Euro NCAP 2016: Fiat Tipo – Tři, nebo čtyři hvězdy?

 

Organizace Euro NCAP pro Fiat Tipo zveřejnila dvě různá hodnocení, které se od sebe liší pouze výsledky na základech vybavenosti systémy AEB.

Fiat Tipo nabízí systém automatického brzdění jen za příplatek. Proto si podle nových pravidel Euro NCAP zaslouží dvě hodnocení.

Euro NCAP od letošního roku nově zveřejňuje dvoje hvězdičkové hodnocení podle výbavy vozu, přičemž Fiat Tipo je jedním z vozidel, kterého se tohoto dvojí bodování týká. Se standardní výbavou má tento model jen tři hvězdičky, zatímco při doplnění automatického systému brzdění (AEB) poměrně slušné čtyři hvězdy.

Organizace provádějící nárazové zkoušky chce dvojím hvězdičkovým hodnocením názorněji ukázat výhody bezpečnostních asistentů. Jedno hodnocení je tak výsledek auta bez sledovaných pomocníků a druhé při jejich zahrnutí.

Předmětem testu byl Fiat Tipo 1.6 MultiJet, s karosérií pětidvéřový hatchback a pohotovostní hmotností 1350 kg.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem na předních a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy, připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla. Volitelnou výbavou vozu jsou pak systémy AEB a omezovač rychlosti, ta byla součástí druhého testovaného vozu.

Pro testy ochrany dětí byla pro 6 leté dítě instalována autosedačka TAKATA MAXI plus a pro desetileté dítě podsedák z téže sedačky.

 [555×192]

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje z figurín indikují dobrou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. Fiat prokázal, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.

Při testu nárazu celou šíří vozu ukázaly údaje z figurín mezní ochranu hrudníku a hlavy řidiče i spolujezdce. V testech obou typů bočního nárazu získal Fiat Tipo maximální počet bodů.

Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech, geometrie zadních sedadel ukazuje na mezní ochranu krční páteře.

Funkce systému autonomního brždění, který zabraňuje nehodám v nízkých rychlostech, při kterých často dochází k poranění krční páteře, a který je součástí příplatkového balíčku, byla vyhodnocena jako mezní. Selhala při rychlostech nižších než 20 km/h.

Euro NCAP 2016: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelní - deformaceČelní - celá šířeBočníWhiplashAEB cityCelkem
Jednotkybodybodybodybodybodybody%
Ochrana dospělých73,1162,2031,382%

Ochrana dětí

Při čelním nárazu byla ochrana krku figuríny 10letého dítěte špatná. Údaje z figuríny 6letého dítěte ukázaly slabou ochranu hrudníku. V testu bočního nárazu byla ochrana všech částí těla vyhodnocena jako dobrá, ale zádová část sedačky pro 6leté dítě se oddělila od základny a vozu byly strženy body.

Airbag předního spolujezdce lze vypnout, ale způsob informování řidiče o jeho stavu nesplňuje požadavky Euro NCAP.

Všechny běžné typy dětských autosedaček lze na zadní sedadla správně umístit s výjimkou zadního prostředního místa, které se jeví nevhodné pro jakoukoli dětskou autosedačku.

Euro NCAP 2016: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestČelní nárazBoční nárazBezpečnostní výbavaUpevněníCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Ochrana dětí10,54411,329,860%

Ochrana chodců

Povrch kapoty poskytuje v různých částech různou úroveň ochrany.

Nárazník poskytuje dobrou ochranu nohám chodců ve všech svých oblastech. Ochrana pánve je převážně dobrá.

Euro NCAP 2016: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyAEBCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Ochrana chodců14,85,46026,262%

Asistenční systémy

Standardní výbavou je připomínání zapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech.

Omezovač rychlosti a systém upozorňování na opuštění jízdního pruhu jsou za příplatek.

Systém autonomního brždění ve vysokých rychlostech si v testech Euro NCAP vedl dobře.

Euro NCAP 2016: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Připomínač pásůJízdní pruhyAEB InterurbanCelkem
-bodybodybodybodybody%
Asistenční systémy0/1,5300/2,43/6,925/57%

Celkový výsledek: Tři a čtyři hvězdy

Fiat Tipo byl testována ve standardním provedení i s volitelnou výbavu v podobě AEB. Díky tomu je pro něj uváděno dvojí hodnocení.

V případě nárazových testů si novinka italské značky vedla dobře v ochranně dospělých cestujících, ale o cenné body přišla díky nedostatkům v ochranně dětských cestujících. Nejhůř si Tipo nevedlo ani v ochraně chodců.

