4.7. 2018 Martin Tolar

Svezli jsme se s Ferrari Mondial QV: Proč je tenhle italský hřebec neprávem opomíjený

 

V roce 1980 se chtělo Ferrari předvést a uvedlo model 2+2 s motorem uprostřed. Je nízké, má mrkačky a známé linie Pininfarinova designu. Přesto se mu řada lidí posmívá. Mají k tomu ale důvod?

Vždyť je to k sakru pořád Ferrari s mrkačkami, čtyřmi zadními kulatými světlomety a Pininfarinovým designem. Má i pětipaprsková liťáky v klasickém designu. Přesto na něj fanoušci nadávali už v roce 1980. Nedalo se a vydrželo ve výrobě do roku 1993, takže špatné určitě nebylo. Naopak by dnes mělo být ceněno, protože kupé nebo kabrioletů 2+2 s motorem uprostřed se už nedočkáme.

Techniku sdílel Mondial s dvoumístnými modely, nejprve s typem 308 GTB, verze QV na fotkách s novějším 308 GTBi a jeho čtyřventilovou technikou. Vyráběla se v letech 1982 až 1985 a vzniklo celkem 1145 aut. Kvůli větší kabině je střecha hodně dlouhá, vysoká a prosklená, takže v létě je v ní jak ve skleníku. Většina Mondialů byla vybavena klimatizací, ne vždy vám však bude fungovat. Ale s tím u staršího italského auta počítáte. Výhled z auta je však fenomenální a s většinou Ferrari se nedá srovnat.

Opravdu jsou tohle ta nejhorší Ferrari?

Karoserie ze Scaglietti sedí na trubkovém rámu, její část je z oceli a zbytek z hliníku, aby auto moc nevážilo. Nad motorem je spousta děr na odvod teplého vzduchu, ten studený se dere dovnitř bočními nádechy. Pravým přímo k motoru, levým k olejovému chladiči. Auto také nemá žádný spojler na zádi, vůbec ho totiž nepotřebuje. Chladič je, bohužel spolu s baterkou, umístěn pod přední kapotou a žebrovaným otvorem v ní. Občas tedy majitelé zápasili s mokrými kontakty. Zbývá tu ale dost místa na rezervu i mechanismus vyklápěcích světel ukrývajících vždy dvojici kulatých parabol.

Uvnitř je to typické Ferrari s kůží a černými plasty. Nechybí ani typický volant. Je tu ale bohatá výbava, protože Mondial mířil na zámožné klienty. Elektrická okna byla standardem, stejně tak klimatizace nebo elektrické otevírání kastlíku. Ručka není uprostřed, ale u prahu a po zatažení se páka sklápí, aby se přes ni dalo vůbec vystupovat. To se vám ale chtít nebude, sedí se tu totiž úžasně, byť hlavové opěrky jsou legračně nízké. Zadní sedadla jsou spíš nouzová, přístup na ně je ale díky dlouhým dveřím slušný. Na Ferrari jde však o nadprůměrně prostorné auto. V zádi za motorem je největší zavazadelník, kvůli sousedství motoru a výfukem pod podlahou je v něm ale velké horko.

Motoru to ale odpustíte, protože vás bude bavit svým nádherným zvukem. Syrovost osmiválce vyvolává husí kůži v každém nadšenci a okamžité reakce vzbuzují nadšení. Vy musíte v tu chvíli jen celkem hodně řadit, abyste měli všech 235 koní a 255 Nm plně pod kontrolou a můžete s nimi svižně rozpohybovat 1555 kg těžké kupé. Ale to nevadí, řadit v obnažené kulise je krása. Na brzdy se navíc můžete spolehnout. Díky tomu brzy zrychlíte a začnete si vychutnávat skvělé jízdní vlastnosti a výborné vyvážení. Za ty vděčí Ferrari nezávislému zavěšení všech kol a neutrálně působícímu řízení. Tam vám vůbec nevadí absence posilovače, ocenili byste jej patrně jen při parkování. Celkově se dají jízdní vlastnosti rozhodně označit za přívětivé a sportovní, svezete se výborně.

