Design po generacích: Mercedes-Benz 190 a C-Klasse – Hvězda střední velikosti

Design po generacích: Mercedes-Benz 190 a C-Klasse – Hvězda střední velikosti

 

Německý sedan je pojítkem střední třídy a nejvyššího segmentu F.

Tříprostorový vůz je jednou z domén prémiových automobilek a jako takový bývá velmi často konfrontován s konkurencí. Nic na tom nemění fakt, že se jedná o segment D, který je v rámci automobilky Mercedes-Benz (s přihlédnutím k její historii) stále poměrně nový.

Při pohledu na všechny srovnávané modely je zřejmé, že každá generace vozu střední třídy německé firmy přinesla nová řešení a přirozeně reflektovala dobové trendy svého producenta. Z hlediska jednotlivých pojetí se pak může zdát, že modelem W204 se pomyslný kruh uzavírá a vůz se vrací k osvědčenému konzervativnímu pojetí.

Mercedes-Benz střední třídy - srovnání rozměrů
Rozměr [mm]W201W202W203W204
Délka [mm]4448448745264591
Šířka [mm]1679172017281770
Výška [mm]1389141414261447
Rozvor [mm]2664269027152760

Srovnání
 

Design po generacích – Speciální příloha Auto.cz

190/W201 (1982-1993) – Baby-Benz

Tradiční sedan 190 lze považovat za jeden z typicky konzervativních automobilů. Jde totiž o produkt s úctou k etablovaným tvarovým postupům a řešením, jež stárnou velmi pomalu.

Design vozu, který je průkopníkem značky v segmentu D, vznikl pod vedení italského designera Bruna Sacca. Pro automobilku šlo o krok do dosud neznámého prostředí. Čelní pohled upoutá rozměrnou maskou, jež představuje jeden z neoddiskutovatelných symbolů designu německého producenta. Tento útvar úzce spolupracuje se středem kapoty, který má vystouplý reliéf. Tím je kapota rozčleněna na několik sladěných ploch.

Mercedes-Benz 190 D BlueEfficiency: Baby-Benz s moderním turbodieselem

V profilu netřeba pátrat po výrazných experimentech, které by tuto část exteriéru ozvláštnily. Tři klasické, za sebou řazené karosářské prostory tvoří dohromady esteticky vyvážený celek, který zdárně odolává stárnutí. Relativně nízký ponton a výraznější prosklení jakoby odkazovaly na metody designera Paula Bracqa, který u firmy Mercedes-Benz zanechal velmi intenzivní stopu v podobě modelů 600.

Hranatou formu přístrojové desky, výplní dveří a dalších částí kabiny diktovala móda osmdesátých let. Dekory byly používány v menší míře, než v následujících generacích. Co se týká samostatných ploch, přednost byla dána minimalismu a menší členitosti.

Mercedes-Benz W201
 

W202 (1993-2000) – První C-Klasse

První generační vydání sedanu střední velikosti zaznamenalo úspěch nejen z prodejního hlediska. Jeho následovník pokračoval v podobných postupech, avšak s rozměrovou redukcí řady prvků. Světlomety získaly sportovnější tvar, který byl podporován živějším zkosením celku. Dynamičtěji působí také maska s menší mírou chromování po jejím obvodu – i zde lze vysledovat apel na sportovnější linie, které jsou stvrzeny blinkry odkazující na dobový roadster SL.

Mercedes-Benz C (1993-2000) – Vitamin C

Nosné prvky, mezi které patří základní proporčnost či uspořádání horní poloviny karoserie, věrně rozvíjí design vozu 190. Přirozenou součástí designové evoluce je však celkové zaoblení exteriéru (nevyjímaje podběhů kol) včetně výrazného zjemnění. Mezi zádí W201 a W202 nepanují žádné viditelné souvislosti – horizontální lampy jsou nahrazeny novými s náběhem na vertikální polohu, vrstvení a prohlubně jejich krytu jsou jemnější a méně intenzivní. Plocha nad registrační značkou je navíc menší, což umocňuje sportovnost. Přístrojová deska pozměnila orientaci nosných linek z horizontálních na spíše vertikální. Je to dáno přepracováním středového panelu, který byl opticky ucelen a sjednocen, což dodalo na dojmu masivnosti. Taktéž volant byl opatřen modernějšími a z dnešního pohledu mnohem více nadčasovými tvary.

