé Boleslavi. V 26. minutě…

 

Reflex.cz

KSČM nadále povede Filip, ve druhém kole volby porazil Skálu

KSČM nadále povede Filip, ve druhém kole volby porazil Skálu

Komunistickou stranu Čech a Moravy nadále povede Vojtěch Filip. Ve druhém kole tajné volby mu delegáti dnešního…

Pivní úlet roku 2018: Americké minipivovary vaří pivo se třpytkami

Pivní úlet roku 2018: Americké minipivovary vaří…

Nedlouho po úspěchu kapučína s třpytkami se tato móda začíná rozmáhat i v pivu. Web Business Insider přišel s…