5.6. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Odhalujeme tajemství ďábelského muscle caru Dodge Challenger SRT Demon

 

Vrcholná verze Dodge Challenger je opravdový démon, jak už zní z jeho názvu. Co obnášelo vytvořit takové monstrum?

Dodge v dubnu na newyorském autosalonu představil nejdrsnější verzi svého modelu Challenger, nazvanou SRT Demon. Už tehdy se pochlubil tím, že tenhle muscle car poháněný kompresorem přeplňovaným osmiválcem o výkonu 626 kW zvládne zrychlit z 0-96 km/h za pouhých 2,3 sekundy, což z něj dělá nejrychlejší produkční auto světa v této disciplíně. Nyní Dodge odhalil i další tajemství Challengeru SRT Hellcat.

Jaké síly dosahuje?

Kompresorem přeplňovaný osmiválec o objemu 6,2 litru Challengeru SRT Demon sice dosahuje výkonu 626 kW při 6300 otáčkách, to ale platí jen při natankování stooktanového benzinu a sepnutí tzv. Direct Connection ovladače, který umožňuje vytáhnout z motoru maximum jeho síly. Na domovském americkém trhu je ale mnohem běžnější 91oktanové palivo, v takovém případě má osmiválec HEMI „jen“ 603 kW při 6300 otáčkách. Točivý moment ze „stooktanových“ 1.044 N.m pak klesne na 972 N.m při 4500 otáčkách. Maximální výkon se přitom podobně jako u SRT Hellcat spíná speciálním „červeným“ klíčkem, pokud nastartujete základním, „černým,“ dostanete pouze 368 kW.

Co všechno se změnilo?

Osmiválcový agregát sice technicky vychází z jednotky v Challengeru SRT Hellcat, proti němu se ale mnohé změnilo. Automobilka dokonce hovoří o 62 % nových dílech, mimo jiné byl přepracován litinový blok, hliníkové hlavy s polokulovou spalovací komorou, kliková hřídel z ledované oceli, kované písty nebo kompresor. Jednotka má navíc posunutý omezovač otáček z 6300 min-1 na hranici 6500 min-1.

Kompresor má ve srovnání s Hellcatem o 2,8 centimetru delší rotory, zatímco jeho maximální tlak narostl z 0,8 na jeden bar. Navíc je vyzbrojen i dvojitými tepelnými výměníky voda/vzduch ve skříni kompresoru nebo elektrickým čerpadlem, kterým proudí až 45 litrů paliva za minutu. Dodge vylepšil i vstřikovače paliva, které pracují s o 27 % vyšším tlakem než dosud, nebo olejovou vanu, která byla upravena tak, aby fungovala i při neskutečném zrychlení SRT Demon. Testována byla až na přetížení 1,8 g.

Zda všechno funguje tak, jak má, automobilka testuje na motorové brzdě. Po sestavení je tak každý z agregátů testován 42 minut při zatížení až 5200 otáček.

Jak motor uchladit?

Tak obrovskou sílu, která v útrobách SRT Demon pracuje, není jednoduché uchladit, a proto se konstruktéři museli detailně zaměřit i na tuto oblast. Z toho důvodu dostal SRT Demon největší chladicí otvory v kapotě v aktuální sériové produkci, jejich plocha činí bezmála 292 cm2. Autu nechybí ani trojitý vzduchový box nebo speciální vysokoprůtokový systém, přivádějící ke kompresoru dostatek čerstvého vzduchu. Průtok vzduchu přitom činí 32,5 m2.

Ve výsledku tak během sprintu na čtvrt míle osmiválec Demonu nasává asi 4.900 litrů vzduchu, což odpovídá kapacitě plic 816 osob! Chladicí systém pak zapuzuje teplo ve výši 258 kW, které by litr vody při pokojové teplotě dokázalo uvařit za pouhé 1,2 sekundy.

Jak ďábelskou sílu přenést na silnici?

Konstruktéři si též museli poradit s tím, jak závratnou sílu agregátu přenést na kola. Tento úkol dostala na starosti automatická převodovka s interním označením TorqueFlite 8HP90. Osmistupňový automat byl upraven tak, že jeho měnič pracuje v o 11 % vyšších otáčkách než dosud. Navíc zvyšuje násobení kroutícího momentu o 18 %. V režimu Drag je pak délka změny převodu zkrácena na nezbytné minimum, na pouhých 400 milisekund.

Jen o převodovce to ale není. Demon je vyzbrojen samosvorným diferenciálem, jehož 230mm ozubené kolo je z vysokopevnostní oceli, zatímco pouzdro diferenciálu je z tepelně zpracovaného hliníku.

Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

 



Dodge Challenger SRT Hellcat Widebody navazuje na Demon Dodge Challenger SRT Hellcat Widebody navazuje na Demon

Dodge si pro modelový rok 2018 připravil Challenger SRT…

Tohle musíte podepsat, než si odvezete Dodge Challenger SRT Demon Tohle musíte podepsat, než si odvezete Dodge Challenger SRT Demon

Sítěmi začal kolovat dokument, který musí kupující…

 



 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Včera

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z kelímků. Budují ji myslivci

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z…

Myslivci začali v sobotu ráno na Zlínsku budovat ochrannou linii složenou z 12.000 kelímků naplněných páchnoucí…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár, Malkin v kšiltovce Bostonu

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár,…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o bronzu rozhodla vteřina

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o…

Britský cyklista Chris Froome si v časovce prakticky pojistil čtvrtý triumf na Tour de France v kariéře, když…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…