Test Auto.cz

Fiat 500X 1.6 MultiJet – Anděl s ďáblem na zrcátku

1.4. 2015
Verdikt
 

Fiat vyrobil další verzi pětistovky, tentokrát i s možností pohonu všech kol. Model 500X zaujme vzhledem, jízdními vlastnostmi a ryzím italským charakterem.

Fiat razí s novodobým modelem 500 podobnou filozofii jako britské Mini. Na začátku byl dvoudveřový vůz s kultovním vzhledem z padesátých let, později se ukázalo pětidveřové 500L, sedmimístné 500L Living a dokonce i „terénní“ 500L Trekking. Verze s pohonem všech kol však v nabídce až do této chvíle chyběla – nese jméno 500X, ctí dosavadní tradice designu a oplývá neuvěřitelně roztomilým charakterem.

Hlavní prvky jsou stejné, pouze o něco větší

Pokud vedle sebe postavíte Fiat 500X a osm let starou třídveřovou pětistovku, zjistíte, že se až tak moc designových změn neudálo. Světlomety a mlhovky jsou pouze o něco „kapkovitější“, zůstala charakteristická chromovaná lišta s logem automobilky, a podobně působí také členění spodního nasávacího otvoru v nárazníku, byť s oddělenými mlhovkami. Přibyly ochranné lemy blatníků, nástavce prahů a samozřejmě druhý pár dveří. Třídveřová varianta by se však z našeho pohledu také ujala.

Ovšem nemyslete si, že by Fiat zůstal pouze u jednoho vzhledu. Nabídne hned dvě verze – City Look a Off-Road Look. Zkoušený exemplář je zástupcem první z nich, čímž se dobrovolně pasoval do role městského šviháka, za kterým se otočí dámy i pánové.

obrázek [600 x 291]  

Jenom málokdo by tipoval, že se v podstatě jedná o převlečený Jeep Renegade. Mate rozdílnou postavou, nicméně základ s předním pomocným rámem, asymetricky uloženými rameny upraveného systému McPherson a víceprvkovou zadní nápravou zůstal zachován. A to i v případě, že máte stejně jako my pohon předních kol. Díky tomu má 500X v rukávu parádní trumf v boji proti módním crossoverům jako Opel Mokka, Renault Captur nebo Peugeot 2008, které si musejí vystačit pouze s vlečenými rameny.

V kontextu výše zmíněných skutečností nevypadá základní cena 347.900 Kč (s motorem 1.6 E-torq/81 kW) vůbec zle, a to ani v případě, že sáhnete po zkoušené šestnáctistovce Multijet o výkonu 88 kW. Takto vybavený vůz sice stojí skoro půl milionu korun (přesněji 491.900 Kč), pokud ale budete dostatečně rychlí a pořídíte si speciální vydání Opening Edition, získáte navíc skvělou výbavu. Nerozmýšlejte se však dlouho – edice je totiž omezena počtem 2000 exemplářů.

Fiat 500X: Na českém trhu v základu od 347.900 Kč


Tohle že je Fiat?

Kdyby nebylo obrovského loga uprostřed volantu a důvěrně známých tlačítek, napoprvé bychom rozhodně netipovali, že sedíme ve Fiatu. Je znát, že si automobilka dala velkou práci s výběrem materiálů, dílenským zpracováním a dokonce detailem v podobě ozdobné plakety v oblasti zdířek pro připojení externích zařízení. I malý kousek lesklého plastu, který v konečné sumarizaci výrobních nákladů nestojí skoro nic, dokazuje péči, s jakou Fiat 500X vznikal.

Přístrojové deska s bílým panelem a roztomilou přihrádkou na rukavice v horní části je hodně robustní, což ostatně platí o celé přední části interiéru. Díky výše ukotveným sedadlům se do pětistovky krásně nastupuje, vysoké výplně dveří dodávají pocit bezpečí, a vzhledem k širokému spektru podélného a výškového nastavení volantu si správnou pozici k řízení najdou hodně rozdílné postavy. Čísla ostatně mluví jasně – 1470 milimetrů příčného prostoru v oblasti loktů jenom o 20 mm nestačí na Fiat Freemont, který pětistovka v podélném směru dokonce překonává. Stěžovat si nemůžeme ani na místo nad hlavou nebo výhled z kabiny navzdory masivním předním sloupkům.

obrázek [600 x 402]  

Vzadu je to o něco horší, byť s trochou dobré vůle se za sebe posadí i cestující s výškou okolo 180 centimetrů. I přes totožnou šířku v loktech jako vpředu bychom zde na delší přesuny „ubytovali“ pouze dva dospělé, kterým ale bude kvůli dělenému panoramatickému střešnímu oknu (za příplatek 27.500 Kč) scházet rezerva nad hlavou. Výhrady si neodpustíme ani k plochým a poměrně krátkým sedákům – z hlediska opory stehen vyhoví spíše drobnějším pasažérům.