Historie malých Ferrari: Od Dina 206 GT po 488 GTB

Mondial QV byl později nahrazen typem 3.2 s větším osmiválcem (shodný s Ferrari 328) a nakonec typem T s motorem ještě o dvě decky větším (ten už pocházel z Ferrari 348). Obecně ale kromě původní verze nešlápnete s tímhle autem vedle a získáte praktické Ferrari. Jeho prodejní čísla to dokazují, ve své době populární bylo. Nástupcem celé modelové řady byl typ 456 GT, který už měl motor vpředu. Jenže ten už nelze servisovat za tak rozumné peníze jako Mondial. A je to Ital, takže s nějakým servisem prostě počítat musíte, například zmíněná klimatizace většinou nefunguje, což je vzhledem k velké prosklené ploše dost zásadní problém. Ale ano, je to pravé Ferrari a nabízí za svým volantem ty výjimečné pocity, jako kterékoliv jiné kupé z Maranella.

Spolupracujeme s TipCars.com
Pražský okruh je pro kandidáty prioritou. Rozbor slibů stran uvede seriál E15.cz Pražský okruh je pro kandidáty prioritou. Rozbor slibů stran uvede seriál E15.cz

Blížící se volby na pražský magistrát s sebou přinášejí…

Rusko dodá Sýrii protiraketové systémy. Zchladí horké hlavy, říká ministr obrany Šojgu Rusko dodá Sýrii protiraketové systémy. Zchladí horké hlavy, říká ministr obrany Šojgu

V reakci na nedávné sestřelení ruského letadla Il-20 nad…

Evropské vlády házejí zemědělcům finanční lano Evropské vlády házejí zemědělcům finanční lano

Rekordní vlna veder pustošila především střední a severní…

Polsko povýšilo mezi rozvinuté trhy. Už se nepodobá Rusku, ale Německu, píší FT Polsko povýšilo mezi rozvinuté trhy. Už se nepodobá Rusku, ale Německu, píší FT

Do skupiny rozvinutých trhů, jakými jsou například USA,…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu

Závod ve sprintu, který se jen tak nevidí. Na…

VW nám ukázal zbraň pro příští dekádu. Srazí cenu elektroaut na minimum VW nám ukázal zbraň pro příští dekádu. Srazí cenu elektroaut na minimum

Nová platforma MEB koncernu Volkswagen je určena výhradně…

 





 
Catera byl jediný Cadillac vyráběný v Evropě: Byl to naprostý propadák

Catera byl jediný Cadillac vyráběný v Evropě: Byl to naprostý propadák

Dnes 18:50

Cadillac Catera byl americkou paralelou u nás dobře známého Opelu Omega B. Měl zpřístupnit vozy této luxusní značky mladší klientele.




Blesk.cz

Nemrtví rosomáci, losi, vlci a saskvoč vám půjdou po krku. Recenze Far Cry 5: Dead Living Zombies

Nemrtví rosomáci, losi, vlci a saskvoč vám půjdou po…

Poslední stahovatelný přídavek pro Far Cry 5 je tu a tentokrát si nebere na paškál nic menšího než populární…

Nemůžete spát? Bude úplněk! Zkuste 5 tipů jak večer usnout!

Nemůžete spát? Bude úplněk! Zkuste 5 tipů jak večer usnout!

Večer lehnete do postele a ne a ne zabrat? Převalujete se, přemýšlíte nad prací, domácími povinnostmi, počítáte…

 

iSport.cz

Trenér nad propastí. Šmejkalovi hrozí odvolání, verdikt padne v úterý

Trenér nad propastí. Šmejkalovi hrozí odvolání,…

Napjaté vztahy, mizerná hra a ještě horší výsledky nejspíš připraví Daniela Šmejkala o trenérskou funkci v…

Čechovi se klaní v Anglii. Tak si ho pamatuji z Chelsea, říká expert

Čechovi se klaní v Anglii. Tak si ho pamatuji z…

Znovu slyší chválu ze všech stran. Český brankář Petr Čech vychytal při výhře Arsenalu s Evertonem 2:0 první…

 

Reflex.cz

Děsivá čínská epidemie: Unikátní snímky z doby, kdy chřipka zabíjela lidi po tisících

Děsivá čínská epidemie: Unikátní snímky z doby, kdy…

Mandžuská chřipka byla snad největší zdravotní katastrofou čínské historie. Pro Evropana ji zastiňuje tehdejší…

Okamura mění taktiku. SPD hodlá zastavit diktát EU a říct islámu NE z komunální úrovně

Okamura mění taktiku. SPD hodlá zastavit diktát EU a…

Dlouhá léta bojuje vlastenec, podnikatel, politik a finalista minulého ročníku mistrovství světa v populismu…