Test Auto.cz

Fiat 500X 1.6 MultiJet – Anděl s ďáblem na zrcátku

1.4. 2015
Verdikt
 

Fiat vyrobil další verzi pětistovky, tentokrát i s možností pohonu všech kol. Model 500X zaujme vzhledem, jízdními vlastnostmi a ryzím italským charakterem.

Fiat razí s novodobým modelem 500 podobnou filozofii jako britské Mini. Na začátku byl dvoudveřový vůz s kultovním vzhledem z padesátých let, později se ukázalo pětidveřové 500L, sedmimístné 500L Living a dokonce i „terénní“ 500L Trekking. Verze s pohonem všech kol však v nabídce až do této chvíle chyběla – nese jméno 500X, ctí dosavadní tradice designu a oplývá neuvěřitelně roztomilým charakterem.

Hlavní prvky jsou stejné, pouze o něco větší

Pokud vedle sebe postavíte Fiat 500X a osm let starou třídveřovou pětistovku, zjistíte, že se až tak moc designových změn neudálo. Světlomety a mlhovky jsou pouze o něco „kapkovitější“, zůstala charakteristická chromovaná lišta s logem automobilky, a podobně působí také členění spodního nasávacího otvoru v nárazníku, byť s oddělenými mlhovkami. Přibyly ochranné lemy blatníků, nástavce prahů a samozřejmě druhý pár dveří. Třídveřová varianta by se však z našeho pohledu také ujala.

Ovšem nemyslete si, že by Fiat zůstal pouze u jednoho vzhledu. Nabídne hned dvě verze – City Look a Off-Road Look. Zkoušený exemplář je zástupcem první z nich, čímž se dobrovolně pasoval do role městského šviháka, za kterým se otočí dámy i pánové.

obrázek [600 x 291]  

Jenom málokdo by tipoval, že se v podstatě jedná o převlečený Jeep Renegade. Mate rozdílnou postavou, nicméně základ s předním pomocným rámem, asymetricky uloženými rameny upraveného systému McPherson a víceprvkovou zadní nápravou zůstal zachován. A to i v případě, že máte stejně jako my pohon předních kol. Díky tomu má 500X v rukávu parádní trumf v boji proti módním crossoverům jako Opel Mokka, Renault Captur nebo Peugeot 2008, které si musejí vystačit pouze s vlečenými rameny.

V kontextu výše zmíněných skutečností nevypadá základní cena 347.900 Kč (s motorem 1.6 E-torq/81 kW) vůbec zle, a to ani v případě, že sáhnete po zkoušené šestnáctistovce Multijet o výkonu 88 kW. Takto vybavený vůz sice stojí skoro půl milionu korun (přesněji 491.900 Kč), pokud ale budete dostatečně rychlí a pořídíte si speciální vydání Opening Edition, získáte navíc skvělou výbavu. Nerozmýšlejte se však dlouho – edice je totiž omezena počtem 2000 exemplářů.

Fiat 500X: Na českém trhu v základu od 347.900 Kč


Tohle že je Fiat?

Kdyby nebylo obrovského loga uprostřed volantu a důvěrně známých tlačítek, napoprvé bychom rozhodně netipovali, že sedíme ve Fiatu. Je znát, že si automobilka dala velkou práci s výběrem materiálů, dílenským zpracováním a dokonce detailem v podobě ozdobné plakety v oblasti zdířek pro připojení externích zařízení. I malý kousek lesklého plastu, který v konečné sumarizaci výrobních nákladů nestojí skoro nic, dokazuje péči, s jakou Fiat 500X vznikal.

Přístrojové deska s bílým panelem a roztomilou přihrádkou na rukavice v horní části je hodně robustní, což ostatně platí o celé přední části interiéru. Díky výše ukotveným sedadlům se do pětistovky krásně nastupuje, vysoké výplně dveří dodávají pocit bezpečí, a vzhledem k širokému spektru podélného a výškového nastavení volantu si správnou pozici k řízení najdou hodně rozdílné postavy. Čísla ostatně mluví jasně – 1470 milimetrů příčného prostoru v oblasti loktů jenom o 20 mm nestačí na Fiat Freemont, který pětistovka v podélném směru dokonce překonává. Stěžovat si nemůžeme ani na místo nad hlavou nebo výhled z kabiny navzdory masivním předním sloupkům.

