Euro NCAP 2012: Audi A3 – Pět hvězd poprvé v historii
Audi A3 ve své třetí generaci vyšlo z letošních testů Euro NCAP s velmi dobrými výsledky ve všech kategoriích. Nová generace prémiového hatchbacku je navíc první v historii modelové řady A3, která získala v testech Euro NCAP plný počet hvězd. Předchozí dvě generace měly v letech 2003 a 1998 pouze čtyři hvězdy.
I přes velmi dobré výsledky je i u nového Audi A3 prostor pro zlepšení a to celkem tradičně v ochraně chodců.
Předmětem testu bylo Audi A3 1.4 Attraction, s karosérií třídvéřový hatchback s pohotovostní hmotností 1235 kg a volantem na levé straně.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, omezovač síly pásů na zadních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy. Vůz byl také vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů pro přední i zadní sedadla.
Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu 18měsíčního dítěte instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a podpůrného rámu) autosedačka Audi Kindersitz, pro figurínu 3letého dítěte pak stejná a stejně orientovaná autosedačka.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce. Audi poskytuje stejnou ochranu pro cestující různých výšek, sedících v různých pozicích.
crashtest audi euroncap novemodely
Při testu bočního nárazu byla ochrana všech částí těla dobrá a získala maximální počet bodů. Při testu nárazu na sloup byla ochrana hrudníku vyhodnocena jako přiměřená.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).
Euro NCAP 2012: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 15,4 | 96% | 8 | 100% | 7,6 | 95% | 3,2 | 80% | 34 | 95% |
Ochrana dětí
Obě dětské figuríny byly dětskými autosedačkami dobře obklopeny, což zamezilo riziku nárazu hlavy do vnitřního zařízení vozu při čelním i bočním nárazu.
Airbag spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat, ovšem řidič nemá jasný přehled o jeho stavu.
V automobilu jsou jasná varování před přepravou dítěte sedícího proti směru jízdy na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu.
Euro NCAP 2012: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Celkem sedačky | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | - | - | body | % |
18 měsíční | 11,6 | 97% | 4 | 100% | 2 | 100% | 17,6 | 98% | - | - |
36 měsíční | 11,8 | 98% | 4 | 100% | 2 | 100% | 17,8 | 99% | - | - |
Vozidlo | - | 7 | 54% | |||||||
Ochrana dětí | - | 42 | 87% |
Ochrana chodců
Nárazník a oblast možného nárazu dětské hlavy kapoty poskytují chodcům dobrou ochranu a získaly maximální počet bodů. Naproti tomu zbylé oblasti poskytují chodcům ochranu převážně mezní nebo špatnou.
Euro NCAP 2012: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 19,6 | 82% | 1 | 17% | 6 | 100% | 27 | 74% |
Asistenční systémy
Standardním vybavením Audi A3 je elektronická kontrola stability, která splňuje požadavky Euro NCAP. Dalším bezpečnostním prvkem ve standardu vozu byl připomínač zapnutí pásů pro přední i zadní sedadla. Omezovač rychlosti Audi A3 nemá.
Euro NCAP 2012: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 3 | 100% | 6 | 86% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Audi A3 získalo velmi dobré výsledky v ochraně cestujících i chodců. K vylepšení vybízí především ochrana chodců.
Euro NCAP 2012 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 34 | 95% | 42 | 87% | 27 | 74% | 6 | 86% | 88% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2012?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2012) | |||||||||
2012 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |