Euro NCAP 2016: Fiat Tipo – Tři, nebo čtyři hvězdy?

 

Organizace Euro NCAP pro Fiat Tipo zveřejnila dvě různá hodnocení, které se od sebe liší pouze výsledky na základech vybavenosti systémy AEB.

Fiat Tipo nabízí systém automatického brzdění jen za příplatek. Proto si podle nových pravidel Euro NCAP zaslouží dvě hodnocení.

Euro NCAP od letošního roku nově zveřejňuje dvoje hvězdičkové hodnocení podle výbavy vozu, přičemž Fiat Tipo je jedním z vozidel, kterého se tohoto dvojí bodování týká. Se standardní výbavou má tento model jen tři hvězdičky, zatímco při doplnění automatického systému brzdění (AEB) poměrně slušné čtyři hvězdy.

Organizace provádějící nárazové zkoušky chce dvojím hvězdičkovým hodnocením názorněji ukázat výhody bezpečnostních asistentů. Jedno hodnocení je tak výsledek auta bez sledovaných pomocníků a druhé při jejich zahrnutí.

Předmětem testu byl Fiat Tipo 1.6 MultiJet, s karosérií pětidvéřový hatchback a pohotovostní hmotností 1350 kg.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem na předních a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy, připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla. Volitelnou výbavou vozu jsou pak systémy AEB a omezovač rychlosti, ta byla součástí druhého testovaného vozu.

Pro testy ochrany dětí byla pro 6 leté dítě instalována autosedačka TAKATA MAXI plus a pro desetileté dítě podsedák z téže sedačky.

 [555×192]

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje z figurín indikují dobrou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. Fiat prokázal, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.

Při testu nárazu celou šíří vozu ukázaly údaje z figurín mezní ochranu hrudníku a hlavy řidiče i spolujezdce. V testech obou typů bočního nárazu získal Fiat Tipo maximální počet bodů.

Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech, geometrie zadních sedadel ukazuje na mezní ochranu krční páteře.

Funkce systému autonomního brždění, který zabraňuje nehodám v nízkých rychlostech, při kterých často dochází k poranění krční páteře, a který je součástí příplatkového balíčku, byla vyhodnocena jako mezní. Selhala při rychlostech nižších než 20 km/h.

Euro NCAP 2016: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelní - deformaceČelní - celá šířeBočníWhiplashAEB cityCelkem
Jednotkybodybodybodybodybodybody%
Ochrana dospělých73,1162,2031,382%

Ochrana dětí

Při čelním nárazu byla ochrana krku figuríny 10letého dítěte špatná. Údaje z figuríny 6letého dítěte ukázaly slabou ochranu hrudníku. V testu bočního nárazu byla ochrana všech částí těla vyhodnocena jako dobrá, ale zádová část sedačky pro 6leté dítě se oddělila od základny a vozu byly strženy body.

Airbag předního spolujezdce lze vypnout, ale způsob informování řidiče o jeho stavu nesplňuje požadavky Euro NCAP.

Všechny běžné typy dětských autosedaček lze na zadní sedadla správně umístit s výjimkou zadního prostředního místa, které se jeví nevhodné pro jakoukoli dětskou autosedačku.

Euro NCAP 2016: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestČelní nárazBoční nárazBezpečnostní výbavaUpevněníCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Ochrana dětí10,54411,329,860%

Ochrana chodců

Povrch kapoty poskytuje v různých částech různou úroveň ochrany.

Nárazník poskytuje dobrou ochranu nohám chodců ve všech svých oblastech. Ochrana pánve je převážně dobrá.

Euro NCAP 2016: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyAEBCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Ochrana chodců14,85,46026,262%

Asistenční systémy

Standardní výbavou je připomínání zapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech.

Omezovač rychlosti a systém upozorňování na opuštění jízdního pruhu jsou za příplatek.

Systém autonomního brždění ve vysokých rychlostech si v testech Euro NCAP vedl dobře.

Euro NCAP 2016: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Připomínač pásůJízdní pruhyAEB InterurbanCelkem
-bodybodybodybodybody%
Asistenční systémy0/1,5300/2,43/6,925/57%

Celkový výsledek: Tři a čtyři hvězdy

Fiat Tipo byl testována ve standardním provedení i s volitelnou výbavu v podobě AEB. Díky tomu je pro něj uváděno dvojí hodnocení.

V případě nárazových testů si novinka italské značky vedla dobře v ochranně dospělých cestujících, ale o cenné body přišla díky nedostatkům v ochranně dětských cestujících. Nejhůř si Tipo nevedlo ani v ochraně chodců.

V případě asistenčních systémů pak prvky dodávané za příplatek stojí za ziskem slušných čtyř hvězd pro vozy, které jsou jím vybaveny.