obrázek [600 x 402]  

Vzadu je to o něco horší, byť s trochou dobré vůle se za sebe posadí i cestující s výškou okolo 180 centimetrů. I přes totožnou šířku v loktech jako vpředu bychom zde na delší přesuny „ubytovali“ pouze dva dospělé, kterým ale bude kvůli dělenému panoramatickému střešnímu oknu (za příplatek 27.500 Kč) scházet rezerva nad hlavou. Výhrady si neodpustíme ani k plochým a poměrně krátkým sedákům – z hlediska opory stehen vyhoví spíše drobnějším pasažérům.

Se šestnáctistovkou nesmíte spěchat

Zkoušená šestnáctistovka MultiJet je prostřední z trojice nabízených turbodieselů a jeví se jako ideální volba z hlediska výkonu, provozních nákladů i základní ceny 491.900 Kč. Fiat tento agregát nabízí pouze s předním pohonem (čtyřkolka je dostupná ke čtyřválci 2.0 MultiJet se 103 a 125 kW), to ale vzhledem ke světlé výšce 162 milimetrů městské verzi až tak nevadí.

Čtyřválec produkuje 88 kW v 3750 otáčkách za minutu a točivý moment 320 N.m při 1750 min-1, nedá se ovšem říci, že by v nižším spektru vyloženě tahal. Turbodmychadlo musíte nechat trochu nadechnout, a když ručička otáčkoměru mine 2.500 min-1, Fiat náhle ožije a za podpory tlumeného italského „kadlání“ vyrazí vpřed. Zvukový vjem je vzhledem k rozverné povaze auta žádoucí – původní pětistovku z padesátých let byste také s jiným než dvouválcovým motorem nechtěli.

Fiat 500X - srovnání s konkurencí
ModelFiat 500XJeep RenegadeOpel MokkaPeugeot 2008
Motor1.6 MultiJet1.6 MultiJet1.6 CDTI1.6 BlueHDI
Zdvihový objem [cm3]1598159815981560
Válce/ventily4/44/44/44/2
Největší výkon [kW/min]88/375088/3750100/350088/3500
Točivý moment [N.m/min]320/1750320/1750320/2000300/1750
Převodovka6M6M6M6M
Maximální rychlost [km/h]186178191190
Zrychlení 0-100 km/h [s]10.510.29.99.6
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]4.14.64.13.7
Cena [Kč]491.900523.900501.900432.500*
Cena se slevou 40.000 Kč

Fiat ke vznětové šestnáctistovce dodává výhradně manuální šestistupňovou převodovku, což lze označit za nejlepší řešení. Skříň totiž vyniká krátkými a přesnými drahami, páka klade příjemný odpor a perfektně padne do dlaně. Rozumné zpřevodování navíc není překážkou v případě sportovnější jízdy a už vůbec ne na dálnici, kde motor při 130 km/h točí 2.500 otáček a nárokuje si 6,5 litru na 100 km.

obrázek [600 x 376]  

Zdá se vám to moc? Možná ano, ovšem pouze na zmíněné dálnici, kde při vyšších rychlostech rostou jízdní odpory a šestnáctistovce se musí více šlapat na krk. To ostatně poznáte také podle citelnějšího ofukování kolem předních sloupků a vnějších zrcátek. Mimo město se ovšem můžete bez větších problémů držet okolo čtyř litrů a ve městě, kde velmi často zasahuje systém Start/stop, si vystačíte s 6,4 litru. Komu vypínání motoru na křižovatkách nevyhovuje, může zmáčknout příslušné tlačítko na bílém panelu přístrojové desky a pětistovka si bude vaši volbu pamatovat i po manuálním restartu.

Poctivý podvozek se nezapře

Přiznáme se, že jízdní vlastnosti dříve testovaného Fiatu 500L Living mnoho jistoty nevzbudily, 500X je však úplně jiná liga, která mnohé překvapuje. Nejenom že podvozek na osmnáctipalcových kolech s pětačtyřicetiprocentními pneumatikami výborně filtruje nerovnosti, ale až na pár výjimek se v přímce nenechá překvapit nečekanými nerovnostmi a všechno vykrývá bez přenosu rázů do karoserie.

