Euro NCAP 2012: Ford B-Max – Pět hvězd i bez B-sloupku
Ford v případě modelu B-Max odvážně vyvinul karoserie bez pevného B-sloupku, jehož funkci převzaly rámy dveří. Na jaře letošního roku samotná automobilka demonstrovala bezpečnost tohoto řešení, když novinářům předvedla boční náraz do B-Maxu.
Testy Euro NCAP potvrzují, že konstrukce Fordu B-Max je bezpečná, i když při bočním nárazu na sloup byla zjištěna mezní ochrana hrudníku řidiče. Prostor pro zlepšení nabízí kapota motoru, která poskytuje špatnou ochranu v oblastech možného nárazu hlavy dospělého chodce.
Předmětem testu byl Ford B-Max 1.5 diesel, s karosérií pětidvéřový hatchback s pohotovostní hmotností 1357 kg, výbavou Trend a volantem na levé straně.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala elektronickou kontrolu stability, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy a kolenní airbag řidiče. Vůz byl také vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na předních sedadlech.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a podpůrného rámu) autosedačka Britax Römer Babysafe Plus, pro starší figurínu pak autosedačka Britax Römer Duo Plus (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether), avšak s orientací ve směru jízdy.
crashtest ford euroncap novemodely
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce. Ford poskytuje stejnou ochranu pro cestující různých výšek, sedících v různých pozicích.
B-Max získal maximum bodů za ochranu předního spolujezdce. Stejně tak získal maximum bodů v testu bočního nárazu. Při testu bočního nárazu na sloup byla však zjištěna mezní ochrana hrudníku řidiče.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).
Euro NCAP 2012: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 14,7 | 92% | 8 | 100% | 7 | 88% | 3,1 | 78% | 33 | 92% |
Ochrana dětí
Na základě výsledků dynamických testů získal Ford B-Max maximum bodů za ochranu 18měsíčního i tříletého dítěte. Pohyb dopředu hlavy 3leté figuríny při čelním nárazu nebyl nadměrný a obě dětské figuríny byly dětskými autosedačkami dobře ochráněny proti nárazu hlavy do interiéru vozu i při bočním nárazu.
Airbag spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat a řidič má jasný přehled o jeho stavu. V automobilu jsou jasná varování před přepravou dítěte sedícího proti směru jízdy na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu.
Euro NCAP 2012: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Celkem sedačky | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | - | - | body | % |
18 měsíční | 9,1 | 76% | 4 | 100% | 2 | 100% | 15,1 | 84% | - | - |
36 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 2 | 100% | 18 | 100% | - | - |
Vozidlo | - | 8 | 62% | |||||||
Ochrana dětí | - | 41 | 84% |
Ochrana chodců
Ochrana nohou chodců v oblasti nárazníku byla zhodnocena jako dobrá a získala maximální počet bodů.
V oblastech možného nárazu hlavy dospělého poskytuje kapota špatnou ochranu naproti tomu v oblasti možného nárazu hlavy dítěte je ochrana dobrá téměř ve všech částech.
Euro NCAP 2012: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 15 | 63% | 3 | 50% | 6 | 100% | 24 | 67% |
Asistenční systémy
Standardním vybavením Fordu B-Max je systém elektronické stability, který splňuje požadavky Euro NCAP, a připomínač zapnutí pásů pro přední sedadla. Omezovač rychlosti není pro B-Max dostupný.
Euro NCAP 2012: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 2 | 67% | 5 | 71% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Ford B-Max dosáhl velmi dobrých výsledků v ochraně cestujících, včetně dětí. Zlepšit by se měla především ochrana chodců a ochrana řidiče při bočním nárazu na sloup.
Euro NCAP 2012 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 33 | 92% | 41,1 | 84% | 24 | 67% | 5 | 71% | 83% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2012?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2012) | |||||||||
2012 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |
Euro NCAP Ford B-Max (2012)