Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dodge v Ženevě 2008

Ondřej Láník
Diskuze (0)
Po oddělení Chrysleru od německé skupiny Daimler začíná nová kapitola historie tohoto automobilového koncernu. Evropskou ofenzívu povede značka Dodge. V roce 2008 bude mít 5 vesměs nových modelů, což z ní udělá značku s nejmladším portfoliem v Evropě.

Zeo Concept

Podle automobilky Dodge je budoucnost motorismu v elektřině a jako důkaz má posloužit studie ZEO Concept. Tento automobil s nízkou siluetou a interiérem se sedadly uspořádanými podle vzorce 2+2 je vizí sportovního vozu budoucnosti.

Dodge ZEO Concept je představou designérů automobilky, jak by mohl vypadat nový americký muscle car pro 21. století. Vzhledem ke skutečnosti, že pod kapotou není očekávaný osmiválec, ale elektromotor jedná se o poměrně odvážné tvrzení.

K pohonu konceptu slouží elektromotor o výkonu 200 kW (268 k), uložený uprostřed, který roztáčí kola zadní nápravy. Potřebnou elektrickou energii mu dodávají Li-Ion baterie s kapacitou 64 kWh, které se dobíjejí během brzdění a jsou umístěny pod podlahou vozu. Dojezd konceptu na jedno nabití baterií je podle automobilky 400 km. Maximální rychlost vozu se pohybuje okolo 208 km/h a z 0 na 96 km/h akceleruje za 5,7 s. V Americe oblíbenou disciplínu sprint na čtvrt míle s pevným startem zvládne koncept za 11,0 s.

Oranžový koncept je dlouhý 4390 mm, široký 1743 mm, vysoký 1290 mm a má rozvor náprav 2792 mm. V rozích karoserie pod mohutně klenutými blatníky jsou umístěna kola obutá do pneumatik Goodyear, které mají vpředu rozměry 225/40 R23 a vzadu 255/40 R23.

Design exteriéru konceptu v sobě spojuje prvky kupé a kombi. Pozornost rozhodně přitahují dveře ve stylu Lamborghini a ZEO díky nim připomíná jiný koncernový koncept, kterým je Chrysler Portofino z roku 1988.

V interiéru vládne bílá, která je na čtyřech samostatných sedadlech, výplních dveří, v zavazadelníku i středovém tunelu, táhnoucím se skrz celý prostor pro cestující. O osvětlení interiéru se stará modrý pás tvořený světelnými diodami, umístěný ve výplních dveří.

Journey

Poslední novinkou - po Viperu, Caliberu, Nitru a Avengeru - která se dokonce představila v Evropě na autosalonu ve Frankfurtu, je crossover Journey. Automobil amerických vnějších rozměrů (4888 x 1835 x 1701 mm, rozvor 2890 mm) bude mít karoserii kterou by bylo možno charakterizovat jako vyšší kombi nebo nižší SUV.

Dodge Journey je postaven na platformě modelu Avenger, která je prodloužena o 124 mm. Díky tomu může nový crossover, který má rozvor náprav 2890 mm, nabídnout vnitřní prostor sedmi cestujícími v uspořádání 5 + 2, takže ani zájemci, kteří původně chtěli MPV, nejsou zcela mimo hru.

Dodge bude Journey v Evropě nabízet s trojící pohonných jednotek. Základní provedení bude vybaveno světovým motorem o objemu 2,4 l s výkonem 129 kW při 6000 ot./min a s nejvyšším točivým momentem 224 Nm při 4000 ot./min. Následuje další známý motor - šestiválec do V o objemu 2,7 l s výkonem 138 kW při 6400 ot./min a s točivým momentem 258 Nm při 4000 ot./min. V USA bude na vrcholu nabídky druhý šestiválec o objemu 3,5 l (175 kW, 314 Nm), ale v Evropě bude nahrazen zřejmě nejžádanějším motorem 2.0 CRD (103 kW, 310 Nm) se šestistupňovou manuální převodovkou. Poprvé se v nabídce Dodge objeví také dvouspojková převodovka, kombinovaná právě se čtyřválcovým licenčním turbodieselem. Dodge Journey bude k dispozici s pohonem předních nebo všech čtyř kol. Benzinové motorizace budou kombinovány s pětistupňovou převodovkou, čtyřstupňovým automatem (2,4 l) resp. se šestistupňovou automatickou převodovkou (jediná možnost pro 2,7 V6).

K dealerům v USA dorazí Dodge Journey v prvním čtvrtletí příštího roku a na Evropu by se mělo dostat zhruba v polovině roku 2008. zájemci o tento model si budou moci vybírat ze tří stupňů výbav, které jsou označeny SE, SXT a R/T.

Caliber SRT4

Jedním z nejvýkonnějších čtyřválců na českém trhu je přeplňovaný "světový" motor 2,4 Turbo. V modelu Dodge Caliber SRT4 jej pořídíte za 799 tisíc korun.

Moderní americký hatchback Dodge Caliber se už druhý rok snaží přesvědčit Evropany, že "na velikosti něco je". 4,415 m dlouhý model je nabízen s nadprůměrně výkonným benzinovým motorem 1,8 (110 kW) již od 435 tisíc Kč, ale většina zákazníků přesto končí u turbodieselu z produkce Volkswagenu.

Vrcholem modelové řady je provedení SRT4 s přeplňovaným motorem o objemu 2359 cm3. Jeho parametry jsou do značné míry dílem přeplňování. 217 kW při 6400 ot./min a 363 Nm ve 2000 ot./min - nic podobně výkonného dnes mezi silnými evropskými hatchbacky s pohonem jediné nápravy nedostanete. Caliber podle Dodge umí se šestistupňovou ručně řazenou převodovkou akcelerovat z 0 na 100 km/h za 6,7 s, nejvíce jede 243 km/h a jeho kombinovaná spotřeba paliva činí 8,9 l/100 km.

Dodge chce přesvědčovat i nabízenou hodnotou za vynaložené peníze, takže ještě než začnete smlouvat o ceně 799.000,-Kč, máte jistotu, že se ve výbavě takového vozu nachází všechny obvyklé bezpečnostní prvky (Caliber loni dostal od Euro NCAP 4 hvězdy), ale i řada těch komfortních. Za všechny jmenujme klimatizaci, rádio s CD a MP3 přehrávačem a měničem na 6 disků, vyhřívaná přední sedadla nebo elektricky ovládané střešní okno. Bez příplatku je i metalický lak.

Sportovní sada vnějších dílů je standardem stejně jako sportovní podvozek a leštěná devatenáctipalcová kola s pneumatikami 225/45 R19.


Ondřej Láník
Diskuze (0)