Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Economy tour s VW Transporter: Pod pět litrů

Ladislav Černý
Diskuze (6)
Z Prahy do Hannoveru a zpět ujel specialista na ekonomickou jízdu Gerhard Plattner Transporterem s průměrnou spotřebou 4,91 l/100 km.

Pro dosažení co nejnižší spotřeby si rakouský věhlasný řidič a držitel mnoha rekordů a zápisů do Guinessovy knihy rekordů vybral Volkswagen Transporter s motorem 2.0 TDI o výkonu 110 kW. Ve dnech 7. a 8. června překonal se sériově vyrobeným vozem bez speciálních úprav celkovou vzdálenost 1058 kilometrů průměrnou rychlostí 70 km/h. Téměř celá trasa probíhala po dálnici. Na regulérnost měření spotřeby paliva dohlédla nezávislá organizace IPMC.

Transporter T6 2.0 TDI Euro 6 se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou má normovanou spotřebou paliva 7,3/5,4/6,1 l/100 km. Jedna náplň palivové nádrže musela Plattnerovi vystačit na celou cestu do Hannoveru i zpět do Prahy. V cíli, ve středu 8. června 2016, po ujetí 1058,7 km, z toho 180 km v dopravní zácpě, ukazoval palubní počítač Transporteru dojezd ještě 510 km a solidní průměrnou rychlost 70 km/h. Průměrná spotřeba byla oficiálně změřena nezávislou organizací International Police- Motor Corporation na 4,91 l/100 km.

„Když jsem končil dohodnutou trasu, měl jsem v nádrži palivo ještě na 510 km, ale upřímně řečeno, už jsem vůbec neměl chuť jet dál,“ řekl Plattner v cíli Economy Tour 2016 a dodal: „Nejnižší spotřeby 4,6 l/100 km jsem dosáhl v úseku kolem Postupimi, kde bylo vedro kolem třiceti stupňů. Čím vyšší je totiž okolní teplota, tím nižší je odpor vzduchu, a tedy i spotřeba. To jsem se ale značně potil.“

K úsporné jízdě poznamenal Jan Procházka, ředitel divize Volkswagen Užitkové vozy: „Je jasné, že nikdo v reálném provozu takto jezdit nebude. Ale Gerhard Plattner prokázal, že při dodržování zásad hospodárné jízdy lze i v běžném provozu již tak nízké provozní náklady našich vozů ještě podstatně snížit. Ročně může jít úspora až do desítek tisíc korun, což je samozřejmě pro každého podnikatele velmi vítaný bonus.“

To je však v reálném provozu prakticky nemožné, a tak je třeba vhodně přizpůsobit jízdu aktuálním podmínkám a využívat nejmodernější úsporné systémy. Plattner k tomu říká: „Za překážkou to chce přidat plyn svižně a ve městě nebo v dopravních kolonách velmi pomáhá start-stop systém, který vozidlo mělo. Vzduchové pytle za kamiony jsem nevyužíval, protože bych musel jet velmi těsně za nimi, a to je velmi nebezpečné. Ideální by bylo jet za kamiony ve vzdálenosti cca 30 až 40 metrů, aby se využil efekt sání vzduchu, ale to vám každou chvíli někdo do mezery vjede, takže musíte brzdit. Nejrozumnější je proto zvolit vlastní rychlost a tu držet.“

Jízda Economy Tour 2016 na trase Praha-Hannover-Praha se uskutečnila u příležitosti oslav 60. výročí zahájení výroby modelu Transporter v závodě Hannover.

Zeptali jsme se

Viditelně unavený Plattner na konci trasy na čerpací stanici v Praze nám během čekání na dotankování nafty odpověděl na naše otázky.

Včera bylo vedro, jak jste zvládal vypnutou klimatizaci i zavřená okna?

Bylo to náročné, chvílemi jsem si připadal jako v sauně. Teď už je mi lépe.

Výsledek počítám-li dobře pod pět litrů je velmi pěkný. Měl jste plynulou jízdu, nebo vás zdržely překážky?

Několikrát jsem se dostal do zácpy a pojížděl téměř krokem pár kilometrů. Nebyly to lehké chvíle, protože to nízké spotřebě nenahrávalo.

Ladislav Černý
Diskuze (6)
20. 10. 2016 06:13
Re: Výsledek
Citace z článku: "... Téměř celá trasa probíhala po dálnici...."
Chápu že zácpa průměr srazí dolů, ale vypovídací hodnota testu je pak skoro nulová. Kdyby aspoň napsali jaký byl průměr mimo ty zácpy, nebo třeba kolik se lišil údaj PP od té ofic změřené spotřeby atd..
19. 10. 2016 15:17
Re: Výsledek
Tech 70 je prumer, vcetnne te cesty po meste, pojizdeni v zacpe apod....
19. 10. 2016 14:34
Re: Výsledek
Taky si myslím že 70 kmh na dálnici je minimálně na pokutu
19. 10. 2016 14:01
Re: Výsledek
V Německu nemají minimální rychlost na dálnici 80km/h? Protože, když byla téměř celá trasa po dálnici tak po ní jel tak 75km/h a to ho museli všichni milovat >:D Zajímalo by mě kolik tou svojí jízdou ohrozil lidí :-!
19. 10. 2016 13:03
Výsledek
Nic proti, ale většinu cesty po dálnici s průměrnou rychlostí 70km/h, to bych se na podobnou spotřebu dostal i s benzínem. Jasně, tranďák je krabice, ale i tak... Kdyby to byl kodiják grýnlajn, ten by to dokázal za dva litry se šalfpákou ve vejfuku... :-)