Aliance Fiatu a Chrysleru uzavřena, námluvy s Opelem pokračují

Aliance Fiatu a Chrysleru uzavřena, námluvy s Opelem pokračují

 

Události posledních dnů nabraly spád, a proto je pojďme stručně zrekapitulovat. Aliance italského Fiatu a amerického Chrysleru je po rok trvajících rozhovorech podepsána. Fiat dokonce plánuje převzetí evropské větve GM.

30. dubna 2009 vyhlásil americký Chrysler LLC bankrot. Automobilka však nekončí, výroba poběží i nadále. Zároveň totiž došlo k podpisu již oznámené smlouvy s Fiatem. Fiat poskytne třetímu největšímu výrobci automobilů v USA své technologie a podvozkové platformy zejména pro menší vozy a převezme zpočátku 20 % akcií, později bude svůj podíl navyšovat. Využije také dealerské sítě Chrysleru k návratu na severoamerický trh, naopak mu pomůže rozšířit jeho evropské aktivity. Italský koncern disponuje také velmi slušným zázemím v Latinské Americe včetně výrobních závodů v Argentině a Brazílii. Na severoamerické trhy hodlá uvést nejprve značku Alfa Romeo, která jej opustila v roce 1995, ale také retro Fiat 500.

Problémy Chrysleru (ne)vyřešeny?

Současný generální ředitel Fiatu Sergio Marchionne uvedl: „Tato transakce představuje důležité a poměrně jednoduché vyřešení problémů, do kterých se v posledních letech Chrysler dostal. Našim cílem je využít silných stránek obou společností tak, aby mohly společně konkurovat ostatním automobilkám v celosvětovém měřítku. Prioritou je pak úspora nákladů na vývoj a zachování pracovních míst v severoamerických závodech“.

V USA i Kanadě by mělo zůstat 30.000 pracovních míst přímo v automobilce a další stovky tisíc v dodavatelských firmách. Odborové organizace v obou zemích, tzv. unie zaměstnanců v automobilovém průmyslu (United Auto Workers a Canadian Auto Workers) také přistoupily na snížení firemních benefitů.

Nová společnost se starým názvem

Celá transakce proběhne prostřednictvím zrychleného převedení takřka všech aktiv Chrysleru do nové společnosti s podílem Fiatu (zůstane jí ovšem současný název Chrysler LLC), tím se podaří splatit většinu poskytnutých úvěrů, zejména těch od americké vlády. Převod musí ještě posvětit konkurzní soud v New Yorku. Jedná se o neúčinnější cestu, jak ze současné krize ven. Pokud bude vše v pořádku, soud a regulační orgány dohlédnou na to, aby vše proběhlo v nejkratším možném čase. Do té doby bude Chrysler pokračovat ve své běžné podnikatelské činnosti, již schválenou finanční pomoc mu zatím poskytnou opět vlády USA a Kanady (jedná se o zhruba 6,5 miliardy dolarů). Od počátku května Chrysler také těží prostředky z nových smluv, které uzavřel s finanční divizí koncernu General Motors (GMAC).

Fiat tedy zatím převezme 20 % akcií a vytvoří s Chryslerem nové společné podniky. Dalších zhruba 55 % získá po uzavření Dohody o dobrovolných zaměstnaneckých výhodách (VEBA). 10% podíl si ponechají americká a kanadská vláda, na zbývající balík má italská automobilka opční právo do června 2016. Nový Chrysler bude mít devět členů představenstva, tři z nich jmenuje Fiat, zbytek dosadí americké ministerstvo financí. Podrobnější údaje o investicích Fiatu do Chrysleru zatím nebyly zveřejněny.

Námluvy s Opelem

Italská automobilka také potvrdila zájem o evropskou divizi koncernu GM, kterou reprezentují německý Opel a britský Vauxhall. Fiat už s nimi spolupracuje, dodává mu například přeplňované vznětové motory. Celá skupina Fiat-Chrysler-Opel by mohla dosáhnout ročních tržeb až 80 miliard eur (2,1 bilionu Kč) a stát se druhou největší světovou automobilkou po japonské Toyotě. Jednání o fúzi vede sám Sergio Marchionne s německými ministry hospodářství a zahraničí. Americký koncern GM čelí také bankrotu, a proto hledá vhodné kupce pro některé své divize. Správní rada italské automobilky, které předsedá šéf Ferrari Luca Cordero di Montezemolo, zároveň oznámila, že zváží oddělení Fiat Group Automobiles rozšířené o GM Europe od zbytku koncernu do samostatné společnosti.

Italská společnost Fiat hodlá v Německu zachovat značku Opel a hlavní závod i montážní závody automobilky Opel, do níž chtějí Italové vstoupit. Oznámil to dnes v Berlíně německý ministr hospodářství Karl Theodor zu Guttenberg po rozhovorech se Sergiem Marchionnem. Ministr však naznačil, že v Kaiserslauternu, kde Opel vyrábí motory, existuje "potřeba konsolidace".

