Aliance Fiatu a Chrysleru uzavřena, námluvy s Opelem pokračují

Aliance Fiatu a Chrysleru uzavřena, námluvy s Opelem pokračují

 

Události posledních dnů nabraly spád, a proto je pojďme stručně zrekapitulovat. Aliance italského Fiatu a amerického Chrysleru je po rok trvajících rozhovorech podepsána. Fiat dokonce plánuje převzetí evropské větve GM.

30. dubna 2009 vyhlásil americký Chrysler LLC bankrot. Automobilka však nekončí, výroba poběží i nadále. Zároveň totiž došlo k podpisu již oznámené smlouvy s Fiatem. Fiat poskytne třetímu největšímu výrobci automobilů v USA své technologie a podvozkové platformy zejména pro menší vozy a převezme zpočátku 20 % akcií, později bude svůj podíl navyšovat. Využije také dealerské sítě Chrysleru k návratu na severoamerický trh, naopak mu pomůže rozšířit jeho evropské aktivity. Italský koncern disponuje také velmi slušným zázemím v Latinské Americe včetně výrobních závodů v Argentině a Brazílii. Na severoamerické trhy hodlá uvést nejprve značku Alfa Romeo, která jej opustila v roce 1995, ale také retro Fiat 500.

Problémy Chrysleru (ne)vyřešeny?

Současný generální ředitel Fiatu Sergio Marchionne uvedl: „Tato transakce představuje důležité a poměrně jednoduché vyřešení problémů, do kterých se v posledních letech Chrysler dostal. Našim cílem je využít silných stránek obou společností tak, aby mohly společně konkurovat ostatním automobilkám v celosvětovém měřítku. Prioritou je pak úspora nákladů na vývoj a zachování pracovních míst v severoamerických závodech“.

V USA i Kanadě by mělo zůstat 30.000 pracovních míst přímo v automobilce a další stovky tisíc v dodavatelských firmách. Odborové organizace v obou zemích, tzv. unie zaměstnanců v automobilovém průmyslu (United Auto Workers a Canadian Auto Workers) také přistoupily na snížení firemních benefitů.

Nová společnost se starým názvem

Celá transakce proběhne prostřednictvím zrychleného převedení takřka všech aktiv Chrysleru do nové společnosti s podílem Fiatu (zůstane jí ovšem současný název Chrysler LLC), tím se podaří splatit většinu poskytnutých úvěrů, zejména těch od americké vlády. Převod musí ještě posvětit konkurzní soud v New Yorku. Jedná se o neúčinnější cestu, jak ze současné krize ven. Pokud bude vše v pořádku, soud a regulační orgány dohlédnou na to, aby vše proběhlo v nejkratším možném čase. Do té doby bude Chrysler pokračovat ve své běžné podnikatelské činnosti, již schválenou finanční pomoc mu zatím poskytnou opět vlády USA a Kanady (jedná se o zhruba 6,5 miliardy dolarů). Od počátku května Chrysler také těží prostředky z nových smluv, které uzavřel s finanční divizí koncernu General Motors (GMAC).

Fiat tedy zatím převezme 20 % akcií a vytvoří s Chryslerem nové společné podniky. Dalších zhruba 55 % získá po uzavření Dohody o dobrovolných zaměstnaneckých výhodách (VEBA). 10% podíl si ponechají americká a kanadská vláda, na zbývající balík má italská automobilka opční právo do června 2016. Nový Chrysler bude mít devět členů představenstva, tři z nich jmenuje Fiat, zbytek dosadí americké ministerstvo financí. Podrobnější údaje o investicích Fiatu do Chrysleru zatím nebyly zveřejněny.

Námluvy s Opelem

Italská automobilka také potvrdila zájem o evropskou divizi koncernu GM, kterou reprezentují německý Opel a britský Vauxhall. Fiat už s nimi spolupracuje, dodává mu například přeplňované vznětové motory. Celá skupina Fiat-Chrysler-Opel by mohla dosáhnout ročních tržeb až 80 miliard eur (2,1 bilionu Kč) a stát se druhou největší světovou automobilkou po japonské Toyotě. Jednání o fúzi vede sám Sergio Marchionne s německými ministry hospodářství a zahraničí. Americký koncern GM čelí také bankrotu, a proto hledá vhodné kupce pro některé své divize. Správní rada italské automobilky, které předsedá šéf Ferrari Luca Cordero di Montezemolo, zároveň oznámila, že zváží oddělení Fiat Group Automobiles rozšířené o GM Europe od zbytku koncernu do samostatné společnosti.

Italská společnost Fiat hodlá v Německu zachovat značku Opel a hlavní závod i montážní závody automobilky Opel, do níž chtějí Italové vstoupit. Oznámil to dnes v Berlíně německý ministr hospodářství Karl Theodor zu Guttenberg po rozhovorech se Sergiem Marchionnem. Ministr však naznačil, že v Kaiserslauternu, kde Opel vyrábí motory, existuje "potřeba konsolidace".

