5.6. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Odhalujeme tajemství ďábelského muscle caru Dodge Challenger SRT Demon

 

Vrcholná verze Dodge Challenger je opravdový démon, jak už zní z jeho názvu. Co obnášelo vytvořit takové monstrum?

Dodge v dubnu na newyorském autosalonu představil nejdrsnější verzi svého modelu Challenger, nazvanou SRT Demon. Už tehdy se pochlubil tím, že tenhle muscle car poháněný kompresorem přeplňovaným osmiválcem o výkonu 626 kW zvládne zrychlit z 0-96 km/h za pouhých 2,3 sekundy, což z něj dělá nejrychlejší produkční auto světa v této disciplíně. Nyní Dodge odhalil i další tajemství Challengeru SRT Hellcat.

Jaké síly dosahuje?

Kompresorem přeplňovaný osmiválec o objemu 6,2 litru Challengeru SRT Demon sice dosahuje výkonu 626 kW při 6300 otáčkách, to ale platí jen při natankování stooktanového benzinu a sepnutí tzv. Direct Connection ovladače, který umožňuje vytáhnout z motoru maximum jeho síly. Na domovském americkém trhu je ale mnohem běžnější 91oktanové palivo, v takovém případě má osmiválec HEMI „jen“ 603 kW při 6300 otáčkách. Točivý moment ze „stooktanových“ 1.044 N.m pak klesne na 972 N.m při 4500 otáčkách. Maximální výkon se přitom podobně jako u SRT Hellcat spíná speciálním „červeným“ klíčkem, pokud nastartujete základním, „černým,“ dostanete pouze 368 kW.

Co všechno se změnilo?

Osmiválcový agregát sice technicky vychází z jednotky v Challengeru SRT Hellcat, proti němu se ale mnohé změnilo. Automobilka dokonce hovoří o 62 % nových dílech, mimo jiné byl přepracován litinový blok, hliníkové hlavy s polokulovou spalovací komorou, kliková hřídel z ledované oceli, kované písty nebo kompresor. Jednotka má navíc posunutý omezovač otáček z 6300 min-1 na hranici 6500 min-1.

Kompresor má ve srovnání s Hellcatem o 2,8 centimetru delší rotory, zatímco jeho maximální tlak narostl z 0,8 na jeden bar. Navíc je vyzbrojen i dvojitými tepelnými výměníky voda/vzduch ve skříni kompresoru nebo elektrickým čerpadlem, kterým proudí až 45 litrů paliva za minutu. Dodge vylepšil i vstřikovače paliva, které pracují s o 27 % vyšším tlakem než dosud, nebo olejovou vanu, která byla upravena tak, aby fungovala i při neskutečném zrychlení SRT Demon. Testována byla až na přetížení 1,8 g.

Zda všechno funguje tak, jak má, automobilka testuje na motorové brzdě. Po sestavení je tak každý z agregátů testován 42 minut při zatížení až 5200 otáček.

Jak motor uchladit?

Tak obrovskou sílu, která v útrobách SRT Demon pracuje, není jednoduché uchladit, a proto se konstruktéři museli detailně zaměřit i na tuto oblast. Z toho důvodu dostal SRT Demon největší chladicí otvory v kapotě v aktuální sériové produkci, jejich plocha činí bezmála 292 cm2. Autu nechybí ani trojitý vzduchový box nebo speciální vysokoprůtokový systém, přivádějící ke kompresoru dostatek čerstvého vzduchu. Průtok vzduchu přitom činí 32,5 m2.

Ve výsledku tak během sprintu na čtvrt míle osmiválec Demonu nasává asi 4.900 litrů vzduchu, což odpovídá kapacitě plic 816 osob! Chladicí systém pak zapuzuje teplo ve výši 258 kW, které by litr vody při pokojové teplotě dokázalo uvařit za pouhé 1,2 sekundy.

Jak ďábelskou sílu přenést na silnici?

