5.6. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Odhalujeme tajemství ďábelského muscle caru Dodge Challenger SRT Demon

 

Vrcholná verze Dodge Challenger je opravdový démon, jak už zní z jeho názvu. Co obnášelo vytvořit takové monstrum?

Dodge v dubnu na newyorském autosalonu představil nejdrsnější verzi svého modelu Challenger, nazvanou SRT Demon. Už tehdy se pochlubil tím, že tenhle muscle car poháněný kompresorem přeplňovaným osmiválcem o výkonu 626 kW zvládne zrychlit z 0-96 km/h za pouhých 2,3 sekundy, což z něj dělá nejrychlejší produkční auto světa v této disciplíně. Nyní Dodge odhalil i další tajemství Challengeru SRT Hellcat.

Jaké síly dosahuje?

Kompresorem přeplňovaný osmiválec o objemu 6,2 litru Challengeru SRT Demon sice dosahuje výkonu 626 kW při 6300 otáčkách, to ale platí jen při natankování stooktanového benzinu a sepnutí tzv. Direct Connection ovladače, který umožňuje vytáhnout z motoru maximum jeho síly. Na domovském americkém trhu je ale mnohem běžnější 91oktanové palivo, v takovém případě má osmiválec HEMI „jen“ 603 kW při 6300 otáčkách. Točivý moment ze „stooktanových“ 1.044 N.m pak klesne na 972 N.m při 4500 otáčkách. Maximální výkon se přitom podobně jako u SRT Hellcat spíná speciálním „červeným“ klíčkem, pokud nastartujete základním, „černým,“ dostanete pouze 368 kW.

Co všechno se změnilo?

Osmiválcový agregát sice technicky vychází z jednotky v Challengeru SRT Hellcat, proti němu se ale mnohé změnilo. Automobilka dokonce hovoří o 62 % nových dílech, mimo jiné byl přepracován litinový blok, hliníkové hlavy s polokulovou spalovací komorou, kliková hřídel z ledované oceli, kované písty nebo kompresor. Jednotka má navíc posunutý omezovač otáček z 6300 min-1 na hranici 6500 min-1.

Kompresor má ve srovnání s Hellcatem o 2,8 centimetru delší rotory, zatímco jeho maximální tlak narostl z 0,8 na jeden bar. Navíc je vyzbrojen i dvojitými tepelnými výměníky voda/vzduch ve skříni kompresoru nebo elektrickým čerpadlem, kterým proudí až 45 litrů paliva za minutu. Dodge vylepšil i vstřikovače paliva, které pracují s o 27 % vyšším tlakem než dosud, nebo olejovou vanu, která byla upravena tak, aby fungovala i při neskutečném zrychlení SRT Demon. Testována byla až na přetížení 1,8 g.

Zda všechno funguje tak, jak má, automobilka testuje na motorové brzdě. Po sestavení je tak každý z agregátů testován 42 minut při zatížení až 5200 otáček.

Jak motor uchladit?

Tak obrovskou sílu, která v útrobách SRT Demon pracuje, není jednoduché uchladit, a proto se konstruktéři museli detailně zaměřit i na tuto oblast. Z toho důvodu dostal SRT Demon největší chladicí otvory v kapotě v aktuální sériové produkci, jejich plocha činí bezmála 292 cm2. Autu nechybí ani trojitý vzduchový box nebo speciální vysokoprůtokový systém, přivádějící ke kompresoru dostatek čerstvého vzduchu. Průtok vzduchu přitom činí 32,5 m2.

Ve výsledku tak během sprintu na čtvrt míle osmiválec Demonu nasává asi 4.900 litrů vzduchu, což odpovídá kapacitě plic 816 osob! Chladicí systém pak zapuzuje teplo ve výši 258 kW, které by litr vody při pokojové teplotě dokázalo uvařit za pouhé 1,2 sekundy.

Jak ďábelskou sílu přenést na silnici?

Konstruktéři si též museli poradit s tím, jak závratnou sílu agregátu přenést na kola. Tento úkol dostala na starosti automatická převodovka s interním označením TorqueFlite 8HP90. Osmistupňový automat byl upraven tak, že jeho měnič pracuje v o 11 % vyšších otáčkách než dosud. Navíc zvyšuje násobení kroutícího momentu o 18 %. V režimu Drag je pak délka změny převodu zkrácena na nezbytné minimum, na pouhých 400 milisekund.

