Ferrari a jeho superstroje: Od 288 GTO až po LaFerrari

Ferrari a jeho superstroje: Od 288 GTO až po LaFerrari

Maranellská automobilka má ve své historii vedle „standardních“ modelů řadu více či méně výjimečných vozů, ale od osmdesátých let se pyšní linií jedinečných supersportů.

Historie automobilky Ferrari se začala psát krátce po druhé světové válce a od počátku byla spojena s motoristickým sportem. V padesátých letech měly závodní vozy k těm sportovním určeným pro běžný silniční provoz velmi blízko a nezřídka byl rozdíl vlastně jen v provedení karoserie nebo interiéru.

V letech šedesátých ovšem již začínalo docházet k výraznějším odlišnostem, kdy se silniční modely stávaly stále komfortnějšími a luxusnějšími, ale stále zde ještě byly vidět příbuzenské vazby mezi jednotlivými vozy v konstrukci pohonných jednotek i podvozků.

Konec šedesátých a počátek sedmdesátých let přinesl již velmi výrazné rozdíly, kdy se z vozů pro vytrvalostní závody staly podobné speciály jako z monopostů pro Formuli 1.

Automobilka Ferrari se navíc rozhodla stále nákladnější závody sportovních prototypů v polovině sedmdesátých let opustit a její produkční automobily v následujících letech začínaly pomalu ztrácet auru strojů, vycházejících z vývoje závodních speciálů, i když minimálně v konstrukci pohonných jednotek a podvozků se odrážely zkušenosti z Formule 1.

Historie malých Ferrari: Od Dina 206 GT po 488 GTB

Vedení automobilky v čele s jejím zakladatelem si bylo této situace vědomo a chtělo Ferrari vrátit na závodní dráhy s jeho vlastním vozem, který bude viditelně spojen se sériovou produkcí.

Díky tomu vznikl model 288 GTO, který se sice díky změně pravidel nakonec na závodních tratích neprosadil, ale položil základ jedinečné linie supersportovních modelů značky Ferrari.

Ferrari 288 GTO (1984-1985)

V první polovině osmdesátých let nabízela maranellská automobilka čtyři základní modely, jimiž byly osmiválce Mondial 8 a 308 GTB/GTS, nad nimiž stálo cestovní dvanactiválcové kupé 400 GT a supersport 512 BB.

Zájemce o exkluzivní stroj italské značky měl tedy rozhodně z čeho vybírat, ale automobilka chtěla po letech strávených pouze ve Formuli 1 opět vstoupit i do další kategorie motoristického sportu a vrcholné popularitě se tehdy těšily vozy skupiny B, pro jejichž homologaci museli automobilky vyrobit sérii minimálně dvou stovek vozů, což byl právě pro Ferrari, které v roce 1983 opustilo jen 2370 nových vozů, ideální požadavek.

V roce 1984 se tedy oficiálně představilo Ferrari GTO, které svým jménem i cílem vyrazit na závodní tratě dávalo jasně najevo, že má být moderní interpretací slavného modelu 250 GTO. Pro odlišení od slavného předka bylo později jeho jméno doplněno o číslo 288.

Číselné označení v sobě ukrývá informaci,že před zadní nápravou je podélně uložen motor o objemu 2,8 litru s 8 válci. Tato pohonná jednotka je přeplňována dvojicí turbodmychadel IHI a poskytuje výkon 294 kW (400 k) při 7000 min-1 a točivý moment 496 N.m při 3800 min-1.

Tyto hodnoty spolu s propracovanou aerodynamikou a pohotovostní hmotností 1160 kg přispěly k dosažení maximální rychlosti 305 km/h. Ferrari 288 GTO se tak v roce 1984 stalo prvním sériovým vozem, který skutečně pokořil magickou hranici 300 km/h. Akceleraci z 0 na 100 km/h pak toto kupé zvládlo za 4,9 s.

Karoserie vozu přímo vychází z modelu 308 GTB, ale má o 120 mm delší rozvor, viditelně rozšířené blatníky, výdechy za zadními koly (odkaz na slavného jmenovce ze šedesátých let), čtyři přídavné světlomety pod předním nárazníkem a vnější zpětná zrcátka, jejichž vysoké umístění má umožnit výhled vzad přes mohutně klenuté zadní blatníky.

Leonardo Fioravanti při návrhu Ferrari 288 GTO vycházel ze svého předchozího díla v podobě kupé 308 GTB, z nějž ostatně tento model do jisté míry vycházel i po technické stránce. Základem vozu s celkovou délkou 4290 mm, šířkou 1910 mm, výškou 1120 mm a rozvorem náprav 2450 mm byl prostorový rám s pomocnými rámy vpředu i vzadu, který doplnily díly z kevlaru a nomexu. Tyto materiály pak byly spolu se sklolaminátem použity i na povrchové panely karoserie.

