5.6. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Odhalujeme tajemství ďábelského muscle caru Dodge Challenger SRT Demon

 

Vrcholná verze Dodge Challenger je opravdový démon, jak už zní z jeho názvu. Co obnášelo vytvořit takové monstrum?

Dodge v dubnu na newyorském autosalonu představil nejdrsnější verzi svého modelu Challenger, nazvanou SRT Demon. Už tehdy se pochlubil tím, že tenhle muscle car poháněný kompresorem přeplňovaným osmiválcem o výkonu 626 kW zvládne zrychlit z 0-96 km/h za pouhých 2,3 sekundy, což z něj dělá nejrychlejší produkční auto světa v této disciplíně. Nyní Dodge odhalil i další tajemství Challengeru SRT Hellcat.

Jaké síly dosahuje?

Kompresorem přeplňovaný osmiválec o objemu 6,2 litru Challengeru SRT Demon sice dosahuje výkonu 626 kW při 6300 otáčkách, to ale platí jen při natankování stooktanového benzinu a sepnutí tzv. Direct Connection ovladače, který umožňuje vytáhnout z motoru maximum jeho síly. Na domovském americkém trhu je ale mnohem běžnější 91oktanové palivo, v takovém případě má osmiválec HEMI „jen“ 603 kW při 6300 otáčkách. Točivý moment ze „stooktanových“ 1.044 N.m pak klesne na 972 N.m při 4500 otáčkách. Maximální výkon se přitom podobně jako u SRT Hellcat spíná speciálním „červeným“ klíčkem, pokud nastartujete základním, „černým,“ dostanete pouze 368 kW.

Co všechno se změnilo?

Osmiválcový agregát sice technicky vychází z jednotky v Challengeru SRT Hellcat, proti němu se ale mnohé změnilo. Automobilka dokonce hovoří o 62 % nových dílech, mimo jiné byl přepracován litinový blok, hliníkové hlavy s polokulovou spalovací komorou, kliková hřídel z ledované oceli, kované písty nebo kompresor. Jednotka má navíc posunutý omezovač otáček z 6300 min-1 na hranici 6500 min-1.

Kompresor má ve srovnání s Hellcatem o 2,8 centimetru delší rotory, zatímco jeho maximální tlak narostl z 0,8 na jeden bar. Navíc je vyzbrojen i dvojitými tepelnými výměníky voda/vzduch ve skříni kompresoru nebo elektrickým čerpadlem, kterým proudí až 45 litrů paliva za minutu. Dodge vylepšil i vstřikovače paliva, které pracují s o 27 % vyšším tlakem než dosud, nebo olejovou vanu, která byla upravena tak, aby fungovala i při neskutečném zrychlení SRT Demon. Testována byla až na přetížení 1,8 g.

Zda všechno funguje tak, jak má, automobilka testuje na motorové brzdě. Po sestavení je tak každý z agregátů testován 42 minut při zatížení až 5200 otáček.

Jak motor uchladit?

Tak obrovskou sílu, která v útrobách SRT Demon pracuje, není jednoduché uchladit, a proto se konstruktéři museli detailně zaměřit i na tuto oblast. Z toho důvodu dostal SRT Demon největší chladicí otvory v kapotě v aktuální sériové produkci, jejich plocha činí bezmála 292 cm2. Autu nechybí ani trojitý vzduchový box nebo speciální vysokoprůtokový systém, přivádějící ke kompresoru dostatek čerstvého vzduchu. Průtok vzduchu přitom činí 32,5 m2.

Ve výsledku tak během sprintu na čtvrt míle osmiválec Demonu nasává asi 4.900 litrů vzduchu, což odpovídá kapacitě plic 816 osob! Chladicí systém pak zapuzuje teplo ve výši 258 kW, které by litr vody při pokojové teplotě dokázalo uvařit za pouhé 1,2 sekundy.

Jak ďábelskou sílu přenést na silnici?

Konstruktéři si též museli poradit s tím, jak závratnou sílu agregátu přenést na kola. Tento úkol dostala na starosti automatická převodovka s interním označením TorqueFlite 8HP90. Osmistupňový automat byl upraven tak, že jeho měnič pracuje v o 11 % vyšších otáčkách než dosud. Navíc zvyšuje násobení kroutícího momentu o 18 %. V režimu Drag je pak délka změny převodu zkrácena na nezbytné minimum, na pouhých 400 milisekund.

Jen o převodovce to ale není. Demon je vyzbrojen samosvorným diferenciálem, jehož 230mm ozubené kolo je z vysokopevnostní oceli, zatímco pouzdro diferenciálu je z tepelně zpracovaného hliníku.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Nájemné dál znatelně poroste, poptávku zvyšují drahé byty Nájemné dál znatelně poroste, poptávku zvyšují drahé byty

Ve střední Evropě vydělává člověk na průměrný byt nejdéle…

OBRAZEM: Hřbitov kol. Čínské město si nakládání s vyřazenými bicykly nekomplikuje OBRAZEM: Hřbitov kol. Čínské město si nakládání s vyřazenými bicykly nekomplikuje

Příjemné podnebí, koloniální architektura kontrastující s…

UniCredit: Lidé i banky v regionu bohatnou UniCredit: Lidé i banky v regionu bohatnou

Banky byly loni ziskové v regionu celé střední a východní…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

 






 
Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Dnes 18:40

Značku BMW si s pick-upy obvykle nespojíme, a přece pár takových aut vzniklo. Vedle děl z Mnichova jedno navrhlo slavné studio Bertone.




Blesk.cz

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory? Zeptejte se odborníka

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory?…

Nejlepší půjčkou je žádná půjčka, řada Čechů ale toto pravidlo nectí. Lidé si půjčují bez ohledu na to, aby si…

Outlook.com testuje Plány, umožní sdílení více událostí zároveň

Outlook.com testuje Plány, umožní sdílení více…

Používáte-li webovou verzi Outlook.com, dozajista víte, že její součástí je i klasický kalendář. 

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Ikaunieks k nám do Bohemky? Asi ne, nevěřím tomu, říká trenér Hašek

Ikaunieks k nám do Bohemky? Asi ne, nevěřím tomu,…

Davis Ikaunieks a Bohemians? Tohle spojení zřejmě platit nebude. Pro „klokany“ by jihlavský útočník mohl být…

 

Reflex.cz

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky. Přejmenováním ale realitu nezměníme

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky.…

Móda politické korektnosti dosáhla takových výšin absurdity, že to na první pohled budí dojmem karikatury,…

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video vám vysvětlí postup při úmrtí hlavy státu

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video…

Ústava České republiky samozřejmě počítá s možností, že by prezident zemřel ve výkonu úřadu. Ostatně za bývalého…