Euro NCAP 2016: Fiat Tipo – Tři, nebo čtyři hvězdy?

 

Organizace Euro NCAP pro Fiat Tipo zveřejnila dvě různá hodnocení, které se od sebe liší pouze výsledky na základech vybavenosti systémy AEB.

Fiat Tipo nabízí systém automatického brzdění jen za příplatek. Proto si podle nových pravidel Euro NCAP zaslouží dvě hodnocení.

Euro NCAP od letošního roku nově zveřejňuje dvoje hvězdičkové hodnocení podle výbavy vozu, přičemž Fiat Tipo je jedním z vozidel, kterého se tohoto dvojí bodování týká. Se standardní výbavou má tento model jen tři hvězdičky, zatímco při doplnění automatického systému brzdění (AEB) poměrně slušné čtyři hvězdy.

Organizace provádějící nárazové zkoušky chce dvojím hvězdičkovým hodnocením názorněji ukázat výhody bezpečnostních asistentů. Jedno hodnocení je tak výsledek auta bez sledovaných pomocníků a druhé při jejich zahrnutí.

Předmětem testu byl Fiat Tipo 1.6 MultiJet, s karosérií pětidvéřový hatchback a pohotovostní hmotností 1350 kg.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem na předních a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy, připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla. Volitelnou výbavou vozu jsou pak systémy AEB a omezovač rychlosti, ta byla součástí druhého testovaného vozu.

Pro testy ochrany dětí byla pro 6 leté dítě instalována autosedačka TAKATA MAXI plus a pro desetileté dítě podsedák z téže sedačky.

 [555×192]

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje z figurín indikují dobrou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. Fiat prokázal, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.

Při testu nárazu celou šíří vozu ukázaly údaje z figurín mezní ochranu hrudníku a hlavy řidiče i spolujezdce. V testech obou typů bočního nárazu získal Fiat Tipo maximální počet bodů.

Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech, geometrie zadních sedadel ukazuje na mezní ochranu krční páteře.

Funkce systému autonomního brždění, který zabraňuje nehodám v nízkých rychlostech, při kterých často dochází k poranění krční páteře, a který je součástí příplatkového balíčku, byla vyhodnocena jako mezní. Selhala při rychlostech nižších než 20 km/h.

Euro NCAP 2016: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelní - deformaceČelní - celá šířeBočníWhiplashAEB cityCelkem
Jednotkybodybodybodybodybodybody%
Ochrana dospělých73,1162,2031,382%

Ochrana dětí

Při čelním nárazu byla ochrana krku figuríny 10letého dítěte špatná. Údaje z figuríny 6letého dítěte ukázaly slabou ochranu hrudníku. V testu bočního nárazu byla ochrana všech částí těla vyhodnocena jako dobrá, ale zádová část sedačky pro 6leté dítě se oddělila od základny a vozu byly strženy body.

Airbag předního spolujezdce lze vypnout, ale způsob informování řidiče o jeho stavu nesplňuje požadavky Euro NCAP.

Všechny běžné typy dětských autosedaček lze na zadní sedadla správně umístit s výjimkou zadního prostředního místa, které se jeví nevhodné pro jakoukoli dětskou autosedačku.

Euro NCAP 2016: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestČelní nárazBoční nárazBezpečnostní výbavaUpevněníCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Ochrana dětí10,54411,329,860%

Ochrana chodců

Povrch kapoty poskytuje v různých částech různou úroveň ochrany.

Nárazník poskytuje dobrou ochranu nohám chodců ve všech svých oblastech. Ochrana pánve je převážně dobrá.

Euro NCAP 2016: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyAEBCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Ochrana chodců14,85,46026,262%

Asistenční systémy

Standardní výbavou je připomínání zapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech.

Omezovač rychlosti a systém upozorňování na opuštění jízdního pruhu jsou za příplatek.

Systém autonomního brždění ve vysokých rychlostech si v testech Euro NCAP vedl dobře.

Euro NCAP 2016: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Připomínač pásůJízdní pruhyAEB InterurbanCelkem
-bodybodybodybodybody%
Asistenční systémy0/1,5300/2,43/6,925/57%

Celkový výsledek: Tři a čtyři hvězdy

Fiat Tipo byl testována ve standardním provedení i s volitelnou výbavu v podobě AEB. Díky tomu je pro něj uváděno dvojí hodnocení.

V případě nárazových testů si novinka italské značky vedla dobře v ochranně dospělých cestujících, ale o cenné body přišla díky nedostatkům v ochranně dětských cestujících. Nejhůř si Tipo nevedlo ani v ochraně chodců.

V případě asistenčních systémů pak prvky dodávané za příplatek stojí za ziskem slušných čtyř hvězd pro vozy, které jsou jím vybaveny.

