Dodge Charger a Challenger: Limitované edice ke stoletému výročí
Společnost s původním názvem Dodge Brothers založili v roce 1914, jak už její název napovídá, bratři Dodgeové. Byli dva a jmenovali se John a Horace. Hned od začátku vyráběli vozy s celokovovými karoseriemi, což byla ještě dlouho po první světové válce spíše výjimka, natožpak před ní. Hned v sezóně 1914 však vyjelo z bran detroitské továrny 45.033 aut modelu 30/35 s řadovým čtyřválcem SV 3,48 l/28 kW. O žádnou kusovku se tedy nejednalo! Značka se pod křídly Chrysleru dožila dnešní doby a má se rozhodně za čím ohlížet. Mimochodem, Chrysler je o celou dekádu mladší a Dodge se stalo jeho součástí v roce 1928.
Do minulosti se však ohlíží i poslední generace Chargeru a Challengeru, které dávají vzpomenout na éru muscle cars z druhé poloviny šedesátých let minulého věku. Obzvlášť to platí o druhém jmenovaném, který vyznává vnější design v retro stylu. Současný Charger je přece jen více moderna a navíc čtyřdveřový sedan s délkou přes pět metrů. V obou případech si ke kulatinám u Dodge přichystali omezenou sérii ve formě balíčků. Modely v tomto provedení jsou k mání jak se základním šestiválcem Pentastar, tak i s legendárním V8 Hemi. Dodge udává u šestiválce 3,6 l v Chargeru spotřebu 7,5 l/100 km a výkon 224 kW (304 k). Challenger má vyšších 227 kW (309 k) a spálí 8,7 l benzinu.
V případě osmiválce 5,7 l se automobilka chlubí jinými údaji: zrychlením z 0 na 96 km/h pod 6 s, výkonem 276 kW (375 k) a točivým momentem 536 N.m. Tenhle příval přenáší v Americe typický automat. Jenže pozor, osmistupňové samočinné ústrojí pro Charger dodává německá ZF a řadí se pádly pod tříramenným sportovním volantem. Mimochodem, Hemi spotřebuje v dálničním provozu jen 9,4 l/100 km, i díky vypínání válců. Takto motorizovaný Challenger je pro změnu vybaven buď šestistupňovou přímo řazenou, nebo pětistupňovou samočinnou převodovkou. Patřičně upraveny byly i podvozky, které mají sportovnější naladění.
Auta jsou lakována rudou perleťovou barvou High Octane, k dispozici bude ale ještě dalších sedm laků: odstíny černé, bílé, stříbrné a oranžové. Nádherná pětipaprsková litá kola jsou dvacetipalcová. Uvnitř najdeme například informační systém Uconnect s dotykovou obrazovkou o úhlopříčce 8,4 palce a nechybí ani nezbytná loga, která upozorňují na to, že jde o výroční verze. Kůže Nappa je buď černá, nebo rudá, audio Beats v Chargeru má deset reproduktorů, v případě Challengeru se montuje systém Boston Acoustics se sedmi reproduktory.
Oba modely budou k dispozici v prvním čtvrtletí příštího roku. Charger vyjde nejméně na 33.495 dolarů (677 tisíc korun), Challenger je s cenou 30.795 dolarů (622.400 korun) o něco levnější. Zájemce z Čech se musí spolehnout na individuální dovoz a s ním spojené náklady a komplikace. Pozornost okolí ale bude mít jistě zaručenou!