Evropský trh v dubnu 2010: Pořadí modelů, značek a zemí
Ve čtvrtém měsíci letošního roku se prodalo dle dat společnosti JATO přes 1,16 milionu nových osobních automobilů v 27 evropských zemích, které tato organizace sleduje. To je ovšem oproti situaci před rokem o 6,7 % méně, respektive propad z 1,24 milionu. Prognózy některých analytiků o postupném poklesu se tak zřejmě začínají naplňovat.
Pro úplnost dodejme, že zveřejňované statistiky se netýkají užitkových vozů kategorie N1.
Na pozici nejprodávanějšího modelu se vrátil Volkswagen Golf, který minule přepustil svou pozici Fiestě. Tentokrát dosáhl na něco málo přes 49 tisíc exemplářů. Fiesta měla obrovskou ztrátu, byť jí stále náleží druhá příčka a zároveň první mezi malými vozy (32,2 tisíce). Rozdíl mezi nimi je tedy propastných 17 tisíc registrací ve prospěch Golfu.
Třetí je Renault Clio, který navíc vykazuje největší navýšení: 36,1 %. Polepšil si z 21,5 na necelých 29,3 tisíce. Plus má v dubnovém pořadí již jen další Renault: Mégane. Nesmíme rovněž opomenout Opel Astra. Nové generaci (i když v nabídce zůstává i ta předchozí) se daří, navíc v absolutních číslech překonala svou menší sestru Corsu. Všichni ostatní mají u srovnání s loňským rokem záporné znaménko, a to včetně obou lídrů. Z nejlepší desítky zmizel Fiat Punto, největší pád má na kontě malá Panda (-29,7 %).
Registrace automobilů v Evropě – Pořadí modelů duben 2010 | |||||
Pořadí | Model | 4/2010 | 4/2009 | Změna [%] | Tržní podíl |
1. | VOLKSWAGEN GOLF | 49 395 | 50 948 | -3,0% | 4,25% |
2. | FORD FESTA | 32 226 | 44 149 | -27,0% | 2,77% |
3. | RENAULT CLIO | 29 258 | 21 490 | 36,1% | 2,52% |
4. | VOLKSWAGEN POLO | 28 092 | 30 204 | -7,0% | 2,42% |
5. | PEUGEOT 207 | 26 415 | 32 109 | -17,7% | 2,27% |
6. | OPEL/VAUXHALL ASTRA | 25 854 | 22 163 | 16,7% | 2,23% |
7. | OPEL/VAUXHALL CORSA | 25 628 | 35 366 | -27,5% | 2,21% |
8. | RENAULT MÉGANE | 22 094 | 19 415 | 13,8% | 1,90% |
9. | FORD FOCUS | 21 948 | 24 349 | -9,9% | 1,89% |
10. | FIAT PANDA | 20 958 | 29 812 | -29,7% | 1,80% |
- | Celkem | 1 161 779 | 1 244 867 | -6,7% | 100,00% |
Také mezi značkami patří pomyslná zlatá medaile výrobci z Wolfsburgu. Za ním se ovšem děly věci nevídané, protože na stupních vítězů najdeme dvě francouzské automobilky: Renault a Peugeot. Minule první Ford je až čtvrtý! Hranici 100 tisíc kusů překročili ale jen první dva. Renault slaví úspěchy díky Cliu, a to zejména doma ve Francii (+63,7 %). V menších zemích západní části starého kontinentu, například v Belgii, jde na dračku pro změnu větší Mégane.
Jeho rival Peugeot má v Top 10 řadu 207, která si sice celkově pohoršila, ale jak doma, tak ve Španělsku je velmi úspěšná, navíc ji zdatně podporuje třistaosmička. Nárůsty obou značek ze země galského kohouta oproti dubnu 2009 jsou slušné: 17,2 %, respektive 10,6 %. V tomto ohledu jim může konkurovat pouze deváté BMW (+15,9 %).
Špatně je na tom naopak italský Fiat s poklesem -28,6 %, těsně pod dvacetiprocentní hranicí jsou Ford a evropská větev GM (Opel/Vauxhall). V první desítce budeme marně hledat japonskou Toyotu. Ta doplácí na ztrátu image spolehlivosti, kterou v minulosti oplývala. Před časem dosti medializované svolávací akce s největší pravděpodobností vykonaly své. Na posledních místech Top 10 tak najdeme tři přímé konkurenty z Německa, které si nedarují ani jediné nové auto: Audi, BMW a Mercedes-Benz.