Se šestnáctistovkou nesmíte spěchat

Zkoušená šestnáctistovka MultiJet je prostřední z trojice nabízených turbodieselů a jeví se jako ideální volba z hlediska výkonu, provozních nákladů i základní ceny 491.900 Kč. Fiat tento agregát nabízí pouze s předním pohonem (čtyřkolka je dostupná ke čtyřválci 2.0 MultiJet se 103 a 125 kW), to ale vzhledem ke světlé výšce 162 milimetrů městské verzi až tak nevadí.

Čtyřválec produkuje 88 kW v 3750 otáčkách za minutu a točivý moment 320 N.m při 1750 min-1, nedá se ovšem říci, že by v nižším spektru vyloženě tahal. Turbodmychadlo musíte nechat trochu nadechnout, a když ručička otáčkoměru mine 2.500 min-1, Fiat náhle ožije a za podpory tlumeného italského „kadlání“ vyrazí vpřed. Zvukový vjem je vzhledem k rozverné povaze auta žádoucí – původní pětistovku z padesátých let byste také s jiným než dvouválcovým motorem nechtěli.

Fiat 500X - srovnání s konkurencí
ModelFiat 500XJeep RenegadeOpel MokkaPeugeot 2008
Motor1.6 MultiJet1.6 MultiJet1.6 CDTI1.6 BlueHDI
Zdvihový objem [cm3]1598159815981560
Válce/ventily4/44/44/44/2
Největší výkon [kW/min]88/375088/3750100/350088/3500
Točivý moment [N.m/min]320/1750320/1750320/2000300/1750
Převodovka6M6M6M6M
Maximální rychlost [km/h]186178191190
Zrychlení 0-100 km/h [s]10.510.29.99.6
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]4.14.64.13.7
Cena [Kč]491.900523.900501.900432.500*
Cena se slevou 40.000 Kč

Fiat ke vznětové šestnáctistovce dodává výhradně manuální šestistupňovou převodovku, což lze označit za nejlepší řešení. Skříň totiž vyniká krátkými a přesnými drahami, páka klade příjemný odpor a perfektně padne do dlaně. Rozumné zpřevodování navíc není překážkou v případě sportovnější jízdy a už vůbec ne na dálnici, kde motor při 130 km/h točí 2.500 otáček a nárokuje si 6,5 litru na 100 km.

obrázek [600 x 376]  

Zdá se vám to moc? Možná ano, ovšem pouze na zmíněné dálnici, kde při vyšších rychlostech rostou jízdní odpory a šestnáctistovce se musí více šlapat na krk. To ostatně poznáte také podle citelnějšího ofukování kolem předních sloupků a vnějších zrcátek. Mimo město se ovšem můžete bez větších problémů držet okolo čtyř litrů a ve městě, kde velmi často zasahuje systém Start/stop, si vystačíte s 6,4 litru. Komu vypínání motoru na křižovatkách nevyhovuje, může zmáčknout příslušné tlačítko na bílém panelu přístrojové desky a pětistovka si bude vaši volbu pamatovat i po manuálním restartu.

Poctivý podvozek se nezapře

Přiznáme se, že jízdní vlastnosti dříve testovaného Fiatu 500L Living mnoho jistoty nevzbudily, 500X je však úplně jiná liga, která mnohé překvapuje. Nejenom že podvozek na osmnáctipalcových kolech s pětačtyřicetiprocentními pneumatikami výborně filtruje nerovnosti, ale až na pár výjimek se v přímce nenechá překvapit nečekanými nerovnostmi a všechno vykrývá bez přenosu rázů do karoserie.

Městská verze Fiatu 500X sice nenabídne systém Traction+, který by díky rozdílnému charakteru stabilizace uměl na horším povrchu alespoň trochu suplovat pohon všech kol, má ale jinou vychytávku – volič jízdních režimů Mood Selector. Pokud vůz necháte v módu Auto či All Weather, nezklame dynamikou, ale stejně cítíte, že má na víc. Takřka vždy jsme proto rovnou přepnuli na Sport pro ostřejší reakce pedálu plynu.

