Ferrari a jeho superstroje: Od 288 GTO až po LaFerrari

Ferrari a jeho superstroje: Od 288 GTO až po LaFerrari

Maranellská automobilka má ve své historii vedle „standardních“ modelů řadu více či méně výjimečných vozů, ale od osmdesátých let se pyšní linií jedinečných supersportů.

Historie automobilky Ferrari se začala psát krátce po druhé světové válce a od počátku byla spojena s motoristickým sportem. V padesátých letech měly závodní vozy k těm sportovním určeným pro běžný silniční provoz velmi blízko a nezřídka byl rozdíl vlastně jen v provedení karoserie nebo interiéru.

V letech šedesátých ovšem již začínalo docházet k výraznějším odlišnostem, kdy se silniční modely stávaly stále komfortnějšími a luxusnějšími, ale stále zde ještě byly vidět příbuzenské vazby mezi jednotlivými vozy v konstrukci pohonných jednotek i podvozků.

Konec šedesátých a počátek sedmdesátých let přinesl již velmi výrazné rozdíly, kdy se z vozů pro vytrvalostní závody staly podobné speciály jako z monopostů pro Formuli 1.

Automobilka Ferrari se navíc rozhodla stále nákladnější závody sportovních prototypů v polovině sedmdesátých let opustit a její produkční automobily v následujících letech začínaly pomalu ztrácet auru strojů, vycházejících z vývoje závodních speciálů, i když minimálně v konstrukci pohonných jednotek a podvozků se odrážely zkušenosti z Formule 1.

Historie malých Ferrari: Od Dina 206 GT po 488 GTB

Vedení automobilky v čele s jejím zakladatelem si bylo této situace vědomo a chtělo Ferrari vrátit na závodní dráhy s jeho vlastním vozem, který bude viditelně spojen se sériovou produkcí.

Díky tomu vznikl model 288 GTO, který se sice díky změně pravidel nakonec na závodních tratích neprosadil, ale položil základ jedinečné linie supersportovních modelů značky Ferrari.

Ferrari 288 GTO (1984-1985)

V první polovině osmdesátých let nabízela maranellská automobilka čtyři základní modely, jimiž byly osmiválce Mondial 8 a 308 GTB/GTS, nad nimiž stálo cestovní dvanactiválcové kupé 400 GT a supersport 512 BB.

Zájemce o exkluzivní stroj italské značky měl tedy rozhodně z čeho vybírat, ale automobilka chtěla po letech strávených pouze ve Formuli 1 opět vstoupit i do další kategorie motoristického sportu a vrcholné popularitě se tehdy těšily vozy skupiny B, pro jejichž homologaci museli automobilky vyrobit sérii minimálně dvou stovek vozů, což byl právě pro Ferrari, které v roce 1983 opustilo jen 2370 nových vozů, ideální požadavek.

V roce 1984 se tedy oficiálně představilo Ferrari GTO, které svým jménem i cílem vyrazit na závodní tratě dávalo jasně najevo, že má být moderní interpretací slavného modelu 250 GTO. Pro odlišení od slavného předka bylo později jeho jméno doplněno o číslo 288.

Číselné označení v sobě ukrývá informaci,že před zadní nápravou je podélně uložen motor o objemu 2,8 litru s 8 válci. Tato pohonná jednotka je přeplňována dvojicí turbodmychadel IHI a poskytuje výkon 294 kW (400 k) při 7000 min-1 a točivý moment 496 N.m při 3800 min-1.

Tyto hodnoty spolu s propracovanou aerodynamikou a pohotovostní hmotností 1160 kg přispěly k dosažení maximální rychlosti 305 km/h. Ferrari 288 GTO se tak v roce 1984 stalo prvním sériovým vozem, který skutečně pokořil magickou hranici 300 km/h. Akceleraci z 0 na 100 km/h pak toto kupé zvládlo za 4,9 s.

Karoserie vozu přímo vychází z modelu 308 GTB, ale má o 120 mm delší rozvor, viditelně rozšířené blatníky, výdechy za zadními koly (odkaz na slavného jmenovce ze šedesátých let), čtyři přídavné světlomety pod předním nárazníkem a vnější zpětná zrcátka, jejichž vysoké umístění má umožnit výhled vzad přes mohutně klenuté zadní blatníky.

Leonardo Fioravanti při návrhu Ferrari 288 GTO vycházel ze svého předchozího díla v podobě kupé 308 GTB, z nějž ostatně tento model do jisté míry vycházel i po technické stránce. Základem vozu s celkovou délkou 4290 mm, šířkou 1910 mm, výškou 1120 mm a rozvorem náprav 2450 mm byl prostorový rám s pomocnými rámy vpředu i vzadu, který doplnily díly z kevlaru a nomexu. Tyto materiály pak byly spolu se sklolaminátem použity i na povrchové panely karoserie.

Výroba modelu 288 GTO probíhala v letech 1984 a 1985. automobilka měla v plánu vyrobit pouze homologační sérii 200 vozů, ale poptávka výrazně převyšovala nabídku a během dvou let vzniklo 271 vozů, k nimž se v roce 1986 přidal ještě jeden. K samotnému nasazení vozu do závodů automobilkou nakonec díky zrušení skupiny B nedošlo.

Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled

Ferrari 288 GTO se dočkalo i provedení Evoluzione, v němž ovšem vzniklo jen pět vozů. Ty se odlišovaly ještě hojnějším využitím kompozitních materiálů, designem karoserie s řadou průduchů a spoilerů i motorem naladěným až na 478 kW (650 k). Původně měly tyto vozy zamířit na závodní dráhy, ale nakonec posloužily při vývoji Ferrari F40.


Ferrari 288 GTO
 

1/5 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Dokončili jsme největší obojživelné letadlo na světě, ohlásili Číňané Dokončili jsme největší obojživelné letadlo na světě, ohlásili Číňané

Čína po sedmi letech práce dokončila výrobu největšího…

Provozovatel Alberta se sloučil s Delhaize, musí prodat obchody v USA Provozovatel Alberta se sloučil s Delhaize, musí prodat obchody v USA

Nizozemská maloobchodní společnost Ahold a belgická…

Orbán ocenil Trumpovy bezpečnostní návrhy jako vzor pro Evropu Orbán ocenil Trumpovy bezpečnostní návrhy jako vzor pro Evropu

Maďarský premiér Viktor Orbán dnes řekl, že díky svým…

Umělá inteligence Googlu zjistila, jak ušetřit za elektřinu v datacentrech Umělá inteligence Googlu zjistila, jak ušetřit za elektřinu v datacentrech

Velká datacentra denně spotřebují ohromné množství…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ferrari a jeho superstroje: Od 288 GTO až…






Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Extrémní příplatky: Lak za cenu Fabie, sedačky v hodnotě Insignie [galerie] Extrémní příplatky: Lak za cenu Fabie, sedačky v hodnotě Insignie [galerie]

Co si koupíte za 700 000 korun? Celého nového Superba,…

Willys MB (1941 - 1945/1968): Jak vlastně vzniklo jméno Jeep? Willys MB (1941 - 1945/1968): Jak vlastně vzniklo jméno Jeep?

Lehké průzkumné vozidlo automobilek Willys a Ford značně…

 




Ferrari 288 GTO: Na pořízení moderní klasiky dnes 60 milionů korun nestačí Ferrari 288 GTO: Na pořízení moderní klasiky dnes 60 milionů korun nestačí

Ferrari GTO, to moderní, představuje takřka jistou…

Video: Ferrari 288 GTO v nepochopitelných jízdních situacích Video: Ferrari 288 GTO v nepochopitelných jízdních situacích

Proč by měly být nesmírně cenné vozy schované v garáži,…

 

Související články
Ferrari oslaví 70 let 350 unikátními vozy Ferrari oslaví 70 let 350 unikátními vozy

Od každého z aktuálních modelů značky Ferrari bude…

Video:  Já vám ukážu, jak se to nemá dělat Video: Já vám ukážu, jak se to nemá dělat

Stovky koní pod kapotou a pohon zadních kol jsou většinou…

 



 
Frajírci v Porsche šikanovali cyklistu. Všechno zarazilo ozbrojené komando (video)

Frajírci v Porsche šikanovali cyklistu. Zarazilo je ozbrojené komando (video)

Včera

Arogance posádky Porsche Cayenne je do nebe volající, všem výtečníkům ale spadly hřebínky poté, co si je vzalo do parády ozbrojené komando.




Blesk.cz

Do Česka vtrhnou bouřky, sledujte je na radaru. Hrozí rozvodnění řek

Do Česka vtrhnou bouřky, sledujte je na radaru.…

Na jihu a západě Čech se od sobotního odpoledne do nedělního večera budou vyskytovat silné bouřky.

Ódinovi vojáci by měli dnes projít Teplicemi. Experti varují před domobranami

Ódinovi vojáci by měli dnes projít Teplicemi.…

Inspirovali se finskou domobranou a říkají si Ódinovi vojáci. Chtějí údajně bránit Česko před imigranty a…

 

iSport.cz

Sagan je zvíře, děkoval Kreuziger parťákovi, který mu pomohl do desítky

Sagan je zvíře, děkoval Kreuziger parťákovi, který…

Do letošní Tour de France nastupoval český cyklista Roman Kreuziger jako domestik Alberta Contadora. Původní…

Vacek bez práce: Odmítl Gliwice, Sparta ho nechce, tak jezdí do Vlašimi

Vacek bez práce: Odmítl Gliwice, Sparta ho nechce,…

Ještě před pár měsíci usiloval o polský titul a účast na EURO 2016, jenže teď je bez angažmá a trénuje s…

 

Reflex.cz

Je zbabělé tvrdit, že terorismus v Evropě většinou nesouvisí s islámem. Opak je pravdou

Je zbabělé tvrdit, že terorismus v Evropě většinou…

Za pouhých 8 dní se odehrály v Evropě tři vražedné útoky na civilisty. Na promenádě v Nice, ve vlaku u Würzburgu…

Svět má dalšího nejsmutnějšího polárního medvěda. Trpí v Číně v obchodním centru

Svět má dalšího nejsmutnějšího polárního medvěda.…

  Před několika dny informoval Reflex o případu polárního medvěda Arutura, který v argentinské zoologické…