Euro NCAP 2011: Geely Emgrand EC7 – Čtyři hvězdy Čínu!
Geely Emgrand EC7 předvádí, že se čínské automobilky učí rychle. Získal čtyři hvězdy!
Zatímco pro některé evropské a japonské značky představují čtyři hvězdy debakl, pro čínský Geely Emgrand EC7 jsou velmi dobrým výsledkem, který přispěje k zvýšení prestiže v očích mnoha evropských zákazníků.
Přitom ještě v loňském roce Geely CK1 skončil v testech Latin NCAP bez bodu. Za připomenutí stojí i výsledky čínského MPV Landwind CV9, jehož výrobce se dušoval, že bylo stavěno tak, aby vyhovělo evropským standardům. Z loňských testů Euro NCAP si neslavně odvezlo jen dvě hvězdy.
Geely Emgrand EC7 se v letošních testech Euro NCAP přiblížil evropské, japonské a korejské konkurenci prakticky ve všech kategoriích. Nejlepší výsledky předvedl v ochraně dětí a asistenčních systémech. Vylepšit je potřeba především ochranu nohou cestujících vpředu a podobně jako u řady konkurentu zapracovat na zlepšení ochrany chodců.
Předmětem testu byl sedan Geely Emgrand EC718 ve výbavě Luxury. Vůz měl pohotovostní hmotnost 1355 kg a volant na levé straně.
Bezpečnostní výbava testovaného modelu obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy a ESC. Vůz byl také vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech a omezovačem rychlosti.
Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu 18měsíčního dítěte pomocí úchytů isofix a Top Tether instalována ve směru jízdy autosedačka Britax-Römer Duo Plus, pro figurínu 3letého dítěte pak byla stejně uchycená idnetická autosedačka.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje z figurín řidiče a spolujezdce indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce.
Části palubní desky však představují nebezpečí úrazu pro cestující jiných výšek a sedících v jiných pozicích.
V oblasti chodidel došlo k závažné deformaci, která roztrhla kov. Vůz byl penalizován kvůli špatné ochraně chodidel a kotníků.
Geely dosáhl maximálního počtu bodů při bočním nárazu, protože dobře chrání všechny oblasti těla.
Při nárazu do sloupu byla na základě údajů z figuríny ochrana hrudníku vyhodnocena jako malá, protože došlo ke kompresi žeber.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytuje při nárazu zezadu (Whiplash) dobrou ochranu.
Euro NCAP 2011: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 9,1 | 57% | 8 | 100% | 6,1 | 76% | 3,7 | 93% | 27 | 75% |
Ochrana dětí
Na základě údajů z figuríny získal Geely maximální počet bod za ochranu 3letého dítěte.
Dopředný pohyb dětí při čelním nárazu nebyl nadměrný. Při bočním nárazu byly obě figuríny dobře obklopeny dětskými autosedačkami, což minimalizovalo riziko úderu do hlavy.
Airbag spolujezdce lze vypnout, aby mohla být na sedadlo umístěna dětská sedačka orientovaná proti směru jízdy. Řidič však nemá přehled o jeho stavu.
Nebezpečí umístění autosedačky na sedadlo spolujezdce proti směru jízdy bez vypnutí airbagu je jasně vysvětleno v jazycích zemí, ve kterých se vůz prodává.
Euro NCAP 2011: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Celkem sedačky | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | - | - | body | % |
18 měsíční | 10 | 83% | 4 | 100% | 2 | 100% | 16 | 89% | - | - |
36 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 2 | 100% | 18 | 100% | - | - |
Vozidlo | - | 5 | 38% | |||||||
Ochrana dětí | - | 39 | 80% |
Ochrana chodců
Nárazník zajišťuje nohám chodcům převážně mezní ochranu. Přední hrana kapoty poskytuje špatnou ochranu ve všech testovaných oblastech, a proto nezískala ani jeden bod.
Kapota poskytuje v oblastech možného nárazu dětské hlavy dobrou ochranu, v oblasti možného nárazu hlavy dospělého špatnou.
Euro NCAP 2011: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 9,2 | 38% | 0 | 0% | 5,8 | 97% | 15 | 42% |
Asistenční systémy
Stabilizační systém je standardním vybavením vozu Geely EC7 a systém současně splňuje požadavky Euro NCAP.
Dále je standardem připomínání zapnutí pásu pro přední a zadní sedadla.
Omezovač rychlosti je sice součástí standardního vybavení, ale jeho provedení nesplňuje požadavky Euro NCAP.
Euro NCAP 2011: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 3 | 100% | 6 | 86% |
Celkový výsledek: Čtyři hvězdy
Palubní deska a struktury v podlaze představují riziko pro cestující na předních sedadlech.
Výrazně vylepšit potřebuje i ochrana chodců.
Euro NCAP 2011 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 27 | 75% | 39 | 80% | 15 | 42% | 6 | 86% | 70% |
Počet hvězd | **** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2011?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.
Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2011 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2011) | |||||||||
2011 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 40% | 60% | 75% | ||||
Pro **** | 65% | 60% | 25% | 40% | 60% | ||||
Pro *** | 35% | 30% | 15% | 25% | 50% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 10% | 15% | 35% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 5% | 5% | 25% |