7.11. 2013 David Bureš Google+ profil David Bureš

Evropští občané v petici požadují limit 30 km/h ve všech městech

Evropští občané v petici požadují limit 30 km/h ve všech městech

Celoevropská iniciativa argumentuje především tím, že nižší povolená rychlost zvýší bezpečnost v ulicích měst.

Ve většině evropských měst se v současnosti může jezdit maximální rychlostí 50 km/h. Iniciativa evropských občanů s názvem „30 km/h – tvoří ulice vhodné pro život“ požaduje snížení tohoto limitu ve všech evropských obytných oblastech na 30 km/h.

Snížení povolené rychlosti ve městech má podle iniciativy několik výhod. Zaprvé má zvýšit bezpečnost na silnicích evropských měst, nižší limit má totiž znamenat méně dopravních nehod. Nižší povolená rychlost má zároveň zlepšit kvalitu ovzduší ve městech. Vedle toho má být hluk v ulicích nižší o 40 procent.

Snížení povolené rychlosti na 30 km/h jistě dává smysl, avšak jen ve vybraných částech měst – například v rezidenčních čtvrtích nebo v blízkosti škol. Již dnes je u nás v místech označených značkou Obytná zóna snížena povolená rychlost na 20 km/h. Plošné snížení ale moc smyslu nedává – většina silnic je přizpůsobena rychlosti 50 km/h, navíc nižší limit by jen vedl k zhoršení plynulosti dopravy.

Navíc efekty snížení rychlostního limitu lze zpochybnit. Německý autoklub ADAC loni zjistil, že nižší povolená rychlost zvětší kolony ve městech, což zvýší riziko nehod. Chodci se navíc nebudou tolik bát a mohou častěji vstupovat do vozovky, což je rovněž riziko. Vedle toho se hluk z dopravy nesníží tak radikálně, jak se čeká.

K tématu: ADAC – Tempo 30 snižuje bezpečnost a kazí ovzduší

Iniciativa rovněž tvrdí, že díky snížení povolené rychlosti si lidé budou více užívat jízdu v hromadné dopravě, jízdu na kole a chůzi pěšky. Autoři si však neuvědomují, že mnozí lidé zkrátka nemají jinou možnost, než jezdit po městě autem.

Pokud přece jen souhlasíte s iniciativou, můžete podepsat petici dostupnou na stránkách 30kmh.eu. Pokud se iniciativě podaří sehnat milion podpisů ze sedmi členských států, bude muset Evropská komise navrhnout právní předpis na snížení povolené rychlosti ve městech.

Zatím se však příliš signatářů nenašlo. Podle webových stránek 30kmh.eu iniciativu zatím přes internet podepsalo asi 35.000 lidí, podpisová akce přitom končí 13. listopadu. Nejvíce signatářů pochází z Německa (15.251 osob), v Česku s iniciativou souhlasí 93 lidí.

Anketa

Jaký rychlostní limit ve městech je podle vás nejlepší?
Spolupracujeme s TipCars.com
Moravskoslezské horské dráhy míří do Indonésie Moravskoslezské horské dráhy míří do Indonésie

Společnost Huisman ze Sviadnova na Frýdecko-Místecku…

Konec intervencí se blíží, investoři se zbavují eura Konec intervencí se blíží, investoři se zbavují eura

Čeští investoři se připravují na éru volného kurzu…

Češi postaví v Aghánistánu cementárnu, projekt vyjde na miliardy Češi postaví v Aghánistánu cementárnu, projekt vyjde na miliardy

Česká republika hodlá investovat 70 milionů dolarů (1,74…

Z energetiky Aleny Vitáskové: Tarif pro samovýrobce Z energetiky Aleny Vitáskové: Tarif pro samovýrobce

Samovýrobci jsou ti, kteří elektrickou energii vyrábějí…

 
 

Přidat názorDiskuse: Evropští občané v petici požadují limit 30…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 






 
Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Dnes 08:00

První nákladní vozidlo se spalovacím motorem bylo v Kopřivnici postaveno v roce 1898. Připomeňte si ty nejslavnější nákladní automobily značky Tatra z minulosti i současnosti.




Blesk.cz

To nejlepší z Itálie: Krása přírody se tu snoubí s nepřebernou historií a bohatou kulturou!

To nejlepší z Itálie: Krása přírody se tu snoubí s…

Itálie má přes 7 600 kilometrů pobřeží, nejvyšší horu Evropy (Mont Blanc, 4810 m) i nepřeberné historické…

O život Špinarové bojovali lékaři do poslední chvíle. Jedno vyšetření za druhým!

O život Špinarové bojovali lékaři do poslední…

Od středeční noci ležela v bezvědomí. Zpěvačka Věra Špinarová (65), na niž její fanoušci nepřetržitě mysleli,…

 

iSport.cz

Ještě rok s kapitánem. Bednář si plácl s Mountfieldem i na příští sezonu

Ještě rok s kapitánem. Bednář si plácl s…

V Hradci Králové v těchto dnech slaví historický postup do extraligového semifinále, euforie je neutuchající.  A…

Skvělý start v reprezentaci! Barák dává góly, Jankto jako živá voda

Skvělý start v reprezentaci! Barák dává góly, Jankto…

Dostali šanci a popadli ji. Hodně pevně. Tři čeští nováčci, které povolal do zbraně trenér Karel Jarolím,…

 

Reflex.cz

Předchozí generace měla pocit, že jí patří svět, tato ho považuje za noční můru, říká přední britská ekonomka

Předchozí generace měla pocit, že jí patří svět,…

Britská ekonomka Noreena Hertzová je zázračné dítě. Univerzitu dokončila v 19, o čtyři roky později už radila…

Zemřela Věra Špinarová, malá velká rockerka

Zemřela Věra Špinarová, malá velká rockerka

Ve věku 65 let zemřela v neděli v pražské motolské nemocnici zpěvačka Věra Špinarová. ČTK to dnes oznámil její…