Výroba modelu 288 GTO probíhala v letech 1984 a 1985. automobilka měla v plánu vyrobit pouze homologační sérii 200 vozů, ale poptávka výrazně převyšovala nabídku a během dvou let vzniklo 271 vozů, k nimž se v roce 1986 přidal ještě jeden. K samotnému nasazení vozu do závodů automobilkou nakonec díky zrušení skupiny B nedošlo.

Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled

Ferrari 288 GTO se dočkalo i provedení Evoluzione, v němž ovšem vzniklo jen pět vozů. Ty se odlišovaly ještě hojnějším využitím kompozitních materiálů, designem karoserie s řadou průduchů a spoilerů i motorem naladěným až na 478 kW (650 k). Původně měly tyto vozy zamířit na závodní dráhy, ale nakonec posloužily při vývoji Ferrari F40.


Ferrari 288 GTO
 

1/5 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
USA vyhlásily nové sankce proti Severní Koreji, zahrnují i čínské firmy USA vyhlásily nové sankce proti Severní Koreji, zahrnují i čínské firmy

Spojené státy dnes vyhlásily nové obchodní sankce proti…

Šéfa nadace čínské CEFC zadržely americké úřady Šéfa nadace čínské CEFC zadržely americké úřady

Spojené státy kvůli podezření z rozsáhlého uplácení…

Vděčnost za sovětskou invazi? Zemana článek na ruském armádním webu rozhořčil Vděčnost za sovětskou invazi? Zemana článek na ruském armádním webu rozhořčil

Prezidenta Miloše Zemana rozzlobil článek na webu ruské…

Potravinářská komora znovu podpořila rušení sankcí proti Rusku Potravinářská komora znovu podpořila rušení sankcí proti Rusku

Potravinářská komora dnes zopakovala, že je pro ukončení…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ferrari a jeho superstroje: Od 288 GTO až…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače

Z brzdových systémů současných aut s motory pro normu…

Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici

Při nákupu ojetiny s vyplatí sledovat i zdánlivé…

 



Toto Ferrari 288 GTO je ve skutečnosti Toyota MR2 a je na prodej Toto Ferrari 288 GTO je ve skutečnosti Toyota MR2 a je na prodej

Ferrari 288 GTO patří k poměrně častým vzorům pro…

Návrat Ferrari GTO v roce 2020? Jako nástupce LaFerrari... Návrat Ferrari GTO v roce 2020? Jako nástupce LaFerrari...

Z Maranella vyjelo za sedm desítek let existence továrny,…

 



 
Plymouth Duster: Americké kompaktní kupé přišlo mnohem dříve než rumunské SUV

Plymouth Duster: Americké kompaktní kupé přišlo mnohem dříve než rumunské SUV

Dnes 18:59

Jméno Duster si spojujeme s SUV rumunské Dacie. Stejný název ale neslo i kupé se značkou Plymouth už v 70. letech.




Blesk.cz

IKEA po smrti 8 dětí stahuje z trhu komody. Máte doma nábytek zajištěný?

IKEA po smrti 8 dětí stahuje z trhu komody. Máte…

Švédský nábytkářský řetězec IKEA stahuje ve Spojených státech a Kanadě z trhu 29 milionů prádelníků a komod,…

Ozbrojenci na Ukrajině obklíčili Luhansk. Chtějí prý sesadit ministra vnitra

Ozbrojenci na Ukrajině obklíčili Luhansk. Chtějí prý…

Ozbrojenci v úterý obklíčili centrum Luhanska, jednoho z center proruských separatistů v Donbasu na východě…

 

iSport.cz

Kodeš: Novotná mi řekla, ať nebrečím, že Wimbledon stejně vyhraje

Kodeš: Novotná mi řekla, ať nebrečím, že Wimbledon…

Zpráva o úmrtí Jany Novotné (†49) ho velmi zasáhla. Jan Kodeš na českou tenisovou legendu vzpomíná jako na…

Řepka znovu o kase ze Sparty: Peníze šly na motivaci pro jiný tým

Řepka znovu o kase ze Sparty: Peníze šly na motivaci…

O této kauze se už mluví pět let. Nyní Tomáš Řepka přináší údajně konečnou verzi příběhu o tom, kam zmizely…

 

Reflex.cz

Další protikuřácké tažení: Zakáže nám EU elektronické cigarety?

Další protikuřácké tažení: Zakáže nám EU…

Nenápadně a pozvolně nám aktivisté rozjíždějí, podobně jako rozjeli válku proti tabáku, válku proti…

Čína má poprvé více superpočítačů než USA. A daleko více než Japonsko, Německo a Británie dohromady

Čína má poprvé více superpočítačů než USA. A daleko…

Bouřlivě se rozvíjející Čína dosáhla dalšího milníku v nejmodernějších technologiích. Poprvé v historii má více…