23.8. 2015 Petr Barták

Dopravní hluk: Je to jako boj s větrnými mlýny

 

Hluk z dopravy umí na řadě míst dosáhnout hodnot škodlivých pro zdraví. Náprava je ale v nedohlednu, levná řešení moc nepomáhají a dražší se používají jen málo.

V horkém srpnovém dopoledni stojíme na pražské ulici 5. května ve směru ven z města, kde se chystáme změřit intenzitu hluku z dopravy. Nastavujeme na stativ měřič hluku Norsonic 40 zapůjčený na dopravní fakultě ČVUT. Zapínáme přístroj, chvíli nabíhá… Okolo zatím projíždějí desítky aut. Na displeji se zobrazují první výsledky: mezi 63 až 82 decibely. Horní hranice se ukazuje, když například projede dodávka v závěsu za nákladním autem. „Takový zvuk má v přírodě středně silná bouřka nebo vlnobití,“ komentuje naše výsledky měření docentka ČVUT fakulty dopravní Kristýna Neubergová. Během hodiny redakčního sběru dat o úrovni hluku projedou kolem nás stovky vozidel. Jsme rádi, že po šedesáti minutách můžeme zmizet, intenzita hluku nám začala vadit. „A to jste měřili jen hodinu. Vezměte si, že kdyby to mělo být měření studie o hluku třeba pro místní zastupitelstvo nebo soud, muselo by ze stejného místa probíhat čtyřiadvacet hodin,“ dodává docentka ČVUT. Jen pro úplnost dodáváme, že maximální přípustná hladina hluku ze silniční dopravy na hlavních tazích je 60 decibelů během 24 hodin. Podle dat Světové zdravotnické organizace WHO již hluk nad 55 dB je do velké míry obtěžující a může způsobit celou řadu onemocnění.

Těžký boj

Snížit hluk na takovou míru, aby odpovídala hygienickým limitům, ovšem není jednoduché. Právě na ulici 5. května se o to hlavní město pokouší už řadu let. „V roce 2010 tu byla snížena rychlost ze sedmdesáti na padesát kilometrů v hodině,“ říká mluvčí magistrátu Vít Hofman. K poklesu hluku o tři decibely tím skutečně došlo, navíc byl v letech 2010 a 2012 nanesen „tichý“ asfalt. To podle mluvčího přineslo další pokles jeho intenzity: v průměru o 6 až 7 dB. „V úseku Na Strži – Jižní spojka hladiny hluku po výměně povrchu v roce 2012 splňovaly hygienické limity. I nadále je ale překračují v nočních hodinách mezi Nuselským mostem a ulicí Na Strži. Přes den tam hodnoty leží v pásmu nejistoty, tedy limity nejsou prokazatelně dodrženy,“ vysvětluje Hofman. A to je jen jeden příklad z mnoha.

Co je a co není hluk
Civilizační Hladina (dB) Přírodní
Šum počítače 10 Let mouchy
Tikot náramkových hodin 20 Šustění listí
Šepot 30 Větřík
Hlukové pozadí v obytné čtvrti (noc) 30–35 Tichá zahrada
Hlukové pozadí v obytné čtvrti (den) 40–45 Štěbetání ptáků
Běžný hovor 60 Žabí kvákání
Hluk v kanceláři, restaurace 70 Silný déšť
Hlasitá hudba, frekventovaná ulice 80 Mořské vlnobití
Metro 90 Silná bouřka
Sekačka trávy, walkman 90–100 Vichřice
Rockový koncert, diskotéka, cirkulárka, motor auta ve vyšších otáčkách 100–110 Uragán
Pneumatické kladivo ve vzdálenosti asi 1 m 120 Vodopád
Letadlo vzdálené 30 m 120–130 Výbuch sopky
Zdroj: ČVUT

Pomaleji, nebo technologicky?

Je lepší v úsecích se zvýšeným hlukem jezdit pomaleji, nebo vytvářet protihluková opatření? „Snížení rychlosti sice přinese mírný pokles hladiny hluku, ale lidské ucho to skoro nepozná,“ připomíná Neubergová a dodává další negativum: „S pomalejší jízdou narůstají emise vozidel, takže tudy cesta spíše nevede.“ Měření třeba na magistrále v Praze navíc ukázala, že pokles hluku je poloviční než při aplikaci protihlukových opatření.

Mezi aktivní, jež brání samotnému vzniku hluku, počítá Neubergová třeba snížení intenzity dopravy nebo zákaz vjezdu nákladních automobilů. Při malých rychlostech ve městě totiž způsobí podle dat z ČVUT stejný hluk jako dvacet osobních aut, při vyšších mimo zastavěné oblasti pak už pouze jako pětice.

Vliv dopravních opatření na hladinu hluku
Dopravní opatření Vliv na hladinu hluku
Dopravní zklidňování – vychýlení jízdního pruhu Pokles do 4 dB
Zóna 30 km/h Pokles do 2 dB
Okružní křižovatky Pokles do 4 dB
Zpomalovací prahy kruhové Pokles do 2 dB
Zpomalovací prahy lichoběžníkové Nárůst do 6 dB
Úzké rychlostní polštáře Nárůst do 1 dB
Rychlostní limity v kombinaci se značkou rušení hlukem Pokles o 1–4 dB
Zdroj: ČVUT

Pasivními, která eliminují už vzniklý hluk, míní například zemní valy či protihlukové stěny: ať už klasické nebo v kombinaci se zelení. Musí být ale udělané pořádně. „Při měřeních našich studentů se třeba ukázalo, že v místech, kde nedoléhají betonové bloky stěn, pak hluk v prakticky neztenčené podobě snadno prostupuje dál,“ říká docentka ČVUT. Jako spíše problematické řešení pak vidí gabiony (drátěné klece vyplněné kamenivem nebo dalšími materiály), které mají tlumící hodnotu velmi omezenou. Dalším vhodným řešením by mohlo proto být masivnější používání „tichých asfaltů“. Je to ovšem podle ní dražší technologie, navíc poměrně čerstvá. „Aby se udržely původní akustické vlastnosti, povrch vyžaduje zvláštní speciální strojní údržbu zhruba jednou za rok,“ připomíná Hofman brzdu jejich masovějšího rozšíření.

