Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vibrátor místo osmiválce pod kapotou? Dodge tohle doopravdy plánuje

Marek Bednář
Diskuze (24)

Koncern Stellantis si nechal patentovat duo systémů pro umělý zvuk i vibrace elektrického auta. Nemusí ale prvoplánově imitovat spalovací motor.

Podle slov americké automobilky Dodge mají elektromobily plně nahradit osmiválcové muscle cars a být ještě víc vzrušující. Svými činy však přiznává, že si dobře uvědomuje, že některé věci elektromobil prostě nabídnout nedokáže. A vypadá to, že její vozy budou plné falše jen proto, aby se svým osmiválcovým dědečkům dokázaly přiblížit.

Totiž, jedna z věcí, co fanoušek muscle cars u těchto aut vyhledává, je explozivní probuzení objemného motoru k životu za patřičného doprovodu zvuku i vibrací. Elektromobil ale nic takového z principu věci nemá, jeho „startování“ je emotivní zhruba stejně, jako když zapnete televizi.

Dodge se však chce pokusit tohle všechno změnit. Nasvědčuje tomu žádost o patent, kterou jeho mateřský koncern Stellantis podal k World Intellectual Property Organization. Jde o duo systémů zvaných AVE (Active Vibration System Enhancement, česky řekněme Aktivní systém rozšíření vibrací) a ASE (Active Sound Enhancement, česky Aktivní rozšíření zvuku).

Názvy dobře naznačují, o co půjde – o umělý zvuk a vibrace v elektrickém voze směrem k tomu, aby osádka nabyla dojmu, že pod kapotou pracuje spalovací motor. Zvuk se má linout samozřejmě z reproduktorů, vibrace má vytvářet aktivní člen upevněný na šasi vozu. Jistým způsobem vibrovat má i volant a sedačka.

Řídící jednotka systému bude monitorovat otáčky elektromotoru, zrychlení, rychlost jízdy či aktuální točivý moment a podle toho „vyrábět“ vibrace a zvuk. Takové systémy v autech obecně nové až tolik nejsou, imitace spalovacího motoru v elektrickém voze by však nová byla.

Video se připravuje ...

Samozřejmě, zatím není jasné, jak přesně bude výsledek práce AVE a ASE vypadat, a konečně také, jestli něco takového Dodge či jiné značky koncernu Stellantis skutečně použijí. Je normální, že si automobilky patentují nápady jen pro jistotu a jejich skutečné využití je jiná věc.

Pokud k němu dojde, může výsledek být něco zcela nového, co se spalovací motor nesnaží prvoplánově napodobit. Dodge už v minulosti odhalil „výfukový“ systém, jehož primárním účelem je napodobit zvuky výfuku pomocí různých reproduktorů vně i uvnitř auta a rezonančních komor.

Anketa

Jaký máte názor na umělý zvuk auta?

Pro zážitek z jízdy cokoliv!
Drobné zvýraznění skutečného zvuku neškodí.
V elektromobilu nechci slyšet motor, ale nějaké futuristické zvuky mohou být zajímavé.
Odmítám ho, chci ticho, nebo nanejvýš skutečné zvuky.

Marek Bednář
Diskuze (24)

Doporučujeme

23. 2. 2024 13:23
Re: Zvrácenost doby,
Jo, to nevymyslíš :-[] Btw jsem zvedav, kolik EV Chargerů prodají… Nebo spíš, kolik jich natlačí dealerům…
Avatar - Dinar
22. 2. 2024 09:10
Zvrácenost doby,
v podstatě jediný přínos EV z hlediska komfortu jízdy, tj. tichý chod a nulové vibrace, vynulujeme umělými vibracemi a zvukem. Prostě pokrok... :-[]
22. 2. 2024 07:35
Re: Za chvíli budou jezdit elektrovehiklem jen lůzři.
Neuveríš, ale väčšina ludí uŽ dnes nevie riadiť záprah koní ;-)
22. 2. 2024 01:59
Re: moc líbí
Kdyby trapnost nadnášela, vyletíš odsud jak raketa! :-[]
Avatar - Horký Rom
21. 2. 2024 22:09
moc líbí
Tvůj velmi, velmi sociální a slabý vozový park je obyčejný fejk.

Anyway: vždy se postav do role druhé osoby. Pokud by se ti nelíbilo slyšet taková slova, neříkej je druhým, peťanku.