Mercedes-Benz W202
 

W203 (2000-2007) – Experimentování s kruhy

První radikální odklon od dosud praktikovaných postupů nastává příchodem modelu W203, který byl součástí tvarové proměny portfolia značky. Ve snaze o originální design došlo k výraznému zakulacení nosných elementů exteriéru. Svažující se tvar kapoty zůstal zachován, její formování a členitost však doznala kompletního přepracování. Tuto plochu výrazně ovlivnilo použití zcela nových světlometů, které vznikly propojením dvou elips. Smělé designerské řešení vyvolalo menší kontroverzi, což je vzhledem k míře originality (bráno v kontextu třídní konkurence) zcela přirozené.

Facelift Mercedes-Benz C: podrobné informace

Nedílnou součástí módy počátku nového tisíciletí bylo intenzivní kulacení. To postihlo i C-Klasse, jejíž profil nahradil dříve populární hrany a převážně staticky zející linky křivkami a mírným zkosením okenní linie. Také střešní linka působila sportovněji. Ve srovnání s mezigeneračními rozdíly ve ztvárnění zádí W201 a W202 jsou zadní partie W203 spíše jemnou a citlivě provedenou evolucí minulého vydání. Pomineme-li na okamžik sekundární prvky, které jsou ovlivněny dobovými zvyklostmi (optika svítilen, míra aplikace křivek či členitost hmoty víka zavazadlového prostoru), podstata této části karoserie je u modelů W202 a W203 příbuzná. V kabině se plně odráží transformace pojetí vnějšího tvarosloví – přístrojová deska sice pokračuje ve filozofii sjednocení středového panelu, vše je však oblejší a vizuálně měkčí.

Mercedes-Benz W203
 

W204 (2007-dosud) – Po stopách třídy S

Čtvrtá generace vozu segmentu D přišla v době, kdy se v myšlenkovém souboru tvarosloví Mercedes-Benz zabydlovaly tvary největšího modelu s označením S. To ovlivnilo celkový design vozu, který v době uvedení upoutal dojmem určitého majestátu.

Světelný design byl zcela přepracován. Světlomety dostaly nový tvar, který pomyslně vrátil značku do dříve zajetých kolejí. Nutno připomenout, že řada lidí tento krok uvítala. Vzhled vozu velmi ovlivňuje umístění loga – zatímco vztyčení trojcípé hvězdy na kapotě dodává exteriéru na impozantnosti, znak zakomponovaný do masky vytváří sportovně zející kompozici.

Mercedes-Benz C: Modernizace podrobněji

Dříve velmi klidnou a hladkou plochu boční části karoserie začaly u W204 protínat dynamické prolisy, které jsou rozhodujícím faktorem pro zdynamičtění statického a dříve oblého pontonu. Menší C-sloupek vozidlo opticky zlehčil a dodal mu na kompaktnosti. Obliny jsou zapovězeny, neboť je plně nahradily hrany a křivky s pomalým náběhem na vyloženě oblé tvary. Přepracován byl nejen tvar lamp, ale také jejich optika a rozčlenění světelných segmentů. Výrazná linka v horní části víka zavazadlového prostoru je pozůstatkem z W203, přesto jde však o opticky nový celek, který sekunduje rafinovanosti karoserie. Kontinuita tvarového vývoje přístrojových desek sedanu střední třídy je v momentě představení W204 zcela překopána. Konvenční provedení přístrojové desky bylo nahrazeno inovativnějšími řešeními, které, ač ve výsledku mohou působit konformním dojmem, jsou originální a svébytné. Jde především o velký horní díl desky, který zastiňuje ten spodní a výrazně ovlivňuje tvar středového panelu. Ten již není ucelený, auru luxusu zde zpestřuje sportovnější uspořádání prvků. Loni provedená modernizace plyne na vlně aktuálního směřování designu. Zatímco záď zůstala prakticky beze změn, příď byla zvýrazněna novými světlomety vybíhajícími do stran – ty jsou zjevně inspirovány modernizací vozidla CL.

Mercedes-Benz C-Klasse – Všechny testy a další články


Mercedes-Benz W204
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

 
 

Přidat názorDiskuse: Design po generacích: Mercedes-Benz 190 a…












Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z kelímků. Budují ji myslivci

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z…

Myslivci začali v sobotu ráno na Zlínsku budovat ochrannou linii složenou z 12.000 kelímků naplněných páchnoucí…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár, Malkin v kšiltovce Bostonu

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár,…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o bronzu rozhodla vteřina

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o…

Britský cyklista Chris Froome si v časovce prakticky pojistil čtvrtý triumf na Tour de France v kariéře, když…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…