Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Střípky z historie Audi: značce DKW je 100 let

Aleš Jungmann
Diskuze (12)
Původní projekt parního stroje nebyl úspěšný, co ale zůstalo bylo zaujetí pro dopravní prostředky a zkratka DKW (z originálního Dampfkraftwagen, čili vůz poháněn parou).

Přesně před sto lety založil Dán Jørgen Skafte Rasmussen ve městečku Zschopau nedaleko Chemnitz malou továrnu. Zprvu vyráběla hlavně zařízení pro parní stroje a když se domníval, že problematice páry rozumí dostatečně, pokusil se v roce 1916 vyrobit automobil poháněný parou. Projekt se nevydařil, co ale zůstalo bylo zaujetí pro dopravní prostředky a zkratka DKW (z originálního Dampfkraftwagen, čili vůz poháněn parou).

V roce 1919 sestrojil Rasmussen maličký dvoutaktní motor, který byl nazýván „Des Knaben Wunsch“ (“Chlapcův sen”). Z počátku se prodával čistě jako zábavná hračka, později byl zvětšen a začal se montovat do jízdních kol jako podpůrný agregát. Později, v roce 1922, se z něj zrodil první motocyklový motor známý jako „Das Kleine Wunder” („Malý zázrak”). Pod vedením Jørgen Skafte Rasmussena, manažera Carla Hahna a hlavního konstruktéra Hermanna Webera se z DKW se vyvinul největší výrobce motocyklů a na konci dvacátých let byla továrna v Zschopau největší svého druhu na světě. A tak se stalo, že Rasmussen udělal další logický krok – převzal továrnu společnosti Audi ve Zwickau aby po dvou letech již sjížděly z výroby první automobily s dvoutaktním motorem DKW o zdvihovém objemu 600 kubických centimetrů. Měly dřevěnou konstrukci, koženkové čalounění, kyvné nápravy a pohon předních kol. Tak ze zrodil automobil DKW Front, který svého času patřil k nejprodávanějším malým vozům v Německu vůbec.

Následně roku 1932 se následkem světové krize sloučily společnosti Zschopauer Motorenwerke J. S. Rasmussen AG (DKW) z Zschopau, Audiwerke AG ze Zwickau (které J. S. Rasmussen vlastnil od roku 1928), Horchwerke AG ze Zwickau a automobilová sekce Wanderer Werke AG z Chemnitz. Byla tak vytvořena společnost Auto Union AG se sídlem v Chemnitz. V tomto spolku hrála DKW úlohu výrobce pro nejširší masy, její výrobky byly podle tehdejších měřítek skutečně levné. Později se ukázalo, že spojení továren do unie byl velmi dobrý krok, protože společnost Auto Union se velmi dobře rozvíjela a v roce 1937 se opět stala světovou jedničkou ve výrobě motocyklů. Čím dál tím větší pozornost byla také věnována výrobě stacionárních motorů pro zemědělství, hasiče ale hlavně armádu.

Poměrně zajímavé je i to, že Auto Union začala jako jedna z prvních továren využívat výhody perfektního zvládnutí logistiky, když motory se vyráběly v hlavním závodě ve Zschopau, karoserie v berlínském Spandau (kde probíhala i montáž čtyřtaktních vozů s pohonem zadní nápravy) a konečná kompletace vozů s předním náhonem probíhala v závodě Audi ve Zwickau .

Po válce se DKW rozrostla a do roku 1965 vyráběla dále dvoutaktní dopravní prostředky. Jak se ale blížila éra dvoutaktních motorů ke svému konci, značku Audi čekala renesance. Čtyři kruhy na chladiči nejsou jen pěkným logem, ale znak má i svou logiku. Symbolizuje totiž značky Audi, DKW, Horch a Wanderer, které se spojily do Auto Union. Auto Union se roku 1969 spojilo s NSU. AUDI AG následně vzniklo ze společnosti Audi NSU Auto Union AG v roce 1985. To není vůbec tak dávno, viďte. Pokud by vás zajímalo více z historie Audi (ale nejen její) nezbývá mi než doporučit návštěvu muzea Audi v Audi Foru Ingolstadt. Je otevřeno denně od pondělí do neděle od 9 do 18 hodin.

Aleš Jungmann
Diskuze (12)
9. 6. 2007 13:11
Re: DKW
Inglstadt byl v SRN, tedy v "západním" Německu. Původní továrny značky DKW se nacházely ve východní části a byly po válce znárodněny. Pro autora: Kde jste vzal, prosím Vás, že byl Rasmussen Holanďan? Už jméno i s přeškrtnutým o, o příjmení nemluvě, Vám mohlo napovědět. Rasmussen byl Dán :o)
Avatar - Sprint
9. 6. 2007 12:15
Re: DKW
Myslíš DKW = do kopce vytlač >:D