Ferrari a jeho superstroje: Od 288 GTO až po LaFerrari

Ferrari a jeho superstroje: Od 288 GTO až po LaFerrari

Maranellská automobilka má ve své historii vedle „standardních“ modelů řadu více či méně výjimečných vozů, ale od osmdesátých let se pyšní linií jedinečných supersportů.

Historie automobilky Ferrari se začala psát krátce po druhé světové válce a od počátku byla spojena s motoristickým sportem. V padesátých letech měly závodní vozy k těm sportovním určeným pro běžný silniční provoz velmi blízko a nezřídka byl rozdíl vlastně jen v provedení karoserie nebo interiéru.

V letech šedesátých ovšem již začínalo docházet k výraznějším odlišnostem, kdy se silniční modely stávaly stále komfortnějšími a luxusnějšími, ale stále zde ještě byly vidět příbuzenské vazby mezi jednotlivými vozy v konstrukci pohonných jednotek i podvozků.

Konec šedesátých a počátek sedmdesátých let přinesl již velmi výrazné rozdíly, kdy se z vozů pro vytrvalostní závody staly podobné speciály jako z monopostů pro Formuli 1.

Automobilka Ferrari se navíc rozhodla stále nákladnější závody sportovních prototypů v polovině sedmdesátých let opustit a její produkční automobily v následujících letech začínaly pomalu ztrácet auru strojů, vycházejících z vývoje závodních speciálů, i když minimálně v konstrukci pohonných jednotek a podvozků se odrážely zkušenosti z Formule 1.

Historie malých Ferrari: Od Dina 206 GT po 488 GTB

Vedení automobilky v čele s jejím zakladatelem si bylo této situace vědomo a chtělo Ferrari vrátit na závodní dráhy s jeho vlastním vozem, který bude viditelně spojen se sériovou produkcí.

Díky tomu vznikl model 288 GTO, který se sice díky změně pravidel nakonec na závodních tratích neprosadil, ale položil základ jedinečné linie supersportovních modelů značky Ferrari.

Ferrari 288 GTO (1984-1985)

V první polovině osmdesátých let nabízela maranellská automobilka čtyři základní modely, jimiž byly osmiválce Mondial 8 a 308 GTB/GTS, nad nimiž stálo cestovní dvanactiválcové kupé 400 GT a supersport 512 BB.

Zájemce o exkluzivní stroj italské značky měl tedy rozhodně z čeho vybírat, ale automobilka chtěla po letech strávených pouze ve Formuli 1 opět vstoupit i do další kategorie motoristického sportu a vrcholné popularitě se tehdy těšily vozy skupiny B, pro jejichž homologaci museli automobilky vyrobit sérii minimálně dvou stovek vozů, což byl právě pro Ferrari, které v roce 1983 opustilo jen 2370 nových vozů, ideální požadavek.

V roce 1984 se tedy oficiálně představilo Ferrari GTO, které svým jménem i cílem vyrazit na závodní tratě dávalo jasně najevo, že má být moderní interpretací slavného modelu 250 GTO. Pro odlišení od slavného předka bylo později jeho jméno doplněno o číslo 288.

Číselné označení v sobě ukrývá informaci,že před zadní nápravou je podélně uložen motor o objemu 2,8 litru s 8 válci. Tato pohonná jednotka je přeplňována dvojicí turbodmychadel IHI a poskytuje výkon 294 kW (400 k) při 7000 min-1 a točivý moment 496 N.m při 3800 min-1.

Tyto hodnoty spolu s propracovanou aerodynamikou a pohotovostní hmotností 1160 kg přispěly k dosažení maximální rychlosti 305 km/h. Ferrari 288 GTO se tak v roce 1984 stalo prvním sériovým vozem, který skutečně pokořil magickou hranici 300 km/h. Akceleraci z 0 na 100 km/h pak toto kupé zvládlo za 4,9 s.

Karoserie vozu přímo vychází z modelu 308 GTB, ale má o 120 mm delší rozvor, viditelně rozšířené blatníky, výdechy za zadními koly (odkaz na slavného jmenovce ze šedesátých let), čtyři přídavné světlomety pod předním nárazníkem a vnější zpětná zrcátka, jejichž vysoké umístění má umožnit výhled vzad přes mohutně klenuté zadní blatníky.

Leonardo Fioravanti při návrhu Ferrari 288 GTO vycházel ze svého předchozího díla v podobě kupé 308 GTB, z nějž ostatně tento model do jisté míry vycházel i po technické stránce. Základem vozu s celkovou délkou 4290 mm, šířkou 1910 mm, výškou 1120 mm a rozvorem náprav 2450 mm byl prostorový rám s pomocnými rámy vpředu i vzadu, který doplnily díly z kevlaru a nomexu. Tyto materiály pak byly spolu se sklolaminátem použity i na povrchové panely karoserie.

Výroba modelu 288 GTO probíhala v letech 1984 a 1985. automobilka měla v plánu vyrobit pouze homologační sérii 200 vozů, ale poptávka výrazně převyšovala nabídku a během dvou let vzniklo 271 vozů, k nimž se v roce 1986 přidal ještě jeden. K samotnému nasazení vozu do závodů automobilkou nakonec díky zrušení skupiny B nedošlo.

Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled

Ferrari 288 GTO se dočkalo i provedení Evoluzione, v němž ovšem vzniklo jen pět vozů. Ty se odlišovaly ještě hojnějším využitím kompozitních materiálů, designem karoserie s řadou průduchů a spoilerů i motorem naladěným až na 478 kW (650 k). Původně měly tyto vozy zamířit na závodní dráhy, ale nakonec posloužily při vývoji Ferrari F40.


Ferrari 288 GTO
 

1/5 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Martin Čaban: S Merkelovou a bez Merkelové Martin Čaban: S Merkelovou a bez Merkelové

Nic, co pro Angelu Merkelovou během její dnešní návštěvy…

Sázení podporují tisíce streamovaných zápasů Sázení podporují tisíce streamovaných zápasů

Hokejová NHL, basketbalová NBA, španělská, německá nebo…

Banky vnucují klientům půjčky, stropy pro předschválené úvěry rostou Banky vnucují klientům půjčky, stropy pro předschválené úvěry rostou

Čím dál větší částky peněz dostávají klienti českých bank…

Pavel Otto: Ministerstvo jen pro někoho Pavel Otto: Ministerstvo jen pro někoho

Vláda kývla na záměr lidoveckého vicepremiéra Pavla…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ferrari a jeho superstroje: Od 288 GTO až…






Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Podívejte se, jak Rus svaří luxusní BMW řady 7 ze dvou kusů Podívejte se, jak Rus svaří luxusní BMW řady 7 ze dvou kusů

Občas vám ukazujeme, jak si ve východních zemích dokáží…

Test Hyundai H350 Van 2.5 CRDi 125 kW: Povedená dodávka Test Hyundai H350 Van 2.5 CRDi 125 kW: Povedená dodávka

Můžete mít rádi osobní auta, veterány, nebo třeba…

 




Ferrari 288 GTO: Na pořízení moderní klasiky dnes 60 milionů korun nestačí Ferrari 288 GTO: Na pořízení moderní klasiky dnes 60 milionů korun nestačí

Ferrari GTO, to moderní, představuje takřka jistou…

Video: Ferrari 288 GTO v nepochopitelných jízdních situacích Video: Ferrari 288 GTO v nepochopitelných jízdních situacích

Proč by měly být nesmírně cenné vozy schované v garáži,…

 

Související články
Video: Pět nejlepších zvuků laděných výfuků Video: Pět nejlepších zvuků laděných výfuků

Určitě byste našli nějaké ještě působivější, ale to nic…

Chtěli byste kombík Ferrari? Jeden unikátní je právě na prodej Chtěli byste kombík Ferrari? Jeden unikátní je právě na prodej

Shooting Brake na základech Ferrari Daytona vznikl díky…

 



 
Ojetý Citroën C4 Picasso/Grand C4 Picasso: Boduje prostorem a cenou

Ojetý Citroën C4 Picasso/Grand C4 Picasso: Boduje prostorem a cenou

Dnes 08:00

MPV postavené na technice první generace kompaktní C4 mělo původně nahradit Xsaru Picasso, nakonec se však oba vozy vyráběly současně dlouhé čtyři roky.




Blesk.cz

Vědci varují: Alobal představuje riziko! Jaké jídlo do něj rozhodně nebalit?

Vědci varují: Alobal představuje riziko! Jaké jídlo…

Hliník se ve filmu odstěhoval do Humpolce, jenže v životě má tenhle kov tendenci stěhovat se do lidského těla.…

Berle, protézu i skateboard. Lidé ve vlacích zapomínají kuriózní předměty

Berle, protézu i skateboard. Lidé ve vlacích…

V budově hlavního nádraží v Praze provozují České dráhy depozitář ztrát a nálezů. Zapomenuté věci pocházejí v…

 

iSport.cz

Karavajevovi se debut ve Spartě podařil. Nahradí Ondřeje Zahustela?

Karavajevovi se debut ve Spartě podařil. Nahradí…

Trefa do černého? Nová posila Sparty Vjačeslav Karavajev úspěšně zvládla první start a s velkou pravděpodobností…

Peníze do fotbalu? Čínská cesta se vůbec nezadrhla, říká Miroslav Pelta

Peníze do fotbalu? Čínská cesta se vůbec nezadrhla,…

Ještě pár dní před novou sezonou nebyl známý nový generální sponzor pro první fotbalovou ligu. Jednání s…

 

Reflex.cz

Kancléřčina cesta na východ: Očekávejme, že Merkelová přijíždí obchodovat s uprchlickými kvótami

Kancléřčina cesta na východ: Očekávejme, že…

Ještě před třemi lety by si nikdo ani nepomyslel, že by oficiální návštěva německé kancléřky v Česku mohla…

Pravidla pro volbu prezidenta jsou jasná. Teď aby se už někdo konečně přihlásil

Pravidla pro volbu prezidenta jsou jasná. Teď aby se…

Vláda nechce měnit Ústavu, počet podpisů pro kandidáta do prezidentské volby tak zůstane 50 tisíc, ale…