22.5. 2015 Jan Mička Jan Mička

Fiat Ægea: První dojmy z Turecka

 

Jako jediní z Česka jsme se oficiálně účastnili prvního odhalení nového kompaktního sedanu od Fiatu. Ceremoniál proběhl v rámci autosalonu v tureckém Istanbulu.

Příchod nového kompaktního sedanu je pro Fiat skutečně velká věc. Naposledy se značka do tohoto segmentu podívala s modelem Linea, a přestože ho již na našem trhu nenajdeme, ve světě je to jiné. Například v Turecku jich jezdí tisíce, a to z jednoho prostého důvodu – tříprostorová karoserie je tam zkrátka v kurzu.

Není proto náhodou, že si Fiat k představení nového projektu Ægea (definitivní jméno ještě neznáme) vybral právě Turecko, všechno ale bylo tak nějak narychlo. Ještě před pár týdny se totiž nevědělo, že k velké události dojde při příležitosti Autoshow Istanbul 2015. Dokonce ani klíčové osoby českého zastoupení značky neměly tušení, jak bude automobil vypadat, a oficiální verzi tiskových materiálů jsme dostali k dispozici jen pár chvil před zahájením konference.

První informace jsme přinesli již v době, kdy ceremoniál s představením nového Fiatu začínal, k našemu překvapení se však jednalo o přísně střežený předprodukční exemplář, ke kterému se mohli na dotek přiblížit pouze vysocí představitelé automobilky. Svinovací metr k měření rozměrů interiéru jsme tedy opět schovali do kapsy a zaměřili se na detaily karoserie.

Fiat Ægea: Nový globální kompaktní sedan

Klíčem k úspěchu je posloupnost, se kterou Fiat k vývoji nového kompaktního modelu přistupuje. Vedle sedanu totiž vznikne i hatchback a kombi, tříprostorová koncepce se však mnohem lépe designově přetváří, než kdyby například z hatchbacku vznikal sedan a podobně. Projekt Ægea proto svým vnějším vzezřením perfektně zapadá do filozofie racionálních Fiatů, rozhodně však nepůsobí fádně nebo naopak přeplácaně.

Stačí se jenom zadívat do protáhlých předních světlometů, silně se zakusujících do masky chladiče. Tu mohl Fiat vyrobit jednoduše, plastické vodorovné linky však ke konceptu pasují a trochu nám připomínají „diamantový“ design nových Mercedes-Benzů. Mohutnému nárazníku se navíc podařilo velmi hezky navázat na vyšší (nebo také bezpečnější) linii kapoty. Vůz totiž bude nabízen na více než čtyřiceti světových trzích včetně toho našeho, a proto musí splňovat přísné standardy na ochranu chodců.

Fiat Ægea - srovnání rozměrů s konkurencí
ModelFiat ÆgeaDacia LoganPeugeot 301Škoda Rapid
Délka [mm]4500434744424483
Šířka [mm]1780173317481706
Výška [mm]1480151714771461
Rozvor [mm]2640263426522602
Objem zavazadelníku [l]510510506550

Ze srovnání tvarů projektu Ægea a předchozího sedanu Linea vychází vítězně novinka, síla je totiž v detailech. Linea měla například vnější zpětná zrcátka uchycená na stojinách, chyběla jí výraznější boční linie, která by karoserii opticky snížila, a zadní svítilny někomu mohly připadat až příliš velké. Ægea je v tomto ohledu pravý opak, nebojí se jít do rizika, ovšem ne za každou cenu.

Aby totiž byla na trhu kompaktních modelů konkurenceschopná, musí být k mání za slušné peníze. Snahu o šetření lze vypozorovat na klasických žárovkách v předních světlometech (očekávali jsme minimálně projektory), v zadních svítilnách bychom diody také hledali marně, a místo víceprvkové zadní nápravy jsou vzadu vlečená ramena a torzní příčka. To ale samozřejmě nejsou faktory, pro které by se nový Fiat nemohl utkat s konkurencí z C segmentu – i tyto vozy se totiž potýklají s kompromisy.

