Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2012: Toyota Aygo, Citroën C1, Peugeot 107 – Jen tři hvězdy

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (8)
Trojice mini z Kolína se ve své aktuální podobě podrobila současným testům Euro NCAP a ty odhalily nedostatky v ochraně cestujících i chodců.

Trojčata Toyota Aygo, Citroën C1 a Peugeot 107 měla světovou premiéru v roce 2005 a v letošním roce vstoupila na trh v modernizované podobě. Poprvé se testů Euro NCAP účastnil Citroën C1 již v roce 2005 a podle tehdejší hodnocení získal čtyři hvězdy za ochranu cestujících. V současnosti je hodnocení testů o něco přísnější a výsledkem je celkový výsledek v podobě tří hvězd.

Testovaným vozem byla Toyota Aygo 1,0 ve výbavě High Grade s pohotovostní hmotností 845 kg a s volantem na levé straně. Po konstrukční stránce je Toyota shodná s Citroënem C1 i Peugeotem 107 a proto Euro NCAP využívá výsledků testů i pro tyto dva modely francouzských značek.

Bezpečnostní výbava testovaného automobilu obsahovala ESP, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem pro přední sedadla, čelní, boční a hlavové airbagy a připomenutí nezapnutého pásu pro přední sedadla.

Pro testy bezpečnosti dětí byly použity sedačky Britax Baby Safe Plus, umístěná proti směru jízdy pomocí bezpečnostního pásu, a Britax Duo Plus umístěná pomocí úchytů ISOFIX a top tether ve směru jízdy vozidla.

Ochrana dospělých

Současné vozy jsou ve vlastnostech důležitých pro test čelního nárazu shodné s Citroenem C1 testovaným v roce 2005, proto byly pro hodnocení použity výsledky staršího testu.

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Hrudník řidiče však během testu narazil na volant. Údaje z figurín ukazují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče a spolujezdce. Přesto některé části palubní desky mohou pro cestující jiných rozměrů a sedících v jiných pozicích než figuríny představovat riziko poranění. V prostoru pro nohy byla zaznamenána malá deformace, brzdový pedál se posunul dozadu a zablokoval se, čímže se zvýšilo riziko poranění nohou a chodidel řidiče.

crashtest citroen peugeot toyota euroncap crashtest citroen peugeot toyota euroncap

Pro test bočního nárazu byl vůz vybaven bočními a hlavovými airbagy, které jsou nyní u některých variant za příplatek, standardním vybavením budou až od července 2013. V obou testech údaje z figurín ukázaly mezní hodnotu ochrany hrudníku.

Sedadlo a hlavové opěrky poskytují špatnou ochranu krku při nárazu zezadu.

Euro NCAP 2012: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa sloupWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých10,868%6,379%6,581%1,128%2568%

Ochrana dětí

Na základě údajů z figurín během dynamických testů získala Toyota Aygo maximum bodů za ochranu tříletého dítěte. To bylo umístěno čelem dopředu pomocí úchytů ISOFIX, které budou součástí standardní výbavy vozu až od července 2013. Pohyb hlavy tříletého dítěte dopředu při čelním nárazu nebyl nadlimitní a při bočním nárazu sedačky dobře ochránily obě figuríny před nárazem hlavy do částí interiéru automobilu.

Airbag předního spolujezdce lze vypnout pro bezpečné umístění dětské autosedačky na sedadlo spolujezdce proti směru jízdy. Řidič však nemá jednoznačnou informaci o jeho stavu.

Nebezpečí vyplývající z umístění dětské autosedačky na sedadlo řidiče proti směru jízdy bez předchozího vypnutí airbagu jsou v autě jasně vyznačena.

Euro NCAP 2012: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyOznačeníUpevněníCelkem sedačkyCelkem
Jednotkybody%body%body%--body%
18 měsíční8,672%4100%2100%14,681%--
36 měsíční12100%4100%2100%18100%--
Vozidlo-323%
Ochrana dětí-3673%

Ochrana chodců

Nárazník získal maximum bodů za ochranu nohou chodců. Přední hrana kapoty poskytuje špatnou ochranu a nezískala žádný bod. Ve většině oblastí kapoty, kam může narazit hlava dítěte nebo dospělého, byla ochrana špatná nebo mezní, v několika oblastech dobrá.

Euro NCAP 2012: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců13,255%00%6100%1953%

Asistenční systémy

ESC je v současnosti součástí volitelné výbavy, ale od července 2013 se má stát standardem pro všechny verze vozu. Systém splňuje požadavky Euro NCAP. Do července 2013 je jen volitelné také připomínání pásu pro předního spolujezdce. Vůbec není k dispozici připomínání pro zadní sedadla a omezovač rychlosti.

Euro NCAP 2012: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy00%3100%267%571%

Celkový výsledek: Tři hvězdy

Celkový výsledek letošních testů není pro trojčata z Kolína právě lichotivý a odráží se v něm stále se zpřísňující hodnocení testů Euro NCAP spolu s pokročilým věkem modelů uvedených na trh v roce 2005.

Ze současných výsledků si mohou vzít ponaučení především konstruktéři druhé generace těchto modelů a zapracovat prakticky na všech oblastech od ochrany dospělých cestujících a dětí až po chodce.

Euro NCAP 2012 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky2568%35,673%1953%571%66%
Počet hvězd***

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2012?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2012)
2012Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%60%60%80%
Pro ****70%60%50%40%70%
Pro ***40%30%25%25%60%
Pro **30%25%15%15%55%
Pro *20%15%10%5%45%

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (8)
Avatar - 3_diamanty
20. 12. 2012 13:09
Re: Dobrý výsledek,
keby takto doapdlo korejske auto tak by to bola tragedia... ked takto skoncia frantici tak je to vlastne super vysledok >:D , hold zaujimave ;-)
20. 12. 2012 10:54
Re: Výsledek
No z tohoto pohledu je ale potřeba napsat, že to není úplně dobrý přístup... Pro zákazníka je důležité vědět, že jsou na trhu auta za stejné peníze, které nabídnou bepečnosti výrazně víc.

A o to jde...

Auto může ztrácet ve výbavě v podobě autorádia..., ale nemělo by zásadně ztrácet právě v oblasti bezpečnosti.

A 3 hvězdy už jsou fakt málo.
Avatar - chetoos
20. 12. 2012 08:20
Výsledek
Myslím, že to každý čekal. Trojčata už se vyrábějí nějaký ten pátek a novými technologii a kdoví jakými bezpečnostními prvky nesrší. proto beru 3 hvězdičky jako dobrý výsledek. Je to auto, kterému je měněn pouze desing a drobné prvky, ale technika je víceméně stejná. Ale stejně pořád se jedná o vynikající miniautíčka, která jsou hezká a výborně jezdí.
20. 12. 2012 00:18
Dobrý výsledek,
na lehké malé auto primárně určené do města. Tuhost karoserie naprosto dostatečná.
Avatar - 3_diamanty
19. 12. 2012 20:03
Re: Výsledek
mi povedz prosim ta kto si kupi i10 v zakladnej vybave s oznacenim start s ciernymi nelakovanymi naraznikmi... snad len autoskoly alebo na prevoz pizze.....