Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropští občané v petici požadují limit 30 km/h ve všech městech

David Bureš
Diskuze (223)
Celoevropská iniciativa argumentuje především tím, že nižší povolená rychlost zvýší bezpečnost v ulicích měst.

Ve většině evropských měst se v současnosti může jezdit maximální rychlostí 50 km/h. Iniciativa evropských občanů s názvem „30 km/h – tvoří ulice vhodné pro život“ požaduje snížení tohoto limitu ve všech evropských obytných oblastech na 30 km/h.

Snížení povolené rychlosti ve městech má podle iniciativy několik výhod. Zaprvé má zvýšit bezpečnost na silnicích evropských měst, nižší limit má totiž znamenat méně dopravních nehod. Nižší povolená rychlost má zároveň zlepšit kvalitu ovzduší ve městech. Vedle toho má být hluk v ulicích nižší o 40 procent.

Snížení povolené rychlosti na 30 km/h jistě dává smysl, avšak jen ve vybraných částech měst – například v rezidenčních čtvrtích nebo v blízkosti škol. Již dnes je u nás v místech označených značkou Obytná zóna snížena povolená rychlost na 20 km/h. Plošné snížení ale moc smyslu nedává – většina silnic je přizpůsobena rychlosti 50 km/h, navíc nižší limit by jen vedl k zhoršení plynulosti dopravy.

Navíc efekty snížení rychlostního limitu lze zpochybnit. Německý autoklub ADAC loni zjistil, že nižší povolená rychlost zvětší kolony ve městech, což zvýší riziko nehod. Chodci se navíc nebudou tolik bát a mohou častěji vstupovat do vozovky, což je rovněž riziko. Vedle toho se hluk z dopravy nesníží tak radikálně, jak se čeká.

Iniciativa rovněž tvrdí, že díky snížení povolené rychlosti si lidé budou více užívat jízdu v hromadné dopravě, jízdu na kole a chůzi pěšky. Autoři si však neuvědomují, že mnozí lidé zkrátka nemají jinou možnost, než jezdit po městě autem.

Pokud přece jen souhlasíte s iniciativou, můžete podepsat petici dostupnou na stránkách 30kmh.eu. Pokud se iniciativě podaří sehnat milion podpisů ze sedmi členských států, bude muset Evropská komise navrhnout právní předpis na snížení povolené rychlosti ve městech.

Zatím se však příliš signatářů nenašlo. Podle webových stránek 30kmh.eu iniciativu zatím přes internet podepsalo asi 35.000 lidí, podpisová akce přitom končí 13. listopadu. Nejvíce signatářů pochází z Německa (15.251 osob), v Česku s iniciativou souhlasí 93 lidí.

David Bureš
Diskuze (223)
15. 11. 2013 11:15
Poucenie z historie
Ked zacal Henry Ford vo velkom produkovat auta tak vyznamne stupla nehodovost, hlavne zrazky s konmi a ludmi.
Naslledne vznikol predpis ktory prikazoval aby pred kazdym autom siel clovek a maval bielou zastavkou. Doporucujem iniciatorom inspirovat sa v tomto historickom predpise. Myslim ze by mal velmi vela vyhod:
- Nulove riziko havarie (auta sa pohybuju tak rychlo ako ludia)
- Vyznamny narast zamestnanosti a vsetkych suvisiacich ekonomickych ukazatelov statu
- Zarucene by sa znizil hluk voci akejkolvek rychlosti
- Ludia by zacali masivne pouzivat bicykle (aj ty ktory nemozu) pretoze bicykel by nepotreboval chodca s bielou vlajockou a teda by sa stal najrychlejsim dopravnym prostriedkom

Pre pripad ze by niekto menej intelignetny nepochopil a snazil sa to brat vazne tak uvadzam ze toto je podobne rozumny napad ako 30 v meste - teda totalny nezmysel
Avatar - Ozzman
8. 11. 2013 14:30
Re: Zážitek
Jenže přestavba centra moc nepůjde, navíc podtunelování je také na hraně.
8. 11. 2013 12:24
Re: Zážitek
Metro se neřídí předpisy o provozu na pozemních komunikacích. Pokud jde o tramvaje, jsou místa, kde auta jezdí po tramvajovém pásu - takže to dopad mít bude. Nehledě na to, nevidím, jak by pomaleji jedoucí auta něco vylepšila. V nejlepším případě se nic nezmění, protože nemají vliv. V horším se naopak zpomalí.
Avatar - PlumJelinek
8. 11. 2013 11:38
Re: Petice "těch druhých"
Tyhle situace zná asi každej řidič, kdy se občas brzdí i očima :-) Ale nechci to nijak paušalizovat, nerad bych říkal, jaká rychlost je správná, jaká je špatná, vše totiž záleží na mnoha okolnostech. Já jezdím tak, abych si věřil, že mám situaci pod kontrolou, není třeba zbytečně hazardovat na hraně limitů. Pos**t se může vždycky všechno ať už v jakékoliv rychlosti, s tím se počítat musí.
8. 11. 2013 09:57
Re: Petice "těch druhých"
Treba Topper fici 110 :-)
Co jsem nechapal, kdyz jsem jel v lete po placene polske dalnici, kde je povoleno 140, tak i ve chvili, kdy jsem jel jen 105 tacho jsem predjizdel vetsinu lidi, pri vyssi rychlosti uz skoro vsechny. :-O