Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat Ægea: První dojmy z Turecka

Jan Mička
Diskuze (75)

Jako jediní z Česka jsme se oficiálně účastnili prvního odhalení nového kompaktního sedanu od Fiatu. Ceremoniál proběhl v rámci autosalonu v tureckém Istanbulu.

Příchod nového kompaktního sedanu je pro Fiat skutečně velká věc. Naposledy se značka do tohoto segmentu podívala s modelem Linea, a přestože ho již na našem trhu nenajdeme, ve světě je to jiné. Například v Turecku jich jezdí tisíce, a to z jednoho prostého důvodu – tříprostorová karoserie je tam zkrátka v kurzu.

Není proto náhodou, že si Fiat k představení nového projektu Ægea (definitivní jméno ještě neznáme) vybral právě Turecko, všechno ale bylo tak nějak narychlo. Ještě před pár týdny se totiž nevědělo, že k velké události dojde při příležitosti Autoshow Istanbul 2015. Dokonce ani klíčové osoby českého zastoupení značky neměly tušení, jak bude automobil vypadat, a oficiální verzi tiskových materiálů jsme dostali k dispozici jen pár chvil před zahájením konference.

První informace jsme přinesli již v době, kdy ceremoniál s představením nového Fiatu začínal, k našemu překvapení se však jednalo o přísně střežený předprodukční exemplář, ke kterému se mohli na dotek přiblížit pouze vysocí představitelé automobilky. Svinovací metr k měření rozměrů interiéru jsme tedy opět schovali do kapsy a zaměřili se na detaily karoserie.

Klíčem k úspěchu je posloupnost, se kterou Fiat k vývoji nového kompaktního modelu přistupuje. Vedle sedanu totiž vznikne i hatchback a kombi, tříprostorová koncepce se však mnohem lépe designově přetváří, než kdyby například z hatchbacku vznikal sedan a podobně. Projekt Ægea proto svým vnějším vzezřením perfektně zapadá do filozofie racionálních Fiatů, rozhodně však nepůsobí fádně nebo naopak přeplácaně.

Stačí se jenom zadívat do protáhlých předních světlometů, silně se zakusujících do masky chladiče. Tu mohl Fiat vyrobit jednoduše, plastické vodorovné linky však ke konceptu pasují a trochu nám připomínají „diamantový“ design nových Mercedes-Benzů. Mohutnému nárazníku se navíc podařilo velmi hezky navázat na vyšší (nebo také bezpečnější) linii kapoty. Vůz totiž bude nabízen na více než čtyřiceti světových trzích včetně toho našeho, a proto musí splňovat přísné standardy na ochranu chodců.









Fiat Ægea - srovnání rozměrů s konkurencí
Model Fiat Ægea Dacia Logan Peugeot 301 Škoda Rapid
Délka [mm] 4500 4347 4442 4483
Šířka [mm] 1780 1733 1748 1706
Výška [mm] 1480 1517 1477 1461
Rozvor [mm] 2640 2634 2652 2602
Objem zavazadelníku [l] 510 510 506 550

Ze srovnání tvarů projektu Ægea a předchozího sedanu Linea vychází vítězně novinka, síla je totiž v detailech. Linea měla například vnější zpětná zrcátka uchycená na stojinách, chyběla jí výraznější boční linie, která by karoserii opticky snížila, a zadní svítilny někomu mohly připadat až příliš velké. Ægea je v tomto ohledu pravý opak, nebojí se jít do rizika, ovšem ne za každou cenu.

Aby totiž byla na trhu kompaktních modelů konkurenceschopná, musí být k mání za slušné peníze.

Snahu o šetření lze vypozorovat na klasických žárovkách v předních světlometech (očekávali jsme minimálně projektory), v zadních svítilnách bychom diody také hledali marně, a místo víceprvkové zadní nápravy jsou vzadu vlečená ramena a torzní příčka. To ale samozřejmě nejsou faktory, pro které by se nový Fiat nemohl utkat s konkurencí z C segmentu – i tyto vozy se totiž potýklají s kompromisy.

Interiér projektu Ægea pro nás zůstal uzavřen, podle fotografií však rozhodně nevypadá zle. Jednoduchý přístrojový štít nepůsobí rušivě, multifunkční volant s koženým potahem známe z Fiatu 500X, a z téhož modelu pochází i panel klimatizace (byť jednozónové) nebo multimediální systém Uconnect s pětipalcovým dotykovým displejem. Stříbrná horizontální lišta vedoucí pod výdechy ventilace nám zase připomíná tu ve Fiatu Freemont. Spíše než to je ale důležitější, že Fiat slibuje dostatečný prostor pro pět cestujících a stejný počet cestovních zavazadel.

Vadou na kráse prvního představení Fiatu Aegea bylo minimum informací nad rámec tiskových materiálů. Na konferenci jsme se alespoň dozvěděli o elektronické výbavě zahrnující tempomat, dešťový senzor, parkovací čidla a možnost připojení externích zařízení prostřednictvím AUX a USB zdířek, a mimo záznam zazněl předpokládaný termín první novinářské prezentace. Ta by měla proběhnout někdy v květnu až červnu příštího roku, tedy nedlouho po představení na ženevském autosalonu. Vůz si budete moci pořídit od poloviny příštího roku.

Jan Mička
Diskuze (75)
24. 5. 2015 07:31
Re: Zaujalo
Je to jednoduché, jeho konkurence začíná kolem 300k, když pominu Logan za 170k ;-)

P301 270k
Fluence 303k
Rapid 313k
Astra Sedan 322k

Tj pokud přijde základní model Aegei za 400k logicky nemá moc šanci. A Fiat opravdu umí zabít své prodeje v Česku cenou + nulový marketing. Nejspíš si myslí, že je prémie jako si to myslí Hyundai (který prodává) >:D

No ale počkejme na realitu...
Avatar - Ja Prvni 123
23. 5. 2015 22:25
Re: Zaujalo
no... a proč by měl být levnější, než Fábka?
Nechápu...
:-(
23. 5. 2015 21:21
Re: AEGEA
Jo tak ;-)
Avatar - twistedTSD
23. 5. 2015 20:17
Re: AEGEA
Takhle jsem to nemyslel. Jen jsem chtěl připomenout, že Aegeu nelze příliš míchat s malými sedánky jako Cordoba nebo Rio sedan, jelikož jde o vůz jasně patřící do nižší střední třídy (kam řadím i Rapid). :-)
23. 5. 2015 20:06
Re: AEGEA
Souhlas, měl jsem P301 1.2VTI na 2 dny jako náhradní vůz a celkem v pohodě. Jasně, je to low cost, ale nijak špatně jsem si v tom nepřipadal ;-)