Jak dál?

O evropskou divizi GM, která momentálně potřebuje zhruba 3,3 miliardy eur na překonání krize, má zájem také kanadská Magna International, která vlastní například rakouskou firmu Steyr. Zatím samozřejmě není jasné, jak veškeré možné slučování dopadne. Fiat je na tom v současnosti relativně dobře, ale není tomu tak dávno, kdy čelil podobným problémům jako Chrysler a GM. Také německý Daimler si na Chrysleru vylámal zuby. Damoklův meč visí také nad švédským Saabu, další evropskou akvizicí General Motors.

V Německu panuje vůči Fiatu jako uchazeči o převzetí Opelu spíš nedůvěra. Zejména podnikové odbory se obávají, že fúze by vedla k omezování výroby, propouštění nebo dokonce zavírání celých závodů. Logičtějším partnerem než automobilka s podobným výrobním schématem, která navíc sama není bez problémů, by podle nich byla Magna, která se o Opel uchází v alianci s ruskou automobilkou Gaz. Ta by zase Opelu mohla otevřít cestu na ruský trh.

Spolupracujeme s TipCars.com
Za nelegální čerpání dotací hrozí deseti osobám až 12 let vězení Za nelegální čerpání dotací hrozí deseti osobám až 12 let vězení

Zlínská pobočka brněnského krajského zastupitelství…

Indie se vzpamatovává z povodní, přírodní katastrofu nepřežilo přes čtyři sta lidí Indie se vzpamatovává z povodní, přírodní katastrofu nepřežilo přes čtyři sta lidí

Na více než 400 mrtvých vystoupila bilance povodní na…

Ozbrojenci Tálibánu narušili příměří s Afghánistánem, zajali stovku žen a dětí Ozbrojenci Tálibánu narušili příměří s Afghánistánem, zajali stovku žen a dětí

Více než 100 rukojmích včetně žen a dětí zajali…

 
Zdroj: ČTK

Štítky Fiat Opel Chrysler Ekonomika

 

Přidat názorDiskuse: Aliance Fiatu a Chrysleru uzavřena,…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq dostala nové motory. A také výrazně vyšší cenovky... Škoda Kodiaq dostala nové motory. A také výrazně vyšší cenovky...

V nabídce Škody Kodiaq se nově objevuje patnáctistovka…

Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S

Francouzi nabízí v Paříži prohlídky města či „prostý“…

 





 
Tady všude najdete motor Ferrari: Třeba u značek ASA, Fiat nebo Lancia!

Tady všude najdete motor Ferrari: Třeba u značek ASA, Fiat nebo Lancia!

Dnes 08:00

V historii lze narazit na několik více či méně známých případů, kdy mířily motory z Maranella ke zcela jiným značkám.




Blesk.cz

Módní policie: Módní peklo i uhrané bitky se vkusem

Módní policie: Módní peklo i uhrané bitky se vkusem

Spousta party, komerčních prezentací, tiskovek. Také filmové a divadelní premiéry. Občas velkého gala hodný…

Zázračné přežití českého řidiče v Itálii: Poprvé se postavil na nohy a chystá se domů

Zázračné přežití českého řidiče v Itálii: Poprvé se…

Dobrá zpráva! Český kamioňák Martin K. (46), který přežil zřícení mostu v Janově, se už postavil na nohy. V…

 

iSport.cz

Ščasný kroutil hlavou: Závěr? Neuvěřitelné! To nemůžeme dopustit

Ščasný kroutil hlavou: Závěr? Neuvěřitelné! To…

Bídná koncovka i hrubé chyby v defenzivní činnosti. Dva faktory, které Spartu stály v neděli v 5. kole…

SESTŘIHY: Slavia poprvé padla, Spartu obrala Příbram. Plzeň opět o gól

SESTŘIHY: Slavia poprvé padla, Spartu obrala…

Fotbalisté Sparty i Slavie přišli v 5. kole FORTUNA:LIGY o stoprocentní bilanci, tu si drží už jen Plzeň.…

 

Reflex.cz

Muslimové se k nám budou tlačit, až ztratí výhody v Německu. Musí se podřídit, říká Čunek

Muslimové se k nám budou tlačit, až ztratí výhody v…

Zákaz zahalování na veřejnosti je důležitým signálem, že se nám muslimové musí přizpůsobit, budu pro přijetí…

Bojíte se teroristů? Proměňte svůj batoh v neprůstřelnou vestu

Bojíte se teroristů? Proměňte svůj batoh v…

S nápadem navrhnout batoh, který se během několika vteřin stane neprůstřelnou vestou, přišli dva bratři z USA,…