Desetitisíce lidí na demonstraci za zákon o VW s českou účastí

Desetitisíce lidí na demonstraci za zákon o VW s českou účastí

 

Zhruba 30.000 zaměstnanců a odborářů, včetně českých, se dnes sešlo k jedné z největších demonstrací v dějinách automobilky Volkswagen před jejím sídlem v německém Wolfsburgu.

Demonstrovalo se za zachování takzvaného zákona o VW, jenž chrání domácí automobilku před rozhodujícím ovládnutím rozpínavým velkoakcionářem, v aktuálním případě firmy Porsche. Na změnu zákona naléhá část Evropské komise i Porsche, které je odhodláno získat ve VW většinový podíl.

Obří demonstraci, která si prý vynutila hodinové zastavení výroby ve Volkswagenu, svolal vlivný německý odborový svaz zaměstnanců v kovoprůmyslu IG Metall. Demonstrace se zúčastnili i zástupci z Polska, Belgie nebo České republiky, odkud přijeli vyslanci českého odborového svazu Kovo a podnikových odborů Škody Auto, která je součástí Volkswagen Group. V záplavě červených vlajek s písmeny IGM se tak v davu před řečnickou tribunou vyjímala velká loga s okřídleným šípem.

Čeští demonstranti tak podpořili své německé kolegy v požadavku ochrany zájmů zaměstnanců před údajnou svévolí manažerů při hrozícím ovládnutím koncernu výrobcem sportovních vozů. Zástupci zaměstnanců by mohli přijít o dosavadní klíčový vliv při strategických rozhodnutích v koncernu, pokud bude příslušný zákon výrazněji změněn. "Je to společná akce, která nejen demonstruje jednotu zaměstnanců a odborářů, ale také varuje velkoakcionáře koncernu VW, firmu Porsche, že nám dochází trpělivost," řekl před dnešním protestem předseda OS Kovo Josef Středula.

Na zachování zákona lpí jak zaměstnanci VW, tak i spolková země Dolní Sasko, která má ve společnosti díky němu zatím blokační menšinu. Nepotřebujeme méně, nýbrž více zákonů o VW, hřímal dnes před davy protestujících hlavní řečník, šéf IG Metall Berthold Huber. "Potřebujeme v době globalizace a kapitalismu finančních trhů více demokracie, a ne méně," zdůraznil.

Evropský soudní dvůr (ESD) loni v říjnu rozhodl, že zákon porušuje pravidla Evropské unie, neboť omezuje hlasovací práva akcionářů Volkswagenu na 20 procent bez ohledu na výši jejich majetkového podílu. Nyní jde o to, zda je rozhodnutím soudu výslovně zakázáno ponechat u strategických rozhodnutí v platnosti většinový požadavek kvalifikované většiny ve výši 80 procent na valných hromadách, i když odpadne ustanovení o dvacetiprocentní blokační minoritě. Irský eurokomisař pro vnitřní trh Charlie McCreevy chce dát Německo znovu zažalovat, protože po předchozím soudním řízení prý neprovedlo všechny požadované úpravy zákona o VW.

Německá vláda navrhla takovou podobu zákona, jenž nadále zaručuje blokační minoritu Dolnímu Sasku a právo odborů na spolurozhodování v důležitých záležitostech, například při otvírání nových továren. Taková rozhodnutí by měla podle představ německé vlády nadále schvalovat osmdesátiprocentní většina členů dozorčí rady, což má mimo jiné ochránit zájmy zaměstnanců.

Nepoměrně menší výrobce sportovních vozů Porsche, jenž sídlí ve Stuttgartu ve spolkové zemi Bádensko-Württembersko, už ve Volkswagenu drží zhruba 31 procent akcií a usiluje o získání většiny. Privatizační zákon VW z roku 1960 dosud de facto zaručoval právo veta při strategických rozhodnutích ve firmě Dolnímu Sasku, jež má ve VW dvacetiprocentní podíl.