Jen o převodovce to ale není. Demon je vyzbrojen samosvorným diferenciálem, jehož 230mm ozubené kolo je z vysokopevnostní oceli, zatímco pouzdro diferenciálu je z tepelně zpracovaného hliníku.

Spolupracujeme s TipCars.com
Alternativní paliva Čechy nelákají, prodeje LPG a CNG klesají Alternativní paliva Čechy nelákají, prodeje LPG a CNG klesají

Na českém automobilovém trhu zatím stále jasně dominují…

Ekonomický růst je méně synchronizovaný, shodli se zástupci G20 Ekonomický růst je méně synchronizovaný, shodli se zástupci G20

Globální hospodářský růst je méně synchronizovaný a čelí…

Za Babišovy vlády padly desítky lidí. Přečtěte si, co je s nimi teď Za Babišovy vlády padly desítky lidí. Přečtěte si, co je s nimi teď

Více než půl roku uběhlo od chvíle, kdy se Andrej Babiš…

Hodnota Microsoftu může brzy překonat bilion dolarů, hlavně díky cloudovým službám Hodnota Microsoftu může brzy překonat bilion dolarů, hlavně díky cloudovým službám

Americká softwarová společnost Microsoft tento týden…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nové Suzuki Jimny natočeno v terénu. Podívejte se, co malý off-road zvládne! Nové Suzuki Jimny natočeno v terénu. Podívejte se, co malý off-road zvládne!

Nové Suzuki Jimny se nám již oficiálně představilo a nyní…

Kolo vyrobené z tisíců papírů A4? Vydrží více, než si myslíte! Kolo vyrobené z tisíců papírů A4? Vydrží více, než si myslíte!

Kluci z ruského Youtube kanálu Garage 54 se opět…

 






 
Vettel na mokré trati boural, GP Německa 2018 vyhrál Hamilton

Vettel na mokré trati boural, GP Německa 2018 vyhrál Hamilton

Dnes 14:31

Lewis Hamilton po startu ze 14. místa vyhrál Velkou cenu Německa 2018 a dostal se do čela šampionátu. Sebastian Vettel nedokončil poté, co na mokré trati boural.




Blesk.cz

Adobe chystá plnohodnotný Photoshop i pro iPad. Ještě to ale chvilku potrvá

Adobe chystá plnohodnotný Photoshop i pro iPad.…

Na mobilních zařízeních máme spoustu grafických editorů včetně několika od Adobe, bohužel ale ve značně…

Havajské ostrovy: Lákají na vulkány, odlehlé pláže a žhavé celebrity

Havajské ostrovy: Lákají na vulkány, odlehlé pláže a…

Pokud toužíte po absolutním ráji a nekonečné pohodě, zamiřte na jeden z Havajských ostrovů uprostřed Tichého…

 

iSport.cz

Divočina v Německu: Vettel 15 kol před koncem boural, slavil Hamilton

Divočina v Německu: Vettel 15 kol před koncem…

Startoval až ze 14. místa, ale stejně si nakonec dojel pro triumf. Lewis Hamilton ve Velké ceně Německa formule…

Zlatan v dešti

Zlatan v dešti "utopil" Dočkala a perlil: Mohl jsem…

Pověsti o něm nelhaly, zjišťuje americká MLS. Zlatan Ibrahimovic je král, umí to s míčem a má pořádnou…

 

Reflex.cz

Kopr v kuchyni: Je křehký i dominantní, milovaný i nenáviděný

Kopr v kuchyni: Je křehký i dominantní, milovaný i…

Koprovku buď milujete, nebo nesnášíte. Být vůči ní lhostejný prakticky nejde. Asi měsíc v roce koprovku bezmezně…

Kapela TH!S během posledního tajného koncertu pomáhala bourat stan Reflexu

Kapela TH!S během posledního tajného koncertu…

Poslední tajný koncert Reflexu se na Colours odehrál v režii kapely TH!S. Gang kolem herce a režiséra Vojty…