Euro NCAP 2012: Ford Fiesta – Pět hvězd i podle aktuálního hodnocení
Od letošního roku je díky zpřísnění hodnocení nárazových testů Euro NCAP potřeba pro pět hvězdiček získat v kategorii ochrany chodců alespoň 60 % dosažitelného maxima, do konce loňského roku vozům stačilo v této kategorii získat 40 % maxima.
Ford Fiesta čtvrté generace absolvoval nárazové testy již v roce 2008 a tehdy získal plný počet hvězd. V letošním roce byla Fiesta modernizována a Euro NCAP ji znovu podrobilo svým testům s výjimkou čelního nárazu. I při použití současné metodiky hodnocení získal malý Ford plný počet hvězd.
Předmětem testu byl Ford Fiesta 1,25 l s karosérií pětidvéřový hatchback, výbavou Trend, pohotovostní hmotností 1100 kg a volantem na levé straně.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, kolenní, boční a hlavové airbagy a připomínače nezapnutých bezpečnostních pásů pro přední sedadla.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu) autosedačka Britax Römer Babysafe, pro starší figurínu pak autosedačka Britax Römer Duo (pomocí úchytů ISOFIX a top tether), avšak s orientací ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Euro NCAP uvádí, že vzhledem k tomu, že se nová Fiesta neliší od staré v částech, které by ovlivnily výsledek testů při čelním nárazu, byly použity výsledky z předchozího testu z roku 2008. Ty ale byly vyhodnoceny podle současných kritérií.
crashtest ford euroncap novemodely malevozy
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce, mimo jiné i díky kolennímu airbagu řidiče. Ford poskytuje stejnou ochranu pro cestující různých výšek, sedících v různých pozicích.
Testy bočního nárazu byly provedeny nově. Při bočním nárazu byla ochrana všech oblastí těla kromě hrudníku dobrá. Ochrana hrudníku byla dostatečná. Při testu bočního nárazu na sloup došlo ke stlačení žeber, což ukazuje na mezní hodnotu ochrany hrudníku.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).
Euro NCAP 2012: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 14,9 | 93% | 8 | 100% | 7 | 88% | 3,1 | 78% | 33 | 91% |
Ochrana dětí
Pohyb dopředu hlavy 3leté figuríny při čelním nárazu nebyl nadměrný a obě dětské figuríny byly dětskými autosedačkami dobře ochráněny proti nárazu hlavy do interiéru vozu i při bočním nárazu.
U předchozího modelu nebylo možné airbag spolujezdce deaktivovat pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy, u současného modelu lze airbag vypnout pomocí přepínače a řidič má jasný přehled o jeho stavu. V automobilu jsou jasná varování před přepravou dítěte sedícího proti směru jízdy na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu.
Euro NCAP 2012: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Celkem sedačky | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | - | - | body | % |
18 měsíční | 11,4 | 95% | 4 | 100% | 2 | 100% | 17,4 | 97% | - | - |
36 měsíční | 11,6 | 97% | 4 | 100% | 2 | 100% | 17,6 | 98% | - | - |
Vozidlo | - | 7 | 54% | |||||||
Ochrana dětí | - | 42 | 86% |
Ochrana chodců
Ochrana nohou chodců v oblasti nárazníku byla zhodnocena jako dobrá a získala maximální počet bodů. Dobrá byla i ochrana, kterou chodcům poskytuje přední hrana kapoty.
V oblastech možného nárazu hlavy dospělého poskytuje kapota špatnou ochranu naproti tomu v oblasti možného nárazu hlavy dítěte je ochrana převážně dobrá.
Euro NCAP 2012: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 12,2 | 51% | 5,1 | 85% | 6 | 100% | 23 | 65% |
Asistenční systémy
Standardním vybavením Fordu Fiesta je systém elektronické kontroly stability a připomínač zapnutí pásů pro přední sedadla. Bohužel chybí připomínač zapnutí pásu pro zadní sedadla a omezovač rychlosti.
Euro NCAP 2012: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 2 | 67% | 5 | 71% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Ford Fiesta dosáhl velmi dobrých výsledků v ochraně cestujících, včetně dětí. Prostor pro zlepšení je v ochraně chodců a bezpečnostní výbavě.
Euro NCAP 2012 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 33 | 91% | 42 | 86% | 23 | 65% | 5 | 71% | 83% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2012?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2012) | |||||||||
2012 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |