Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Stellantis Active Vibration Enhancement Patent
Stellantis Active Vibration Enhancement Patent
Stellantis Active Vibration Enhancement Patent
Stellantis Active Vibration Enhancement Patent
15 Fotogalerie

Vibrátor místo osmiválce pod kapotou? Dodge tohle doopravdy plánuje

Marek Bednář

Koncern Stellantis si nechal patentovat duo systémů pro umělý zvuk i vibrace elektrického auta. Nemusí ale prvoplánově imitovat spalovací motor.

Podle slov americké automobilky Dodge mají elektromobily plně nahradit osmiválcové muscle cars a být ještě víc vzrušující. Svými činy však přiznává, že si dobře uvědomuje, že některé věci elektromobil prostě nabídnout nedokáže. A vypadá to, že její vozy budou plné falše jen proto, aby se svým osmiválcovým dědečkům dokázaly přiblížit.

Totiž, jedna z věcí, co fanoušek muscle cars u těchto aut vyhledává, je explozivní probuzení objemného motoru k životu za patřičného doprovodu zvuku i vibrací. Elektromobil ale nic takového z principu věci nemá, jeho „startování“ je emotivní zhruba stejně, jako když zapnete televizi.

Dodge se však chce pokusit tohle všechno změnit. Nasvědčuje tomu žádost o patent, kterou jeho mateřský koncern Stellantis podal k World Intellectual Property Organization. Jde o duo systémů zvaných AVE (Active Vibration System Enhancement, česky řekněme Aktivní systém rozšíření vibrací) a ASE (Active Sound Enhancement, česky Aktivní rozšíření zvuku).

Názvy dobře naznačují, o co půjde – o umělý zvuk a vibrace v elektrickém voze směrem k tomu, aby osádka nabyla dojmu, že pod kapotou pracuje spalovací motor. Zvuk se má linout samozřejmě z reproduktorů, vibrace má vytvářet aktivní člen upevněný na šasi vozu. Jistým způsobem vibrovat má i volant a sedačka.

Řídící jednotka systému bude monitorovat otáčky elektromotoru, zrychlení, rychlost jízdy či aktuální točivý moment a podle toho „vyrábět“ vibrace a zvuk. Takové systémy v autech obecně nové až tolik nejsou, imitace spalovacího motoru v elektrickém voze by však nová byla.

Video placeholder
Dodge Charger Daytona SRT Concept (2022): Oficiální premiéra • Dodge/Stellantis

Samozřejmě, zatím není jasné, jak přesně bude výsledek práce AVE a ASE vypadat, a konečně také, jestli něco takového Dodge či jiné značky koncernu Stellantis skutečně použijí. Je normální, že si automobilky patentují nápady jen pro jistotu a jejich skutečné využití je jiná věc.

Pokud k němu dojde, může výsledek být něco zcela nového, co se spalovací motor nesnaží prvoplánově napodobit. Dodge už v minulosti odhalil „výfukový“ systém, jehož primárním účelem je napodobit zvuky výfuku pomocí různých reproduktorů vně i uvnitř auta a rezonančních komor.

Anketa
Jaký máte názor na umělý zvuk auta?
Pro zážitek z jízdy cokoliv!
Drobné zvýraznění skutečného zvuku neškodí.
V elektromobilu nechci slyšet motor, ale nějaké futuristické zvuky mohou být zajímavé.
Odmítám ho, chci ticho, nebo nanejvýš skutečné zvuky.