Euro NCAP 2016 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3182%29,860%2662%3/6,925/57%68/71%
Počet hvězd***/****

Jak se hodnotí v roce 2016?

Euro NCAP se v letošním roce rozhodlo ještě více zaměřit na bezpečnostní pomocníky. Hodnocení bezpečnostních systémů se tak na celkovém výsledku nově podílí z 20 %, zatímco dosud to bylo jen 10 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí už jen z 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.

Navíc do celkového výsledku je nově zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Automatické brzdění bylo součástí testů už nyní, avšak pouze jako systém rozeznávající okolní vozidla. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se už nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.

Novinkou je také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2016)
2016Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémy
Pro *****80%75%60%50%
Pro ****70%60%50%40%
Pro ***60%30%40%25%
Pro **50%25%30%15%
Pro *40%15%20%10%

Euro NCAP Fiat Tipo – Tři hvězdy (2016)

Euro NCAP Fiat Tipo – Čtyři hvězdy (2016)

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Trump se zřejmě chystá propustit svého stratéga, který mu pomohl vyhrát volby Trump se zřejmě chystá propustit svého stratéga, který mu pomohl vyhrát volby

Americký prezident Donald Trump údajně řekl svým…

Pátrání po barcelonském teroristovi skončilo, nepřežil policejní zásah Pátrání po barcelonském teroristovi skončilo, nepřežil policejní zásah

Řidič, jenž zabil 13 lidí v Barceloně, je mrtvý. Byl mezi…

 
 

Přidat názorDiskuse: Euro NCAP 2016: Fiat Tipo – Tři, nebo…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
10 nejspolehlivějších ojetých SUV do půl milionu. Vítěz sem možná nepatří 10 nejspolehlivějších ojetých SUV do půl milionu. Vítěz sem možná nepatří

Kategorie SUV je v současné době zažívá obrovský boom.…

Nejlevnější elektromobil v ČR ještě zlevnil. Cena už je pod 100 000 Kč Nejlevnější elektromobil v ČR ještě zlevnil. Cena už je pod 100 000 Kč

Elektrické vozítko bude již v září dostupné i ve verzi…

 



Fiat Tipo Kombi: Jak funguje na českých silnicích? Fiat Tipo Kombi: Jak funguje na českých silnicích?

Vyzkoušel jsem rodinnou verzi italského kompaktu na…

 



 
Elektromobily: Proč se obejdou bez vícestupňové převodovky?

Elektromobily: Proč se obejdou bez vícestupňové převodovky?

Dnes 18:45

Zatímco spalovací motor vyžaduje k efektivnímu fungování vícestupňovou převodovku, tak elektromotor se bez ní obyčejně obejde. Je důvodem pouze odlišná momentová charakteristika, nebo i něco jiného?




Blesk.cz

Nahé turistky vzaly Sardinii útokem! V rouše Evině pózují na plážích i pod vodou

Nahé turistky vzaly Sardinii útokem! V rouše Evině…

Italskou Sardinii obsadily nahé turistky! Sexy krásky se na internetu chlubí pikantními snímky s malebným…

Karel Gott zrušil koncert: Opět udeřila nepříjemná nemoc!

Karel Gott zrušil koncert: Opět udeřila nepříjemná nemoc!

Zpěvák Karel Gott zrušil kvůli nemoci sobotní koncert na festivalu LétoFest v Brně, kde měl vystoupit před…

 

iSport.cz

Smutek kvůli teroru. Truchlil Messi, sportovní deník odmítl řešit sport

Smutek kvůli teroru. Truchlil Messi, sportovní deník…

Barcelona truchlí za oběti teroristického útoku, při kterém zemřelo 13 lidí a víc než sto dalších bylo zraněno.…

Nečekané přestupy? Mourinho láká Robbena, City jeví zájem o hráče WBA

Nečekané přestupy? Mourinho láká Robbena, City jeví…

Premier League začala, přestupy nekončí! A nejde jen o dlouho skloňovaná jména jako Coutinho, Dembélé či Mbappé.…

 

Reflex.cz

V KLDR žádný hlad a bída není, USA jsou hlavní agresor, říká Vrobel

V KLDR žádný hlad a bída není, USA jsou hlavní…

Spojené státy jako hlavní agresor a Korejská lidově demokratická republika coby jeden z posledních suverénních…

Zázrak z Aleppa. Lvice, kterou zachránili z tamní zoo, porodila mládě

Zázrak z Aleppa. Lvice, kterou zachránili z tamní…

Veterináři i zoologové se podivují nad případem lvice, která byla převezena ze zničené zoo v syrském Aleppu…