Fiat 500X 1.6 MultiJet – Anděl s ďáblem na zrcátku

Interiér projektu Ægea pro nás zůstal uzavřen, podle fotografií však rozhodně nevypadá zle. Jednoduchý přístrojový štít nepůsobí rušivě, multifunkční volant s koženým potahem známe z Fiatu 500X, a z téhož modelu pochází i panel klimatizace (byť jednozónové) nebo multimediální systém Uconnect s pětipalcovým dotykovým displejem. Stříbrná horizontální lišta vedoucí pod výdechy ventilace nám zase připomíná tu ve Fiatu Freemont. Spíše než to je ale důležitější, že Fiat slibuje dostatečný prostor pro pět cestujících a stejný počet cestovních zavazadel.

Vadou na kráse prvního představení Fiatu Aegea bylo minimum informací nad rámec tiskových materiálů. Na konferenci jsme se alespoň dozvěděli o elektronické výbavě zahrnující tempomat, dešťový senzor, parkovací čidla a možnost připojení externích zařízení prostřednictvím AUX a USB zdířek, a mimo záznam zazněl předpokládaný termín první novinářské prezentace. Ta by měla proběhnout někdy v květnu až červnu příštího roku, tedy nedlouho po představení na ženevském autosalonu. Vůz si budete moci pořídit od poloviny příštího roku.

Spolupracujeme s TipCars.com
Němci se naučili využívat českého pohřebnictví. Láká je nižší cenou i volnější regulací Němci se naučili využívat českého pohřebnictví. Láká je nižší cenou i volnější regulací

Stále více Němců se v posledních letech nechává pohřbít v…

G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

 
 

Přidat názorDiskuse: Fiat Ægea: První dojmy z Turecka







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Fiat Aegea poprvé v pohybu (video) Fiat Aegea poprvé v pohybu (video)

V Turecku se nový kompaktní sedan od Fiatu začne prodávat…

Fiat Aegea: Po sedanu přijde i hatchback a kombi Fiat Aegea: Po sedanu přijde i hatchback a kombi

Generální ředitel Fiatu Olivier Francois zveřejnil více…

 



 
Technika Škody Karoq v porovnání s předchůdcem: Bude opravdu lepší než yeti?

Technika Škody Karoq: Bude opravdu lepší než yeti?

Dnes 08:00

I když se škodováci snaží tvrdit, že karoq není přímým nástupcem yetiho, bude srovnáván právě s ním. Kam se vlastnosti SUV posunou?




Blesk.cz

Egypt bombardoval tábory teroristů v Libyi. Vrací úder za mrtvé křesťany

Egypt bombardoval tábory teroristů v Libyi. Vrací…

Egyptské letectvo provedlo nálety v Libyi. Cílem byly tábory, ve kterých se cvičili teroristé, kteří v pátek…

Drsná místa Sobotkova sídla: Vězení i lazaret ve Strakově akademii

Drsná místa Sobotkova sídla: Vězení i lazaret ve…

Strakova akademie je sídlem české vlády, aktuálně kabinetu Bohuslava Sobotky (ČSSD), i proto je přístupná jen…

 

iSport.cz

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u Šuláka rozhodne kemp

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u…

Zámořská NHL zažívá nebývalý příliv hráčů z Evropy. Kluby tlačí na skauty a agenty, aby jim dohazovali ze…

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to poslední možnost, říká brankář

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to…

Získal třetí ligový titul v řadě, poprvé s klubem triumfoval ve Švýcarském poháru a v létě vyrazí jinam? Česká…

 

Reflex.cz

Proč mizí paní -ová aneb Prznění jazyka českého

Proč mizí paní -ová aneb Prznění jazyka českého

Vážený pane Höschle! Vážím si Vás jako odborníka v oboru psychiatrie, poslouchám Vás rád a Vaše názory jsou pro…

Chvíle osudového rozhodnutí lidovců je tady. Překročí strana pomyslný Rubikon?

Chvíle osudového rozhodnutí lidovců je tady.…

Tuto sobotu a neděli proběhne v Praze poměrně ostře sledovaný sjezd KDU-ČSL. Strana si na něm nejen zvolí své…