Euro NCAP 2016 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3182%29,860%2662%3/6,925/57%68/71%
Počet hvězd***/****

Jak se hodnotí v roce 2016?

Euro NCAP se v letošním roce rozhodlo ještě více zaměřit na bezpečnostní pomocníky. Hodnocení bezpečnostních systémů se tak na celkovém výsledku nově podílí z 20 %, zatímco dosud to bylo jen 10 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí už jen z 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.

Navíc do celkového výsledku je nově zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Automatické brzdění bylo součástí testů už nyní, avšak pouze jako systém rozeznávající okolní vozidla. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se už nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.

Novinkou je také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2016)
2016Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémy
Pro *****80%75%60%50%
Pro ****70%60%50%40%
Pro ***60%30%40%25%
Pro **50%25%30%15%
Pro *40%15%20%10%

Euro NCAP Fiat Tipo – Tři hvězdy (2016)

Euro NCAP Fiat Tipo – Čtyři hvězdy (2016)

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Zoot chce finančně posílit. Prodává dluhopisy za 150 milionů korun Zoot chce finančně posílit. Prodává dluhopisy za 150 milionů korun

Internetový módní obchod nabídne veřejně své dluhopisy…

Britský řetězec padne do ruských rukou. Holland & Barrett koupí miliardář Michail Fridman Britský řetězec padne do ruských rukou. Holland & Barrett koupí miliardář Michail Fridman

Největší britský řetězec prodejen zdravé výživy a…

Schulz chce větší rovnost. Merkelová mu ale v průzkumech utíká Schulz chce větší rovnost. Merkelová mu ale v průzkumech utíká

Němečtí sociální demokraté (SPD) mají tři měsíce na to,…

Royal Bank of Scotland ruší divizi, přesouvá ji do Asie Royal Bank of Scotland ruší divizi, přesouvá ji do Asie

Britská bankovní společnost Royal Bank of Scotland zruší…

 
 

Přidat názorDiskuse: Euro NCAP 2016: Fiat Tipo – Tři, nebo…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky? První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky?

Novým jménem v nabídce modelů značky Volkswagen je…

Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu

Chiron měl nelehký úkol – překonat Veyron. Prozatím však…

 




Fiat Tipo Kombi: Jak funguje na českých silnicích? Fiat Tipo Kombi: Jak funguje na českých silnicích?

Vyzkoušel jsem rodinnou verzi italského kompaktu na…

 



 
Zapomenuté hot hatche osmdesátých let. Bylo z čeho vybírat!

Zapomenuté hot hatche osmdesátých let. Bylo z čeho vybírat!

Dnes 08:00

Hot hatche v 70. letech prokázaly svou životaschopnost a setkaly se s příznivým přijetím zákazníků. V 80. letech jich byla na trhu pěkná řada a z některých jsou dnes legendy.




Blesk.cz

Zpěvák STING exkluzivně pro Blesk: Velké plány s Karlovým mostem a tajemství jeho figury!

Zpěvák STING exkluzivně pro Blesk: Velké plány s…

Britský zpěvák a skladatel Sting (65) je hvězda světového formátu, hvězdné manýry ale nemá. Přesvědčil nás o tom…

Vondráčková slavila 70: Dostala loutku se svojí podobiznou!

Vondráčková slavila 70: Dostala loutku se svojí podobiznou!

Byla to dlouhá noc! Na hradě Karlštejně a následně na zahradě své vily na Řitce oslavila Helena Vondráčková o…

 

iSport.cz

Pešta po sérii proher slaví: Kdybych nevyhrál, tak to můžu zabalit

Pešta po sérii proher slaví: Kdybych nevyhrál, tak…

Před zápasem nebyl zrovna v dobrém rozpoložení. Jeden z nejlepších českých MMA bojovníků Viktor Pešta si ve…

Šampionka Kvitová po triumfu: Nebylo to o tenisu, šlo o mé zdraví a život

Šampionka Kvitová po triumfu: Nebylo to o tenisu,…

Chtěla si vyzkoušet, jak zraněná ruka vydrží zátěž na oblíbené trávě. Jen odehrát pár zápasů a připravit se na…

 

Reflex.cz

Stalin je v Rusku stále považován za větší osobnost než Putin

Stalin je v Rusku stále považován za větší osobnost…

Za největší historickou osobnost považují Rusové komunistického diktátora Josifa Stalina, kterému historici…

Staří Polynésané: Mistři mořeplavby a dobyvatelé jižních moří

Staří Polynésané: Mistři mořeplavby a dobyvatelé…

Čech Pavel Pavel před 35 lety předvedl světu, jak se pohybovaly obří sochy na Velikonočním ostrově. Maličké…