Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dodge Charger a Challenger: Limitované edice ke stoletému výročí

Aleš Dragoun
Diskuze (22)
Vozy Dodge si sice už u nás nekoupíme, ale značka se chystá na oslavy kulatého jubilea. Při té příležitosti připravila po zámořské zákazníky omezenou sérii 100th Anniversary Edition.

Společnost s původním názvem Dodge Brothers založili v roce 1914, jak už její název napovídá, bratři Dodgeové. Byli dva a jmenovali se John a Horace. Hned od začátku vyráběli vozy s celokovovými karoseriemi, což byla ještě dlouho po první světové válce spíše výjimka, natožpak před ní. Hned v sezóně 1914 však vyjelo z bran detroitské továrny 45.033 aut modelu 30/35 s řadovým čtyřválcem SV 3,48 l/28 kW. O žádnou kusovku se tedy nejednalo! Značka se pod křídly Chrysleru dožila dnešní doby a má se rozhodně za čím ohlížet. Mimochodem, Chrysler je o celou dekádu mladší a Dodge se stalo jeho součástí v roce 1928.

Do minulosti se však ohlíží i poslední generace Chargeru a Challengeru, které dávají vzpomenout na éru muscle cars z druhé poloviny šedesátých let minulého věku. Obzvlášť to platí o druhém jmenovaném, který vyznává vnější design v retro stylu. Současný Charger je přece jen více moderna a navíc čtyřdveřový sedan s délkou přes pět metrů. V obou případech si ke kulatinám u Dodge přichystali omezenou sérii ve formě balíčků. Modely v tomto provedení jsou k mání jak se základním šestiválcem Pentastar, tak i s legendárním V8 Hemi. Dodge udává u šestiválce 3,6 l v Chargeru spotřebu 7,5 l/100 km a výkon 224 kW (304 k). Challenger má vyšších 227 kW (309 k) a spálí 8,7 l benzinu.

V případě osmiválce 5,7 l se automobilka chlubí jinými údaji: zrychlením z 0 na 96 km/h pod 6 s, výkonem 276 kW (375 k) a točivým momentem 536 N.m. Tenhle příval přenáší v Americe typický automat. Jenže pozor, osmistupňové samočinné ústrojí pro Charger dodává německá ZF a řadí se pádly pod tříramenným sportovním volantem. Mimochodem, Hemi spotřebuje v dálničním provozu jen 9,4 l/100 km, i díky vypínání válců. Takto motorizovaný Challenger je pro změnu vybaven buď šestistupňovou přímo řazenou, nebo pětistupňovou samočinnou převodovkou. Patřičně upraveny byly i podvozky, které mají sportovnější naladění.

Auta jsou lakována rudou perleťovou barvou High Octane, k dispozici bude ale ještě dalších sedm laků: odstíny černé, bílé, stříbrné a oranžové. Nádherná pětipaprsková litá kola jsou dvacetipalcová. Uvnitř najdeme například informační systém Uconnect s dotykovou obrazovkou o úhlopříčce 8,4 palce a nechybí ani nezbytná loga, která upozorňují na to, že jde o výroční verze. Kůže Nappa je buď černá, nebo rudá, audio Beats v Chargeru má deset reproduktorů, v případě Challengeru se montuje systém Boston Acoustics se sedmi reproduktory.

Oba modely budou k dispozici v prvním čtvrtletí příštího roku. Charger vyjde nejméně na 33.495 dolarů (677 tisíc korun), Challenger je s cenou 30.795 dolarů (622.400 korun) o něco levnější. Zájemce z Čech se musí spolehnout na individuální dovoz a s ním spojené náklady a komplikace. Pozornost okolí ale bude mít jistě zaručenou!

Aleš Dragoun
Diskuze (22)
Avatar - Barrichello
22. 11. 2013 08:49
Re: Jedny z posledních klasických amerik
:yes: :yes: :yes:
21. 11. 2013 22:22
Re: Jedny z posledních klasických amerik
Ja som zmenil nazor na americke jazdne vlastnosti potom co som mal 5 rokov Dodge Caliber, na jeho podvozok nemozem povedat jedine krive slovo, absolutne presne riadenie, ista stopa. To auto mi zachranilo krk ked mi sialenec vycuval z parkoviska priamo do cesty a robil som losi test v 60km/h. Ja som siel na max mojich fyzickych moznosti co sa tyka reakcneho casu, sily strhnutia volantu, kontry. To auto to udrzalo. Ja by som uz nic viac nezvladol a to mam nadpriemerne reflexy a silu.
Ak som z Calibera presadol do Fabie, Kie Ceed popr. ine auta utrpel som vzdy kulturny sok. Gumeny volant, podvozok ako na makkych gumach...
Mimochodom Caliber mal spolocny podvozok s Jeepom Compass.
Teraz mam Dodge Journey a tam je to s podvozkom velmi podobne, nemam mu co vytknut. Iste riadenie, ista jazdna stopa.
Porovnaval som to napriklad s kolegovym Subaru Outback a musim povedat, ze z podvozku mam lepsi pocit na Journey.
Chrysleru od toho roku 2006 nie je co s podvozkami a jazdnymi vlastnostami vytknut.
Avatar - Barrichello
21. 11. 2013 12:20
Re: Krasavci
Prý bude, otázka je jak bude vypadat. Zvěsti sou různé a rozporuplné...
21. 11. 2013 11:54
Re: Jedny z posledních klasických amerik
Tak diky te stare technologii od Mercedesa mela ta 300C alespon trochu moderni jizdni vlastnosti. I kdyz zadny zazrak to nebyl, protoze nedostali zadne modernejsi technologie pro podvozek typu Airmatic a navic bylo potreba ten podvozek naladit na houpavo aby cestujici prezili i na silnicich americke kvality. Nicmene i tak v porovnani s konkurenci mela 300C celkem nadprumerne jizdni vlasnosti.
21. 11. 2013 11:24
Re: Krasavci
A bude? Co na to Sergio? >:D ;-)