Pětistovka rázem ožije, ovšem pozor – zatímco běžně se s vyššími otáčkami ostřejší reakce vytrácejí, zde tomu tak není. Motor 1.6 Multijet totiž dokáže v první třetině chodu pedálu plynu svižně reagovat i v rychlostech okolo 150 km/h. V tu chvíli působí jako malá čivava, která vám neustále vyjíždí po nohavicích, ale ve skutečnosti se ráda nechá pohladit. Velmi návykové a vzhledem k rodokmenu auta také trefné!

obrázek [600 x 337]  

Zajímavé je, že pokud setrváte ve sportovním režimu, paradoxně dosáhnete menší průměrné spotřeby. Vůz totiž dovolí dřív dosáhnout požadované rychlosti a po uvolnění plynu se pro udržení tempa povaluje okolo 2.000 otáček, ve kterých při ustálené jízdě prakticky nic nespaluje. Tento fakt ovšem platí hlavně mimo město, kde jízdní odpory nedosahují takové úrovně jako na dálnici.

Je ale Fiat 500X skutečně sportovní? Pokud se zaměříme pouze na chování v zatáčkách a počítáme s menšími vůlemi v řízení okolo středové polohy volantu, stačí pouze nasměrovat přední kola a vůz se obloukem protáhne neuvěřitelně ladně i čitelně. Jeho reakce jsou předvídatelné, jako by sám říkal, co přesně na dalším metru předvede. Malý, věčně vysmátý ďáblík se mu však nad bočním zrcátkem neustále vznáší...

Fiat 500X: První jízdní dojmy

Jistě, vznětový motor v otáčkách ztrácí jiskru, kratší přední sedáky stehna moc nepodepřou a dokonce i přes všechnu tu čitelnost vás zadní kola čas od času v zatáčkách „nakopnou“, což ale z našeho pohledu patří k italskému charakteru. Automobil jenom kontroluje, zda dáváte pozor. Nechceme jej dokonalý, nebo dokonce sterilní. Nakonec vám i přestane vadit, že v interiéru kvůli prosklení střechy tu a tam trochu zapraská. Na každém metru silnice ale cítíte, že někde uvnitř vozu kvete život, což v době univerzálních přibližovadel jen tak nenajdete.

obrázek [600 x 340]  

Závěr

Fiat 500X je vůz s ryzím italským charakterem, soužití s ním ale nepřináší prakticky žádné kompromisy. Jízdně těží z vyspělého podvozku, který mu poskytuje skvělou oporu v drtivé většině běžných situací, a když vás na nerovnostech náhodou trochu „nakopne“, pouze se usmějete, protože vám to v další zatáčce plně vynahradí.

Po zkušenostech s Jeepem Renegade, který používá stejnou techniku, nemáme pochyb o schopnostech automobilu v terénu, vláčet vyšperkovaný exemplář s osmnáctipalcovými disky křivolakými kopci však není žádoucí. Tento vůz není pouze kus italského umění, ale také člen rodiny, o kterého je třeba pečovat. Neberte to však jako přítěž - všechnu vynaloženou námahu vám vrátí ve formě širokého úsměvu při každé další jízdě.

Video

Nejlevnější verze modelu347.900 Kč (1.6 E-torq/81 kW Pop)
Základ s testovaným motorem491.900 Kč (1.6 MultiJet/88 kW Plus)
Testovaný vůz s výbavou529.400 Kč (1.6 MultiJet/88 kW Opening Edition)

Plusy

  • Mimořádně roztomilý vzhled
  • Nízká spotřeba mimo město
  • Prostor na předních sedadlech
  • Kvalitní materiály a zpracování v interiéru
  • Hezky čitelné jízdní vlastnosti
  • Bohatá základní výbava

Minusy

  • Krátké a ploché zadní sedáky
  • Prostor vzadu nad hlavou
  • Aerodynamický hluk ve vyšších rychlostech

