Vibrátor místo osmiválce pod kapotou? Dodge tohle doopravdy plánuje
Koncern Stellantis si nechal patentovat duo systémů pro umělý zvuk i vibrace elektrického auta. Nemusí ale prvoplánově imitovat spalovací motor.
Podle slov americké automobilky Dodge mají elektromobily plně nahradit osmiválcové muscle cars a být ještě víc vzrušující. Svými činy však přiznává, že si dobře uvědomuje, že některé věci elektromobil prostě nabídnout nedokáže. A vypadá to, že její vozy budou plné falše jen proto, aby se svým osmiválcovým dědečkům dokázaly přiblížit.
Totiž, jedna z věcí, co fanoušek muscle cars u těchto aut vyhledává, je explozivní probuzení objemného motoru k životu za patřičného doprovodu zvuku i vibrací. Elektromobil ale nic takového z principu věci nemá, jeho „startování“ je emotivní zhruba stejně, jako když zapnete televizi.
Dodge se však chce pokusit tohle všechno změnit. Nasvědčuje tomu žádost o patent, kterou jeho mateřský koncern Stellantis podal k World Intellectual Property Organization. Jde o duo systémů zvaných AVE (Active Vibration System Enhancement, česky řekněme Aktivní systém rozšíření vibrací) a ASE (Active Sound Enhancement, česky Aktivní rozšíření zvuku).
Názvy dobře naznačují, o co půjde – o umělý zvuk a vibrace v elektrickém voze směrem k tomu, aby osádka nabyla dojmu, že pod kapotou pracuje spalovací motor. Zvuk se má linout samozřejmě z reproduktorů, vibrace má vytvářet aktivní člen upevněný na šasi vozu. Jistým způsobem vibrovat má i volant a sedačka.
Řídící jednotka systému bude monitorovat otáčky elektromotoru, zrychlení, rychlost jízdy či aktuální točivý moment a podle toho „vyrábět“ vibrace a zvuk. Takové systémy v autech obecně nové až tolik nejsou, imitace spalovacího motoru v elektrickém voze by však nová byla.
Samozřejmě, zatím není jasné, jak přesně bude výsledek práce AVE a ASE vypadat, a konečně také, jestli něco takového Dodge či jiné značky koncernu Stellantis skutečně použijí. Je normální, že si automobilky patentují nápady jen pro jistotu a jejich skutečné využití je jiná věc.
Pokud k němu dojde, může výsledek být něco zcela nového, co se spalovací motor nesnaží prvoplánově napodobit. Dodge už v minulosti odhalil „výfukový“ systém, jehož primárním účelem je napodobit zvuky výfuku pomocí různých reproduktorů vně i uvnitř auta a rezonančních komor.