Registrace automobilů v Evropě – Pořadí značek duben 2010 | |||||
Pořadí | Značka | 4/2010 | 4/2009 | Změna [%] | Tržní podíl |
1. | VOLKSWAGEN | 142 037 | 153 223 | -7,3% | 12,23% |
2. | RENAULT | 100 209 | 85 491 | 17,2% | 8,63% |
3. | PEUGEOT | 89 787 | 81 168 | 10,6% | 7,73% |
4. | FORD | 89 381 | 110 842 | -19,4% | 7,69% |
5. | OPEL/VAUXHALL | 79 702 | 97 672 | -18,4% | 6,86% |
6. | FIAT | 70 952 | 99 350 | -28,6% | 6,11% |
7. | CITROËN | 70 487 | 74 858 | -5,8% | 6,07% |
8. | AUDI | 56 619 | 57 269 | -1,1% | 4,87% |
9. | BMW | 52 017 | 44 872 | 15,9% | 4,48% |
10. | MERCEDES-BENZ | 49 389 | 47 919 | 3,1% | 4,25% |
- | Celkem | 1 161 779 | 1 244 867 | -6,7% | 100,00% |
Na jednotlivých trzích je oproti březnu opět vše jinak. Hitparádu totiž vede Německo, a to i přes další mohutný pokles zapřičiněný šrotovným, nové majitele totiž našlo jen necelých 260 tisíc vozů, zatímco před rokem jich bylo o zhruba 120 tisíc více. Pád tedy činí v procentním vyjádření - 31,7 %. Druhá je překvapivě Francie (191 tisíc), třetí Itálie (160,5 tisíce) a minule první Velká Británie je až čtvrtá (takřka 149 tisíc kusů). Propad italského trhu je také dvouciferný, byť proti německému ani ne poloviční.
Z velkých hráčů na evropském poli se zvedlo opět velmi razantně Španělsko, a to o zhruba 40 %. Ještě více mají dva skandinávské státy: Švédsko a Norsko, největším nárůstem se chlubí trpaslík Irsko (přes 95 %). Česká republika zůstává třináctá, ale toto číslo se objevuje i v procentním poklesu, prodalo se přesně o 2.328 nových automobilů méně.
To ale ještě není nic proti našemu východnímu sousedovi. Slovenský trh se propadl o více než polovinu, čímž trumfl i jinak tradičního vítěze této nelichotivé statistiky, Maďarsko. Několik vln státní podpory se muselo zákonitě projevit, Slováci tak bez ní nemají o výměnu svého vozového parku momentálně zájem.
Registrace automobilů v Evropě podle zemí – duben 2010 | |||||
Pořadí | Značka | 4/2010 | 4/2009 | Změna [%] | Tržní podíl |
1. | NĚMECKO | 259 414 | 379 626 | -31,7% | 22,33% |
2. | FRANCIE | 190 917 | 184 475 | 3,5% | 16,43% |
3. | ITÁLIE | 160 578 | 190 181 | -15,6% | 13,82% |
4. | VELKÁ BRITÁNIE | 148 793 | 133 475 | 11,5% | 12,81% |
5. | ŠPANĚLSKO | 93 974 | 67 204 | 39,8% | 8,09% |
6. | BELGIE | 57 309 | 47 641 | 20,3% | 4,93% |
7. | NIZOZEMÍ | 37 668 | 30 081 | 25,2% | 3,24% |
8. | RAKOUSKO | 31 723 | 35 898 | -11,6% | 2,73% |
9. | ŠVÝCARSKO | 26 477 | 24 892 | 6,4% | 2,28% |
10. | ŠVÉDSKO | 25 668 | 18 249 | 40,7% | 2,21% |
11. | POLSKO | 25 312 | 28 736 | -11,9% | 2,18% |
12. | PORTUGALSKO | 16 944 | 12 191 | 39,0% | 1,46% |
13. | ČESKÁ REPUBLIKA | 15 264 | 17 592 | -13,2% | 1,31% |
14. | ŘECKO | 12 198 | 14 236 | -14,3% | 1,05% |
15. | NORSKO | 10 677 | 7 504 | 42,3% | 0,92% |
16. | FINSKO | 10 407 | 7 443 | 39,8% | 0,90% |
17. | IRSKO | 8 544 | 4 373 | 95,4% | 0,74% |
18. | DÁNSKO | 6 845 | 9 054 | -24,4% | 0,59% |
19. | LUCEMBURSKO | 5 941 | 5 875 | 1,1% | 0,51% |
20. | SLOVINSKO | 5 441 | 4 840 | 12,4% | 0,47% |
21. | SLOVENSKO | 4 945 | 10 540 | -53,1% | 0,43% |
22. | MAĎARSKO | 3 665 | 6 773 | -45,9% | 0,32% |
23. | KYPR | 1 106 | 1 402 | -21,1% | 0,10% |
24. | ESTONSKO | 861 | 1 164 | -26,0% | 0,07% |
25. | LITVA | 581 | 797 | -27,1% | 0,05% |
26. | LOTYŠSKO | 458 | 554 | -17,3% | 0,04% |
27. | ISLAND | 79 | 71 | 11,3% | 0,01% |
- | Celkem Evropa | 1 161 779 | 1 244 867 | -6,7% | 100,00% |