DKW 1000 S z roku 1960 má místo dvoutaktu elektromotor
Německá DKW proslula předním pohonem a dvoudobými zážehovými motory. Má ho i model 1000 S z roku 1960. Tedy, původně měl... Někomu tohle baculaté auto připomene tvarem východoněmecký vůz IFA F9. Není divu, oba produkty vycházely ze stejnojmenného prototypu z roku 1940. Ten nesl ještě logo DKW. Tuto zkratku odvodil sám zakladatel firmy Dán Jørgen Skafte Rasmussen nejprve z pokusu o parní vůz ( Dampf-Kraft-Wagen“), později používal jiné významy, třeba „Das kleine Wunder“ (malý zázrak). V českých zemích se vžilo poněkud méně lichotivé „Do kopce wytlač.“
Platí to i pro představované auto? Asi ne, jinak by se videem nepochlubil sám pokračovatel firmy, značka Audi z Ingolstadtu. Ano, Audi můžeme považovat za skutečného nástupce, byť předválečné osudy obou firem jsou diametrálně odlišné, až do roku 1932 navíc neměly vůbec nic společného. Jenže tahle dvoudveřová DKW 1000 S ve skutečnosti nese oficiálně prestižnější koncernovou značku Auto Union. Je také mnohem mladší, postavili ji v samém úvodu šedesátých let minulého věku, jak již bylo řečeno. Původní dvoudobý řadový tříválec 981 cm3 o výkonu 37 kW však v útrobách nenajdete. Nahradil jej totiž elektromotor.
Za přestavbou stojí Američan Al Swackhammer z předměstí Seattlu ve státě Washington, který pro vozy ze současného koncernu VW doslova žije. Ano, německá baculka je krásné auto, jenže Al vykuchal původní vnitřnosti a udělal z ní jako správný ekošílenec elektromobil. Klasický zvuk dvoutaktu a typická vůně benzinu s olejem tak přišly bohužel vniveč. „Konstruktér“ ani nesdělil žádné podrobnosti, druh elektromotoru a použitých baterií, ani dobu dobíjení a akční rádius. Je jasně vidět, co se skrývá pod přední kapotou a kam přišly akumulátory. Dozadu, tahle „dékáwa“ je pouze dvoumístná.
Ale má třeba zajímavou registrační značku APLUGIN. To, zda se články dobíjejí z běžné elektrické sítě, majitel a úpravce také neprozradil, ale nejspíš ano. Zajímavé, že? A upřímně, Al je pyšný na to, že ji vdechl nový život. Až na použitou techniku ji totiž zrenovoval do původního stavu včetně amerických dvojitých chromovaných nárazníků. Vozy DKW se mimochodem vyráběly i za Atlantikem, i když poněkud jižněji. Brazilská pobočka DKW-Vemag sice vznikla až v roce 1956, ale fungovala déle než mateřská firma v Bavorsku, až do letopočtu 1967. To už se v Ingolstadtu dva roky rodily vozy obnovené značky Audi.