Sáhněte do portmonky

Vyvěšení značek omezujících rychlost je nejsnadnějším a nejlevnějším řešením, které ale hluk příliš nesníží, a ještě zvyšuje emise. Účinná protihluková opatření jako stěny nebo tiché povrchy jsou určitě dražší. Konkrétního údaje jsme se ale nedopátrali. „Je to individuální, vždy záleží na místních podmínkách, úrovni dopravy, okolní zástavbě či použité technologii,“ tvrdí Barbora Lišková, mluvčí pražské Technické správy komunikací. Je třeba se tedy rozhodnout – investovat do účinnějších, ale dražších protihlukových opatření, nebo postupovat administrativně? Svět motorů má jasno – peněz nelitujte!

Hluková zátěž a její vliv na člověka
Hladina hluku (dB) Účinky
Do 65 Neurotizace organismu
65 až 90 Změny krevního tlaku, srdeční frekvence i velikosti zornice
90 až 120 Sluchové poškození, nedoslýchavost, hluchota
Zdroj: ČVUT

Víte, že…

… protihluková stěna dokáže snížit intenzitu hluku až o 20 decibelů? Musí být ovšem nainstalována správně a také být ze vhodných materiálů, jinak je její účinnost jen částečná.

… se zdvojnásobením vzdálenosti od zdroje hluku dojde k poklesu jeho hladiny přibližně o tři decibely?

… relevantní měření hluku pro úřady nebo soudy vychází buď z 24hodinových měření, jejichž výsledky jsou pak zprůměrovány, nebo modelací dat? Tedy že se data odeberou jen z části posuzované doby a pak se podle křivek intenzity dopravy v oblasti zprůměrují na počítači.

… člověk vnímá zvuk na frekvencích od 10 do 20 000 herzů?

... limity hluku pro den (6-22 hodin) činí 70 decibelů? Pro dobu od 22 do 6 hodin pak ještě o deset decibelů méně.

... v Česku je celkem padesát kritických lokalit, kde jsou dosahovány výrazně nadlimitní hladiny hluku?

... v Praze zasahuje nadlimitní hluk celkem 13 procent obyvatel, tedy asi 120 000 lidí?

Omezení dopravy vs. pokles hluku
Snížení intenzity dopravy Pokles hladiny hluku
10 % 0,5 dB
20 % 1,0 dB
30 % 1,6 dB
40 % 2,2 dB
50 % 3,0 dB
60 % 6,0 dB
Zdroj: ČVUT
Spolupracujeme s TipCars.com
Tusk: EU má reálnou šanci uzavřít migrační trasu z Libye Tusk: EU má reálnou šanci uzavřít migrační trasu z Libye

Státy Evropské unie zajistí, že severoafrická část…

Za vánoční nákupy potravin si připlatíte, tuzemák však zlevní Za vánoční nákupy potravin si připlatíte, tuzemák však zlevní

Jedním z ústředních témat posledních týdnů byla v české…

Putin: USA chtějí vytlačit Rusko z evropského energického trhu a zdražit plyn Putin: USA chtějí vytlačit Rusko z evropského energického trhu a zdražit plyn

Sankce, které vůči Rusku schválil americký Kongres v…

 

Štítky Svět motorů

 

Přidat názorDiskuse: Dopravní hluk: Je to jako boj s větrnými mlýny







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 





 
Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Včera

Podle očekávání prošel design druhé generace Audi A7 jen evoluční proměnou. Za to v útrobách se událo dost, všechny verze budou hybridní!




Blesk.cz

Nový Zéland má po měsíci premiérku. V čele země stanula labouristka Ardernová

Nový Zéland má po měsíci premiérku. V čele země…

V čele Nového Zélandu stane po zářijových volbách vůdkyně Novozélandské strany práce Jacinda Ardernová (37).…

22 tipů na víkend: Prahou poběží zombie! Mlsat můžete polévky, dýně i čokoládu

22 tipů na víkend: Prahou poběží zombie! Mlsat…

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam vyrazit, nechte…

 

iSport.cz

Villarreal – Slavia 2:2. Cenná remíza, český mistr ale ztratil vedení 2:0

Villarreal – Slavia 2:2. Cenná remíza, český mistr…

Fotbalisté pražské Slavie remizovali ve Villarrealu 2:2 ve třetím kole Evropské ligy v souboji o první místo ve…

Lugano - Plzeň 3:2. Zklamání pro favorita, domácí rozhodli z brejků

Lugano - Plzeň 3:2. Zklamání pro favorita, domácí…

Fotbalisté Plzně ve třetím utkání v základní skupině Evropské ligy nečekaně prohráli na hřišti Lugana 2:3 a…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost nejvyššího stupně

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost…

Něco vám řeknu – nikdy slepě nespoléhejte na čísla! Já jsem to udělal jednou a ovlivnilo to zbytek mého života.

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné! Vrátí se politická politika?

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné!…

Kdysi i v Česku populární slovenský satirik Milan Markovič by dnes patrně řekl „Zvolebnívá sa“, a to na plné…