Městská verze Fiatu 500X sice nenabídne systém Traction+, který by díky rozdílnému charakteru stabilizace uměl na horším povrchu alespoň trochu suplovat pohon všech kol, má ale jinou vychytávku – volič jízdních režimů Mood Selector. Pokud vůz necháte v módu Auto či All Weather, nezklame dynamikou, ale stejně cítíte, že má na víc. Takřka vždy jsme proto rovnou přepnuli na Sport pro ostřejší reakce pedálu plynu.

Pětistovka rázem ožije, ovšem pozor – zatímco běžně se s vyššími otáčkami ostřejší reakce vytrácejí, zde tomu tak není. Motor 1.6 Multijet totiž dokáže v první třetině chodu pedálu plynu svižně reagovat i v rychlostech okolo 150 km/h. V tu chvíli působí jako malá čivava, která vám neustále vyjíždí po nohavicích, ale ve skutečnosti se ráda nechá pohladit. Velmi návykové a vzhledem k rodokmenu auta také trefné!

obrázek [600 x 337]  

Zajímavé je, že pokud setrváte ve sportovním režimu, paradoxně dosáhnete menší průměrné spotřeby. Vůz totiž dovolí dřív dosáhnout požadované rychlosti a po uvolnění plynu se pro udržení tempa povaluje okolo 2.000 otáček, ve kterých při ustálené jízdě prakticky nic nespaluje. Tento fakt ovšem platí hlavně mimo město, kde jízdní odpory nedosahují takové úrovně jako na dálnici.

Je ale Fiat 500X skutečně sportovní? Pokud se zaměříme pouze na chování v zatáčkách a počítáme s menšími vůlemi v řízení okolo středové polohy volantu, stačí pouze nasměrovat přední kola a vůz se obloukem protáhne neuvěřitelně ladně i čitelně. Jeho reakce jsou předvídatelné, jako by sám říkal, co přesně na dalším metru předvede. Malý, věčně vysmátý ďáblík se mu však nad bočním zrcátkem neustále vznáší...

Fiat 500X: První jízdní dojmy

Jistě, vznětový motor v otáčkách ztrácí jiskru, kratší přední sedáky stehna moc nepodepřou a dokonce i přes všechnu tu čitelnost vás zadní kola čas od času v zatáčkách „nakopnou“, což ale z našeho pohledu patří k italskému charakteru. Automobil jenom kontroluje, zda dáváte pozor. Nechceme jej dokonalý, nebo dokonce sterilní. Nakonec vám i přestane vadit, že v interiéru kvůli prosklení střechy tu a tam trochu zapraská. Na každém metru silnice ale cítíte, že někde uvnitř vozu kvete život, což v době univerzálních přibližovadel jen tak nenajdete.

obrázek [600 x 340]  

Závěr

Fiat 500X je vůz s ryzím italským charakterem, soužití s ním ale nepřináší prakticky žádné kompromisy. Jízdně těží z vyspělého podvozku, který mu poskytuje skvělou oporu v drtivé většině běžných situací, a když vás na nerovnostech náhodou trochu „nakopne“, pouze se usmějete, protože vám to v další zatáčce plně vynahradí.

Po zkušenostech s Jeepem Renegade, který používá stejnou techniku, nemáme pochyb o schopnostech automobilu v terénu, vláčet vyšperkovaný exemplář s osmnáctipalcovými disky křivolakými kopci však není žádoucí. Tento vůz není pouze kus italského umění, ale také člen rodiny, o kterého je třeba pečovat. Neberte to však jako přítěž - všechnu vynaloženou námahu vám vrátí ve formě širokého úsměvu při každé další jízdě.

