Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ferrari FXX-K Evo využívá nejnovější poznatky z aerodynamiky

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (5)
Ferrari představilo evoluci svého speciálu pro zákaznický program XX. Novinka pojmenovaná FXX-K Evo i nadále vychází z modelu LaFerrari a pyšní se aerodynamikou své karoserie.

Ferrari v roce 2005 spustilo pro své zákazníky program XX, který lze považovat za vrchol toho, co maranellská automobilka svým zákazníkům nabízí.

V rámci tohoto programu si vybraní klienti pořídí speciálně navržený automobil určený pro závodní okruhy. Automobilka pak pro tyto majitele každoročně pořádá několik akcí, v rámci kterých se mohou se svými vozy projet na rozličných tratích. Samozřejmostí je i technická podpora.

Majitelé pak v podstatě slouží jako testovací jezdci. Ferrari totiž tyto automobily využívá jako experimentální prototypy, na nichž zkouší nová technická řešení.

Prvním speciálem pro program XX se stalo v roce 2005 uvedené Ferrari FXX, které vycházelo z modelu Enzo. V roce 2009 následovalo Ferrari 599XX, jehož základem byl model 599 GTB Fiorano. Tento vůz byl na konci roku 2011 představen v modernizované podobě jako 599XX Evoluzione.

Prozatím posledním vozem pro program XX se stalo Ferrari FXX-K, které mělo premiéru na konci roku 2014 a vycházelo z modelu LaFerrari. Právě tento speciál se nyní dočkal výrazných úprav, zaměřených na aerodynamiku své karoserie. V nové podobě nastupuje jako Ferrari FXX-K Evo.

Novinka se pyšní kompletně přepracovanými předními i zadními partiemi, za jejichž aktuální podobou stojí více než rok práce se simulacemi ve virtuální realitě i fyzická měření v aerodynamickém tunelu. Právě díky nim má model FXX-K Evo nově tvarovanou příď a velké přítlačné křídlo, které doplňuje nepřehlédnutelná ploutev v podélné ose vozu.

Provedené úpravy mají Ferrari FXX-K Evo zajistit aerodynamický přítlak na úrovni závodních vozů připravených podle předpisů pro série GT3 a GTE. Ve srovnání s dosavadním provedením FXX-K došlo ke zlepšení o 23 % a oproti sériovému modelu LaFerrari pak dokonce o 75 %. Při jízdě rychlostí 200 km/h generuje novinka přítlak 640 kg a při nejvyšších rychlostech až 830 kg.

Změny v aerodynamice se mají pozitivně projevovat i v chlazení brzdového systému. Další novinkou je pak větší 6,5palcový displej v interiéru vozu, na nějž se vedle důležitých provozních dat může promítat i obraz zachycený kamerou na zádi vozu.

Ferrari FXX-K Evo zachovává pohonný systém modelu FXX-K, což znamená, že využívá atmosférický vidlicový dvanáctiválec o objemu 6,26 l s výkonem 633 kW (860 k) při 9200 min-1 a točivým momentem 750 N.m při 6500 min-1, který podporuje elektromotor o výkonu 140 kW (190 k). Celkový výkon hybridního pohonu tohoto Ferrari je pak 773 kW (1050 k) a nejvyšší točivý moment je přes 900 N.m. Tyto hodnoty míří k zadním kolům prostřednictvím sedmistupňové dvouspojkové převodovky F1.

Ferrari je připraveno proměnit v model FXX-K Evo stávající vozy FXX-K svých zákazníků a od března roku 2018 do října roku 2019 má pro ně v rámci programu XX připraveno devět akcí na závodních okruzích po celém světě.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (5)
30. 10. 2017 22:22
Re: Princip?
Co vim, tak muzou jezdit vicemene kdy chteji, ale musi si zaplatit okruh a personal atp.
30. 10. 2017 21:02
Re: Princip?
Asi to tak skutečně je, jak píšeš, já to zase až tak přesně nevím. Přesto je zřejmě pár lidí, kterým to tak vyhovuje.

Asi bude snad nějaký prostor pro individuální dohody, ale s tím nemám vůbec žádné zkušenosti.
30. 10. 2017 19:00
Re: Princip?
Tak že to auto nemůže na silnici beru, takových je víc, prostě je to trackday hračka. Po vlastní ose bych to v ČR neriskoval >:D Co se dopravy na okruh týče, tady je ta hlavní věc kterou nechápu. Ferrari si to auto po koupi nechá a nedovolí majiteli vzít si ho domů. Člověk který na to auto má má určitě i na náklaďák a návěs tomu uzpůsobený. Co se servisování týče, Ferrari by to mohlo na dálku kontrolovat přes palubní počítač. Jako jak to tak píšu tak koukam že pro Ferrari je asi jednodušší si to auto nechat >:D Ale pořád je tu ta věc, že tam není ani ta možnost. A taky sem to pochopil tak, že se s tim ti majitelé svezou fakt jenom na těch jejich spešl akcích a ani není možnost nechat si to dovézt na nějaké track days.
30. 10. 2017 15:17
Re: Princip?
No, nedovedu si dost dobře představit, jak bys ho chtěl podle sebe používat. I kdyby pro tebe nebyly peníze hlavní problém.

Kdo si zaplatí program Ferrari XX má prachy, má minimálně i jiná, civilnější Ferrari a asi i bude umět řídit.

Auto na silnici nemůže, údržba a servis je v téměř závodním režimu velmi speciální a pronájem soukromého ježdění na okruzích typu Paul Ricard, Mugello, Monza, Šanghaj, Spa Fracorchamps, Mosport, Silverstone, Imola a zase Mugello si dost dobře nedovedu představit, stejně jako pouhou dopravu auta a potřebného materiálu vč. lidí - mechaniků do příslušných lokací. O což se stará Ferrari.

Chápu, že bys ho rád vzal nejraději po ose do Mostu nebo do Brna a vyprášil tam kožich všem těm rádoby závodníkům v oktávečkách. To ale fakt nejde. ;-)

A proč by to kdo dělal? Přece aby se hezky svezl.
30. 10. 2017 14:30
Princip?
Možná je to tím, že na tohle auto (a jemu podobná) nikdy nebudu mít finance ale prostě nechápu ten koncept toho, že si koupím auto za 2 miliony dolarů a ti co mi ho prodali mi >dovolí< se v něm svézt jen 9x za rok. Může mi někdo vysvětlit, proč by to kdo dělal? Však přece auto si kupuji abych ho mohl používat dle sebe a ne aby mi někdo určoval termíny.