4.7. 2018 Martin Tolar

Svezli jsme se s Ferrari Mondial QV: Proč je tenhle italský hřebec neprávem opomíjený

 

V roce 1980 se chtělo Ferrari předvést a uvedlo model 2+2 s motorem uprostřed. Je nízké, má mrkačky a známé linie Pininfarinova designu. Přesto se mu řada lidí posmívá. Mají k tomu ale důvod?

Vždyť je to k sakru pořád Ferrari s mrkačkami, čtyřmi zadními kulatými světlomety a Pininfarinovým designem. Má i pětipaprsková liťáky v klasickém designu. Přesto na něj fanoušci nadávali už v roce 1980. Nedalo se a vydrželo ve výrobě do roku 1993, takže špatné určitě nebylo. Naopak by dnes mělo být ceněno, protože kupé nebo kabrioletů 2+2 s motorem uprostřed se už nedočkáme.

Techniku sdílel Mondial s dvoumístnými modely, nejprve s typem 308 GTB, verze QV na fotkách s novějším 308 GTBi a jeho čtyřventilovou technikou. Vyráběla se v letech 1982 až 1985 a vzniklo celkem 1145 aut. Kvůli větší kabině je střecha hodně dlouhá, vysoká a prosklená, takže v létě je v ní jak ve skleníku. Většina Mondialů byla vybavena klimatizací, ne vždy vám však bude fungovat. Ale s tím u staršího italského auta počítáte. Výhled z auta je však fenomenální a s většinou Ferrari se nedá srovnat.

Opravdu jsou tohle ta nejhorší Ferrari?

Karoserie ze Scaglietti sedí na trubkovém rámu, její část je z oceli a zbytek z hliníku, aby auto moc nevážilo. Nad motorem je spousta děr na odvod teplého vzduchu, ten studený se dere dovnitř bočními nádechy. Pravým přímo k motoru, levým k olejovému chladiči. Auto také nemá žádný spojler na zádi, vůbec ho totiž nepotřebuje. Chladič je, bohužel spolu s baterkou, umístěn pod přední kapotou a žebrovaným otvorem v ní. Občas tedy majitelé zápasili s mokrými kontakty. Zbývá tu ale dost místa na rezervu i mechanismus vyklápěcích světel ukrývajících vždy dvojici kulatých parabol.

Uvnitř je to typické Ferrari s kůží a černými plasty. Nechybí ani typický volant. Je tu ale bohatá výbava, protože Mondial mířil na zámožné klienty. Elektrická okna byla standardem, stejně tak klimatizace nebo elektrické otevírání kastlíku. Ručka není uprostřed, ale u prahu a po zatažení se páka sklápí, aby se přes ni dalo vůbec vystupovat. To se vám ale chtít nebude, sedí se tu totiž úžasně, byť hlavové opěrky jsou legračně nízké. Zadní sedadla jsou spíš nouzová, přístup na ně je ale díky dlouhým dveřím slušný. Na Ferrari jde však o nadprůměrně prostorné auto. V zádi za motorem je největší zavazadelník, kvůli sousedství motoru a výfukem pod podlahou je v něm ale velké horko.

Motoru to ale odpustíte, protože vás bude bavit svým nádherným zvukem. Syrovost osmiválce vyvolává husí kůži v každém nadšenci a okamžité reakce vzbuzují nadšení. Vy musíte v tu chvíli jen celkem hodně řadit, abyste měli všech 235 koní a 255 Nm plně pod kontrolou a můžete s nimi svižně rozpohybovat 1555 kg těžké kupé. Ale to nevadí, řadit v obnažené kulise je krása. Na brzdy se navíc můžete spolehnout. Díky tomu brzy zrychlíte a začnete si vychutnávat skvělé jízdní vlastnosti a výborné vyvážení. Za ty vděčí Ferrari nezávislému zavěšení všech kol a neutrálně působícímu řízení. Tam vám vůbec nevadí absence posilovače, ocenili byste jej patrně jen při parkování. Celkově se dají jízdní vlastnosti rozhodně označit za přívětivé a sportovní, svezete se výborně.