Video

Nejlevnější verze modelu347.900 Kč (1.6 E-torq/81 kW Pop)
Základ s testovaným motorem491.900 Kč (1.6 MultiJet/88 kW Plus)
Testovaný vůz s výbavou529.400 Kč (1.6 MultiJet/88 kW Opening Edition)

Plusy

  • Mimořádně roztomilý vzhled
  • Nízká spotřeba mimo město
  • Prostor na předních sedadlech
  • Kvalitní materiály a zpracování v interiéru
  • Hezky čitelné jízdní vlastnosti
  • Bohatá základní výbava

Minusy

  • Krátké a ploché zadní sedáky
  • Prostor vzadu nad hlavou
  • Aerodynamický hluk ve vyšších rychlostech

JAKE.AUTO.CZ: Vše o Fiatu 500X na auto.cz na jednom místě

Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Fiat 500X 1.6 MultiJet

Cena v základní výbavě: 491 900 Kč Cena v testované výbavě: 529 400 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, autorádio UConnect s dotykovým 5” displejem, přední mlhovky s funkcí přisvětlení do zatáček, volič jízdních režimů Mood Selector, sada na opravu pneumatik, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, dělená zadní sedadla v poměru 60:40, přístrojový štít s displejem TFT, dálkově ovládané centrální zamykání, panel přístrojové desky v barvě karoserie, kožený potah volantu, elektronická parkovací brzda atd. Speciální edice Opening Edition obsahuje dvouzónovou automatickou klimatizaci, litá 18“ kola, paket Bezpečnost (kontrola jízdních pruhů, varování před čelním nárazem, monitoring mrtvého úhlu, zadní parkovací kamera), paket Komfort (bezklíčové odemykání a startování, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče v oblasti beder a přední loketní opěrka), tónovaná zadní okna a loga Opening Edition na středních sloupcích karoserie.

Výbava testovaného vozu:Prosklená střecha (+27.500 Kč).

Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě

Ministerstvo zahraničí Spojených států vyslovilo souhlas…

Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů

Britský hráč hodlá do konce roku zdvojnásobit počet svých…

Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví

Americký výrobce elektromobilů Tesla bude vyrábět v Číně,…

 

Štítky Fiat Testy Crossover

Technické údaje
Motor Fiat 500X 1.6 MultiJet
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 186
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.7 / 3.8 / 4.1
Emise CO2:109
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 245 / 910
Objem nádrže (l):48
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1320 / -
Rozměr pneu:225/45 R 18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4248
b) šířka (mm): 1796
c) výška (mm): 1600
d) rozvor (mm): 2570
e) rozchod vpředu (mm): 1545
f) rozchod vzadu (mm): 1545
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 770
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):880
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Fiat 500X 1.6 MultiJet – Anděl…

Jan Mička (Auto.cz)Jan Mička (Auto.cz)
moderoval 1.4.2015 tuto diskuzi







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
7 dostupných zajímavých kupé. Před pěti lety byla k mání, dnes už ne 7 dostupných zajímavých kupé. Před pěti lety byla k mání, dnes už ne

Crossovery, velká i malá SUV. To je oblast, na které se…

Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává

V novém klipu od Mercedesu na třídu X si kromě jí samotné…

 



Fiat 500X prošel faceliftem. Poznáte vůbec nějaké změny? Fiat 500X prošel faceliftem. Poznáte vůbec nějaké změny?

Provedená modernizace italského SUV je hodně decentní.…

Potvrzeno: Fiat se chce vrátit do WRC. S 500X, nebo 124 Spider. Potvrzeno: Fiat se chce vrátit do WRC. S 500X, nebo 124 Spider.

Automobilka Fiat by se do světového šampionátu v rallye…

 



 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Včera

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest sdílí na internetu: Své vypracované tělo ukázal i v Praze

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest…

Matt Olesiak (28) je nejen úspěšný doktor, ale také miláček internetu. Matt, který pochází z Varšavy, ale…

Pod šéfem finanční správy se viklá židle: Zaorálek chce jeho konec, má vysvětlit „popravy“

Pod šéfem finanční správy se viklá židle: Zaorálek…

Šéf finanční správy Martin Janeček a náměstkyně ministra financí Alena Schillerová budou na zasedání vlády 6.…

 

iSport.cz

Elitní český dráhař o ježdění v Japonsku: Džungle! Sebrali mi telefon

Elitní český dráhař o ježdění v Japonsku: Džungle!…

Dráhovému cyklistovi Tomáši Bábkovi obhajoba titulu mistra Evropy v keirinu nevyšla. Na šampionátu v Berlíně…

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny, tvrdí Ihnačák

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny,…

Evropu má procestovanou. A nepotřebuje k tomu cestovky, Brian Ihnačák (32) se zaměřením na ofenzivní hokejovou…

 

Reflex.cz

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…