Premiér západoněmecké spolkové země Christian Wulff přitom ve středu překvapivě oznámil, že Dolní Sasko je ochotno podíl v automobilce navýšit na 25 procent, pokud to bude nutné pro to, aby si stát v německé firmě udržel blokační minoritní podíl.

Dnes Wulff v nezvykle ostrém výpadu eurokomisaři McCreevymu prostřednictvím televize ZDF vzkázal, že by se měl raději starat o to, aby jeho krajané souhlasili s reformní smlouvou o EU a měl by respektovat, že existují zákony, do nichž Brusel nemá právo mluvit. "Komisař nemůže vystupovat jako vladař všech Prusů," rozohnil se Wulff.

Křesťanskodemokratický (CDU) politik však také vyjádřil přesvědčení, že EK nakonec McCreevyho návrhu podat novou žalobu na Německo nevyhoví. Výše blokační menšiny při strategických rozhodnutích je podle něj právo státu. U Volkswagenu má tato většina podle něj například zabránit tomu, aby se sídlo koncernu nepřestěhovalo z Wolfsburgu do Stuttgartu.

Volkswagen patří mezi největší výrobce automobilů na světě. Za první pololetí provozní zisk celé skupiny činil 3,4 miliardy eur (83,1 miliardy Kč), a zvýšil se tak o 21,8 procenta.

Spolupracujeme s TipCars.com
Banky si kvůli intervencím ukládaly peníze u ČNB Banky si kvůli intervencím ukládaly peníze u ČNB

Masivní příliv spekulačních peněz způsobil, že banky…

Glosa Martina Čabana: Oranžová krev Glosa Martina Čabana: Oranžová krev

Volby mají mnoho poražených, ale nikdo nekrvácí víc než…

Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem

Pro Svobodu a přímou demokracii Tomia Okamury znamenají…

ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek

Volební lídr sociální demokracie Lubomír Zaorálek, jehož…

 

Štítky Volkswagen

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8 Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8

Druhá generace Audi A7 Sportback s sebou přináší evoluční…

 





 
Má legendární náklaďák Praga jen pro radost. Na výletech se nadře!

Má legendární náklaďák Praga jen pro radost. Na výletech se nadře!

Dnes 09:40

Václav Hála z východních Čech má zajímavého koníčka – pořídil si starou nákladní Pragu S5T. Nepoužívá ji ovšem k práci, nýbrž pouze na víkendy k potěše své i okolí.




Blesk.cz

Vytáhněte pršipláště, do metropole přišel pravý podzim. Pražany čeká ochlazení i déšť

Vytáhněte pršipláště, do metropole přišel pravý…

Pražané, připravte se na ochlazení a konec babího léta. Dle meteoroložky Dagmar Honsové nás po většinu týdne…

Komentář: Česko zažilo volební masakr. A další ještě čekají

Komentář: Česko zažilo volební masakr. A další ještě čekají

Už jsme si zvykli říkat sněmovním volbám zemětřesení. Ty poslední ale přinesly hotový masakr, z nějž se česká…

 

iSport.cz

Mourinha naštval přístup United. Ať vám to hráči přijdou vysvětlit, zlobil se

Mourinha naštval přístup United. Ať vám to hráči…

Trenér José Mourinho zkritizoval přístup fotbalistů Manchesteru United, kteří v devátém kole Premier League…

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku trefil Šural hattrickem

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku…

Fotbalisté pražské Sparty vyhráli v 11. kole v Jablonci 3:0 a dočkali se první ligové výhry venku po čtyřech…

 

Reflex.cz

Audrey Hepburn za války málem zemřela. Utrpení si vynahradila svatbou jako z pohádky

Audrey Hepburn za války málem zemřela. Utrpení si…

Jedna z nejznámějších tváří filmového plátna druhé poloviny 20. století, žena, která se stala nezapomenutelnou…

Problémy s máslem už zasáhly i Francii. Média to líčí jako možnou „katastrofu“

Problémy s máslem už zasáhly i Francii. Média to…

Francouzská média jsou zneklidněna. Tentokráte ne politikou fanfaronského prezidenta Emmanuela Macrona, ale…