Aliance Fiatu a Chrysleru uzavřena, námluvy s Opelem pokračují

Aliance Fiatu a Chrysleru uzavřena, námluvy s Opelem pokračují

 

Události posledních dnů nabraly spád, a proto je pojďme stručně zrekapitulovat. Aliance italského Fiatu a amerického Chrysleru je po rok trvajících rozhovorech podepsána. Fiat dokonce plánuje převzetí evropské větve GM.

30. dubna 2009 vyhlásil americký Chrysler LLC bankrot. Automobilka však nekončí, výroba poběží i nadále. Zároveň totiž došlo k podpisu již oznámené smlouvy s Fiatem. Fiat poskytne třetímu největšímu výrobci automobilů v USA své technologie a podvozkové platformy zejména pro menší vozy a převezme zpočátku 20 % akcií, později bude svůj podíl navyšovat. Využije také dealerské sítě Chrysleru k návratu na severoamerický trh, naopak mu pomůže rozšířit jeho evropské aktivity. Italský koncern disponuje také velmi slušným zázemím v Latinské Americe včetně výrobních závodů v Argentině a Brazílii. Na severoamerické trhy hodlá uvést nejprve značku Alfa Romeo, která jej opustila v roce 1995, ale také retro Fiat 500.

Problémy Chrysleru (ne)vyřešeny?

Současný generální ředitel Fiatu Sergio Marchionne uvedl: „Tato transakce představuje důležité a poměrně jednoduché vyřešení problémů, do kterých se v posledních letech Chrysler dostal. Našim cílem je využít silných stránek obou společností tak, aby mohly společně konkurovat ostatním automobilkám v celosvětovém měřítku. Prioritou je pak úspora nákladů na vývoj a zachování pracovních míst v severoamerických závodech“.

V USA i Kanadě by mělo zůstat 30.000 pracovních míst přímo v automobilce a další stovky tisíc v dodavatelských firmách. Odborové organizace v obou zemích, tzv. unie zaměstnanců v automobilovém průmyslu (United Auto Workers a Canadian Auto Workers) také přistoupily na snížení firemních benefitů.

Nová společnost se starým názvem

Celá transakce proběhne prostřednictvím zrychleného převedení takřka všech aktiv Chrysleru do nové společnosti s podílem Fiatu (zůstane jí ovšem současný název Chrysler LLC), tím se podaří splatit většinu poskytnutých úvěrů, zejména těch od americké vlády. Převod musí ještě posvětit konkurzní soud v New Yorku. Jedná se o neúčinnější cestu, jak ze současné krize ven. Pokud bude vše v pořádku, soud a regulační orgány dohlédnou na to, aby vše proběhlo v nejkratším možném čase. Do té doby bude Chrysler pokračovat ve své běžné podnikatelské činnosti, již schválenou finanční pomoc mu zatím poskytnou opět vlády USA a Kanady (jedná se o zhruba 6,5 miliardy dolarů). Od počátku května Chrysler také těží prostředky z nových smluv, které uzavřel s finanční divizí koncernu General Motors (GMAC).

Fiat tedy zatím převezme 20 % akcií a vytvoří s Chryslerem nové společné podniky. Dalších zhruba 55 % získá po uzavření Dohody o dobrovolných zaměstnaneckých výhodách (VEBA). 10% podíl si ponechají americká a kanadská vláda, na zbývající balík má italská automobilka opční právo do června 2016. Nový Chrysler bude mít devět členů představenstva, tři z nich jmenuje Fiat, zbytek dosadí americké ministerstvo financí. Podrobnější údaje o investicích Fiatu do Chrysleru zatím nebyly zveřejněny.

Námluvy s Opelem

Italská automobilka také potvrdila zájem o evropskou divizi koncernu GM, kterou reprezentují německý Opel a britský Vauxhall. Fiat už s nimi spolupracuje, dodává mu například přeplňované vznětové motory. Celá skupina Fiat-Chrysler-Opel by mohla dosáhnout ročních tržeb až 80 miliard eur (2,1 bilionu Kč) a stát se druhou největší světovou automobilkou po japonské Toyotě. Jednání o fúzi vede sám Sergio Marchionne s německými ministry hospodářství a zahraničí. Americký koncern GM čelí také bankrotu, a proto hledá vhodné kupce pro některé své divize. Správní rada italské automobilky, které předsedá šéf Ferrari Luca Cordero di Montezemolo, zároveň oznámila, že zváží oddělení Fiat Group Automobiles rozšířené o GM Europe od zbytku koncernu do samostatné společnosti.

