Euro NCAP 2017: Škoda Kodiaq získala pět hvězd bez zaváhání
Škoda Kodiaq byla odhalena v září loňského roku a od té doby slaví první sedmimístné SUV mladoboleslavské značky jeden úspěch za druhým. Mezi ty nejdůležitější patří obrovský zájem ze strany zákazníků, titul Auto roku 2017 v České republice a nyní i plný počet pěti hvězd v testech bezpečnosti organizace Euro NCAP.
Předmětem testu byla Škoda Kodiaq 2.0 TDI Ambition s karoserií pětidvéřové SUV a pohotovostní hmotností 1653 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních i zadních sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy, kolenní airbag řidiče a připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro první i druhou řadu sedadel.
Pro testy ochrany dětí byla pro šestileté dítě použita sedačka Britax Römer KidFix XP a pro desetileté Nania Booster.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující nového Kodiaqu zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje z figurín indikují dobrou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. Škoda prokázala, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.
Při testu čelního nárazu celou šíří vozu byla ochrana hrudníku řidiče hodnocena jako mezní, v případě ostatních důležitých částí těla byla ochrana jak řidiče, tak cestujícího na zadním sedadle dobrá nebo dostatečná.
Kodiaq získal v testu bočního nárazu maximální počet bodů za dobrou ochranu všech důležitých částí těla. Při testu bočního nárazu na sloup byla ochrana hrudníku vyhodnocena jako dostatečná, u ostatních částí těla byla dobrá.
crashtest skoda kodiaq euroncap novemodely video
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech. Na základě geometrie se u zadních sedadel, včetně volitelné třetí řady, předpokládá mezní stupeň ochrany proti tomuto typu nárazu.
Kodiaq je standardně vybaven autonomním nouzovým brzdovým systémem, který při nízkých rychlostech, při kterých nejčastěji dochází k poraněním krční páteře při nárazu zezadu, fungoval dobře.
Euro NCAP 2017: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
Jednotky | body | body | body | body | body | body | % | |||
Ochrana dospělých | 7,1 | 7,3 | 16 | 2,4 | 2,5 | 35,3 | 92% |
Ochrana dětí
Během čelního nárazu byla naměřena špatná ochrana krku desetiletého dítěte. V ostatních oblastech těla byla ochrana obou figurín dobrá nebo dostatečná.
Při testu bočního nárazu byly důležité části těla u obou figurín dětských pasažérů ochráněny dobře.
Airbag předního spolujezdce lze vypnout pro umístění dětské sedačky proti směru jízdy a řidič má jasné informace o jeho aktuálním stavu.
Univerzální dětské zádržné systémy nemohly být řádně instalovány na sedadlech na přání dodávané třetí řady a problémy nastaly i se sedačkami skupiny 0+ na vnějších sedadlech druhé řady. Ostatní sedačky lze nainstalovat bez problémů.
Euro NCAP 2017: Kategorie 2 - Ochrana dětí | |||||||
Test | Čelní náraz | Boční náraz | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | |
Ochrana dětí | 13,5 | 8 | 6 | 10,7 | 38,2 | 77% |
Ochrana chodců
Kapota motoru poskytuje v případě srážky s chodcem dobrou nebo dostatečnou ochranu jeho hlavě, výjimkou jsou oblasti v okolí A sloupků.
Kodiaq získal maximální počet bodů za ochranu nohou chodců ve všech oblastech předního nárazníku.
Ochrana pánevní oblasti dosáhla převážně dobrých výsledků s některými oblastmi se špatnou ochranou.
Autonomní brzdící systém si v testu detekce chodce vedl dostatečně.
Euro NCAP 2017: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | AEB | Celkem | |
Jednotky | body | body | body | body | body | % |
Ochrana chodců | 15,7 | 4,4 | 6 | 4 | 30,0 | 71% |
Asistenční systémy
Autonomní brzdící systém, který je standardní výbavou Škody Kodiaq, podal dobrý výkon při testech v dálničních rychlostech, kdy zabránil téměř všem srážkám.
Další součástí standardní výbavy je řidičem nastavitelný omezovač rychlosti a signalizace nezapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech. Pro třetí řadu sedadel je signalizace možná za příplatek.
Euro NCAP 2017: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | |||
- | body | body | body | body | body | % | ||
Asistenční systémy | 1,3 | 2,6 | 0 | 2,7 | 6,5 | 54% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Škoda Kodiaq vychází z testů Euro NCAP jako bezpečný automobil. Dobrých výsledků dosahuje tento model v ochraně dospělých i dětských cestujících, i když zde se objevily nedostatky při instalaci univerzálních dětských zádržných systémů.
Dobré výsledky pak předvedl tento model i v kategorii asistenčních systémů a ochranně chodců, kde je tradičně největším problémem pánevní oblast a v případě kapoty motoru prostor kolem A sloupků a spodní hrany čelního okna.
Euro NCAP 2017 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 35 | 92% | 38,2 | 77% | 30 | 71% | 6,5 | 54% | 77% |
Počet hvězd | ***** |
Jak se hodnotí v roce 2017?
Euro NCAP i v letošním roce věnuje pozornost asistenčním systémům. Jejich hodnocení se tak na celkovém výsledku podílí z 20 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí jen ze 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.
Do celkového výsledku je stejně jako v loňském roce zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.
Podobně jako v loňském roce i letos má být v testech Euro NCAP také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2017) | ||||
2017 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy |
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 50% |
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% |
Pro *** | 60% | 30% | 40% | 25% |
Pro ** | 50% | 25% | 30% | 15% |
Pro * | 40% | 15% | 20% | 10% |