JAKE.AUTO.CZ: Vše o Fiatu 500X na auto.cz na jednom místě

Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Fiat 500X 1.6 MultiJet

Cena v základní výbavě: 491 900 Kč Cena v testované výbavě: 529 400 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, autorádio UConnect s dotykovým 5” displejem, přední mlhovky s funkcí přisvětlení do zatáček, volič jízdních režimů Mood Selector, sada na opravu pneumatik, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, dělená zadní sedadla v poměru 60:40, přístrojový štít s displejem TFT, dálkově ovládané centrální zamykání, panel přístrojové desky v barvě karoserie, kožený potah volantu, elektronická parkovací brzda atd. Speciální edice Opening Edition obsahuje dvouzónovou automatickou klimatizaci, litá 18“ kola, paket Bezpečnost (kontrola jízdních pruhů, varování před čelním nárazem, monitoring mrtvého úhlu, zadní parkovací kamera), paket Komfort (bezklíčové odemykání a startování, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče v oblasti beder a přední loketní opěrka), tónovaná zadní okna a loga Opening Edition na středních sloupcích karoserie.

Výbava testovaného vozu:Prosklená střecha (+27.500 Kč).

Češi loni prosázeli téměř 200 miliard, jde o rekord Češi loni prosázeli téměř 200 miliard, jde o rekord

Češi loni prosázeli 196,4 miliardy korun, meziročně o 29…

 

Štítky Fiat Testy Crossover

Technické údaje
Motor Fiat 500X 1.6 MultiJet
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 186
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.7 / 3.8 / 4.1
Emise CO2:109
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 245 / 910
Objem nádrže (l):48
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1320 / -
Rozměr pneu:225/45 R 18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4248
b) šířka (mm): 1796
c) výška (mm): 1600
d) rozvor (mm): 2570
e) rozchod vpředu (mm): 1545
f) rozchod vzadu (mm): 1545
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 770
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):880
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Fiat 500X 1.6 MultiJet – Anděl…

Jan Mička (Auto.cz)Jan Mička (Auto.cz)
moderoval 1.4.2015 tuto diskuzi







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony

Byli jsme u slavnostního otevření továrny Škody v…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 



Potvrzeno: Fiat se chce vrátit do WRC. S 500X, nebo 124 Spider. Potvrzeno: Fiat se chce vrátit do WRC. S 500X, nebo 124 Spider.

Automobilka Fiat by se do světového šampionátu v rallye…

Fiat představil dva koncepty na základě modelu 500X – snížený Chicane a zvýšený Mobe Fiat představil dva koncepty na základě modelu 500X – snížený Chicane a zvýšený Mobe

Výstava SEMA v Los Angeles se nezaměřuje jen na laciný…

 



 
Lada Vesta – Umí Rusové postavit moderní auto?

TEST: Lada Vesta – Umí Rusové postavit moderní auto?

Dnes 08:00

Sedan Vesta je s crossoverem Xray první vlaštovkou nové éry značky Lada. V exkluzivním testu jsme ji vyzkoušeli přímo na českých silnicích.




Blesk.cz

Režisér Adamec odhalil soukromí v Miami: Hostil překvapivou návštěvu

Režisér Adamec odhalil soukromí v Miami: Hostil…

Milá návštěva zaklepala na dveře Jiřího (69) a Jany (45) Adamcových v Miami. „Přiletěli Janini rodiče! Jasmínka…

Hana Hegerová (85): Přitížilo se jí! Nevychází už ani na balkón

Hana Hegerová (85): Přitížilo se jí! Nevychází už…

Špatně snáší výkyvy počasí. Královna českého šansonu Hana Hegerová (85) nevychází už ani na balkon! „Jak to…

 

iSport.cz

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy.…

Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou sezonou HET ligy.…

Stojka a pak ze 27 metrů do propasti! Docela adrenalin, hlásí Navrátil

Stojka a pak ze 27 metrů do propasti! Docela…

PŘÍMO Z BUDAPEŠTI | Jde na to! Highdiver Michal Navrátil se dnes postaví na úzkou plošinu, sedmadvacet metrů nad…

 

Reflex.cz

Havárie vlaku v Barceloně, na místě jsou desítky zraněných

Havárie vlaku v Barceloně, na místě jsou desítky zraněných

Přibližně 40 zraněných si dnes vyžádala nehoda příměstského vlaku na nádraží ve španělské Barceloně. Jeden…

5 důvodů, proč sledovat fotbalovou ligu! Hráči za stamiliony a  návrat ostravského Baníku v čele s Barošem

5 důvodů, proč sledovat fotbalovou ligu! Hráči za…

Dnešním utkáním Zbrojovky s Baníkem vypukne fotbalová válka o prestiž a miliony. HET liga vstupuje do nové…