Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Aliance Fiatu a Chrysleru uzavřena, námluvy s Opelem pokračují

Aleš Dragoun
Diskuze (48)
Události posledních dnů nabraly spád, a proto je pojďme stručně zrekapitulovat. Aliance italského Fiatu a amerického Chrysleru je po rok trvajících rozhovorech podepsána. Fiat dokonce plánuje převzetí evropské větve GM.

30. dubna 2009 vyhlásil americký Chrysler LLC bankrot. Automobilka však nekončí, výroba poběží i nadále. Zároveň totiž došlo k podpisu již oznámené smlouvy s Fiatem. Fiat poskytne třetímu největšímu výrobci automobilů v USA své technologie a podvozkové platformy zejména pro menší vozy a převezme zpočátku 20 % akcií, později bude svůj podíl navyšovat. Využije také dealerské sítě Chrysleru k návratu na severoamerický trh, naopak mu pomůže rozšířit jeho evropské aktivity. Italský koncern disponuje také velmi slušným zázemím v Latinské Americe včetně výrobních závodů v Argentině a Brazílii. Na severoamerické trhy hodlá uvést nejprve značku Alfa Romeo, která jej opustila v roce 1995, ale také retro Fiat 500.

Problémy Chrysleru (ne)vyřešeny?

Současný generální ředitel Fiatu Sergio Marchionne uvedl: „Tato transakce představuje důležité a poměrně jednoduché vyřešení problémů, do kterých se v posledních letech Chrysler dostal. Našim cílem je využít silných stránek obou společností tak, aby mohly společně konkurovat ostatním automobilkám v celosvětovém měřítku. Prioritou je pak úspora nákladů na vývoj a zachování pracovních míst v severoamerických závodech“.

V USA i Kanadě by mělo zůstat 30.000 pracovních míst přímo v automobilce a další stovky tisíc v dodavatelských firmách. Odborové organizace v obou zemích, tzv. unie zaměstnanců v automobilovém průmyslu (United Auto Workers a Canadian Auto Workers) také přistoupily na snížení firemních benefitů.

Nová společnost se starým názvem

Celá transakce proběhne prostřednictvím zrychleného převedení takřka všech aktiv Chrysleru do nové společnosti s podílem Fiatu (zůstane jí ovšem současný název Chrysler LLC), tím se podaří splatit většinu poskytnutých úvěrů, zejména těch od americké vlády. Převod musí ještě posvětit konkurzní soud v New Yorku. Jedná se o neúčinnější cestu, jak ze současné krize ven. Pokud bude vše v pořádku, soud a regulační orgány dohlédnou na to, aby vše proběhlo v nejkratším možném čase. Do té doby bude Chrysler pokračovat ve své běžné podnikatelské činnosti, již schválenou finanční pomoc mu zatím poskytnou opět vlády USA a Kanady (jedná se o zhruba 6,5 miliardy dolarů). Od počátku května Chrysler také těží prostředky z nových smluv, které uzavřel s finanční divizí koncernu General Motors (GMAC).

Fiat tedy zatím převezme 20 % akcií a vytvoří s Chryslerem nové společné podniky. Dalších zhruba 55 % získá po uzavření Dohody o dobrovolných zaměstnaneckých výhodách (VEBA). 10% podíl si ponechají americká a kanadská vláda, na zbývající balík má italská automobilka opční právo do června 2016. Nový Chrysler bude mít devět členů představenstva, tři z nich jmenuje Fiat, zbytek dosadí americké ministerstvo financí. Podrobnější údaje o investicích Fiatu do Chrysleru zatím nebyly zveřejněny.

Námluvy s Opelem

Italská automobilka také potvrdila zájem o evropskou divizi koncernu GM, kterou reprezentují německý Opel a britský Vauxhall. Fiat už s nimi spolupracuje, dodává mu například

přeplňované vznětové motory. Celá skupina Fiat-Chrysler-Opel by mohla dosáhnout ročních tržeb až 80 miliard eur (2,1 bilionu Kč) a stát se druhou největší světovou automobilkou po japonské Toyotě. Jednání o fúzi vede sám Sergio Marchionne s německými ministry hospodářství a zahraničí. Americký koncern GM čelí také bankrotu, a proto hledá vhodné kupce pro některé své divize. Správní rada italské automobilky, které předsedá šéf Ferrari Luca Cordero di Montezemolo, zároveň oznámila, že zváží oddělení Fiat Group Automobiles rozšířené o GM Europe od zbytku koncernu do samostatné společnosti.

Italská společnost Fiat hodlá v Německu zachovat značku Opel a hlavní závod i montážní závody automobilky Opel, do níž chtějí Italové vstoupit. Oznámil to dnes v Berlíně německý ministr hospodářství Karl Theodor zu Guttenberg po rozhovorech se Sergiem Marchionnem. Ministr však naznačil, že v Kaiserslauternu, kde Opel vyrábí motory, existuje "potřeba konsolidace".

Jak dál?

O evropskou divizi GM, která momentálně potřebuje zhruba 3,3 miliardy eur na překonání krize, má zájem také kanadská Magna International, která vlastní například rakouskou firmu Steyr. Zatím samozřejmě není jasné, jak veškeré možné slučování dopadne. Fiat je na tom v současnosti relativně dobře, ale není tomu tak dávno, kdy čelil podobným problémům jako Chrysler a GM. Také německý Daimler si na Chrysleru vylámal zuby. Damoklův meč visí také nad švédským Saabu, další evropskou akvizicí General Motors.

V Německu panuje vůči Fiatu jako uchazeči o převzetí Opelu spíš nedůvěra. Zejména podnikové odbory se obávají, že fúze by vedla k omezování výroby, propouštění nebo dokonce zavírání celých závodů. Logičtějším partnerem než automobilka s podobným výrobním schématem, která navíc sama není bez problémů, by podle nich byla Magna, která se o Opel uchází v alianci s ruskou automobilkou Gaz. Ta by zase Opelu mohla otevřít cestu na ruský trh.

Aleš Dragoun
Diskuze (48)
5. 5. 2009 19:45
Re: Fiat není FIAT
No dokonce...
5. 5. 2009 19:36
Re: Fiat není FIAT
Fiat je hlavně toto: www.exor.com .... a pořádně je třeba číst co všechno tato firma vlastní...třeba druhou největší americkou realitní a developerskou firmu na světě.
5. 5. 2009 18:52
Fiat není FIAT
Mě fakt baví si číst tuhle diskuzi. Tady si evidentně spousta lidí myslí, že Fiat je jen Punto nebo 500 >:D

Přitom FIAT je [odkaz] ;-)
Avatar - gld
5. 5. 2009 16:56
Re: jen připomínám
a matelko je proste matelko...scania a man musia byť v dobe hospodárskej recesie ťahúňmi jak fras ;-\
Avatar - gld
5. 5. 2009 16:53
Re: ROSTOUCI OBR
jo, menšie nedorozumenie..jasne že nádej do budúcnosti má skôr opel ako chrysler ale vidina vstupu na americký trh a získanie niektorých zaujímavých technológií (EV) za pár šupiek je asi tiež lákavá..