V případě asistenčních systémů pak prvky dodávané za příplatek stojí za ziskem slušných čtyř hvězd pro vozy, které jsou jím vybaveny.

Euro NCAP 2016 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3182%29,860%2662%3/6,925/57%68/71%
Počet hvězd***/****

Jak se hodnotí v roce 2016?

Euro NCAP se v letošním roce rozhodlo ještě více zaměřit na bezpečnostní pomocníky. Hodnocení bezpečnostních systémů se tak na celkovém výsledku nově podílí z 20 %, zatímco dosud to bylo jen 10 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí už jen z 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.

Navíc do celkového výsledku je nově zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Automatické brzdění bylo součástí testů už nyní, avšak pouze jako systém rozeznávající okolní vozidla. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se už nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.

Novinkou je také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2016)
2016Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémy
Pro *****80%75%60%50%
Pro ****70%60%50%40%
Pro ***60%30%40%25%
Pro **50%25%30%15%
Pro *40%15%20%10%

Euro NCAP Fiat Tipo – Tři hvězdy (2016)

Euro NCAP Fiat Tipo – Čtyři hvězdy (2016)

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží

Firemní úvěry mají své dno za sebou, čeká je výrazné…

Praha bude mít novou dálkovou linku, do katarského Dauhá Praha bude mít novou dálkovou linku, do katarského Dauhá

Pražské letiště se bude od příštího roku pyšnit další…

Nové varhany pro chrám sv. Víta postaví za 80 milionů firma z Barcelony Nové varhany pro chrám sv. Víta postaví za 80 milionů firma z Barcelony

Nové varhany pro svatovítskou katedrálu postaví španělská…

Praha dosud proplatila za stavbu Blanky 37 miliard Praha dosud proplatila za stavbu Blanky 37 miliard

Praha dosud proplatila za stavbu tunelového komplexu…

 
 

Přidat názorDiskuse: Euro NCAP 2016: Fiat Tipo – Tři, nebo…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají

S velkými čísly prodejů se výrobci vždy rádi pochlubí.…

12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům 12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům

Devadesátá léta minulého století platí za nejlepší, ale…

 




Fiat Tipo Kombi: Jak funguje na českých silnicích? Fiat Tipo Kombi: Jak funguje na českých silnicích?

Vyzkoušel jsem rodinnou verzi italského kompaktu na…

Fiat Tipo Kombi konečně odhaluje české ceny. Je o hodně dražší než sedan! Fiat Tipo Kombi konečně odhaluje české ceny. Je o hodně dražší než sedan!

Nejpraktičtější varianta kompaktního modelu Fiatu Tipo je…

 



 
Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Dnes 18:02

V minulosti ale tuzemská výroba byla značně pestřejší. Jak české značky získaly své názvy?




Blesk.cz

Antonín ubodal matku svých synů Denisu (†30): Hrozí mu až dvacet let

Antonín ubodal matku svých synů Denisu (†30): Hrozí…

Ve vazbě o víkendu skončil Antonín S. (38), který uplynulý čtvrtek brutálně zavraždil svoji bývalou přítelkyni,…

V Praze 7 pohřbili bezdomovce Letenského George. Přišlo jen pár lidí

V Praze 7 pohřbili bezdomovce Letenského George.…

Pohřeb pro 11 zesnulých lidí bez rodin uspořádala v pondělí městská část Praha 7. Na hřbitově ve Strojnické…

 

iSport.cz

Navrátilová: Cítím se jinak, když hrají českou hymnu. Zvlášť v současné době

Navrátilová: Cítím se jinak, když hrají českou…

PŘÍMO Z USA | Co ještě Martině Navrátilové předhodí osud za zážitky? V barvách Československa neprohrála jediný…

Dvacet let Varů v extralize skončilo: Skok mezi elitu, titul i problémy

Dvacet let Varů v extralize skončilo: Skok mezi…

I přes nedělní výhru nad Českými Budějovicemi (1:0) prožívají hokejisté Karlových Varů velký smutek. Klub totiž…

 

Reflex.cz

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do dokonalé nahoty

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do…

Co je nejlepší? Peníze, sláva, moc? F. M. Dostojevskij řekl, že jedna krásná vzpomínka z dětství je cennější než…

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své spojence dožluta

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své…

Americký prezident Donald Trump během návštěvy prezidenta Čínské lidové republiky Si Ťin-pchinga na Floridě…