Konstruktéři si též museli poradit s tím, jak závratnou sílu agregátu přenést na kola. Tento úkol dostala na starosti automatická převodovka s interním označením TorqueFlite 8HP90. Osmistupňový automat byl upraven tak, že jeho měnič pracuje v o 11 % vyšších otáčkách než dosud. Navíc zvyšuje násobení kroutícího momentu o 18 %. V režimu Drag je pak délka změny převodu zkrácena na nezbytné minimum, na pouhých 400 milisekund.

Jen o převodovce to ale není. Demon je vyzbrojen samosvorným diferenciálem, jehož 230mm ozubené kolo je z vysokopevnostní oceli, zatímco pouzdro diferenciálu je z tepelně zpracovaného hliníku.

Spolupracujeme s TipCars.com
Kdyby vláda padla, Zeman by pověřil sestavením nové opět Babiše Kdyby vláda padla, Zeman by pověřil sestavením nové opět Babiše

Kdyby poslanci nynější vládě Andreje Babiše (ANO)…

Nejdelším železničním tunelem v Česku projel zkušebně první vlak Nejdelším železničním tunelem v Česku projel zkušebně první vlak

Nejdelším železničním tunelem v ČR projel ve čtvrtek…

GESTO ROKU: Samsung zabodoval ve společenské odpovědnosti GESTO ROKU: Samsung zabodoval ve společenské odpovědnosti

Projekt Samsung Tvoje šance, který pomáhá dětem v…

Mayové se kvůli brexitu drolí vláda Mayové se kvůli brexitu drolí vláda

Zveřejnění návrhu dohody mezi Velkou Británií a Evropsku…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
James May si utahuje z YouTuberů. Natočil rozbalení nové Toyoty Yaris GRMN James May si utahuje z YouTuberů. Natočil rozbalení nové Toyoty Yaris GRMN

Z populárních trendů na YouTube si dělal známý moderátor…

Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě

První elektromobil Škoda můžeme očekávat už v příštím…

 






 
Video: Mercedes G to měl se Simčou těžké. Nakonec ho vzala na milost

Video: Mercedes G to měl se Simčou těžké. Nakonec ho vzala na milost

Včera

Pro nezasvěcené to může být divná stará krabice. I Simče se však nakonec géčko líbilo.




Blesk.cz

Uprchlíci zahltili tropické ráje. V Karibiku jich je už 100 tisíc

Uprchlíci zahltili tropické ráje. V Karibiku jich je…

Miliony Venezuelanů utekly ze své zbídačené země, kde panuje hospodářská krize. Sta tisíce z nich přitom…

Dotace na zateplení i dešťovku mění podmínky: Jak získat od státu až 450 tisíc?

Dotace na zateplení i dešťovku mění podmínky: Jak…

Od poloviny října mohou lidé nově žádat o dotace na zateplení, které provedou svépomocí. Není to ale jediná…

 

iSport.cz

Polsko – Česko 0:1. Vítězný gól vstřelil Jankto, v bráně zářil Pavlenka

Polsko – Česko 0:1. Vítězný gól vstřelil Jankto, v…

Úkol splněn! Česká reprezentace obstála i ve třetím utkání pod novým trenérem Jaroslavem Šilhavým a přípravný…

Fotbalová Sparta slaví 125 let: retro ve speciálním Sport Magazínu

Fotbalová Sparta slaví 125 let: retro ve speciálním…

Ideální jedenáctka, nejschopnější trenéři i nejpamátnější zápasy, které si spojíte s dějinami nejslavnějšího…

 

Reflex.cz

Vladimír Pikora: Voda, která hoří aneb Listopadová revoluce byla měkká, z estébáků udělala úspěšné podnikatele

Vladimír Pikora: Voda, která hoří aneb Listopadová…

Tak tu zase máme výročí 17. listopadu. Dost dobrá příležitost zamyslet se, co nám přinesl 17. listopad 1989.…

Babiš: Můj syn nikdy neměl české občanství, ve Švýcarsku studoval

Babiš: Můj syn nikdy neměl české občanství, ve…

Premiér Andrej Babiš (ANO) dnes ve stručném vyjádření novinářům řekl, že jeho syn Andrej nikdy nebyl českým…