Fiat Ægea: První dojmy z Turecka
Jako jediní z Česka jsme se oficiálně účastnili prvního odhalení nového kompaktního sedanu od Fiatu. Ceremoniál proběhl v rámci autosalonu v tureckém Istanbulu.
Příchod nového kompaktního sedanu je pro Fiat skutečně velká věc. Naposledy se značka do tohoto segmentu podívala s modelem Linea, a přestože ho již na našem trhu nenajdeme, ve světě je to jiné. Například v Turecku jich jezdí tisíce, a to z jednoho prostého důvodu – tříprostorová karoserie je tam zkrátka v kurzu.
Není proto náhodou, že si Fiat k představení nového projektu Ægea (definitivní jméno ještě neznáme) vybral právě Turecko, všechno ale bylo tak nějak narychlo. Ještě před pár týdny se totiž nevědělo, že k velké události dojde při příležitosti Autoshow Istanbul 2015. Dokonce ani klíčové osoby českého zastoupení značky neměly tušení, jak bude automobil vypadat, a oficiální verzi tiskových materiálů jsme dostali k dispozici jen pár chvil před zahájením konference.
První informace jsme přinesli již v době, kdy ceremoniál s představením nového Fiatu začínal, k našemu překvapení se však jednalo o přísně střežený předprodukční exemplář, ke kterému se mohli na dotek přiblížit pouze vysocí představitelé automobilky. Svinovací metr k měření rozměrů interiéru jsme tedy opět schovali do kapsy a zaměřili se na detaily karoserie.
Klíčem k úspěchu je posloupnost, se kterou Fiat k vývoji nového kompaktního modelu přistupuje. Vedle sedanu totiž vznikne i hatchback a kombi, tříprostorová koncepce se však mnohem lépe designově přetváří, než kdyby například z hatchbacku vznikal sedan a podobně. Projekt Ægea proto svým vnějším vzezřením perfektně zapadá do filozofie racionálních Fiatů, rozhodně však nepůsobí fádně nebo naopak přeplácaně.
Stačí se jenom zadívat do protáhlých předních světlometů, silně se zakusujících do masky chladiče. Tu mohl Fiat vyrobit jednoduše, plastické vodorovné linky však ke konceptu pasují a trochu nám připomínají „diamantový“ design nových Mercedes-Benzů. Mohutnému nárazníku se navíc podařilo velmi hezky navázat na vyšší (nebo také bezpečnější) linii kapoty. Vůz totiž bude nabízen na více než čtyřiceti světových trzích včetně toho našeho, a proto musí splňovat přísné standardy na ochranu chodců.
Fiat Ægea - srovnání rozměrů s konkurencí | ||||
Model | Fiat Ægea | Dacia Logan | Peugeot 301 | Škoda Rapid |
Délka [mm] | 4500 | 4347 | 4442 | 4483 |
Šířka [mm] | 1780 | 1733 | 1748 | 1706 |
Výška [mm] | 1480 | 1517 | 1477 | 1461 |
Rozvor [mm] | 2640 | 2634 | 2652 | 2602 |
Objem zavazadelníku [l] | 510 | 510 | 506 | 550 |
Ze srovnání tvarů projektu Ægea a předchozího sedanu Linea vychází vítězně novinka, síla je totiž v detailech. Linea měla například vnější zpětná zrcátka uchycená na stojinách, chyběla jí výraznější boční linie, která by karoserii opticky snížila, a zadní svítilny někomu mohly připadat až příliš velké. Ægea je v tomto ohledu pravý opak, nebojí se jít do rizika, ovšem ne za každou cenu.
Aby totiž byla na trhu kompaktních modelů konkurenceschopná, musí být k mání za slušné peníze.
Snahu o šetření lze vypozorovat na klasických žárovkách v předních světlometech (očekávali jsme minimálně projektory), v zadních svítilnách bychom diody také hledali marně, a místo víceprvkové zadní nápravy jsou vzadu vlečená ramena a torzní příčka. To ale samozřejmě nejsou faktory, pro které by se nový Fiat nemohl utkat s konkurencí z C segmentu – i tyto vozy se totiž potýklají s kompromisy.
Interiér projektu Ægea pro nás zůstal uzavřen, podle fotografií však rozhodně nevypadá zle. Jednoduchý přístrojový štít nepůsobí rušivě, multifunkční volant s koženým potahem známe z Fiatu 500X, a z téhož modelu pochází i panel klimatizace (byť jednozónové) nebo multimediální systém Uconnect s pětipalcovým dotykovým displejem. Stříbrná horizontální lišta vedoucí pod výdechy ventilace nám zase připomíná tu ve Fiatu Freemont. Spíše než to je ale důležitější, že Fiat slibuje dostatečný prostor pro pět cestujících a stejný počet cestovních zavazadel.
Vadou na kráse prvního představení Fiatu Aegea bylo minimum informací nad rámec tiskových materiálů. Na konferenci jsme se alespoň dozvěděli o elektronické výbavě zahrnující tempomat, dešťový senzor, parkovací čidla a možnost připojení externích zařízení prostřednictvím AUX a USB zdířek, a mimo záznam zazněl předpokládaný termín první novinářské prezentace. Ta by měla proběhnout někdy v květnu až červnu příštího roku, tedy nedlouho po představení na ženevském autosalonu. Vůz si budete moci pořídit od poloviny příštího roku.