Ferrari a jeho superstroje: Od 288 GTO až po LaFerrari

Ferrari a jeho superstroje: Od 288 GTO až po LaFerrari

Maranellská automobilka má ve své historii vedle „standardních“ modelů řadu více či méně výjimečných vozů, ale od osmdesátých let se pyšní linií jedinečných supersportů.

Historie automobilky Ferrari se začala psát krátce po druhé světové válce a od počátku byla spojena s motoristickým sportem. V padesátých letech měly závodní vozy k těm sportovním určeným pro běžný silniční provoz velmi blízko a nezřídka byl rozdíl vlastně jen v provedení karoserie nebo interiéru.

V letech šedesátých ovšem již začínalo docházet k výraznějším odlišnostem, kdy se silniční modely stávaly stále komfortnějšími a luxusnějšími, ale stále zde ještě byly vidět příbuzenské vazby mezi jednotlivými vozy v konstrukci pohonných jednotek i podvozků.

Konec šedesátých a počátek sedmdesátých let přinesl již velmi výrazné rozdíly, kdy se z vozů pro vytrvalostní závody staly podobné speciály jako z monopostů pro Formuli 1.

Automobilka Ferrari se navíc rozhodla stále nákladnější závody sportovních prototypů v polovině sedmdesátých let opustit a její produkční automobily v následujících letech začínaly pomalu ztrácet auru strojů, vycházejících z vývoje závodních speciálů, i když minimálně v konstrukci pohonných jednotek a podvozků se odrážely zkušenosti z Formule 1.

Historie malých Ferrari: Od Dina 206 GT po 488 GTB

Vedení automobilky v čele s jejím zakladatelem si bylo této situace vědomo a chtělo Ferrari vrátit na závodní dráhy s jeho vlastním vozem, který bude viditelně spojen se sériovou produkcí.

Díky tomu vznikl model 288 GTO, který se sice díky změně pravidel nakonec na závodních tratích neprosadil, ale položil základ jedinečné linie supersportovních modelů značky Ferrari.

Ferrari 288 GTO (1984-1985)

V první polovině osmdesátých let nabízela maranellská automobilka čtyři základní modely, jimiž byly osmiválce Mondial 8 a 308 GTB/GTS, nad nimiž stálo cestovní dvanactiválcové kupé 400 GT a supersport 512 BB.

Zájemce o exkluzivní stroj italské značky měl tedy rozhodně z čeho vybírat, ale automobilka chtěla po letech strávených pouze ve Formuli 1 opět vstoupit i do další kategorie motoristického sportu a vrcholné popularitě se tehdy těšily vozy skupiny B, pro jejichž homologaci museli automobilky vyrobit sérii minimálně dvou stovek vozů, což byl právě pro Ferrari, které v roce 1983 opustilo jen 2370 nových vozů, ideální požadavek.

V roce 1984 se tedy oficiálně představilo Ferrari GTO, které svým jménem i cílem vyrazit na závodní tratě dávalo jasně najevo, že má být moderní interpretací slavného modelu 250 GTO. Pro odlišení od slavného předka bylo později jeho jméno doplněno o číslo 288.

Číselné označení v sobě ukrývá informaci,že před zadní nápravou je podélně uložen motor o objemu 2,8 litru s 8 válci. Tato pohonná jednotka je přeplňována dvojicí turbodmychadel IHI a poskytuje výkon 294 kW (400 k) při 7000 min-1 a točivý moment 496 N.m při 3800 min-1.

Tyto hodnoty spolu s propracovanou aerodynamikou a pohotovostní hmotností 1160 kg přispěly k dosažení maximální rychlosti 305 km/h. Ferrari 288 GTO se tak v roce 1984 stalo prvním sériovým vozem, který skutečně pokořil magickou hranici 300 km/h. Akceleraci z 0 na 100 km/h pak toto kupé zvládlo za 4,9 s.

Karoserie vozu přímo vychází z modelu 308 GTB, ale má o 120 mm delší rozvor, viditelně rozšířené blatníky, výdechy za zadními koly (odkaz na slavného jmenovce ze šedesátých let), čtyři přídavné světlomety pod předním nárazníkem a vnější zpětná zrcátka, jejichž vysoké umístění má umožnit výhled vzad přes mohutně klenuté zadní blatníky.

Leonardo Fioravanti při návrhu Ferrari 288 GTO vycházel ze svého předchozího díla v podobě kupé 308 GTB, z nějž ostatně tento model do jisté míry vycházel i po technické stránce. Základem vozu s celkovou délkou 4290 mm, šířkou 1910 mm, výškou 1120 mm a rozvorem náprav 2450 mm byl prostorový rám s pomocnými rámy vpředu i vzadu, který doplnily díly z kevlaru a nomexu. Tyto materiály pak byly spolu se sklolaminátem použity i na povrchové panely karoserie.

Výroba modelu 288 GTO probíhala v letech 1984 a 1985. automobilka měla v plánu vyrobit pouze homologační sérii 200 vozů, ale poptávka výrazně převyšovala nabídku a během dvou let vzniklo 271 vozů, k nimž se v roce 1986 přidal ještě jeden. K samotnému nasazení vozu do závodů automobilkou nakonec díky zrušení skupiny B nedošlo.

Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled

Ferrari 288 GTO se dočkalo i provedení Evoluzione, v němž ovšem vzniklo jen pět vozů. Ty se odlišovaly ještě hojnějším využitím kompozitních materiálů, designem karoserie s řadou průduchů a spoilerů i motorem naladěným až na 478 kW (650 k). Původně měly tyto vozy zamířit na závodní dráhy, ale nakonec posloužily při vývoji Ferrari F40.


Ferrari 288 GTO
 

1/5 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
 

Přidat názorDiskuse: Ferrari a jeho superstroje: Od 288 GTO až…










Ferrari 288 GTO: Na pořízení moderní klasiky dnes 60 milionů korun nestačí Ferrari 288 GTO: Na pořízení moderní klasiky dnes 60 milionů korun nestačí

Ferrari GTO, to moderní, představuje takřka jistou…

Video: Ferrari 288 GTO v nepochopitelných jízdních situacích Video: Ferrari 288 GTO v nepochopitelných jízdních situacích

Proč by měly být nesmírně cenné vozy schované v garáži,…

 

Související články
Ferrari 360 Modena stále umí přitáhnout pozornost Ferrari 360 Modena stále umí přitáhnout pozornost

Japonská tuningová společnost Liberty Walk se proslavila…

Video: Nabouraná a jinak ponížená Ferrari Video: Nabouraná a jinak ponížená Ferrari

Automobily z Maranella jsou většinou obdivovány pro linie…

 



 
Video: Renault Mégane vs. Opel Astra. Jak jezdí? A co vnitřní prostor?

Video: Renault Mégane vs. Opel Astra. Jak jezdí? A co vnitřní prostor?

Včera

Mégane a astra mají podobně dlouhé rozvory, i tak je jeden z nich uvnitř značně prostornější. Rozdíly najdeme také v jízdním projevu.




Blesk.cz

24 tipů na víkend: Mezi ploty, jízda králů i aviatická pouť!

24 tipů na víkend: Mezi ploty, jízda králů i aviatická pouť!

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam, nechte se…

Velké srovnání chatařských tarifů: Na elektřině můžete ušetřit až 2000 korun

Velké srovnání chatařských tarifů: Na elektřině…

Stovky tisíc lidí v Česku od jara do podzimu vyrážejí víkend co víkend na chaty a chalupy. A nemalá část z nich…

 

iSport.cz

Špotáková začíná závodit: Doping Abakumovové? Nepřekvapilo mě to

Špotáková začíná závodit: Doping Abakumovové?…

V atletickém světě se znovu řeší dopingový skandál. Tentokrát v něm jednu z hlavních rolí hraje ruská oštěpařka…

Plzeň nepočítá s Mahmutovičem, Šádek vyloučil odchod Baránka

Plzeň nepočítá s Mahmutovičem, Šádek vyloučil odchod Baránka

Nového trenéra Romana Pivarníka uvedli do funkce, teď ještě vyladit tým. Vedení fotbalové Viktorie Plzeň na…

 

Reflex.cz

Nechte pohlaví Jamese Bonda na pokoji, agentko Scullyová. Je to odstrašující příklad

Nechte pohlaví Jamese Bonda na pokoji, agentko…

Sice je teď v módě proměňovat mužské hrdiny na ženské (příkladem budiž nové Krotitelky duchů), ale zrovna James…

Česko zůstane zemí tabáku zaslíbenou, i Sobotka s Babišem spolu co nevidět vykouří dýmku míru

Česko zůstane zemí tabáku zaslíbenou, i Sobotka s…

Česká republika mohla mít schválený protikuřácký zákon. Jenže nemá. Norma, která se rodila v potu tváře téměř…