Jak dál?

O evropskou divizi GM, která momentálně potřebuje zhruba 3,3 miliardy eur na překonání krize, má zájem také kanadská Magna International, která vlastní například rakouskou firmu Steyr. Zatím samozřejmě není jasné, jak veškeré možné slučování dopadne. Fiat je na tom v současnosti relativně dobře, ale není tomu tak dávno, kdy čelil podobným problémům jako Chrysler a GM. Také německý Daimler si na Chrysleru vylámal zuby. Damoklův meč visí také nad švédským Saabu, další evropskou akvizicí General Motors.

V Německu panuje vůči Fiatu jako uchazeči o převzetí Opelu spíš nedůvěra. Zejména podnikové odbory se obávají, že fúze by vedla k omezování výroby, propouštění nebo dokonce zavírání celých závodů. Logičtějším partnerem než automobilka s podobným výrobním schématem, která navíc sama není bez problémů, by podle nich byla Magna, která se o Opel uchází v alianci s ruskou automobilkou Gaz. Ta by zase Opelu mohla otevřít cestu na ruský trh.

Spolupracujeme s TipCars.com
ŽIVĚ: Zeman se poprvé potkal s Jiřím Havlíčkem ŽIVĚ: Zeman se poprvé potkal s Jiřím Havlíčkem

Co přinese první setkání kandidáta na post ministra…

V České poště se mělo podplácet, dva lidé čelí žalobě V České poště se mělo podplácet, dva lidé čelí žalobě

Pražské vrchní státní zastupitelství podalo obžalobu na…

Japonský HI-LEX postaví u Mostu továrnu za více než miliardu Japonský HI-LEX postaví u Mostu továrnu za více než miliardu

Japonská společnost HI-LEX postaví u Mostu továrnu na…

Skončí lidovci a starostové pod čarou? Model jim předpovídá devět procent Skončí lidovci a starostové pod čarou? Model jim předpovídá devět procent

Koalice KDU-ČSL a STAN by v únoru podle volebního modelu…

 
Zdroj: ČTK
 

Přidat názorDiskuse: Aliance Fiatu a Chrysleru uzavřena,…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

 






 
Honda Civic 1.0 VTEC Turbo – Všechno je jednou poprvé

TEST: Honda Civic 1.0 VTEC Turbo – Všechno je jednou poprvé

Dnes 11:52

V pořadí již desátá generace Hondy Civic po letech sjednocuje techniku pro trhy na obou stranách Atlantiku. Spolu s ní přicházejí také přeplňované zážehové motory pro běžné verze. Vyzkoušeli jsme menší z nich, přeplňovaný litrový tříválec.




Blesk.cz

Chytrá peněženka vás upozorní, že vám někdo leze do kapsy

Chytrá peněženka vás upozorní, že vám někdo leze do kapsy

Peněženky se za posledních několik let moc nezměnily a stále slouží k primárnímu účelu - uchovávat vaše finance.…

Nechala i posmrtný vzkaz. Amber věřila navigaci, uvízla pět dní v poušti

Nechala i posmrtný vzkaz. Amber věřila navigaci,…

Studentka Amber VanHecke (24) na svůj výlet ze South Rimu v Arizoně už nikdy nezapomene. Poté, co se snažila…

 

iSport.cz

Van Kessel hoří i v Polsku! Po odchodu ze Slavie je mezi nejhoršími posilami

Van Kessel hoří i v Polsku! Po odchodu ze Slavie je…

Jeho příchod do Polska vyvolal snad ještě větší zájem médií, než tomu bylo v Česku, když přestupoval z Trenčína…

Češi nesouhlasí s Müllerem: Zbytečný zápas? San Marino zaslouží obdiv

Češi nesouhlasí s Müllerem: Zbytečný zápas? San…

Když Německo porazilo San Marino v kvalifikaci na mistrovství světa 2018 vysoko 8:0, prohlásil útočník Thomas…

 

Reflex.cz

Evropská unie úspěšně kráčí ve stopách reálného socialismu

Evropská unie úspěšně kráčí ve stopách reálného socialismu

Když pamětník sleduje diskurs panující ve vedení Evropské unie a její aktuální výstupy, nemůže si nevzpomenout…

Karel z pořadu Prostřeno! v exkluzivním rozhovoru: Prima si mě nenajala a jsem opravdu nemocný

Karel z pořadu Prostřeno! v exkluzivním rozhovoru:…

Pozornost na sebe v Česku momentálně poutá jen málokdo. 28letý Karel Ondrka se v pořadu Prostřeno! na TV Prima…