Historie malých Ferrari: Od Dina 206 GT po 488 GTB

Mondial QV byl později nahrazen typem 3.2 s větším osmiválcem (shodný s Ferrari 328) a nakonec typem T s motorem ještě o dvě decky větším (ten už pocházel z Ferrari 348). Obecně ale kromě původní verze nešlápnete s tímhle autem vedle a získáte praktické Ferrari. Jeho prodejní čísla to dokazují, ve své době populární bylo. Nástupcem celé modelové řady byl typ 456 GT, který už měl motor vpředu. Jenže ten už nelze servisovat za tak rozumné peníze jako Mondial. A je to Ital, takže s nějakým servisem prostě počítat musíte, například zmíněná klimatizace většinou nefunguje, což je vzhledem k velké prosklené ploše dost zásadní problém. Ale ano, je to pravé Ferrari a nabízí za svým volantem ty výjimečné pocity, jako kterékoliv jiné kupé z Maranella.

Spolupracujeme s TipCars.com
U Prahy vznikne celoevropské centrum pro čínské e-shopy U Prahy vznikne celoevropské centrum pro čínské e-shopy

Západně od hlavního města vyroste již druhý velký sklad…

Je třeba rozmrazit vzájemné vztahy, shodli se Putin s Trumpem Je třeba rozmrazit vzájemné vztahy, shodli se Putin s Trumpem

Na dnešním rusko-americkém summitu v Helsinkách panovala…

Britské letectvo vstupuje do další éry, nový bitevník ho vyjde na dvě miliardy liber Britské letectvo vstupuje do další éry, nový bitevník ho vyjde na dvě miliardy liber

Veletrh ve Farnborough patří mezi nejdůležitější události…

Nova výrazně zvýšila zisk, vydělala téměř půl miliardy Nova výrazně zvýšila zisk, vydělala téměř půl miliardy

Televize Nova loni zvýšila čistý zisk o polovinu na 451…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Audi A7 Sportback očima našeho čtenáře. Tak jak je to s tím podvozkem? Audi A7 Sportback očima našeho čtenáře. Tak jak je to s tím podvozkem?

Vnímání jízdních vlastností aut je často hodně…

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak…

 





 
Sbohem, Picasso! Citroën C4 SpaceTourer přijíždí s českými cenami. Kolik stojí moderní diesely?

Sbohem, Picasso! Citroën C4 SpaceTourer přijíždí s českými cenami. Kolik stojí moderní diesely?

Dnes 16:45

Model C4 Picasso nahrazuje C4 SpaceTourer, jenž už má oficiální české cenovky.




Blesk.cz

Patrasovou zdrtila smrt chlapce (†5) po jejím vystoupení: Po kritice učinila zásadní rozhodnutí

Patrasovou zdrtila smrt chlapce (†5) po jejím…

Dagmar Patrasová (63) nakonec dala za pravdu hromadě rozlícených fanoušků a smazala na svém oficiálním…

Bouřky v pondělí řádí v Čechách i části Moravy. Sledujte radar

Bouřky v pondělí řádí v Čechách i části Moravy.…

Avizované bouřky dorazily v pondělí odpoledne do Česka. Kolem 14:30 se blýskalo v jižních, západních i středních…

 

iSport.cz

Video v prvním kole: Sparta, Slavia i Plzeň by měly být pod dohledem

Video v prvním kole: Sparta, Slavia i Plzeň by měly…

Roman Hrubeš sice předčasně opustil první jednání nové komise rozhodčích, projekt videa to ovšem nemá ohrozit.…

Co dnes dělá Kaberle? S ženou řídí v Torontu restaurace a zkouší trénovat

Co dnes dělá Kaberle? S ženou řídí v Torontu…

Do Česka se vrací jak na dovolenou, jednou za rok. Tomáš Kaberle (40) po skončení kariéry zůstal v Torontu, kde…

 

Reflex.cz

Mezitím na Novém Zélandu: 37letá premiérka porodila a boří zavedené politické standardy

Mezitím na Novém Zélandu: 37letá premiérka porodila…

Jacinda Ardernová nastoupila do úřadu premiérky 26. října roku 2017. Tedy šest dní poté, co zjistila, že je…

Podpořila by nepřátelství vůči islámu. Německé nakladatelství odmítlo vydat knihu bývalého politika Sarrazina

Podpořila by nepřátelství vůči islámu. Německé…

Podle německého deníku Bild se nakladatelství Random House rozhodlo nevydat novou knihu známého německého…