Italská společnost Fiat hodlá v Německu zachovat značku Opel a hlavní závod i montážní závody automobilky Opel, do níž chtějí Italové vstoupit. Oznámil to dnes v Berlíně německý ministr hospodářství Karl Theodor zu Guttenberg po rozhovorech se Sergiem Marchionnem. Ministr však naznačil, že v Kaiserslauternu, kde Opel vyrábí motory, existuje "potřeba konsolidace".

Jak dál?

O evropskou divizi GM, která momentálně potřebuje zhruba 3,3 miliardy eur na překonání krize, má zájem také kanadská Magna International, která vlastní například rakouskou firmu Steyr. Zatím samozřejmě není jasné, jak veškeré možné slučování dopadne. Fiat je na tom v současnosti relativně dobře, ale není tomu tak dávno, kdy čelil podobným problémům jako Chrysler a GM. Také německý Daimler si na Chrysleru vylámal zuby. Damoklův meč visí také nad švédským Saabu, další evropskou akvizicí General Motors.

V Německu panuje vůči Fiatu jako uchazeči o převzetí Opelu spíš nedůvěra. Zejména podnikové odbory se obávají, že fúze by vedla k omezování výroby, propouštění nebo dokonce zavírání celých závodů. Logičtějším partnerem než automobilka s podobným výrobním schématem, která navíc sama není bez problémů, by podle nich byla Magna, která se o Opel uchází v alianci s ruskou automobilkou Gaz. Ta by zase Opelu mohla otevřít cestu na ruský trh.

Spolupracujeme s TipCars.com
Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů

Miliardář George Soros vsadil stamiliony na pád…

Na trhu s traktory je krize, Zetor vyrobil nejméně strojů od roku 2010 Na trhu s traktory je krize, Zetor vyrobil nejméně strojů od roku 2010

Brněnský Zetor tractors loni vyrobil 3144 traktorů, což…

Po atentátu na koncertu se evakuuje nákupní centrum v Manchesteru Po atentátu na koncertu se evakuuje nákupní centrum v Manchesteru

Dvaadvacet mrtvých včetně dětí si vyžádal v noci na…

 
Zdroj: ČTK

Štítky Fiat Opel Chrysler Ekonomika

 

Přidat názorDiskuse: Aliance Fiatu a Chrysleru uzavřena,…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 






 
Cesta Škody Karoq do Stockholmu: Podívejte se, co všechno během ní zažila!

Cesta Škody Karoq do Stockholmu: Podívejte se, co všechno během ní zažila!

Dnes 15:54

Škoda Auto na svém Storyboardu zveřejnila průběh cesty Škody Karoq na premiéru do Stockholmu. Byla to jízda!




Blesk.cz

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

Babišův náhradník Pilný: Nechtěl EET a kritizoval ANO

Babišův náhradník Pilný: Nechtěl EET a kritizoval ANO

Prezident Miloš Zeman ve středu odvolá Andreje Babiše z vlády a jmenuje ministrem financí Ivana Pilného (oba…

 

iSport.cz

100 NEJ hráčů v české lize: Holek nad Lüftnerem. Jak vysoko je Rosický?

100 NEJ hráčů v české lize: Holek nad Lüftnerem. Jak…

POŘADÍ NA 75. - 51. MÍSTĚ | Kdo má nejlepší mužstvo ve fotbalové ePojisteni.cz, lize se dozvíme nejpozději při…

Hořké oslavy Realu: Kde je pohár? divily se hvězdy, Ronaldo nadával

Hořké oslavy Realu: Kde je pohár? divily se hvězdy,…

Úkol zně jasně: Získejte minimálně bod a trofej pro mistra španělské ligy je vaše! Real Madrid nakonec…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…